***Huhtikuun Helmet 6.vko***
Kommentit (67)
Täällä ollaan vieläkin ihan puolikuntoisena ja tän kotityöpisteen ergonomia on kaikkea muuta kuin hyvä joten pitkään en tässä istu. Elikoista oli puhetta joten pakkohan munkin oli tulla kommentoimaan.. Meillä on siis kaksi kissaa ja koira. Kun esikoinen tuli kotiin toinen kissoista, 7 vuotias kissaneito järkyttyi sydänjuuriaan myöten ja oikein näki miten se inhosi vauvaa. Koira ja nuorempi kissoista taas olivat ihan myytyjä alusta alkaen. Ollaan opetettu poikaa että pitää silittää nätisti ja muutenkaan ei saa millään muotoa elikoita kiusata ja varsinkin tämän kissaneidin kanssa ollaan tosi varovaisia. Pikkuhiljaa, noin vuoden jälkeen niistä on alkanut kasvamaan ylimmät ystävät. Poika siis keksi mikä tehoaa, eli siis ruoka. Katti istuu pöydällä ja kerjää ja poika kaivelee leivältään/suustaan herkkupaloja (=lähinnä leikkelettä) ja hienosti menee. Nykyisin kissa käy puskemassa ja hakemassa pojalta silittelyjä ym. Onneksi tosiaan elikot ehtivät tottumaan vauvaan jo kauan ennenkuin lapsi pääsee ollenkaan liikkeelle ja nopsaanan nuo karkuunkin pääsevät jos niikseen tulee. Koiran ja tuon nuoremman kissapojan kanssa poika painii ja lötköttelee sohvalla ymym. Ihanaa katseltavaa. Veikkaan että meidän neiti ei ilahdu yhtään enempää vauvan tulosta, mutta aika tekee takuulla tälläkin kertaa tehtävänsä.
Kissaverkko me kyllä otetaan ehdottomasti käyttöön pariksi ekaksi kuukaudeksi pinnasänkyyn. Mä en halua ottaa mitään riskejä koska IKINä ei voi tietää varmaksi etteivätkö kissat (tai siis lähinnä tämä poikakissa) päätä mennä sänkyyn vauvan päälle nukkumaan. Kiellot kun mun mielestäni kissojen kanssa ovat yleensä melkolailla yhtä tyhjän kanssa. Perheenjäseniä ovat nuo elikot meilläkin, siis mun karvaisia lapsiani (miehelle ne eivät ole niin tärkeitä kuin mulle). Mutta kyllä toki, jos allergiaa olisi niin silloin olis tehtävä raskas päätös. Neuvolan täti tosin sanoi että paras keino siedättää on se, että perheessä on vähintään kaksi eläintä =).
En usko että eläinten ja lasten kanssa tulee mitään ongelmia kunhan muistaa valvoa niitten touhuja ja muistaa senkin että kilteinkin koira on kumminkin eläin ja voi olla arvaamaton. Vaikken IKINÄ uskoisikaan että meidän Rasmus mitään tekisi niin kyllä sitä silti varovainen tulee oltua.
Ultrasta vielä sen verran että mulla ultrattiin ainakin ihan siitä syystä kun muutenkin olin sairaalassa ja tarkistettiin että vauvalla on kaikki ok. Muuten ei tässä vaiheessa oltais ultrattu. Synnytystapa arviossa sitten viikolla 36 ultrataan kyllä kun katsotaan se lopullinen koko arvio ja se miten sitten synnytyksen suhteen edetään.
Nyt mä jatkan esikoisen kanssa touhuamista ja koitan ensi viikolla ollla skarpimpi kommentoimisen suhteen.
Verticialle ihanaa hääjuhlaa (joko ne viikonloppuna on?) ja uusille tervetuloa mukaan!
Colatoffee ja pikkumies 31+5
Aika oudolta tuntuu kun esikoinen on päiväkodissa ja kuopuksen kanssa täällä kotona vaan ollaan. Ajattelin että tänään vaan pestään pyykkiä ja oleillaan tämä pari tuntia. Eilinen päivä tuntu tosi rankalta kun vein esikoisen hoitoon, käytiin pankissa (kannatti muuten tarkistaa korot), kävin kampaajalla ja sitten alkuilta vietettiin tyttöjen kanssa mummolassa. Illalla oli vielä yhdet lastenvaatekutsut. Oli ihana vaatteita me&I. Mitään et raaskinut kuitenkaan ostaa kun ei tiedä millon tuo mies saa töitä.
Eritejuttuja... Vatsa on toiminut taas huonosti ja se aiheuttaa selkä kipuja ja supistuksia =( sitten kun ottaa vatsalääkettä(duphalac) niin pahentaa vaan oloa mut pakkohan tuo suoli on saada toimimaan.
Väsynyt olen edelleen vaikka yli viikon jo ollut sairaslomalla. Kivut ovat hellittäneet onneksi. Edelleen on kyllä vahvasti se olo etten olisi pystynyt enää töissä olemaan.
Minäkin olen yrittänyt kestovaippoja metsästää mutta joku on aina huutanut lisää niin yhtään pakettia ei ole meille vielä tullut ;) haluaisin kokeiluun niitä äitiyspakkauksessa olevia kestoja, imse vimse tais olla merkiltään. Olen myös ajatellut itse ommella ja sitten kokeilen myös harsoja. Kahdet villahousut olen saanut jo neulottua :)
mutta ei täällä nyt ihmeempiä...
Raskausviikot pitää kalenterista luntata ja tänään olis sitten tasan 28. Niin se aika pikkuhiljaa menee...
Candelafi ihmetteli meidän firman meininkiä. Niin se taitaa olla, että joka työpaikassa on omat hyvät puolensa. Täällä on loistavat työkaverit, ok liksa ja työajalla surffailen netissä :-) Ja 3 kk palkka tulee vielä äitiyslomalle. Rupesin oikein miettimään, kun saan itsekin olla 3 päivää sairaslomalla omalla ilmoituksella, jos olen itse kipeä, että pitäis vaan ilmoittaa itsensä kipeäksi, kun on ultrapäivä tms, niin ei tulis saldo-ongelmaa. Taidan sit kuitenkin olla sellainen liian tunnollinen työntekijä :-o
Sivri pohti vauvan pukemista: Ei sitä kukaan etukäteen osaa. Meidän esikoinen ei meinannut nukkua pihalla ollenkaan, kun puin neuvolan ohjeiden mukaan. SIt kun jätin villahaalarin välistä, niin johan alkoi neljän tunnin parvekepäikkärit maistua! Eihän kukaan halua hikipäässä nukkua. Kakkonen sit viihtyi paremmin kuumassa kuin kylmässä, nytkin haluaa lapaset hanskojen alle kelillä kuin kelillä. Eli älä huoli, kyllä se vauva sulle kertoo, mikä on sopivasti. Hetken kestää kun oppii tulkkaamaan, mutta sit.
