Mikä hemmetin perhepeti?!
Jos koko huusholli nukkuu samassa sängyssä, niin kyseessä vanhempien kykenemättömyys kasvattaa lapsiaan.
Kyllä jokaisen paikka on omassa sängyssä ihan vain siksi, että kaikki saavat varmasti riittävästi yöunta. Toisekseen vanhempien tehtävä on kasvattaa ja tukea lapsen itsenäistymistä.
Kun ei lasta saada nukkumaan, niin vanhemmuus unohtuu ja mennään siitä mistä aita on matalalin....antaa lapsen päättää.
Ja joku fiksu keksinyt sille oikein filmaattisen nimenkin. Just-joo
Kommentit (53)
Miten perhepedissa harrastetaan seksia...? me ainakin ollaan niin laiskoja, etta seksi maistuu pedissa, eika missaan kaapissa tai vierashuoneessa.
meillä on vuodesohva. siellä oikein kiva, don't worry... saan joka päivä, tuun joka kerta..
että he ovat niin seksinnälkäisiä ja siinä asiassa mukavuudenhaluisia, että eivät viitsi käyttää mielikuvitustaan sopivan paikan löytämiseksi :)) No jahan nyt...
Tuo perhepeti on itselle vaan niin outo ja uusi ajatus, etta ihan uteliaisuudesta kyselin seksiasioita. Kun itse siis laiskana ja vasyneena en tod jaksa lahtea siita pedista jonnekin muualle sekstaamaan, kun itselle "sellaset" fiilarit tulee useimmiten aamusta, kun herailee miehen vieresta ja lapset nukkuu viela... ; ) Kukin tavallaan.
Olen itsekin saanut aikanaan nukkua perhepedissä - ja tosiaan tuli aika kun halusin sieltä pois ja omaan huoneeseen. Siksi annan lapseni nukkua vieressä niin kauan kun haluaa, joku viisaasti totesikin, että lapsi tankkaa läheisyyttä perhepedissä. Voin kertoa, että minulla sekä veljelläni on erittäin hyvä itsetunto ja sen täytyy juontaa lapsuudesta - ja siis osittain myös perhepedistä, näin uskon :)
Meillä on vastasyntyneen kanssa menty hänen ehdoillaan, jos nukkuu vieres paremmin ni ok jos yksin ni sekin käy. Esikoinen nukkui vieressä kun taas kuopus nukkuu paremmin omillaan. eihän tommosesta kenenkään mitään ressiä kannata itelleen kehittää. Niin paljon muitakin huolenaiheita lapsiperheis kuitenkin on.
että mä alan tuntea itseni todella huonoksi äidiksi.
Meillä, kun kaikki kolme lasta ovat nukkuneet syntymästä saakka omissa sängyissä ja omissa huoneissa. Syy on ollut se, että minä haluan pyöriä ja hyöriä rauhassa omassa sängyssä ja sekstaillakin mieheni kanssa. En tiedä onko se sitten liikaa vaadittu ja todella itsekästä, mutta mä en halua, että lapset on ympäri vuorokauden minussa kiinni.
Meille tämä ratkaisu on tuntunut sopivan hyvin ja kaikki lapset (nuorin nyt 1 v.) ovat hyviä nukkujia ja mielellään menevät nukkumaan ilman mitään nukutusrumbaa.
Ei minulla ole mitään perhepetiä vastaan. Ihan hyvä ratkaisu, jos kaikki osapuolet ovat aamulla levänneitä.
Aamuisin meillä on kyllä myös perhepeti, kun lapsukaiset tepsuttelevat sänkynn pomppimaan ja lukemaan kirjoja :)
että jos nukkuu perhepedissä niin taustalla on jotain suuria aatteita luonnonmukaisuudesta tai jos ei nuku, niin noudattaa sitten jotain muuta kaavaa. Äh, ärsyttää, eikö vois vaan hyväksyä sen, että suurin osa lastenkasvatuksesta ja niiden kanssa elämisestä ei noudata mitään ohjelmaa vaan menee niinkuin perhe parhaaksi katsoo.
