Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko pähkinäallerginen

Vierailija
29.01.2009 |

syödä pistaaseja?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan voi ja olen siis pähkinälle allerginen.

Vierailija
2/13 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö on allerginen maapähkinälle, mutta häneltä lääkäri kielsi myös pähkinät ja mantelit. Musta on pienempi paha olla ilman noita kuin kokea anafylaktinen reaktio, joka maapähkinän murusesta tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.3

Vierailija
4/13 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monet pähkinäallergiset on manteleille allergisia. On olemassa myös muskottipähkinä ja kookospähkinä eikä kumpikaan ole pähkinöitä. Niitä voi pähkinäallergisetkin syödä.

Vierailija
5/13 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaako ne pähkinäallergisille oireita...

Vierailija
6/13 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät voidaan jakaa maapähkinöihin ja puupähkinöihin, allergiat menee useimmiten pääsääntöisesti kasviryhmän mukaan koska pääallergeenit niissä ovat läheisesti sukua toisilleen. Monet pähkinä-allergiset saavat kyllä oireita molemmista ryhmistä, joten jos oireet ovat vakavat on varmasti järkevää suunnitella altistus etukäteen ja kysyä allergioita hoitavalta lääkäriltä mitä "pähkinän sukuisia" voisi mahdollisesti kokeilla.

Pinjansiemenet eivät ymmärtääkseni ole pähkinöitä, mutta niillekin voi olla allerginen.

Kookospähkinäkin ristireagoi kyllä saksanpähkinän kanssa (vrt edellä), vaikka onkin palmukasveja - pähkinän määritelmä allergian kannalta on siksi tosi vaikea. Onneksi ristireaktiot ovat harvinaisia, 2% saksanpähkinälle allergisista reagoi myös kookospähkinään.

Auringonkukka ei luonnollisesitkaan ole pähkinöille sukua, eikä edes ristireagoi, mutta auringonkukallekin voi hyvin harvoin olla allerginen.

Lisätietoa puupähkinöistä ja ristiallergioista (esim. siitepölyt) löytyy Allergia- ja Astmaliiton sivuilta:

http://www.allergia.com/index.phtml?s=887

Vierailija
7/13 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin olen allerginen mykerökukille, joten johtunee siitä.

Vierailija
8/13 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikani on allerginen pähkinälle..mut pistaasille ei.. pistaasi on manteli.

Vierailija
9/13 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö on allerginen maapähkinälle, mutta häneltä lääkäri kielsi myös pähkinät ja mantelit. Musta on pienempi paha olla ilman noita kuin kokea anafylaktinen reaktio, joka maapähkinän murusesta tuli.

mutta pystyy huoletta syömään mantelia ja hasselpähkinää. Eli ei välttämättä tarvitse välttää.

Vierailija
10/13 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan uskaltaisi.

Vierailija
11/13 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on hyvin allerginen hasselpähkinälle ja mantelille, mutta voi syödä pistaasipähkinöitä ja maapähkinöitä.

Vierailija
12/13 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin suolapähkinöitä.

Vierailija
13/13 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää kysyä allergiselta itseltään, jos haluaa tarkkaan tietää. Tai allergisen itsensä selvittää. Joku voi olla allerginen vain yhdelle pähkinälle, toinen kaikelle pähkinän sukuiselle ja kolmas vielä vähän kaikelle muullekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän