Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatuttaa kun koulu olettaa että suksien yms hankkiminen on pikkujuttu ja ikäänkuin asiaankuuluvaa :/

Vierailija
29.01.2009 |

1-luokalla oleva poikamme kertoi että seur liikkakerralla olisi hiihtoa ja hänellä ei ole siis suksia. Olemme perhe joka ei murtsikkahiihtoa harrasta, sen sijaan jalkapallo, uiminen, lumimäet ja laskettelu sekä luistelu kuuluvat touhuihimme.

Emme tod aio murtsikkasuksia lapselle ostaa vain sen takia että hiihtävät pari satunnaista kertaa koulun liikuntatunnilla jos ja kun tämä pk-seudun talvi sen edes sallii.

Että minua rupesi nyt korpeamaan, ei edes ole mitään halpaa lystiä ostella kaikenlaisia kamoja parille lapselle saati jos ei niille sitten pahemmin käyttöä ole, mielenkiinnon puuttumisen lisäksi.

Plääääh *purkaus*!!!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

intissä taito pitää hommata. Tietty, jos luottaa ilmastonmuutokseen. Lainaa joltakin, jos et kerkiä esim. käytettynä ostamaan.

Vierailija
2/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kauppaan vaan, myyt sitten hyvällä hinnalla pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-luokalla oleva poikamme kertoi että seur liikkakerralla olisi hiihtoa ja hänellä ei ole siis suksia. Olemme perhe joka ei murtsikkahiihtoa harrasta, sen sijaan jalkapallo, uiminen, lumimäet ja laskettelu sekä luistelu kuuluvat touhuihimme.

Emme tod aio murtsikkasuksia lapselle ostaa vain sen takia että hiihtävät pari satunnaista kertaa koulun liikuntatunnilla jos ja kun tämä pk-seudun talvi sen edes sallii.

Että minua rupesi nyt korpeamaan, ei edes ole mitään halpaa lystiä ostella kaikenlaisia kamoja parille lapselle saati jos ei niille sitten pahemmin käyttöä ole, mielenkiinnon puuttumisen lisäksi.

Plääääh *purkaus*!!!

Vierailija
4/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa valita hiihto tai luistelu... suksia ei ole hommattu eikä hommata ....

Vierailija
5/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

intissä kolo egoon kun ei osaa hiihtää...., ei oo helppoo armeijassa kun ei olla harrastettu kuin alamäkihiihtoo...

Vierailija
6/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varusteita, ainakin meidän lapsen koululla on suksia ja monoja.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. On tyhmää joutua ostamaan varusteita, joita ei tarvitse kuin kaksi kertaa ja sitten ne jo seuraavana talvena ovat pienet. Eikä niistä käytettynä edes saa oikein mitään - ja joka tapauksessa siinä on iso vaiva hommata varusteet, niihin voitelu ja sitten vielä kaupiskella niitä eteenpäin.

Kyllä se kuulkaa vaan on niin, että hiihto on pk-seudulla ilmastonmuutoksen myötä häviävä urheilulaji ;-)

Vierailija
7/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pakotettuna sukset hankittiin - nyt kun on ollut lunta, niin jatkuvasti ovat suksilla... näin harvoin kun on hiihtoa tarjolla, niin ei ole näköjään tullut kammoa, niin kuin minulla

eli olin ennen samaa mieltä kanssasi, en enää

Vierailija
8/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin emme ole suksia hankkineet kun kelit ovat mitä ovat. Viime talvena ei olisi päässyt kertaakaan hiihtämään, tänä talvena on nyt ollut kelejä pari viikkoa tähän asti. Itse opiskelen jälleen, joten rahatkin ovat aika tiukilla.

Vierailija
9/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeysjärjestys se olla pitää-

.

Vierailija
10/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, lapsen suksien hinnalla saa jo monta pulloa skumppaa tai sidukkaa lähibaarissa. Tärkeysjärjestys se olla pitää-

.

Vierailija
11/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

intissä kolo egoon kun ei osaa hiihtää...., ei oo helppoo armeijassa kun ei olla harrastettu kuin alamäkihiihtoo...