Jos nukkuminen omassa sängyssä on jatkuvan taistelun ja painajaisten aihe, niin noinkohan moni jääräpäisesti sitä vaatii. Ja jos perhepeti tuntuu huonolta, niin moniko silti jatkaa siinä nukkumista "koska se on luonnollinen valinta".
Meillä nukutaan perhepedissä. Esikoinen on ollut aina huono nukkumaan ja kaikki vaan nukkuivat paremmin, kun oltiin vierekkäin. Kuopuksen syntyessä esikoinen jo nukkui omassa sängyssään meidän huoneessa, mutta kuopuksen yötouhut herättivät sen ja niinpä oltiin koko sakki taas samassa sängyssä. Sittemmin on vaan ollu kiva, kun nappulat tuhisee vieressä. Meidän valintoja on ohjannut kaikkein eniten hyvä yöuni, jonka perhepeti on taannut kaikkein parhaiten. Mulle on ihan sama, jos joku pitää sitä jämäkkyyyden puutteena, onhan se sitä tavallaan. Se on meidän valinta, että tässä mennään siitä missä aita on matalin, koska molemmat arvotetaan yöunen laatu nukkumispaikkapoliittisten kasvatuskysymysten yläpuolelle.
miten vanhempien normaali intiimielämä hoituu toillaisessa perhepetijärjestelyssä???
Välillä kyllä kaipaa omaa sänkyä, mutta vaikkei lapset nukkuis meidän sängyssä, niin ne ois kumminkin samassa huoneessa. Jotta sikäli ihan sama.
30
vaikka olkkarissa. tänään olikin iltalehessä juttua että kannattaa välissä käyttää vähän mielikuvitusta nuissa seksihommissa niin ei tee niin mieli vierasta. Tokihan se seksin teko vähenee jos on tottunut joka päivä sitä monta kertaa harrastaan mutta eihän se elämä jatkukkaan ihan samanlaisena lapsen synnyttyä.
Meillä neiti nukkuu omassa sängyssä ensimmäiseen syöttöön asti, minusta on ihana kun pieni tuhisee vieressä ja vauva nukkuu levottomasti omassa sängyssä.
Aika yksioikoinen käsitys perhepedistä :-))).
Meillä on kaikki 3 nukkuneet pieninä minun ja miehen välissä eikä ole tullut koskaan ajateltua asiaa niin, että siinä olisi taustalla kykenemättömyyttä tekemään jollakin "paremmalla" tavalla.
Meillä nukuttiin oikein hyvin! Ap ei varmaan ikinä tule ymmärtämään vauvan ja äidin hengityksen symbioosia tai syvän unen merkitystä aikuiselle. Kun nukkuu hyvin niin jaksaa paremmin, siksipä meillä perhepeti oli kerrassaan loistava juttu!
Niin ja missä ne lapset nyt on? Meidän välissä aina ja edelleen nytkin kun vanhin on 8v? Noup! Ei ne lapset sinne aikuisten sänkyyn juuria kasvata :-D
siirtyi 2 ja puolivuotiaana omaan huoneeseen nukkumaan, niin kyllä oli ollut ikävä sitä sänkyseksiä!!! Että harvassa on kerrat kun sen jälkeen on olkaarin matolla saanu.
17 kysyi olenko asiantuntija... no en erikoistunut perhepetiin koulussa, kuten ei varmaan monikaan teistä perhepetiä pitävistä... Mulla vain on useampi muksu ja osa on nukkunut tosiaan perhepedissä. Ja meillä se ollut yli 3vuotiaiden kanssa jo tuskaa opettaa omaan sänkyynsä. 2 vuotiaallakin löytyi enemmän sitä omaa tahtoa kuin näillä parilla vikalla jotka on reilu vuoden ikäsinä nukkuneet omassa sängyssä. Ja nämä nuorimmat on sitten kai vain "vierailleet" perhepedissä, kun yli puolet yöstä on nukkuneet meidän välissä. Lapset on aika erilaisia, luonnollisestikin. Eli jotku oppii helpostikin omaan sänkyyn sitten kun ovat kasvaneet ja ymmärtävät. Meillä se tapahtui just päinvastoin, eli sitten kun olivat isompia niin osattiin laittaa vanhemmatkin koville. Joten siinä mielessä voin sanoa että olen asiantuntija. Kuten kaikki me vanhemmat olemme omien perheidemme suhteen!!!!!!