Tosi moni oli jo ostanut kestovaippoja. Mäkin tein hintavertailuja netissä ja sit tajusin, että enhän mä voi sinisiä ostaa, kun en tiedä, kumpi on tulossa! Mä olen ihan siinä uskossa, että kaikki vauvat on poikia... Vois tehdä tyttö hyvää tälle ajatusmaailmalle :-) Oikeestaan mä vähän salaa toivon tyttöä, mutta en usko, että meille sellainen tulis. No, sen näkee huhtikuussa.
Tervetuloa muuten Ange ja oliko vielä joku muukin uusi.
Musta on muuten alkanut tuntua, että tällä kertaa jaksan oikeesti olla töissä loppuun asti. Viime yönä sain taas nukkua ihan kunnolla (heräsin siis kaksi kertaa kuopuksen touhuihin, mutta en valvonut tuntitolkulla) ja nyt on taas reipas olo. 1,5 viikkoa hiihtolomaan! Mulla on sellainen etäinen haave, että pääsisin mun vanhempien luokse hiihtolomalla lasten kanssa. Olis täyshoito ja 24 h lastenvahtipalvelu tiedossa. Pitää vaan selvitä junamatkasta, kun auto on pakko jättää miehelle ja matkaan menee sen verran aikaa, ettei ole ihan pikkujuttu. No, suunnittelen sitäkin sit ensi viikolla...
tuuti ja nappula 28+5
Voi nyt alko tekee mieli kiss kiss karkkei ku menin otsikoks tuommoisen laittaa :S
Nii colatoffeelle, et mikä ihme on kissaverkko pinnasänkyyn?? Jos harkitsisin meillekin, tosin verkko kuulostaa aika kammoksuttavalta.. :/ Ja mites sitten sivut? Tai en tiedä millaisia sinun kissat siis on :D , mut mul on yks sen verran laiha kissa tosin se ei sinne sänkyyn kyl mene ees, mut siis jos ny sattuis menee niin pinnojen väleist mahtuis. Näil kahel muul ei oo mitään toivoo.. Naurattaakin ajatus kun ne on juuttunut pinnan väliin, heheheh :D
Se on tosi et lemmikit on eläimiä ja eläimet on arvaamattomia, ei koskaan tiedä. Vaikka ne ei olisi koskaan mitään tehnyt niin kerta se ensimmäinenkin, niin se menee ihmiselläkin. Ihminen kuka ei ole koskaan pahoinpidellyt ketään niin kerta se ensimmäinenkin..
Mut uskon et mein kisut ja vuava tulee toimeen keskenään. Ärsyttää kun ihmiset vaan ensimmäiseksi aina tarjoaa sitä lopetus/hävitys/kadotus vaihtoehtoa. Pitäisi varmaan joskus heittää takaisin kun toinen on vaikka vaihtanut autoa, että mites lopetatte varmaan koiranne nyt ku eihän se voi mitenkään uuteen autoon mennä.. >:/
Njoo, meil on 14.2 hääjuhla, mut tekemistä on niiiiiin paljon ja kun miehestä luonnollisesti mitään apua ole. Se että pittää leipoa niin sen lisäks on paljon muuta, kuten eilen laitoin kotiteatteriin kaikki uudet piuhat kaiuttimiin ja hakkasin ne menee pitkin lattian ja kattojen rajaa ja antennipiuhat menee seinii pitkin. No joku miettii miten tuo littyy juhliin..
Mutta ku tuossa menee keskellä lattiaa miljoona johtoa mihin on kukaki milloinki meinannu kaatua niin.. Ja kun mies ei saanut sitäkään aikaiseksi niin minä sitten eilen 5h käytin siihen että milloin kiipeilin korkeil tuoleil tai makasin lattialla ja laittelin johtoja..
Ja leipomisten lisäksi on vielä siivous minkä olen suoraan sanottuna pakottanut miehen tekemään, mut hei mies siivoomassa.. Se osaa imuroida (tosin joutuu ite imuroimaan pöytien aluset jne..) mut siihen se sit taitaa jäädä. Tahdon nähdä ku se ekan kerran suhtees pesis lattiat tai pyyhkis pölyt.. Sit sen näkee, jos vaikka yllättäisi ja pitäisi lupauksensa et siivoaa..
Leipomisia alan tästä tekee taas tämän viestin jälkeen. Onneksi on osa sellaisia mitä voi pakkaseen tehdä, että ei haittaa sieltä tarjoilla. Kuten yks kääretorttu on parempi pakastimen kautta. Mut sit ens viikol on hirveesti leivottavaa kun täytyy tehä kaik tuoreeltaan tarjottava. Ja ku teen kaiken ite, kakut, voileipäkakut ym herkut. Ja kakkujen suhteen ei mikä tahansa kakku käy vaan niihin käytetään aikaa hermoja ja rahaa :/ :D
Eilen tuli ellokselta viimein lastenhuoneeseen sivuverhot :) Pitäisi nekin tässä laitella paikoilleen :) ja kurkata että sieltä tullut matto on varmasti oikea kun olen sen paketissa vaan pitänyt..
Tänään olisi eka synnytysvalmennus! Mieskin lupasi tulla mukaan :) Siellä sitten kahtellaan synnytysvideo tyksistä.. Mies sanoikin et ei kai se kestä yhtä kauaa kuin synnytys et joku 12h :D ..Juu ei.. Heh
Ei ollut kiva lukea, kun kaksplussas oli synnytyssairaaloista juttua kuinka niitä vähennetää ja se et loimaa lopetti ja siirtyivät tyksiin synnyttelee niin nyt ei riitä kätilöt jne.. Oikeesti hirvittää mennä synnyttää tyksiin.. No jos osuis hyvä kokemus omalle kohalle, tosin en jaksa uskoa.. Kannattaa käydä allekirjoittaa kaksplussan sivuilla adressi synnytyssairaaloiden lopettamisesta!!
