*^~KOTILOIDEN (=kolmatta odottavien) HELMIKUU~^*
Niinpä se tämäkin vuosi kuluu, ja masut kasvaa... Nyt on jo helmikuu!
Tammikuun keskustelut tästä:
http://www.perhe.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Hyviä vointeja kaikille! Ja vilkasta keskustelua masujutuista ja muustakin...
Kommentit (31)
Ihania uutisia! Ja nopeasti olitte päässeet jo kotiin. Minä olen ihan varma, ettei päästä taatusti kotiin kovinkaan nopeasti, vaan jotain keltaisuutta tms. on taas. No, kunhan ei olisi vakavampaa, mutta eipä niillekään sitten mitään voi.
mp73 kyseli tuota istukka-asiaa. Mä luulen, että kätilö kysyi tuota vuotamista siksi, että jos istukka on alhaalla, niin siitä voi sitten herkästi ehkä tulla pientä vuotoa. Ja jos ei ole ollut, niin hyvä niin, mutta siis sitä voi olla, jos istukka on lähellä kohdunsuuta alhaalla.
Ja mulle on ainakin sanottu, että raskausviikkoina käytetään sitä, mikä on merkattu np-ultran (tai jos ei ole käynyt sellaisessa, niin sitten ns. normimenkkakierron mukaista) jälkeen lasketuksi ajaksi. Eli mp73:lla siis 20+2. Se on ihan sama, mitä se rakenneultrassa on ja varsinkin, jos ei poikkea yli viikkoa. Eihän nuo näytä np-ultrassakaan laskettua aikaa muuttavan, jos ei ole poikkeamaa yli viikkoa.
Mustakin tuntuu, että vaikka vähän tulee kirjoiteltua, niin tämä pino on kotoisampi kuin heinäkuiset ;-) Johtuu ehkä siitä, että kun tämä nyt on kuitenkin jo se kolmas, niin ei ihan kaikki vinkaukset niin enää kiinnosta. Ja kun ei oikein ehdi erityisesti kirjoittelemaan, niin tippuu ns. kärryiltä. Eikä mulla ole kyllä oikein asiaakaan, kun tässä nyt vain odotellaan! Rakenneultrakin vasta tasan rv 21+0 eli melkein maaliskuun puolessa välissä, neuvola päivän rakenneultran jälkeen, niin mitäs tässä...
Toukkis on ruvennut kyllä liikuskelemaan entistä enemmän, mistä olen vallan tyytyväinen. Tietääpähän, että toinen on tallessa. Tosi alhaalla tuo vain on. Ja tänään rv:t 17+6.
Pitkästä aikaa tälle puolelle viestiä. mp73:lle, kätilö tosiaan tarkoitti sitä että jos istukka on lähellä kohdunsuuta tai sen päällä vuotoa voi tulla herkemmin, mutta ei se mitenkään välttämättä näin ole. Ja yleensä laskettua aikaa ei muuteta jos heitto on alle viikon. Olisi muutettu todennäköisesti jo ensimmäisessä ultrassa. Rakenneultrassa näkyy jo yksilöllisen kasvun erot enemmän, näin minulle on kerrottu.
ON. Selkäkivut on seurana jatkuvasti edelleen ja se tekee tästä olemisesta kyllä välillä aika raskasta. Olisi kiva ulkoilla jne, mutta kun selkä ei tykkää kävelystä yhtään. Uima-allas on ainoa paikka missä ei ole kipuja ja pystyy liikkumaan normaalisti.. Mutta kun ei kauheasti viitsi enää uidakaan kun rupeaa jo olemaan niin loppusuoralla. Kävin katsomassa kaverin vauvaa ja tuntuu kyllä edelleen hassulta että kohta meilläkin on vauva... Oikea vauva. Missähän vaiheessa sen taas oikein tajuaa?  Ajatus synnyttämisestäkin kummittelee jonkin verran kun on ollut enemmän kipeitä supistuksia, palaa hieman mieleen se millaisia ne synnytyssupistukset oikeastaan onkaan... Mutta edessähän se taas on.