Ja sillon kun nämä nassikat ovat sen ikäisiä että inttiin pitää mennä niin voipi olla että koko pulju on erimuotoinen....

Vierailija
12/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukset ja monot pitää ostaa sitä paria hiihtokertaa varten, samoin luistimet.

Ja sitten yläasteella pitää olla vielä sisäpelikengät ja jääkiekkomaila.

Poika taisi käyttää mailaansa tasan kaksi kertaa, kun ei ole lajista yhtään innostunut.

Onneksi oli sellainen vaihe, että pojalle sopi mun mononi ja sukseni, nyt tämä vaihe on 14-vuotiaalla tytöllä.

Vierailija
13/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi asia on se, että jos teillä ei mitenkään ole vara ostaa suksia, niin kannattaa ottaa yhteyttä kouluun. Koulun pitää antaa varattomille sukset käyttöön.

Vierailija
14/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä etelä-pohjanmaan korkeuksilla ei oikein viime talvena lunta ollu hirveesti.silti oli pakko ostaa luistimet ja sukset.luistimia ei silloin koulussa taidettu käyttää kertaakaan ja suksia ehkä kerran.Silloin mua kans tympäisi.onneks likka sai ne lahjaks mummolta ja paapalta.Sen verran on kasvunvaraa, että sopivat vielä nytkin.Poika saa sitten käyttää niitä suksia ja monoja kun jäävät toiselta pieneksi.Ovat värien puolestakin molemmille soppelit.

Luistimille on nyt ollut käyttöä kun on käyty jäähallissa luistelemas ja on nyht pysynyt nää jäädytetytkin kentät/kaukalot kunnossa.suksillekin on koulussa ollut tarvetta tänä talvena jo muutaman kerran.Taas huomenna hiihdetään.

Vierailija
15/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin sukset+sauvat 5e ja monot 4e

Ja noi suksethan menee pari kolme vuotta.

Vierailija
16/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtäminen kuuluu Suomessa OPS:aan, eli jokaisen suomalaisen tulisi oppia hiihtämään peruskoulun aikana. Jos sinun mielestäni opetussuunnitelmassa on jotain vikaa, niin ota yhteyttä ylempiin tahoihin. Opettajat vain yrittävät tehdä velvollisuutensa, eli opettaa sitä mitä pyydetään. Koululta löytyy yleensä varasuksia eli ota ajoissa opettajaa yhteyttä ja kysy, että sattuisiko löytymään teidän lapsellenne sopivia suksia. Itse olen joskus jopa käynyt ostamassa koulun piikkiin sopivia suksia oppilaille.

Olisittepa nähneet miten innokkaita hiihtäjiä minulla oli tänään liikuntatunnilla. Ihania muksuja ja hyvä hiihtosää!

Vierailija
17/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tosin ei alakoulun luokanopettajan:

OPS:ssä on paljon muutakin, mikä tarvitsisi vähän rukkaamista. Päätökset ja muutokset OPS:n eivät onnistu tavallisen kansalaisen yhteydenotoilla - vaan poliittisen prosessin kautta - niikuin edellinen opettaja varmasti tietää.

Mutta siis itse asiaan: Hiihtopakko on aivan älytön, juuri tuon järkyttävän varustemäärän hankkimisen kanssa. Jos varusmiespalveluksessa (meillä tuskin on sitä enää kymmenen vuoden päästä) pitää osata hiihtää - niin siellähän sitä sitten opitaan. Koulujen määrärahat ovat niin olemattomat, ettei koulun suksissa todella ole kehumista. Sitten kun lapset pakotetaan hiihtämään näillä voitelemattomilla rähjillä, saadaan aikaiseksi se kuuluisa hiihtokammo. Kenen etua tämä palvelee?

Lisäksi on kohtuutonta vaatia vanhempia ostelemaan kahden vuoden välein välineitä, joita ei näissä talviolosuhteissa voi käyttää kuin muutamia kertoja hyvällä tuurilla. Tämä tietysti palvelee kauppiaan etua.

Jos jotkut vanhemmat haluavat lastensa hiihtävän murtsikkaa - kuka heitä estää vapaa-aikanaan hiihtelemästä???