Mut mie menen nyt leipomaan :) jos alottaisin kääretortust..
Verticia & masukkiasukki Rv 29+5
Voi nyt alko tekee mieli kiss kiss karkkei ku menin otsikoks tuommoisen laittaa :S
Nii colatoffeelle, et mikä ihme on kissaverkko pinnasänkyyn?? Jos harkitsisin meillekin, tosin verkko kuulostaa aika kammoksuttavalta.. :/ Ja mites sitten sivut? Tai en tiedä millaisia sinun kissat siis on :D , mut mul on yks sen verran laiha kissa tosin se ei sinne sänkyyn kyl mene ees, mut siis jos ny sattuis menee niin pinnojen väleist mahtuis. Näil kahel muul ei oo mitään toivoo.. Naurattaakin ajatus kun ne on juuttunut pinnan väliin, heheheh :D
Se on tosi et lemmikit on eläimiä ja eläimet on arvaamattomia, ei koskaan tiedä. Vaikka ne ei olisi koskaan mitään tehnyt niin kerta se ensimmäinenkin, niin se menee ihmiselläkin. Ihminen kuka ei ole koskaan pahoinpidellyt ketään niin kerta se ensimmäinenkin..
Mut uskon et mein kisut ja vuava tulee toimeen keskenään. Ärsyttää kun ihmiset vaan ensimmäiseksi aina tarjoaa sitä lopetus/hävitys/kadotus vaihtoehtoa. Pitäisi varmaan joskus heittää takaisin kun toinen on vaikka vaihtanut autoa, että mites lopetatte varmaan koiranne nyt ku eihän se voi mitenkään uuteen autoon mennä.. >:/
Njoo, meil on 14.2 hääjuhla, mut tekemistä on niiiiiin paljon ja kun miehestä luonnollisesti mitään apua ole. Se että pittää leipoa niin sen lisäks on paljon muuta, kuten eilen laitoin kotiteatteriin kaikki uudet piuhat kaiuttimiin ja hakkasin ne menee pitkin lattian ja kattojen rajaa ja antennipiuhat menee seinii pitkin. No joku miettii miten tuo littyy juhliin..
Mutta ku tuossa menee keskellä lattiaa miljoona johtoa mihin on kukaki milloinki meinannu kaatua niin.. Ja kun mies ei saanut sitäkään aikaiseksi niin minä sitten eilen 5h käytin siihen että milloin kiipeilin korkeil tuoleil tai makasin lattialla ja laittelin johtoja..
Ja leipomisten lisäksi on vielä siivous minkä olen suoraan sanottuna pakottanut miehen tekemään, mut hei mies siivoomassa.. Se osaa imuroida (tosin joutuu ite imuroimaan pöytien aluset jne..) mut siihen se sit taitaa jäädä. Tahdon nähdä ku se ekan kerran suhtees pesis lattiat tai pyyhkis pölyt.. Sit sen näkee, jos vaikka yllättäisi ja pitäisi lupauksensa et siivoaa..
Leipomisia alan tästä tekee taas tämän viestin jälkeen. Onneksi on osa sellaisia mitä voi pakkaseen tehdä, että ei haittaa sieltä tarjoilla. Kuten yks kääretorttu on parempi pakastimen kautta. Mut sit ens viikol on hirveesti leivottavaa kun täytyy tehä kaik tuoreeltaan tarjottava. Ja ku teen kaiken ite, kakut, voileipäkakut ym herkut. Ja kakkujen suhteen ei mikä tahansa kakku käy vaan niihin käytetään aikaa hermoja ja rahaa :/ :D
Eilen tuli ellokselta viimein lastenhuoneeseen sivuverhot :) Pitäisi nekin tässä laitella paikoilleen :) ja kurkata että sieltä tullut matto on varmasti oikea kun olen sen paketissa vaan pitänyt..
Tänään olisi eka synnytysvalmennus! Mieskin lupasi tulla mukaan :) Siellä sitten kahtellaan synnytysvideo tyksistä.. Mies sanoikin et ei kai se kestä yhtä kauaa kuin synnytys et joku 12h :D ..Juu ei.. Heh
Ei ollut kiva lukea, kun kaksplussas oli synnytyssairaaloista juttua kuinka niitä vähennetää ja se et loimaa lopetti ja siirtyivät tyksiin synnyttelee niin nyt ei riitä kätilöt jne.. Oikeesti hirvittää mennä synnyttää tyksiin.. No jos osuis hyvä kokemus omalle kohalle, tosin en jaksa uskoa.. Kannattaa käydä allekirjoittaa kaksplussan sivuilla adressi synnytyssairaaloiden lopettamisesta!!
Mut mie menen nyt leipomaan :) jos alottaisin kääretortust..
Verticia & masukkiasukki Rv 29+5
Ps. ei tullut ekalla kertaa tää viesti tuonne et pahoittelut jos tulee nyt useamman kerran sit.
Tervetuloa uudet mukaan!
Vointi on ollut oikein hyvä kun olen nyt kunnolla toipunut vatsataudista ja myös verenpaine on pysynyt ihan sidettävissä lukemissa. Äitiyspolin lääkäri kyllä sanoi muutama viikko sitten, että usein loppuraskaudessa verenpaine nousee ja silloin voidaan joutua lisäämään lääkitystä, mutta toisaalta olen käytännössä laihtunut (lähtöpainoon on tullut nyt kaksi kiloa lisää), joka taas voi vaikuttaa verenpainetta alentavasti. Eli mittailen paineita edelleen kotona ja koetan ottaa rennosti vaikka töissä välillä kiirettä pukkaakin. Töissä olen jaksanut ihan kivasti motivaation puutetta lukuunottamatta, tosin epäilen että jos työni olisi fyysistä, en jaksaisi näin hyvin. Äitiysloma alkaa minulla jo kuun lopussa ja työpäiviä on jäljellä alle 20 - JEE!!!! Sijainen on nyt vihdoin valittu, mutta nimitystä ei ole vielä julkaistu. Henkilö on onneksi talon sisältä ja aika kokenut, joten uskoisin että lyhyemmälläkin perehdytyksellä selviää.