No nyt menen pukemaan lapsia tuonne pihalle, etteivät aivan seinille hyppisi.
kotilo rv 35+6
Täälläkin on sairastettu oikein urakalla, vielä on kuopuksella niin pahan kuuloinen yskä että sai jäädä täksikin päivää kotiin, itse olen kuitenkin jo kotona. Virallinen äitiysloma alkaa ensi viikolla, hurjaa tahtia on aika mennyt ja hyvä niin!
Meinaako äidit joilla rakenneultra vasta edessä kysyä tulokkaan sukupuolta? Mehän kysyttiin ja olen sen jälkeen käynyt kertaalleen ultrassa ja samalta näytti..  =))
Miten meinaatte huonejaon tehdä kun vauveli on tarpeeksi vanha muuttamaan nukkumaan sisaruksen kanssa? Meillä näyttäisi kakkonen ja tämä tuleva kolmonen olevan samaa sukupuolta joten aika selvältä nyt tuntuu laittaa heidät samaan ja esikko, tulevan syksyn koululainen saa pitää huoneensa, saapahan sitten rauhassa keskittyä kouluun ja tehtäviin...
Eipä tässä muuta, hyvää viikonjatkoa kaikille!
Terkuin,
Numerokolme ja pikku hippu rv 34+4
Voi miten kiva kuulla, että kaikki on hyvin:)
Mun pikkusisko on jo kolmatta päivää synnyttämässä. Ei meinaa esikoinen tulla yksiöstään ulos. Sisko rupeaa olemaan aika poikki, kun kolmen vuorokauden todella kipeet ja säännölliset supparit on avanneet kohdunsuuta 3 cm. Meillä muilla menee jo hermot kun niin jännittää!
Meillä myös oltu kipeinä, kuumetta, flunssaa ja yskää. Ei kiva, mutta parempi kuin naapureilla oleva vatsatauti. En kyllä halua sitä, kun on vielä itselläkin välillä aikas heikko olo.
Sukupuolesta: päätettiin, että ei haluta tietää kun ei ole ennenkään tiedetty. On sitten kiva yllätys. Tosin meillä tehdään ultrat nykyään tosi hyvällä yksityisellä ja kuvat on tosi tarkkoja. En tiedä jos ultraaja kysyy, maltanko olla kuulematta sitä...Aiemmin siis on ollut niin epäselvät kuvat ja ammattitaidottomat ultraajat, että ovat myös itse sanoneet että eivät osaa katsoa.
Lastenhoito: meillä 4 ja 1v 8kk lapset ja ovat kotihoidossa, eikä muuta edes ajateltu. Isompi käy kaksi kertaa viikossa seurakunnan kerhossa (3h) ja yhdessä käydään perhekerhossa ja avoimessa päiväkodissa (MLL) säännöllisesti. Ulkoillaan myös kahdesti päivässä ja jos ei muita lapsia näy, vaihdetaan puistoa.
Huonejaosta: nyt tyttö ja poika samassa huoneessa, kun huoneita ei ole. Olaan väliaikaisesti vuokralla kun omaa taloa rakennetaan. Kaikille lapsille tulee omat huoneet, vaikkakin aluksi kolmas lastenhuone toimii vierashuoneena. Kun tämä pienin kasvaa, voi mennä myös aluksi sukupuolesta riippuen siskon/veikan huoneeseen jos niin tuntuu parhaalta.
Tulis jo kevät äkkiä. Ulkona näyttää tänäänkin niin aurinkoiselta, että kyllä se vielä sieltä tulee!
terkuin
äiti04ja07, rv 14+3
Voi miten kiva kuulla, että kaikki on hyvin:)
Mun pikkusisko on jo kolmatta päivää synnyttämässä. Ei meinaa esikoinen tulla yksiöstään ulos. Sisko rupeaa olemaan aika poikki, kun kolmen vuorokauden todella kipeet ja säännölliset supparit on avanneet kohdunsuuta 3 cm. Meillä muilla menee jo hermot kun niin jännittää!
Meillä myös oltu kipeinä, kuumetta, flunssaa ja yskää. Ei kiva, mutta parempi kuin naapureilla oleva vatsatauti. En kyllä halua sitä, kun on vielä itselläkin välillä aikas heikko olo.
