En aio nukuttaa tätä toistakaan vauvaa koskaan ulkona
[quote]
Vauva nukkuu ulkona vaunuissa jos satutaan olemaan matkalla jonnekin, mutta tarkoituksellisesti en vauvaa ulos nukkumaan laita. Ihme homma, eihän kukaan aikuinenkaan nuku ulkona päiväuniaan
[/quote]
Kommentit (37)
mutta nyt kolmannen kohdalla aion kyllä toisen päikkärit opettaa nukkumaan sisällä.
Meillä kuopus ei millään kipeänäkään meinannut nukkua sisällä päikkäreitä, joka oli jo hankalaa. ja samoin kylässä on helpompaa jos nukahtaa myös sisälle.
että lapseni nukkuu sisällä viidentoista minuutin tirsoja ja on sitten koko ajan väsynyt eikä jaksa leikkiä eikä tehdä mitään. Paljon parempi on että hän nukkuu ulkona kolmen tunnin unet ja on sen jälkeen monta tuntia ihana ja reipas poika, joka jaksaa leikkiä ja olla virkeä.
asiasta, kun piti tehdä siitä erillinen aloitus tänne? Teet juuri niin kuin sinulle ja lapselle sopii parhaiten.
Terveisin kolme lasta, joista kaksi nukkunut sisällä, yksi ulkona vauvana päiväunet.
vaikka ei varsinaisesti ulkona nukkuisikaan. Tulisin hulluksi jos pitäisi yhtään kokonaista päivää viettää omassa kotipiirissä. Joka päivä on päästävä vähintääkin kaupungille.
koiria lenkille tms. Ja mielelläni nukun itsekin päikkärit(sisällä), jos tässä hulinassa välillä siihen tilaisuus tarjoutuu. :) Muut olkoot niin pihalla kuin haluavat evvk.
olen työskennellyt päiväkodissa, jossa oltiin paljon ulkona, (toteutettiin metsämörri-ideologiaa) usein syötiinkin ulkona. ja kyllä, lapset sekä aikuiset ovat terveempiä mitä enemmän he ulkoilevat. tästä on ruotsissa tehty tutkimuksia, kun siellä on useampia tämän ideologian päiväkoteja, ne ovat vasta suomessa saamassa jalansijaa. jos nyt et ihan mannerheimintien varressa asu ja aio vauvaasi nukuttaa ulkona vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella, niin sisäilma on paljon "saastuneempaa" kuin raitis ulkoilma.
olen työskennellyt päiväkodissa, jossa oltiin paljon ulkona, (toteutettiin metsämörri-ideologiaa) usein syötiinkin ulkona. ja kyllä, lapset sekä aikuiset ovat terveempiä mitä enemmän he ulkoilevat. tästä on ruotsissa tehty tutkimuksia, kun siellä on useampia tämän ideologian päiväkoteja, ne ovat vasta suomessa saamassa jalansijaa. jos nyt et ihan mannerheimintien varressa asu ja aio vauvaasi nukuttaa ulkona vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella, niin sisäilma on paljon "saastuneempaa" kuin raitis ulkoilma.
päiväunien paikan valitseminen vaan joku paljon pahempi...
Tulisin hulluksi jos pitäisi yhtään kokonaista päivää viettää omassa kotipiirissä. Joka päivä on päästävä vähintääkin kaupungille.
mutta en kyllä nukuta lasta ulkona, vaikka olisimme mummolassa jossa on oma piha ja vähemmän autoliikennettä.
ap
pihakeinussa ulkona :)
t.aikuinen
makkarin ikkunan auki ja siinä hyönteisverkkoa, että saa mahdollisimman raitista ilmaa.
muut tehkööt kuten tykkää, minä ja lapset tykätään nukkua raittiissa ilmassa.
Taalla Irlannissa kutsuttiin sos.viranomaiset paikalle, kun latvialainen tytto nukutti vauvaansa partsilla. : D oli heitteillejatto, kuulemma. Soitin itse jopa radio-ohjelmaan, kun siella kysyttiin mielipiteita asiasta ja selvitin vahan asiaa suomalaisesta nakokulmasta. Itse kuitenkaan en ole nukuttanut lapsia ulkona, ellen ole sita ennen ollut kavelylla ja vauva on sitten nukahtanut sen aikana. Yritan opettaa mielummin joustavaa nukahtamista, eli ulos, sisaan, automatkalla... Helppo elama on tavoitteena, kun kolmatta jo odotan ja joudun kulkemaan lasten kanssa vaikka missa paikoissa:koulussa, kerhoissa, kylassa, jne. : )
usein välimatkat hoidetaan autolla, illalla katsellaan sisällä telkkaria ja sitten nukkumaan, kunnes taas aamulla lähdetään liikenteeseen autolla, viedään lapset päiväkotiin, jossa he saavat "pakollisen" ulkoilun ja sehän riittää..
sitten ihmetellään kun esim. astma ja allergiat lisääntyvät lapsilla räjähdysmäisesti. vastustuskyky ei kehity eikä joudu koetukselle jos aina nyhjätään tunkkaisessa sisäilmassa.
t:äiti, isä ja kolme lasta joiden sairastelukierre katkesi kuin seinään koiran hankkimisen jälkeen, jolloin ulkoilu (ei pelkästään liikunta, pienimmät vaunuissa ja rattaissa mukana lenkillä) lisääntyi huomattavasti
en mäkään ole ainuttakaan lastani ulkona nukuttanut
en minäkään, ensimmäinen tosin vasta tuloillaan. syynä ettei ole omaa parveketta enkä halua viedä vauvaa minnekään tuuletusparvekkeelle nukkumaan, naapurit käy siellä tupakalla ja ylemmistä kerroksistakin ei taas koskaan tiedä mitä pölyä putoilee (enkä lähde keskustan kaduille kävelemään että lapsi saa olla ulkona unien aikana, ilma tuskin on puhtaampaa kun sisällä!)
pölynimuri on senverran kovaääninen (kauhea romu!) että melkein pelottaa itteäkin, eli olishan se kiva jos sais vauvan päiväuniaikaan imuroitua rauhassa mutta taitaa jäädä haaveeksi...
Onko kyse siitä, ettei jakseta pukea vauvoja ulos nukkumaan, vai mistä? Kuinka kauan sisällä nukkuvien vauvat muuten ulkoilevat päivittäin? Entä kuinka pitkät unet nukkuvat sisällä? Oletteko kokeilleet vertailun vuoksi laittaa ulos nukkumaan? Meillä unet jää sisällä aina max. 30 minuuttiin, ulkona voi vedellä neljäkin tuntia...
T. Ulkonanukkumisen puolesta
ja vaikka Arvo Ylppö joskus 20-luvulla ehkä keksikin että nukutetaas vauvat ulkona, niin sillä ei ole mitään painoarvoa enää tänä päivänä, jolloin ulkoilmakin on huomattavasti saastuneempaa kuin Ylpön Suomessa. Ja tuolloin sisällä myös tupakoitiin nykyistä enemmän.
En nukuta vauvaa ulkona, koska sille ei ole mitään terveydellisiä perusteita enkä edes osasi itse nukkua jos pitäisi koko ajan itkuhälytintä kytätä. Paljon paremmin saan itse nukuttua kun vauva nukkuu unensa samassa huoneessa.