Onko muita, jotka punnitsee esim. kotimaiset tomaatit ulkomaisen hinnalla?
Katsooko ne kassatädit niitä hedelmiä ja vihanneksia niin tarkkaan että huomaavat vilpin? Esim. ulkomaiset tomaatit ovat paljon isompia ja vaaleampia kuin kotimaiset jne.
Kommentit (22)
Kotimaiset on kuivia, mauttomia ja kovia.
Olen kauppias ja toivon todella, että kukaan teistä varkaista ei eksy mun kauppaan. Tää on tosi surullista... Vaihdatteko myös vaatteiden ym. hintalappuja, sehän tulee yleensä seuraavaksi. Ja ajetaan metrolla ja ratikalla ilmatteeksi jne. Eihän se oo mitään. Täältä kasvaa niitä `rehellisiä ` lapsia ja nuoria kansalaisia, jotka me rehelliset veronmaksajat osittain elätetään. Niin surullista.... Pienistä puroista kasvaa se suuri joki!
En ole rikollinen, en varas. Aivan liian moni tekee vastaavia juttuja. No, heitä kai ei ruoan eikä muiden tavaroiden varkauksien aiheuttamat hinnankorotukset haittaa. Eikä heitä, jotka jättävät kaupassa kylmätavaroita pitkin huoneenlämpöisiä hyllyjä jne.
monta kertaa takkiin Prismassa, kun kassantäti on lyönyt saman ruuan kaksi tai joskus kolmekin kertaa laskuun, ja jättänyt tuotteeseen merkityt alennukset antamatta, että joskus olen ihan tahallani punninnut väärin että olen saanut tappioni kuitattua. Jos jään kiinni niin ihan sama, minua ei lievä petos pelota kun tiedän että kauppa on kuitenkin moraalisesti tapauksessani väärässä.
Jessus miten usein sen huomaa vasta jälkeenpäin kun ei ole kaupassa kahden lapsen kanssa ehtinyt parin sadan ostosten kuittia lukea ajatuksella. Marketeissa on ihan tavallista, että ostokset lyödään kassaan useita kertoja ja tosiaan alennukset jätetään antamatta yms. Kerran minun laskuuni oli jopa lyöty varmaan edellisen asiakkaan ostoksia.
Mulla on tullut niin monta kertaa takkiin Prismassa, kun kassantäti on lyönyt saman ruuan kaksi tai joskus kolmekin kertaa laskuun, ja jättänyt tuotteeseen merkityt alennukset antamatta, että joskus olen ihan tahallani punninnut väärin että olen saanut tappioni kuitattua. Jos jään kiinni niin ihan sama, minua ei lievä petos pelota kun tiedän että kauppa on kuitenkin moraalisesti tapauksessani väärässä.
Saa syyttää ihan itseään, jos maksettuaan minkä tahansa ostoksen "saa takkiin". Sitä varten sinulle annetaan kuitti maksun yhteydessä, että voit tarkistaa mitä olet maksamassa. Vahinkoja sattuu, joten kuitti kannattaa tarkistaa, eikä jonkin virheen takia ruveta kostamaan kuin kolmevuotias.
Miten toimit vaatekaupassa? Jos sinulta on veloitettu Hennesillä kahdet sukkahousut yksien tilalta, niin menetkö seuraavana päivänä varastamaan kolmannet?
Kaupasta tullessamme kun huomasin punninneeni banaanit hunajamelonina :) Tuli siis kallis banaaniterttu..kassalla mitään huomattu...ja itellehän siitä takkiin tuli.Tarkoituksella en myymälävarkaaksi alkaisi,vastaus on siis jyrkkä EI ap:n kysymykseen.
Vaikka kuinka huolellisesti mielestäni katsoin kärryn läpi, jäi mukanani tuomien muovikassien alle muutama tuote ja työnsin kärryt kassan ohi. Maksoin muut ostokset ja kun aloin nostamaan muovikasseja, löysin muutaman maksamattoman tuotteen. Mietin, mitä teen, kun takanatuleva nosti jättiostoksia hihnalle ja tiesin, että joudun odottamaan vuoroani tovin. Minut on lapsena kasvatettu kuitenkin niin umpirehelliseksi näissä kauppa-asioissa, että tiesin, että ainoa oikea ratkaisu on odottaa ja maksaa ostokset ja näin siis tein.