Sukupuolesta: päätettiin, että ei haluta tietää kun ei ole ennenkään tiedetty. On sitten kiva yllätys. Tosin meillä tehdään ultrat nykyään tosi hyvällä yksityisellä ja kuvat on tosi tarkkoja. En tiedä jos ultraaja kysyy, maltanko olla kuulematta sitä...Aiemmin siis on ollut niin epäselvät kuvat ja ammattitaidottomat ultraajat, että ovat myös itse sanoneet että eivät osaa katsoa.
Lastenhoito: meillä 4 ja 1v 8kk lapset ja ovat kotihoidossa, eikä muuta edes ajateltu. Isompi käy kaksi kertaa viikossa seurakunnan kerhossa (3h) ja yhdessä käydään perhekerhossa ja avoimessa päiväkodissa (MLL) säännöllisesti. Ulkoillaan myös kahdesti päivässä ja jos ei muita lapsia näy, vaihdetaan puistoa.
Huonejaosta: nyt tyttö ja poika samassa huoneessa, kun huoneita ei ole. Olaan väliaikaisesti vuokralla kun omaa taloa rakennetaan. Kaikille lapsille tulee omat huoneet, vaikkakin aluksi kolmas lastenhuone toimii vierashuoneena. Kun tämä pienin kasvaa, voi mennä myös aluksi sukupuolesta riippuen siskon/veikan huoneeseen jos niin tuntuu parhaalta.
Tulis jo kevät äkkiä. Ulkona näyttää tänäänkin niin aurinkoiselta, että kyllä se vielä sieltä tulee!
terkuin
äiti04ja07, rv 14+3
Ensin ei viesti tallennu lainkaan ja sitten tulee moneen kertaan. Sorry!
t.äiti04ja07
Tuossapa se kysymys pääpiirteissään olikin eli koska ovat liikkeet tuntuneet kolmannen kanssa? Olen ymmärtänyt, että lapsiluvun lisiessä tämä vähän aikaistuisi ( ei tietysti loputtomiin:))
Nottonen: Liikkeiden tunteminen on yksilöllistä vaikka on jo kolmas raskaus. Itselläni tuntui liikkeet jo rv 14+2 eli tosi aikaisin, mutta istukka on kohdun takaseinässä ja alhaalla niin tunsin liikkeet helposti. Edellisessä raskaudessa tunsin liikkeet myös aika aikaisin eli 15+4.
Ihanaa, sairasloma loppui vihdoin ja viimein! Tulihan tuota kotona köllittyä jo kolme viikkoa. Eilen oli neuvola+lääkäri, kaikki oli hyvin. Painoa on nyt tullut vain ja ainoastaan 2,1kg eli ei paha. Paitsi että nyt oli tullu viikossa nousua 1,1kg. No, ei paha kun vertaan edellisiin raskauksiin niin tässä vaiheessa on tullu jo 6-9kg.  Vähän lääkäri valitti minun ylipainostani, sitä kyllä on todellakin hurjasti omasta takaa. Mutta laihduttaa en saa nyt kuitenkaan, miksi edes valittavat asiasta kun tietävät että raskausaikana muutenkin paino tulee nousemaan. Ja hyvähän se on että sitä ei ole tuon enempää tullutkaan!
Joudun uudemman kerran sokerirasitukseen, koska se on pakollinen rv 26-28, vaikka arvot oli nyt hyvät, niin kuitenkin joudun mennä n.kuukauden kuluttua uudelleen.
mp73 ja Sissi rv 21+4 (yli puolen välin.. jee!!!)
Tulin kurkkaan kuulumisia... Kiitos kaikille onnitteluista!
Nottonen: Minä tunsin tässä kolmannessa liikkeet rv.15+, mutta mulla olikin takaseinämässä istukka, ja lisäksi mulla on eteenpäin kallistunut kohtu, niin vatsanpeitteisiin tuntuu helpommin liikkeet. Minä olen ymmärtänyt, että se on joka raskaudessa erilaista, ja hyvin paljon riippuu just tuosta istukan sijainnista. Ja on ne vauvatkin erilaisia, joku voi liikkua jo mahassa paljon enemmän kuin toinen.
mp73: Ihanaa, että sulla on kaikki menny hyvin, ja nyt jo noin paljon viikkoja kasassa. Kauan jaksoit tuolla kuumeilupuolella roikkua, ja varmaan jossain vaiheessa meinas vastoinkäymisten myötä epätoivokin iskeä, mutta kuitenkin sinnikkyys kannatti!