Tällä viikolla oli neuvola, eikä siellä mitään ihmeellistä ilmennyt. SF-mitta minulla on jo 34 ja Th sanoikin ettei yhtään ihmettele jos minua hengästyttää. Sydämen syke oli siinä 140 kieppeillä ja TH oli tuntevinaan että raivotarjonnassa vauva olisi. Minulla on istukka tuossa edessä ja se, sekä juuri päällä ollut supistus vaikeuttivat kuulemma arvion tekemistä. No, olen menossa taas kahden viikon kuluttua ultraan ja siellä saa sitten varmuuden tarjonnasta. Kahden viikon kuluttua on sitten taas myös neuvoläkäyntikin.
Niin näistä ultrista kyseltiin, että miten jotkut käyvät siellä niin usein. Minä käyn siellä seurannassa tuon verenpaineen takia. Liian korkea verenpaine voi vaikuttaa istukan ja napanuoran toimintaan ja aiheuttaa vauvan kasvun hidastumista. Tarkoituksena on siis varmistaa, että vauva kasvaa normaalisti. Lisäksi olen osallistunut tutkimukseen, jossa selvitetään raskausmyrkytyksen syntyyn vaikuttavia riskitekijöitä.
Lemmikeistä: meillä ei ole lemmikkejä, koska olen itse allerginen. Olen aikanani joutunut luopumaan rakkaasta koirastani sen takia ja tietyllä tavalla ymmärrän niitä jotka ovat sitä mieltä etteivät voisi koskaan luopua lemmikeistään. Ei lapsen syntymän takia lemmikeistä tarvitse luopua, mutta on toki vanhempien vastuulla huolehtia siitä, että lapsi on turvassa (esim. verkko pinnasängyn päälle, riittävä valvonta).
Haluaisin kuitenkin sanoa, että en tipan tippaa ymmärrä sellaisia vanhempia, jotka vaarantavat lapsensa terveyden lemmikin takia tai tietoisesti minkään muunkaan syyn takia. Meillä on tuttavapiirissä perhe, jossa on kissoja, lintuja ja koiria sekä erittäin vaikeasti allerginen, astmaattinen lapsi. Useammat lääkärit ovat heille suositelleet eläimistä luopumista, jotta lapsen elämä helpottuisi. Tilanne on siis niin paha, että viime vuonna tämä alle kouluikäinen lapsi oli useita kertoja sairaalassa hoidettavana iho- ja hengitystieoireiden takia. Perheen vanhemmat vain inisevät etteivät voi luopua eläimistä koska ne ovat niin rakkaita. Suoraan sanoen vihaksi pistää pikkuisen puolesta ja tämän takia emme enää ole paljonkaan tekemisissä. Mutta tämän sanottuani (hui kun taas hermostuin kun ajattelin tuota perhettä ja lapsen tilannetta) toivon että teillä kaikilla lemmikillisillä ihmisillä käy hyvä tuuri ja teidän lapsenne eivät koskaan saa vakavia allergioita ja ette joudu ikävään valintatilanteeseen. Tutkimusten mukaan allergoiden todennäköisyyden pitäisikin olla pienempi kun lapsi pienestä saakka siedättyy. Eli etukäteen ei varmaan kannata mahdollisista allergioista huolehtia, ne tulevat jos ovat tullakseen.
Jatkuu seuraavassa viestissä - tuli herja että on liian pitkä sepustus.
Tarvikkeita en ole vieläkään ostanut, tosin kävin viime viikolla Stockmannilla hypistelemässä aivan ihania vauvojen lakanoita. Suurin osa pussilakanasta oli kapeaa sini-valkoraitaa ja sitten yläosassa oli kaistale valkoista kangasta johon oli kirjailtu pieniä sinisiä tähtiä ja kuita. Samaan sarjaan saisi myös pinnasuojuksen. Luulenpa että joudun tuon setin ostamaan :-)
Vaunut ovat myös ostamatta. Olen ajatellut että haluaisin mahdollisimman kevyet yhdistelmät, mutta en ole oikein saanut päätettyä kumpi olisi tärkeämpää: ketteryys kaupungissa vai tukevuus soratiellä. Mökillä ollaan varmaan kesällä paljonkin, mutta koko vuoden aikana toki enemmän sitten kaupungissa. Eli rengasvalinta tässä mietityttää: kääntyvät eturenkaat vai ei? Mihin te olette päätyneet? Olen käynyt parissa vaunukaupassa ja Teutoniat himottaisivat. Tuntuvat kärräävän aika kevyesti eteenpäin, mahtuisivat ainakin mittojen mukaan molempien autojen takakonttiin ja ovat muutenkin sieltä kevyimmästä päästä painonsa puolesta. Mutta ovat siis ihan hirmuisen kalliit.
Esikoisen kanssa on nyt sitten juteltu hänen eskari/päiväkotikäymisestään kun jään kohta pois töistä. Mielestäni tämä on nyt sellainen asia, jossa hän voi osallistua päätöksentekoon. Rajana on kuitenkin se, että minimissään hänen on käytävä ns. eskariosuus ja päiväkotihoidosta voidaan sitten yhdessä sopia. Hän oli eskarissa valitellut ettei saa jäädä kotiin vaikka äiti jää. Juteltiin sitten asiasta yhdessä ja käytiin läpi niitä asioita joissa hän haluaisi olla eskarissa/päiväkodissa mukana ja lopputulema oli se, että päivien aikana on niin paljon kaikkea kivaa, että hänet ehkä voisi hakea joskus kolmen jälkeen. Lisäksi toiveena oli se, että hän haluaisi päiväkotiin aikaisemmin, koska aamuisin ennen aamupalaa on vapaata leikkiä kavereiden kanssa.
Tulipas pitkä tarina - täytynee ryhtyä kasailemaan kadonnutta työmotivaatiota!