Mielestäni hiihtäminen on yksi urheilulaji muiden joukossa, jonka ei tarvitsisi olla enää missään eritysasemassa maassamme - yhtähyvin OPS:sa voisi olla vaikka joogapakko - mikä kaikenkaikkiaan varmasti palvelisi opiskelijoiden etua paremmin, myös pitkällä tähtäimellä ;o)

Vierailija
18/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvi oli tosiaan täällä Etelä-Pohjanmaalla vähäluminen, mutta siitä huolimatta hiihtelimme toista kuukautta koulussa ja innolla lapset olivat mukana hommassa. Pari sellaista tenavaa joukkoon mahtui, joitten kotoa tuli lappua että "ei varmasti osteta suksia kun ei se osaa hiihtääkään eikä tarvi oppiakaan eikä ens talvena enää kuitenkaan mahtuis monot jalkaan." Minkäs teet, nämä kävelivät sitten avustajien kanssa monta liikuntatuntia ja napisivat siitäkin. Osalla varusteet olivat alle kouluikäisen mitoissa, pökkivät alle metrisillä sauvoilla ja sääliksi kävi, varsinkin nyt kun ostimme tänä talvena omalle 5-v suksipaketin ja totesin että ne uudet sauvat maksaa niinkin paljon kuin 9e.

Ymmärrän kyllä että Helsingin lakeuksilla sitä hiihtokeliä ei varmaan ole sitäkään vähää mitä täällä.

Hiihto on muuten erittäin kehittävä laji kaikin puolin. Auttaa muutakin oppimista, joten ei sitä syytä ole vähätellä.

t. ope ja innokkaan 5-v hiihtelijän äiti

Vierailija
19/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime vuosina täysin ekologisista syistä karsinut kaiken mahdollisen ostelua. Kirpputoreilta osyan mahdollisimman paljon. Sitten iskee tämä pakkohiihto. Välineiden hankinta on niin hervotonta tuhlausta että sydämestä riipii! Ei tulisi mieleenkään ostaa itselle tai lapselle sellaista esinettä jota käytetään muutama kerta.

Ja mulle on ihan turha tulla sanomaan että osta kirpparilta. Ostaisin ihan varmasti, jos niitä vaan olisi saatavilla. Meidän kaupungin kirppareilla vaan ei ole! Sukset voi löytyä, muttei niiden siteisiin sopivia (ja oikean kokoisia) monoja. Taikka sitten tosin päin.

Vierailija
20/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kannustaisitte niitä lapsia hiihtämään? Oiva laji tietokoneen jumiuttamiin hartoihin =)

Suksi-monosetin saa kirpparilta todella edullisesti ja eipä nuo järjettömän kalliita ole nyt aleaikana uusinakaan. Ostimme viime talven alesta esikoiselle Fisherin laadukkaan setin ja se maksoi alle 70e, lapsi hiihti sillä sekä viime talvena että tänä talvena. Kumma muuten, että laduille pääsimme viime talvena ja tänä talvena olemme hiihtänete jo monena päivänä, vaikka asumme monen mainostamalla _lumettomalla_ pääkaupunkiseudulla =) Ainakin meidän ikkunoistamme näkyy lunta.

Ihmettelen myös muutamaa kommenttia, jossa mainitaan, että kun me harrastetaan laskettelua - eiväthän nuo lajit sulje toisiaan pois! Itseasiassa ne tukevat toinen toisiaan, ja esim, meillä lapsista huomaa selkeästi, miten murtsikointi auttaa laskettelussa ja laskettelu murtsikoinnissa.

Suosittelen lämpimästi näille murtsikka"vihaajille" pientä hiihtolenkkiä - saatatte jopa yllättyä sen mielekkyydestä. Itse inhosin hiihtoa kouluaikoina ja olisin viettänyt kaiken ajan rinteessä, mutta kummasti nykyisin on kiva lähteä myös ladulle.

Ja useimmista kouluista saa tosiaan suksia lainaksi, jos ei niitä itsellä ole mahdollista ostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi