Lapsi alkoi pelätä koulumatkaa :(
Ekaluokkalainen on vihdoinkin alkanut kulkea kävellen parin kilsan koulumatkaa muutamana päivänä viikossa. Mukana on aina puhelin ja kaveriseuraa. Matka taittuu n. 40-55 min:ssa ja into on ollut kova. On ollut jopa ylpeä kulkemisestaan. Nyt joku luokkakaveri oli koulussa puhunut lapsenryöstäjistä ja tyttö on kauhuissaan. Ei meinaa saada unta ja aikoo lopettaa kävelyn tyystin.
Antakaa vinkkejä, miten tästä eteenpäin. En haluaisi ohittaa tilannetta tyyliin 'pöh ei niitä olekaan', mutta en halua lietsoa pelkoakaan. Pyörätien vieressä kulkee kuitenkin ihan vilkkaasti liikennöity tie eli ohikulkijoita riittää. Normaalit keskustelut käyty: ei saa jäädä vieraiden kanssa juttusille, ei saa antaa puhelinta kellekään, ei saa mennä kiertoteitä jne.
Kommentit (27)
Sinä et lain mukaan saa lähettää sitä 7 vuotiasta kouluun yksin.
Jos hän menee sinne kuoluun yksin ekaluokalla on se heitteillejättö Ruotsissa.
Ja jos se isi ja äiti jättää lapsen aamulla selviämään yksin kouluun ja takaisin.
Minä takaan että viranomaiset soittaa ovikelloa hyvin pian.
Ruotsin yhteiskunta on äärimmäisen holhoava kun on kysymys pienistä koululaisista.
Taalla oletetaan, etta aidit ovat kotona, tai sitten on au pair tai vastaava apulainen. Tai vanhempia sisaruksia. Joillakin on (hirvean kallis)iltapaivahoitopaikka, josta tullaan hakemaan koululaiset ip-hoitoon. Yksinhuoltajilla ei ole mitaan toivoa olla kokopaivatyossa, vaan ovat riippuvaisia (yllattavankin hyvasta sellaisesta, kavi ilmi yh-kaverilta) yhteiskunnan tuesta. Taalla kotiaitiys on aikalailla arvossaan, meilla on mukava porukka, joten sos. kontakteja riittaa kivasti kaikille. Aion kylla silti menna viela toihinkin.
lapset viedään koulusta suoraan ilta-tai yöhoitoon.
Lapsen voi hakea töiden jälkeen illalla tai lapsi voi nukkua hoidossa yön yli ja aamulla lapsi viedään suoraan kouluun.
Näin siis ruotsissa 12 vuoteen saakka.
.. en voi olla käyttämättä tätä klisheistä renkutusta, mutta toista se oli minun nuoruudessani ;) Kuljin heti ensimmäisen luokan alusta asti kahdella bussilla kouluun, äiti opetti kellon viisareista koska pysäkille pitää lähteä. Ei voinut mitään, yksinhuoltaja kun oli ja omaan duuniin piti lähteä ennen minua.
Tämä siis 80-luvun alkupuolella.
Varattomien ei tietenkään tarvitse maksaa mitään.
Sinä et lain mukaan saa lähettää sitä 7 vuotiasta kouluun yksin.
Jos hän menee sinne kuoluun yksin ekaluokalla on se heitteillejättö Ruotsissa.
Ja jos se isi ja äiti jättää lapsen aamulla selviämään yksin kouluun ja takaisin.
Minä takaan että viranomaiset soittaa ovikelloa hyvin pian.Ruotsin yhteiskunta on äärimmäisen holhoava kun on kysymys pienistä koululaisista.