Juliaana ja työnimetön 32+0
No nyt tuli neuvolalääkäriltä saikkua loppuajaksi eli kolmisen viikkoa. Ihmettelen vaan miten ajan saa kulumaan kun nää pari viikkoakin on ollut aika puuduttavaa. Mulla alkoi tulemaan kipeitä supistuksia öisin, pääasiassa semmosia kovia menkkakipumaisia, mutta kerran heräsin sellaiseen kipujumitukseen, etten pystynyt vaihtamaan asentoa ennenkuin supistus meni ohi. Kohdunkaula oli lyhentynyt kolmesta kahteen senttiin. Vähän elättelin toivoa et oltas ultrattu, mut ihan käsikopelolla mentiin. Pääasia että kaikki on kunnossa, eikä tarvi olla vuodelevossa loppuaikaa. Kaikki vauvan kamatkin alkavat olla kasassa, pesty ja viikattu, vain vauva puuttuu!
Oho, jopas on taas tullut uusia, tervetuloa mukaan!
Sande, oleko kokeillut lastoittaa käsiä yöksi? Siis semmoisia rannetukia tarkoitan, saiskohan neuvolan kautta lainattua sellaisia? Sitten käsien venyttelyä ja keppijumppaa, jotka ei rasita alapäätä?
Verticia, koita pitää sitä vyötä pikkasen kerrallaan, vaihda tiukkutta ja tsekkaa asentoa jne. jos se siitä asettuisi. Mä en innostunut kapistuksesta ensin lainkaan, mut ajan kanssa se vei selkäkivut kävellessä kokonaan. No nyt en sitten kävele vyönkään kanssa kun alkaa heti pistämään ja supistamaan vaikka menisin mummovauhtia. Lihon siis sohvalla =/ Ja vyö oli tosi tukala jos istui tai kumarteli, eli kokeile sitä alkuun vaan pystyasennossa. Toivottavasti näistä vinkeistä on apua ja tsemppiä juhlajärjestelyihin!
Kelan vanhempainrahapäätös tuli, oletteko muut saaneet? Palkanlaskija oli fiksusti ilmoittanut viimeisen 6kk tulot, mutta nepäs olivat vain 13% isommat kuin edellinen verotus, joten niitä ei oteta huomioon kun pitäs olla 20% isommat tulot...Jopas ottais päähän jos tulot olis kasvaneet 19,9%...
Hieman kateellisena eläinrakkaana allergikkona lueskelen teidän eläimellisten juttuja. En tiedä mitä lääketiede sanoo, mut kuvittelisin et jos pikkuinen on alusta asti eläinten kanssa tekemisissä, niin luulisi vastustuskykyä allergeenejä kohtaan kehittyvän ihan toisella tavalla kuin niillä, jotka eivät ole eläinpölyn kanssa tekemisissä ollenkaan. Tietenkin jos jotain ilmenee, niin lemmikkien kanssa pitää miettiä tilanne uusiksi, sillä niille voi hankkia uuden kodin, lapselle ei. Alkoi ahdistamaan tuo Juliaanan kirjoitus. =(
Juliaanalle vielä, entäs jos hommaatte mökille ja metsäpoluille käytetyt "hyökkäysvaunut" ja kaupunkiin näppärät, jos ne näppärät eivät toimi mökkimaisemissa? Tilasin itse kääntyväpyöräiset (saa lukittua) Teutoniat Saksasta, jolloin tulivat paljon Suomen hintoja halvemmaksi. Saa nähdä miten rullaavat ulkoilureiteillä, mut minnekään metsään niiden kanssa ei aiotakaan. Teutonialla näyttää myös jälleenmyyntiarvo olevan kohdallaan, joten siinä mielessä omiaan saa myöhemmin takaisin enemmän kuin halpiksista.
t. Tsili&Öttis 32+jotain
Raskaus jo sinällään altistaa suonenvetoihin, mutta niitä voi helpottaa kyllä suolalla JA magnesiumilla. Eli ei valitettavasti välttämättä riitä jos laittaa vaan vähän enemmän suolaa ruokaansa, on myös huolehdittava siitä magnesiumin saannista.
Eilen kävin neuvolassa, ja kappas kappas, sain verenpainemittarin kotiin.. TAAS. Terkkari totesi että minulla oli aivan hävyttömän korkea verenpaine, joka saatiin niin, että ensin se juoksutti mua siinä pöydällä missä kuunneltiin sydänääniä, sitten vaakalla, jossa sain sätkyn, ja kun olin puhisten ja ähisten saanut kengät jalkaan, se totesi että no niin, mitataas nyt verenpaine! Siinä hän yritti jälleen kerran selostaa siitä valkotakkineuroosista (jossa siis verenpaine nousee aina vastaanotolla ja kotona ok), mutta tuskinpa minulla sellaista ole, kun itsekin käytän sitä valkotakkia töissä, Noh, ehkä se toisaalta selittyy sillä, että mulle tulee oma työpaikka mieleen ja siitähän vasta verenpaine nousee. kotonahan paineeni ovat suorastaan liian alhaiset.
Meilläkin oli synnytysvalmennus tässä täin. Huoh, oli kyllä tylsää. Noh, ehkä sellaiselle joka ei tiedä mitään synnytyksestä tuo voisi olla ihan ok, mutta kun itse olen nuo jutut opiskellut koulussa ihan vaa muutama vuosi sitten, ni ei tullut sitten mitään uutta asiaa. Täytynee miettii jaksaako sinne raahautua toisenkin kerran. Toisaalta, ens kerralla siellä olisi asiaa imetyksestä, ja se asia mulla meni koulussa jotenkin ohi...
Kiitos Aurora vinkistä! Onneksi sattuu olemaan jemmassa magnesium-tabletteja. Mutta aamupäivällä kun otin kahvitauolla leipää ja laitoin suolaa hivenen päälle, niin vähän ajan kuluttua maitohappoisuuden tunne väheni. Liekö sitten ollut sattumaa...
Pohdiskelin tuossa samaa kuin Tsili kirjoitti. En nimittäin laskenut, että liekö tulot nousseet sen 20 %:a verotukseen nähden. Uskoisin kyllä, koska olen ollut helmikuun loppuun mennessä 5½kk täystöissä ihan hyvällä palkalla, ja silloin 2007 olin opiskelemassa ja vain kesän töissä.
Ensikertalaisena kyllä odotan innolla synnytysvalmennusta, kun se on täysin musta aukko, ainoastaan kuvitelmia, että millainen synnytys voi olla ja mitä siellä tarkemmin tapahtuu. Mutta teille, joilla on lapsia ennestään, niin voi olla että tuntuu turhauttavalta..
