Mitä mieltä olette liikeideastani?
Olen ajatellut perustaa kaupan, jonka erikoisuutena on kotiinkuljetus. Kotiinkuljetuksen saa ilmaiseksi jos ostosten loppusumma ylittää tietyn rajan, muutoin siitä peritään pienehkö lisämaksu. Kaupassa olisi myös nettipuoti, jonka kautta ostokset voi varata ostoskoriin ja sitten joko noutaa itse tai tilata kotiinkuljetuksella. Kaupassa voi asioida myös vanhaan tuttuun tapaan irl.
Kaupan valikoimaan kuuluu peruselintarvikkeet ja lisäksi hieman ylellisempiä elintarvikkeita sekä luomutuotteita ja jonkin verran laadukkaita vaatteita sekä muutamaa mallia kestovaippoja, kantoliinoja jne.
Miltä kuulostaa? Olisiko tuo kotiinkuljetus hyvä vetonaula? Tänne on kaivattu kauppaa ja itse tradenomin koulutuksella + myymälävastaavan kokemuksella uskaltautuisin tähän...
Kommentit (61)
se irl kauppa ei kuulosta toimivalta noilla valikomilla, nettipuotina joo
Se on niin hankalaa pienten lasten kanssa. Tässä palvelussa olisi pointtina se että hinta ei sitten vaan saisi olla paljon isompi kuin itse ostokset tehden. Ja tuotteiden laadun tulisi olla hyvä. Esim maidoissa pitäisi olla hyvät päiväykset. Itse olen monesti ajatellut että jos tuotteet saisi tilattua kotiinkuljetettuna niin varmasti tekisin kauppaostokset niin. Vaatteetkin jo tilaan melkein kaikki netistä samoin tekisin ruan kohdalla jos voisin. Ja nettisivujen pitäisi olla sitten hyvin toimivat!
Sorry en halua masentaa, mutta en usko että toimii. Ehkä kannattaisi miettiä joku muuala kuin elintarvike?
Tai sitten alat myymään tota kotiinkujetusta ja ostosten tekoa maksua vastaan ja käytät jo olemasa olevia kauppoja.
Asiakkaita uskon riittävän, mutta tiedäthän että sen suositumman tuotteen kotiinmyynti on laitonta.
esim. luomuruokaan ja tai matiotuotteisiin ja leipään ja kanamuniin
itse ostasin jos olisi kotiinkuljetusta tarjolla- mies paljon matkoilla ja töissä ja pienet lapset
Voihan tuo toimiakin, mutta mietin vaan sitä, että miten se sitten käytännössä näkyy hinnoissa ja miten pystyt kilpailemaan isompien liikkeiden kanssa. Olen miettinyt sitä, että kauppa kuin kauppa on vaikea saada menestymään, kun joudut kilpailemaan isojen ketjujen kanssa. Nettikauppa on ihan toimiva vaihtoehto, jos pystyy tarpeeksi isoa valikoimaa ja lyhyitä toimitusaikoja tarjoamaan, mutta älä unohta sitä tuollaisessa myynnissä olevaa palautusaika puolta. Miehen kanssa mietittiin pitkään tuota nettikauppa-juttua ja tultiin siihen tulokseen, että pakollinen palautusoikeus voi tulla ongelmaksi, koska hommatessassi jollekin ihmiselle erikoistuotteen, joudut maksamaan sen palautuksesta tavarantoimittajalle tai sitten joudut hyvässä lykyssä heittämään sen pois.
Mutta en halua mitenkään latistaa ja kuljetusidea sinänsä ei ole huono, mutta vie kuitenkin aikaa ja bensaa. Se pitää olla hinnoissa mukana. Kannattaa mennä johonkin yrityshautomoon juttelemaan. Siellä osaavat auttaa laskelmien tekemisessä ja vähän muutenkin arvioida tuon idean toimivuutta.
