Mitä ehkäisyä suosittelet nelikymppiselle, kun hormonikierukka ei sovi ja kondomiehkäisy ei huvita..
Aikoinaan parikymppisenä söin vuosikaudet Marvelon-ehkäisypillereitä. Jälkikäteen ymmärsin, ettei ne sopineet (mielialamuutokset, limakalvojen kuivuminen).
Migreeniin taipumusta on.
Olisiko minipilleri hyvä vaihtoehto? Tai mikä muu?
Kommentit (11)
Ikäni on 41v ja kolme lasta eikä lisää suunnitteilla. Kävin syksyllä lääkärillä ja käytiin läpi nämä vaihtoehdot. Olin itse ajatellut sterilisaatiota, mutta keskustelun aikana mieleni muuttui. Sterilisaation jälkeen kuukautiset ovat ihan yhtä runsaat ja kivuliaat kuin normaalitilanteessa. Minipillerit vievät ne puolestaan pois lähes tai kokonaan, eikä kipujakaan ole. Minulla on ihan kauheat kuukautiset, joten en missään nimessä halunnut sellaista vaihtoehtoa. Nyt syönyt minipillereitä reilut puoli vuotta ja olen todella tyytyväinen. En ole unohduksiin taipuvainenkaan. Voin syödä pillereitä vaihdevuosiin saakka.
meinaan kyllä passittaa ukkoni siihen. Mä olen nyt 20v huolehtinut ehkäisystä, nyt vaihtuu vuoro.
Ei se kovin kummonen operaatio ole nykyään naisenkaan kohdalla..... Tosi pienestä reijästä vaan nips nips......
Aluksi oli kamalat vuodot, mutta nyt rauhoittuneet. Menkat kestää entisestä kaksi päivää enemän ja on vähän runsaammat.
En jaksaisi muistaa minipillereitä.
Ilmoitat vaan miehellesi että nyt tuli tämän laatikon kilometrit täyteen...
kausi, että ei paljon vetoketjut auta...Ei nuorena kainona tyttönä osannut kuvitellakaan... Aivan mahtavaa.
ehkäisyrengasta, mutta siitäkin sain kauheat raivarit PMS-oireena. Olemme käyttäneet ehkäisynä lähes yksinomaan kondomia 18 vuotta! Vahinkoja ei ole sattunut, kaksi lasta syntynyt ja raskaudet alkaneet suht heti (yli 30-vuotiaana). Nyt haluaisin "loppuajan" nauttia seksistä kunnolla, ilman kondomia ja ehkäisyongelmia. Taidamme kallistua miehen sterilisaatioon, mutta mies empii vielä. Ehkä meille naisille on helpompi suhtautua siihen, että lääkäri sorkkii alapäätä, kun siitä on kokemusta enemmän...
Ehkäisyrengas on muuten kätevä, kun ei sitä tarvitse päivittäin muistaa, ja voi olla toisille tosi hyvä ratkaisu.
Olen 37, mies 39 ja enempää lapsia emme toivo (kai).
Se toimii vähän niin kuin pillerit, mutta hormonitaso on _huomattavasti_ alhaisempi. Uusi rengas laitetaan samana päivänä, kuin aloitettaisiin pillereidenkin kanssa, rengas otetaan pois kolmen viikon kuluttua, odotetaan viikko ilman rengasta ja laitetaan taas uusi. Intiimielämän vuoksi rengasta ei tarvitse poistaa, eikä se tunnu mitenkään. Erittäin kätevä käyttää. Ja jos haluaa siirtää menkkoja (esim. etelän loman vuoksi) onnistuu se yhtä helposti kuin pillereillä eli siinä kohtaa, kun rengas pitäisi ottaa viikoksi pois, vaihdetaan vain uusi rengas tilalle.
Limakalvot kuivuvat vanhemmiten muutenkin. Käytä tarvittaessa paikallista estrogeenivoidetta (saa apteekista ilman reseptiä).
Päiväkirurginen toimenpide, helppo juttu.
Me päädyttiin miehen sterilisaatioon kun lapsiluku tuli täyteen. Miehellä oli ikää tuolloin 36v ja mulla 32v. On kyllä ollut huolettomia vuosia sen jälkeen, seksielämä hyppäsi aivan uuteen kukoistukseen kun ei tarvinnut enää murehtia ehkäisystä eikä mua häirinnyt hormonitason muutokset kuten pillereitä syödessä. Ehdittiin kondomienkin kanssa sählätä ennen miehen toimenpidettä, mutta se latisti aina tunnelmaa. Puolen tunnin homma miehelle, ei edes sairaslomaa tartte toimenpiteen jälkeen eikä todellakaan vaikuta vehkeen toimintaan, mitä monet miehet pelkää ja siksi eivät suostu toimenpiteeseen. Suosittelen lämpimästi =)
Tuleeko saikkua, pitääkö olla sairaalassa, voiko siitä seurata jotain naistenvaivoja tms.? Mitä maksaa?