Ensi viikolla olisi neuvola. Sf mittaa olen mietiskellyt myös, sillä alussa oli yläkäyrällä ja nyt sitten tippunut sinne alakäyrälle. Rv:llä 28 mitta oli vain 25cm. Muistelisin, että mitä aiemmin kertoilitte niin noilla viikoilla mitta oli pitempi... En nyt siis suoranaisesti vertaa mittaani muiden mittaan, mutta mietin vain että mistä se voi johtua...siitä että masukki olisi ollut sivuttain?
Sivri ja masukki edelleen 31+0
Sain saikkua tämä viikon flunssan vuoksi ja pari viikkoa olisi sitten vielä töitä. ennen äitiyslomalle jäämistä. Olen itse joutunut luopumaan omista lemikeistäni (3kisua) omien voimakkaiden allergiaoireiden vuoksi ennen perheen perustamista. Se oli rankkaa ja vielä vuosia oli ikävä kissojani, ja ne tulivat uniini. Onnekseni sain sijoitettua lemmikkini niin että yksi elää yhä anoppilassa ja näen sitä vaikka joka päivä jos haluan. Mutta rakkaus omaan lapseen on niin suurta, että ei tässä vaiheessa enää sitä elämänvaihetta lemmikkien omistajana kaipaa. Toiseksi minusta on tullut jo niin mukavuudenhaluinen, että riittää kun järjestelen lapsen tavaroita...Kissani pojan mummolassa pelkää muuten poikaa on pelännyt alusta asti joten luulen että kissat ja vauvat sopii samaankin huusholliin jo muuten terveyttä riittää. Poika(3V) ei muuten ole allerginen ainakaan vielä vaikka itse kovasti olenkin. Mahavauva on ilmeisesti poikittain, tuntuu pahalta auts. Onkohan kellään semmoisesta kokemusta? Että kääntyyköhän vielä oikein päin? Eka oli jo hyvissä ajoin pää alaspäin. Tämä taitaa olla vastarannankiiski. Perjantaina neuvola. Raskausviikkoja taitaa nyt olla se 32 tai 33. Luin jostain, että viikolla 36 ovat viimeistän oikeassa valmiudessa. .
Minäkin katsoin kahta erilaista tukivyötä ja totesin mahdottomaksi käyttää. Miten käydä vessassa? Selkä ei onneksi ole nyt ollut kovin kipeä.. Niitä saa muuten lainaan terveysasemien kautta ja ne pitäisi sovittaa. Että semmoista kokemusta.
mennään. Tänään tuli ilmoitus, että Ä-pakkaus olisi noudettavissa. Hakisko sen miehen kanssa tänään vai isän kanssa huomenna. Isä on siis tulossa kylään noin viikoksi. Ehkä haen miehen kanssa, ettei isä taas nolaa mua. Kenkäkaupassa se sanoi, et jos löytyisi mulle kengät, jotka saa itse jalkaan kun prinssiurhea on jo mennyt töihin eikä voi auttaa. Muutenkin noloa ottaa rahallista-apua vanhemmilta, niin kuin noi kengät.
Mies oli urpo ja unohti 7-v päivän, josta mä sain kilarit ja tungin kokonaisen kakun ekoroskikseen. Jotenkin oon ollut siinä uskossa, että olisin tasaisempi kuin muulloin siis silloin kun en ollut raskaana, mutta no toissapäivänä en ainakaan ollut.
Kovasti mietityttää vankkurit. Hissinkapeus on ahdistanut meidät valitsemaan Teutonian Timmyn ja Funin väliltä. Timmyä Teutonia ei markkinoi vastasyntyneelle, mut AT Lastenturvan myyjä kylläkin. Mietin jos ottaa Funit niin tuleeko niiden pikkupyörien kanssa ongelmia--jos vaikka saadaankin Helsinkiin loskaa ja sohjoa. Enempi kuitenkin uskon liikkuvani keskuspuistossa kuin pikkuputiikeissa.
Oon saanut Minille aikaiseksi vain ommella Pikkupakkanen-kankaasta pussilakanan ja kaksi tyynyliinaa. Mietin vaan miten oma äiti aikoinaan neuloi kaikkea ihanaa ja niin tasalaatuista. Itsellä on menossa sellainen villahaalari puolivuotiaalle kirjoneuleella ja olen juuri etupuoliskon haaroihin päässyt. Syksyyn asti aikaa valmistua...tai sit pitää tehdä uusi vauva;D
pe+su kävin luistelemassa--ja siitä ei tuu mitään suppareita toisin kuin kävelystä. Vaan mies joutui kiristämään mun hokkarinnauhat, kun en itse taipunut. Lähes nöyryyttävää. Pysyin pystyssä kuitenkin. Mietin uskaltaako mennä uikkiin tulehdus riskin takia vai tuleeko siellä vaan ihana rentoutunut olo ja liikunnaniloa.
Mietittiin tuota miehen isyyslomaa. Heillä on keväällä vähän hiljaisempaa tai no ei niin kiire kuin kesällä, joten hän pystyisi kaiketi jäädä lomalle heti kun Mini putkahtaa maailmaan--siis ilman lukkoonlyötyjä päivämääriä ja perehtyä isyyteen kaksi viikkoa ja pitää se yksi viikko sitten myöhemmin. Ainoa ongelma vaan on palkka, kun sen saa etukäteen niin miten sen voi palkkikseen ilmoittaa. Ja jos palkkis sit taas jälkijättöisesti miinustelee vasta seuraavasta tilistä, niin pitääkö Kelaan ilmoittaa ne oikeat pvm vai ne jotka lukee palkkanauhassa. Hitto. Mä oon onneksi ollut vaan työtön niin pitkään, ettei oo mitään ongelmia raha-asioiden suhteen. Nostan kauheasti hattua teille kaikille, jotka jaksatte/pystytte/saatte käydä töissä.
Oonko mä ainut kellä on urpo mies? Siis joka on ihan ihana, mut joskus urpo ja joskus miltei naurettava. Kalapuikkoaterialla hänen piti ottaa edes yksi enemmän kuin minä, etten minä vaan men painokiloissa hänen ohitseen. Hän on ihan sanonut, että miehen pitää painaa enemmän.