JEstas ku pitää vääntää... 17, tarkoitin lähinnä että kun muksu nukahtaa siihen väliin ja nostetaan omaan sänkyyn edes vähänksi aikaa, niin siinä jää kahdenkeskistä aikaa ilman että samassa pedissä tuhisee lapsi tai useampi. MEILLE tämä ollut hyvä ratkaisu. Joten perhepetiä voi harrastaa vaikka vain osan yöstä, jos siltä tuntuu. Kukin tavallaan! Ei kai tosta nyt tartte haloota nostaa. Ihme ku pitää alkaa söttimään tai nälvimään oudoksi tms.
Itse olen saanut neuvolassakin selitellä miksen vain nukuta lasta omaan sänkyyn. Ja että kyllä se on vanhemmillekin parempi niin. !!! Joten en koe olevani mitenkään outo äiti tässä tapauksessa. Vaikka vähän päsmäröinkin kun sattuu oleen useemman lapsen kohdalta kokemusta ja erilaisia nukkuma-rituaaleja kokeilleena. Hyviä öitä vain kaikille, oli sitten sängyssä kuinka monta ihmistä tahansa! Pää-asia että uni maistuu ja kaikilla on hyvä olla!
Miestä ei ole, joten hän on tervetullut viereeni aina. Molemmat nukutaan paremmin. Tytöllä on oma huone ja oma sänky, jossa hän harvakseltaan nukkuu, mutta yleensä ollaan vierekkäin, näin on ollut ihan vauvaiästä saakka. Mikä sen ihanampaa, kun oma rakas lapsi on siinä kainalossa. Sitä tunnetta ei voi korvata yksikään mies.
Minä itse olen aina ollut niin levoton nukkuja, että en todellakaan saa nukuttua jos lapsi siinä vieressä tuhisee. Hyvä jos omaa ukkoani samassa sängyssä "siedän". Kaikista mieluiten ottaisin oman huoneen, oman sängyn (voishan sitten mies nukkua lasten kanssa =D)
Mutta en myöskään tuomitse perhepetiläisiä. Jokainen tekee tavallaan. Tärkeintähän on se hyvä yöuni ja jos jokainen on tyytyväinen niin mikäs siinä.
Uskokaa nyt, että kukin tavallansa. Ei ole yhtä oikeaa tapaa, vaan ihan on valinta kysymys.
Meillä nyt kehitysvammminen esikoinen on 7v. ja sanoo, että nukkuu ykkin. Kyllä ne lapset kasvavat vanhemmista eroon ilman vanhempien kasvatustakin.
Kuopus on 4v. ja tarhassakin sanottu, että lapsella on erittäin hyvä perusturvallisuuden tunne, mikä ei tänä päivänä ole mitenkään varmaa.
Eikä sillä ole vanhemmuuden kanssa mitään tekemistä. Mikäli ap ei pysty nukkumaan perhepedissä, niin se ei tarkoita ettei muut nuku hyvin.
Lapsi saa turvallisuuden tunteen ja minusta on ihana, kun lämmin pieni nyytti on vieressäni. Kohta se on jo aikuinen.
Ei yksin nukkuminen ole mikään oikee tapa. kuka sen muka määrittelee?
Ennemminkin sanoisin sinusta,että olet kylmäkiskoinen äiti.
Eikä taatusti vaikuta itsenäistymiseen perhepeti, vaan enemmänkin antaa hyvän perusturvallisuuden tunteen.
Mies nukkuu vauvan vieressä eri huoneessa, minä yksin eri huoneessa.
Taytyy myontaa, etta perhepetia ei meillapain harrasteta oikeastaan ollenkaan, joten vaihtoehtona se ei ole kaynyt edes mielessa. Toki lapset saa aina tulla viereen, jos pelottaa tai on kipeena. Muuten omissa sangyissa vauvasta asti, eika ole ollut itaan huudatusta tai uniongelmia.