Meillä vuorokaudet menee vauvan tahtiin, mitään rytmiä kun ei vielä tietenkään ole. Onneksi tuo mies on isyysvapaalla kotona, niin isommat on päässeet pihalle ja niillä on jonkulainen päiväjärjestys säilyny. Saapa nähdä, mitä se sitten on ku mies menee töihin... No, nyt on vähän käyty vauvan kans vaunuilemassa tuossa pihassa, ja kovasti näyttää siellä viihtyvän (ts. nukahtaa samantien ku pihalle päästään). Joten sitten ku mies menee töihin voin jo olla isompien kans pihalla, kun vauva nukkuu vaunuissa. Pitää yrittää haalia jotain puolivalmista ruokaa ja tehdä jotain evästä pakkaseen, niin ei tarvi ruokia ku lämmitellä... Tosi hyvin isommat on ottaneet vauvan vastaan, ja vähä liiankin innokkaita ovat hoitamaan! Varsinkin neiti 5v. olis koko ajan hoitamassa ja omat nuket ei nyt kelpaa ollenkaan...
Oikein onnellista odotusta teille kaikille!
Mimmi75 ja pikku-ukko 2 viikkoa
Mulle tuntuu tulevan nyt kaikki raskausajan vaivat: närästää, väsyttää ihan hirveästi, pahaa oloa on iltaisin vieläkin ja iskias särkyäkin tuntuu olevan. Totta siis on mun kohdalla sanonta, että vaivat vaan lisääntyy raskauksien myötä.
Liikkeistä: mulla on nyt 15+6, eikä mitään tunnu. Tosin alkuraskauden ultrassa sanottiin, että istukka on etuseinässä, joten siitäkin voi johtua. Tietysti sitä ajattelee, että toivottavasti kaikki on hyvin. Olin neuvolassa maanantaina ja ainakin silloin pikkuisen sydänäänet oli 150-160.
Ihanaa Mimmi-75, että mies auttaa isompien kanssa. Itsekin toivon, että mies saisi kesällä suunniteltua kesä- ja isyysloman putkeen lasketunajan lähettyville. Tosin hänellä on sellainen työ, että pitkät lomat on vaikea järjestää. Olisi kuitenkin ihanaa saada levätä ja tutustua vauvaan alussa. Itsekin jaksaa sitten paremmin, kun saa parannella itseään. Meillä on myös edelleen se raksaprojekti kesken. Toivottavasti päästäisiin muuttamaan jo huhti-toukokuussa niin saisi paikkoja järjesteltyä, kesäksi kuitenkin jää pihan tekoa ja talon maalausta ym.
Joku meistä oli jo aika loppusuoralla raskaudessa. Jaksamisia viimeisiin masuhetkiin! ja muille massujen kasvatusta;)
äiti04ja07
Ai hitsit kun ihanaa! Onnittelut ihanasta pojasta! Tosi nopeeta pääsit kotiutumaan, mutta hyvä niin jos kunto on hyvä! Ihanaa ja onnea vielä kerran! Tiesittekö muuten sukupuolen etukäteen?
Onnittelut myös 04ja07!!! Kiva kun "vanhoja" tuttuja nikkejä kirjottelee tänne!
Enemmpi sais vaan olla aktiivisuutta! Itsekin kirjoittelen tuonne Heinähattuihin, mutta jotenkin tämä pino tuntuu kotoisammalta...
Minut määrättiin sokerirasitukseen, pitäisi tämän viikon aikana käydä testissä. Flunssa alkaa helpottaa jo kovin, mutta edelleen olen aika heikkona. Inhottavaa kun ei jaksa mitään tehdä!
Minulla rakenne ultrassa sanottiin että istukka on takaseinässä ja tosi alhaalla. Kätilö kysyi, että olenko vuotanut raskausaikana ja vastasin vain että en ole vuotanut. Mutta nyt jälkeenpäin jäi vaivaamaan että mitä mahtoi tarkoittaa tuolla... Osaako joku vastata?
Kumpaa rv:tä yleensä käytetään, kun ultrassa rv arvio heitti 4 pv???
Eipä ihmeitä, edelleen saikulla tämä viikko. Nautiskelen oleilusta vain...! Välillä kyllä jo vähän tylsää.
mp73 ja Sissi 20+2 (20+6)