Mä en nyt noista neuvolantädeistä ja lääkäreistä osaa valittaa, kun aattelen et ne nyt ovat mitä ovat. Eivät oo mitään ilkeetä sanoneet tai tehneet, mutta on vaan jotenkin kylmiä ne kohtaamiset, et jää niin fiilis siitä, et vittuako siellä ravataan...että hyödyttääkö se edes mitään. Kovasti sanotaan, et ois niin hyvä jos isät osallistuisi ja kun mun mies saa sovittua työt aina niin että pääsee neuvolaan niin tuntuu se ihan tyhmältä, kun ei se neuvolan täti edes sano mun miehelle mitään. Ja sitten mun miehellä on varmaan vaan sellainen anteeksi, et oon olemassa-fiilis.
Synnytys pelottaa edelleen--ja oon aatellut siitä selvitä, koska monet muutkin selviää. Eihän sille voi mitään jos paikat repee tai sattuu, mut mua pelottaakin eniten se, et lapsi ei saa happea ja vammautuu tai et meen vaan johonkin paniikkiin, kun alkaa verenpaine ja pulssi nousta. Siis mulla nousee verenpaine ja pulssi ihan labrassa ja h-lääkärissäkin.
Ja jos ihmiset vaivautuisivat vaiks laittamaan paikkakunnan vaikka tohon rv.n perään niin hahmottaisin paremmin missä mennään. Saa tietysti pitää yksityisenä tietonakin. Minusta vaan olisi mukava tietää missä on minkäkinlaista ja sitten vielä sekin, että ketkä ovat samasta kaupungista kuin itse.
Olen jopa puoltoista viikkoa viettänyt hiljaiseloa, tuntuu ikuisuudelta! En ehtinyt viime viikolla lukea pinoakaan kuin ihan vähän, joten oon vähän pihalla mistä kaikesta on ollut puhetta.
Viime viikko meni tosiaan kotona hirmuisessa flunssassa, josta nyt onneks olen pikkuhiljaa pääsemässä eroon. Pojan tarharyhmässä riehuu tällä hetkellä vatsatauti, joten sitä sitten seuraavaks odotellaan :( Se iskee tietysti viikonlopuks, kun tiedossa olis viikonloppureissu pääkaupunkiseudulle.. Hope not!
Uusia tullut paljon mukaan, tervetuloa!
Olo ollut ihan ok, mitä nyt ylävatsa vähän väliä kipeänä. En tiedä mistä johtuu, mutta heti kun olen enemmän liikkeessä tai joudun vain seisomaan, niin tuosta navan yläpuolelta vasemmalta puolelta tulee ihan hirmu kipeeks. Se ei oo mitään supistelukipuja vaan ehkä ennemmin jotain kasvukipua, en tiedä.... Mutta vauva on vilkas masussa ja muuten olo suht hyvä, joten en oo hirveen huolestunut ollut. Ikävä vaiva vaan :(
Lääkärissä on monet teistä nyt lähiakoina käyny. Ajatelkaa, mulla on ensimmäinen lääkärikäynti varattuna 23.2, jolloin viikkoja kasassa jo 30+5...? Eli tosiaan vaihtelee käytännöt eri kunnissa. Toivottavasti sattuu asiallinen lääkäri kohdalle, aikamoisia kauhukertomuksia luin viime viikon pinosta.
Mulla on tällä hetkellä aika kiirettä töissä eikä helpotusta ole luvassa. Fyysisesti mun työ ei oo raskasta, koska istun tässä p.... homeessa koneen ääressä 8h.. Ärsyttää vaan, kun mulle ei otettu äitiyslomasijaista, vaan mun työt jaetaan monen ihmisen kesken. Vielä ois töitä reilu 5 viikkoa ja yritän jaksaa olla loppuun asti. Toisaalta olisin valmis jäämään kotiin vaikka heti, työmotivaatiota ei oo enää ollut pitkään aikaan. Toivotaan, et tämä lopputalvi menis nopeasti, odottavan aika on piiiiitkä.
Yritetään nyt kuitenkin pitää mieliala korkealla! Onneks aurinkokin on taas alkanut paistaa, joten eiköhän se kevät sieltä pikkuhiljaa tule!
Vointeja kaikille!
Lumikide 28+0
Iltapäivää...
Verticialle tsemppiä juhlien järjestämiseen ja tukivyökokeiluihin. Monet on sanoneet, että sen pitää olla just oikeessa paikassa ja oikean tiukalla, että se auttaa. Itse en ole kokeillu.
Sivrille tiedoksi että mun sf-mitta rv 28 oli 22. Katselin vanhoja neuvolakortteja ja niinpä oli ollut esikoisen kanssakin. Riippuu vauvan asennusta ja sun ruumiinrakenteesta.
Vaunuja pähkäileville sanoisin, että monia malleja ei suositella ihan vauvalle siksi, kun niihin ei saa koppaa (eivät mene ihan vaaka-asentoon tai niissä ei ole mitään reunusta selkänojan yläreunassa (eli jos vaunut kippaa, vauva putoaa). Meillä oli viimeksi käytössä halppis-tuplat, jotka olen jo antanut eteenpäin. Niissä taisi olla molemmat huonot ominaisuudet, mutta hyvin ne vauvalle kävi. Kopan saattoi laittaa siihen pohjalle ja pohjalevy piti vauvan selän suorassa, tosin ei ollut ihan tasan vaaka-asennossa. Ja kopan sai turvavöillä kiinni, eli se siitä putoamisesta. Aina mulla ei ollut edes se koppa mukana, ja hyvin ne kelpas silloinkin. Tollainen alle puoli vuotias on aika vaatimaton nukkumisen suhteen, ainakin yleensä.