Kerran olisin saanut silmälasit puoleen hintaan (siis koko paketin), kun hinta oli laskettu jotenkin väärin. Tyhmää tai ei, mutta sanoin, että tuossa hinnassa ei varmaan ole kaikki, kun sangatkin maksaa niin ja niin paljon.
Kyllä tällaisissa asioissa oikean ja väärän raja on mielestäni hyvin selvä. On kyse moraalisesta periaatteessa: väärin ei saa tehdä, vaikka ei jäisi kiinni. Oikein ei tehdä kiinnijäämisen pelosta, jos tekisi väärin, vaan koska teko on oikea.
Näin muinaisia moraalisia opetuksia haluan opettaa lapsilleni. Jäätelöä tai karkkia ei saa varastaa, vaikka tuskin kauppias yhdestä tuutista tai karkkiaskista menee konkurssiin. Periaate on periaate tässä kohti joustamaton. (Eritasoisia moraalisia kysymyksiä on, saako köyhä äiti varastaa kehitysmaassa lapsilleen ruokaa, vaikka pitää sitä periaatteessa vääränä, mutta ei muuten pysty ruokkimaan lapsiaan.)
Moni painaa ensimmäistä tomaatinkuvaa minkä silmiinsä saa puntarista jos ei muista numeroa.
POLIIIIIISIII!!
Haluan, että viljelijät saavat heille kuuluvat tulot mm. reilun kaupan banaaneista, joten ehdottomasti käytän oikeaa, kalliimpaa vaakapainiketta. Miksei ihmiset sitten tyytyväisenä osta Chiquitaa tai ulkomaisia tomaatteja, ettei tarvitse varastaa kauppiaalta. Maistuvatko varastetut elintarvikkeet hyvältä? Toivottavasti ette opeta tällaisia konsteja lapsillenne! Toivottavasti kauppoihin tulee myyjät hedelmiä ja vihanneksia punnitsemaan, niin loppuu tällaiset huijaukset ja työllisyys lisääntyy.
On varaa maksaa se hintaero ja maksankin enemmän ihan mielelläni paremman laatuisista ja makusista kotimaisista. Enkä mä ikinä mainettani alkaisi pilaamaan muutaman rupusen euron vuoksi.
Tapaatko myös panna taskuusi muutaman tavaran ja kävellä kassan ohi maksamatta niitä? Minusta kysymys on ihan samanarvoisesta asiasta.
vuodessa se olisi jo paljon "säästöä" jos tekisi jatkuvasti noin.
Ja varmasti kassa kyllä erottaa kotimaiset ja ulkolaiset tomaatit toisistaan. Eivät vaan aina viitsi nolata asiakasta.. Ajattelevat vaan mielessään, että idari...
otan tomaatteja pussiin ja katson lähimmästä tomaatihintalapusta vaakanumeron. En jaksa jäädä tiskeille vatuloimaan ja miettimään otinko nyt oikein vai väärin. Epäilemättä joskus tulee takkiin ja toisinaan ehkä vähän etua.
jossa hevi-osastolla on erillinen punnituspiste jossa kaupan työntekijä punnitsee hedelmät ja vihannekset.
Mainettasi pilaamaan :D
Miten pienessä kylässä sä asut?
Ystävä on töissä kaupassa ja siellä on valvontakamerat ja niistä sitten tarkkaillaan, että mitä ihmiset ottavat ja mitä punnitsevat.
Jos tuollaisesta huijauksesta jää kiinni, niin se on varkaus ja paikalle kutsutaan poliisit.
eikä näpistys vaan lievä petos.
Siinähän yrität sitten myöhemmin työhaastattelussa selittää, kun sinne rekisteriin ei kirjoiteta että tämä tuli väärin punnitsemisesta ja 38 sentin menetyksestä kaupalle.