Hinnat olisivat pakostikin hieman korkeammat kuin isoilla ketjuilla, mutta olenkin päättänyt panostaa erityisesti laatuun ja palveluun.
ap
Olen kuitenkin ollut aiemmin työssä pizzeriassa, jossa myös oli kotiinkuljetus, eikä tästä aiheutunut asiakkeille suurensuuria kustannuksia. Ja jottei minullakaan menisi tappoilliseksi, niin olisi tuo raja, jonka alle menevistä ostoksista peritään kuljetusmaksu.
Ja siihen malliin kuin joissain ruokaakin myyvissä kaupoissa on vaatepuoli, olisi tässä vaate/lastentarvikepuoli.
Tietäisin kaupalle erinomaisen sijainninkin. Sinne on pitkään (vuosikymmenen verran) toivottu kauppaa ja ympärillä asuu paljon lapsiperheitä.
ap
60-70-lukujen vaihteessa Helsingin maalaiskunnassa. Oli tosi helppoa tilata puhelimitse. Sitten myöhemmin tuli se auto ja käytiin itse kaupassa.
Rahoituksesta ja kannattavuuslaskelmista jne. juttelen toisaalla enemmän. Nyt kaipaan eniten mielipiteitä tulevalta asiaskunnalta (teidäntyyppiset lapsiperheet ja vähän muutkin).
ap
Ja samalla kierroksella sopisit jättäväsi johonkin ovelle sitten tietyt ostokset. Näin saisit molemmat hyödyt. Kävijäasiakkaat ja samalla kuljetuksen. Ja ei tarvi erillistä investointia liikehuoneistoon, ainoastaan hyvät varastotilat. Monet vanhemmat ihmiset syrjemmällä asuessaan ovat jo aikoinaan käyttäneetkin kauppa-autoa, joten se on heille hyvinkin tuttu juttu, eikä heidän rekrytointinsa asiakkaaksi olisi homma eikä mikään.
t. asiakas, jolla ei autoa käytössä
Kuvitellaan 300 neliön varasto jossa olisi tuotteesi. tuo on pienen lähikaupan kokoinen tila. Ja sinne ajattelit laittaa vaatteita? Ym erikoistuotteita? No kun kauppa aukeaa 8.00? Eikös ollut vielä voimassa kaupoilla aukioloajat? ja sulkeutuu 21. niin monta työntekijää oletat olevan myymälässäsi? Korkeintaan 8? Ja hekin varmaan vuorottelevat. Ja samaan aikaan olisi 4? Eli kuormathan eivät tule samaan aikaan. Mites on kun sitä uusinta maitoa pitäsi saada puolen tunnin sisään??
Ja kaksi lukisi tilauksia kun yksi hoitaisi tavaroita paikoilleen, tuoreet hyviksi, lihat paloiksi, Ja ne kaksi siis keräsi niitä "koreja". Ja se yksi olisi kuski?
Millaisella alueella ajattelit tämän toimivan? Että saisit yhdellä tai kahdella autolla päivän aikana kuskattua kamaa niin paljon, että kaikki firman ylläpitävät kustannukset tulisi katettua? Ja siis laske ihan oikeasti.
Tarvitsisit todella suuren yrityksen että tämä toimisi, huolellista suunnittelua ja siis sitä pääomaa ja paljon.
En usko että tämänkaltainen idea toimisi vielä, mutta ehkä joskus isossa mittakaavassa,
Siis jos liike myy erikoistuotteita, joitain vaatteita ja kestovaippoja jne., niin mihin tarvitaan kotiinkuljetus? Kotiinkuljetusta tarvitaan eniten sellaisille tusinatuotteille kuin maito, perunat jne. Ne, joita ostetaan paljon ja painavat paljon, ja ne ostetaan sieltä, mistä halvalla saadaan.
edelleen kotiin kannettuna ruoka ostokset!!! Joskus mietittiin sitä jos ostaisi isoja määriä kerralla. Eikä tarvitse minnekään soittaa, senkunklikkailee netistä mitä haluaa.
niin käyttäisinkö sitä? Kokeilisinko sitä? Heräteosokset ainakin pienenisivät, ottaisin listalta vaan sitä mitä tarvitsisin. Tulisivatko tavarat sitten kotiin klo 17 jälkeen illalla, kun olemme itsekin jo kotiutuneet. Olisiko reklamaation teko yhtä helppoa kuin lähikauppaan nyt. En olisi ensimmäiseten kokeilijoiden joukossa, jos kuulisin hyvää palautetta ja lukisin paikallislehdessä positiivisen kirjoituksen ja nettisivut toimisivat ja olisivat helpot käyttää, niin sitten kokeilisin. Jos toimisi eikä olisi liian kallista, käyttäisin satunnaisesti jatkossa. Lyhyellä säilyvyydellä olevat elintarvikkeet mietityttäisi minua, lihat, vihannekset, leivät ja maitotuotteet.
Itse asiassa ajattelin pientä mittakaavaa. Pieni, kotoisa kauppa, hieman kioskimainen. Matkaa isompiin kappoihin/marketteihin/vaatekauppoihin kertyisi noin 5 km. Työntekijöitä yhteensä alta 5. Mitään suurta liukuhihnamaisesti toimivaa hypermarkettia en siis todellakaan ole perustamassa :) Yksi auto saisi riittää. Ja työntekijöitä yleensä vain 2 töissä (toinen kassa/kerääjä ja toinen kerääjä/kuski).
Jos kysyntä yltää tarjonnan rajat, niin voihan sitä myöhemmin ehkä miettiä suurempaakin mittakaavaa. Tarkotuksena ei kuitenkaa ole rikastua, vaan elättää itsensä ja nauttia siitä mitä työkseen tekee.
Kauppa-autoideaa en koe omanani. Perimmäinen toive olisi nyt päästä kutsumustani toteuttamaan ja se olisi yllä kuvailemani :)
ap
Ketkä ovat asiakkaasi? Aiotko kuljettaa heille ruokaa kotiisi työpäivän aikana vai vasta sen jälkeen. Esim. pitsapaikat taitaa työllistyä lähinnä iltaisin, ellei satu olemaan lounaskuppila samalla. Kovin moni ei ole kotona keskipäivällä. Asiakaskuntasi siten olisi VAIN eläkeläiset ja alle 3 v ikäisten lasten perheet, jos tarkoituksesi on tehdä normaalia työaikaa. Tuollaisia asiakkaita ei paljon ole. Monessa perheessä jälkimmäisessä ryhmässä ruokaostokset tuo töistä tullessa mies tai sitten äiti käy päiväunikävelyllä lapsen kanssa ja samalla kaupassa.
Sitten logistinen ongelma. Kauppa-auto voisi toimia lauantaisin jotenkuten. Ja jos sulla on samalla "kivijalkakauppa", niin kenet palkkaat kuljettamaan ruuat. Entäs saatko jonkun suostumaan lauantaihommiin, silloin palkat voi olla kovemmat. Joka tapauksessa joudut noudattamaan Tessiä. Mieti pärjäätkö kovin monimutkaisella konseptilla tosiaan yksin. Nettisivujenkaan ylläpito ei ole kovin helppoa (kokemusta on), vaatii jatkuvaa huolenpitoa selaimet päivittyvät, tietosuojasta on huolehdittava, jne.
tai syrjässä asuvat autottamat
t. taksilla ostoksia hakeva
Tuolla oli jo yksi vastaus, jossa oli mainittu laadukkaat ja tuoreet tuotteet.
Mitäpä, jos ottaisit sen punaiseksi langaksi?
Tuotelista nettiin ja painettuna jaettavaksi asiakkaille.
Tilaukset netin kautta tai puhelimitse. Toimitat tiettynä päivänä tuotteita ja haet tuoreena. Ei liian isoa valikoimaa, käytä pieniä leipomoita ym.
Tarjoa "erikoisuuksia", palvele asiakasta kuin kuningasta. Suuntaa palvelua myös eläkeläisille. Kanna kotin ja laita ostokset paikoilleen, jos haluavat.
Palvele, palvele, palvele ja yritä periaatteessa saada kaikkea mitä ihmiset haluavat.
Ihmiset osaavat arvostaa palvelua.
En itse sekottaisi sekaan normaalia kauppaa. Työntekijät maksaa, valitettavasti. Laajenna, jos sille tuntuu.