Nyt tarhan kautta kotiin..
tuuti, ei ihan Helsingistä, mutta siitä naapurista :-)
Oli pakko tulla kommentoimaan kun meillä on käytössä nuo timmyt. Ostin ne kun kuopus oli 4kk ja hän on niitä käyttänyt siitä asti ilman kantokassia. Saa ihan makuuasentoon, mutta olen ymmärtänyt että kaikki rattaat mitkä kasvot menosuuntaan ovat suosituksen 6kk eteenpäin. On kyllä ollu hyvät kuomurattaat kun tuo 97cm /3v.mahtuu niihin nukkumaan talvivaatteet päällä. Lisäksi sitten vielä makuupussit ja peitot =)
Nyt sitten kovasti mietin että käytänkö noita rattaita tulevalla vauvalla. Ostaisin vain kantokassin. Olisi tietenkin järkevin ratkaisu. mutta mutta...haluaisin yhdistelmät mihin saisi kovanvaunukopan=vaunut, ja turvakaukalon. Harmi kun aina tulee myös se ratasosa mukaan. Hyvät rattaat kun on jo valmiina. Meillä on myös teutonian seisomalauta mikä on hyvä eli toisaalta ei kannattaisi nyt merkkiä ainakaan vaihtaa. Tätä ratasasiaa olen miettinyt koko raskausajan =) vaihtoehtoja kun on paljon mutta rahaa taas ei =(
Vaunuista ym. Me löydettiin syksyllä lastentarvikkeesta hyvä paketti, olivat vielä just tarjouksessa mitä etsin! :) Eli se gracon logico s(tms..)kaukalo mikä tulee alustaan kiinni, gracon kunnon matkarattaat jalkapeitolla(sain halvempien hinnalla kun olivat näytekappaleet :) mihin siis saa sen kaukalon kiinni. Sitten emman mustat yhdistelmät(oisko ollut be star kombi) pehmeällä kantokassilla, niissä oli kaikki ominaisuudet mitä mä tartten ja kun ei ole talvivauva niin pehmeä koppa riittänee näin alkuun. Eli kun on aiemmin noi kaks vilkasta kundia niin halusin et on kätsä systeemi saada autoon kiinni ja irti ja sitten kun rattaat kulkee autossa jatkuvasti mukana niin myös kaukalon saa siihen kiinni helposti vauvaa herättämättä. Ja tosiaan päästään ja on mahdollisimman vaivaton liikkua. Ja sitten että on kätsät ja kevyet yhdistelmät missä kunnon pyörät että pääsee tuolla ulkona loskassakin jyräämään!
niin tosiaan koko paketti alle 500€, ei musta uusina paha hinta! Monet rattaat ei edes siihen hintaan irtoa :)
Lumikide: Voisko olla joku hermo jota vauva potkii? Mulla on nimittäin yksi kohta kyljestä jatkuvasti(tiedä sitten mikä sitä painaa..) uskomattoman kipee. Esim. ajoittain en voi istua ollenkaan(tai ainakaan selkä suorassa..) ja jos vaikka sormella vetää hipaisten sen kohdan yli niin on ihan ulkoapäin kosketusarka :( Muistelin et aiemmissa raskauksissa oli sama homma eli joku hermo sopivasti tyrkyllä?
Pikku-tiuhti: Tsemppiä isännän kanssa! Mekin ollaan jo 9vuotta pidetty yhtä mutta tuossa viimeeks kun pari viikkoa sitten matsattiin kunnolla pitkästä aikaa niin mietin että kettu, tunnenko tuota toista ollenkaan.. Mutta sitten meinasin että se on taas "näitä" mies-nais-ikuisuus-komplikaatioita.. Ja kuinka kaikki voikaan lähteä yhdestä perkuleen siivouksesta.... Mutta eipä tuota silti pois antais :)
Mutta tämä kinkkaa aamupalalle poitsujen kanssa, mukavat päivän jatkot!
Jo-hanna ja Lupu 32+3
olipa taas yö.. ekan kerran heräsin klo 01 ja sit oli pakko lukea että sai taas unen päästä kii.. sit heräsin jossain vaiheessa siihen että näin unta että mulla oli hirveä supistus ja mulla oli oikeasti reilu suppari menossa..
muutenkin noi unet on ihan kreisejä nykyään. On ku leffaan menis joka yö, sellasia seikkailuja:-/ Huomenna on onneks vapaapäivä niin saa sitten nukkua aamulla pidempään. Tarkoitus mennä tutulle koeajamaan ulkoporeamme! jiihahaa. Kylpeminen vaan on niin ihanaa!
Kurjaa Verticia et tuntui huonolta tukivyö - ehkä sä voit ottaa seuraavaan neuvolaan sen mukaan ja jos katsoisitte tädin kaa et tulee oikeaan paikaan jos vaikka ois joku semmonen jutska? ja et on oikean mittainen tjsp? mä en tiedä miten ne toimii.
Niin ja tervetuloa taas uusille - kiva kun oli joku jolla LA vielä mun jälkeen 30.4.(mul 29.4.:D)
Tsemppiä meille ja mukavaa loppuviikkoa
t.iza ja pikkanen 28+1
Huomenta kanssasisaret ja hyvää keskiviikkoa :)
Otsikossa onkin miun fiiliksiä tällä hetkellä. En oo aiemmin tiennyt mitä suonenveto on, mutta nyt todellakin tiedän :( Luulin aiemmin joskus vuoden vaihteessa että mulla on parina yönä lihaskramppeja jalassa, mutta ne olivatkin ilmeisesti suonenvetoa. VIime yönä heräsin siihen kun molemmat jalat olivat aivan krampissa, ja nyt tänä aamuna oli kuin olisin juossut itseni maitohapoille :( Sori tää valitus! Ei vaan oo mikään parhain tunne kun töissä joutuu menemään portaita eestaas ja muutenkin käveleksimään. Onko se muuta kuin suolan puutetta? En oo asiaan sen enempää perehtynyt..
Tilasin käytettyjä kestovaippoja netistä :) ne tulivat toissapäivänä postissa. Kumpa niitä pääsis kokeilemaan :)
Näin esikoista ootellessa oon mietiskellyt, että niinköhän sitä osaa pukea vauvan oikein, että on sopivasti vaatetta ja muutenkin "lukea" sen aivoituksia, mutta siihen varmaan oppii. Taitaa olla tällainen pieni pessimisti vaihe mulla menossa..että pelkää ettei oo hyvä äiti jne :,( Sit kun ei pysty liikkuu normaaliin tapaan ja oon tällainen "muumi". Ootan vaan että työt loppuu, jos vaikka kerkeäis muuutaman viikon hengähtää..
Toivottavasti teillä mukavampia olotiloja :)
Terkuin Sivri ja Masukki 31