Miksi jotkut ruokkivat lapsensa eineksillä?
Lapsille syötetään sitä lisäaine- ja jätöspaskaa päivittäin! Ettekö välitä lastenne hyvinvoinnista?
Kommentit (49)
ja puolivalmisteita esim. perunasipulisekoitusta ja valmiita lihapullia. Useimmiten teen ruuan itse, mutta joskus haluan päästä helpommalla, enkä häpeä sitä yhtään.
Kaikki eivät ole niin onnellisessa asemassa, että voisivat jäädä lasten kanssa kotiin pitkäksi aikaa ja tehdä jokaisen aterian alusta loppuun itse joka päivä. Me ainakin olisimmme tehneet konkurssin jo aikapäiviä sitten, ellen olisi mennyt töihin. Mieluummin olisin kyllä kotona. Tämä lähinnä teille uraäitejä syyllistäville (en edelleenkään jaksa ymärtää, miksi naiset viitsii syyllistää toisiaan...)
Teko syytä ja ihan sinun laiskuuttasi!
Laiskuutta pidetään suotta paheena. Se on myös hyve, suojaa liialta suorittamiselta ja ennenaikaisilta sydänkohtauksilta.
Meillä ainakin ruuat laittaa perheen ISÄ. Tällä palstalla elävät kyllä tosi vahvana äitimyytti ja naisen perinteiset roolit.
valitettavasti näin. Kunnon kotiruoka on paljon edullisempaa, mutta perheen äiti ei "ehdi" tehdä.
Meillä on viisi alle 8v lasta ja kyllä mä välillä ostan noita valnmiita ruokia. Silleen et monesti päivällä saattaa olla jotakin kaupan eineksiä. Yleensä kyllä iltaruuaksi teen itse. Kaitpa sitä saa vähän helpotaa omaa arkea?
Ruuan laittamiseen ei nyt niiin paljon aikaa tarvitse. Kyse on priorisoinnista.
Sitäpaitsi lapsen voi ottaa mukaan ruuanlaittotouhuun, niin saa sitä yhteistä laatuaikaakin siinä samalla.
kun kuvittelee automaattisesti äitien huolehtivan ruokahuollosta. Meillä on kaupassa käynyt perinteisesti mies ja hän myös kokkaa ruuat. Eli voit tulla osoittamaan meidän perheessämme syyttävällä sormellasi isää, jos meillä syödään liikaa eineksiä. Oih ja voih..
Joskus, kun oikeasti ei jaksa miettiä, että mitä tänään syötäisiin, niin voin ottaa jonku einespakkauksen, mutta sen oheen tehdään kuitenkin vähintään salaatti tai porkkanaraaste. Usein vapaapäivisin teen isompia annoksia ruokaa ja laitan loput pakkaseen. On kiireisemmän päivän pelastus, kun voi sulattaa ja lämmittää valmista ruokaa pakkasesta, eikä tarvi edes lähteä kaupassa käymään.
kun kuvittelee automaattisesti äitien huolehtivan ruokahuollosta. Meillä on kaupassa käynyt perinteisesti mies ja hän myös kokkaa ruuat. Eli voit tulla osoittamaan meidän perheessämme syyttävällä sormellasi isää, jos meillä syödään liikaa eineksiä. Oih ja voih..
Meillä on muuten myöskin isä se, joka tekee pääasiassa ruuan.
Minä kokkailen viikonloppuisin ja mies arkena.
ap
Monien vuosien kokemus päiväkodeista hoitajana.
Ihmettelen kun alkoikin olla niin, ettei pk:ssa tehtykään ruokia omassa keittiössä. Käytäntöjä on toki erilaisia, mutta minun työpaikasani aikoinaan keittäjä teki...
Nyt on lapsille ja henkilökunnalle teollista perunamuussia, sisältää paljon lisäaineita (vauvoille ei saisi kuin ...) Ruokana einestuotteet kuten jauhelihapihvit, lihapullat, kalapuikot, mantelikala, pinaattiohukkaat, pannukakut, maksalaatikko, jne.
Makkaraa on ihmeen usein, jos ajattelee mitä siitä on kerrottu yleisesti, suolankin takia. Aamulla voi olla leikkeleenä makkaraa ja seuraavana päivänä makkarakastiketta. Samalle viikolle voi sua vielä nakkisämpylä välipalaksi.
Sitten on valmiita purkkeja vanukasta, lisäaineita, ihmettelin valmistölkki- mustikkakeittoa, oli aspartamiinilla maustettua, jogurteissa on luontaisen kaltaisia aromeja kuten viileissäkin. Aamiaismurot sisältävät paljon lisäaineita, suolaakin.
Niitä on viikolla aamulla ja jonain välipalalla. Ehkä kotonakin vielä. Toki marjoja ei keittämättä saa kai antaa uuuden ohjeen mukaan, mutta jos esim. rahka tehtäisiin itse pk:n keittiössä, niin terveellisempää ja halvempaa. Jossain tehdään, jossain ei.
Välipalana on usein perjantaisin (ei henkilökuntaa tiskaamassa) jäätelöä, ei leipää, samoin kun välipalaksi on pulla! eikä leipää tai tuorepalaa ole, ihmettelen.
Päiväkotien seinillä on ruokalistat, näyttää vanhempien silmissä ihanalta ja terveelliseltä. Kuitenkin moni ei ajattele, että ovat ns. eineksiä Saarioiselta jne.
Samana päivänä lounaalla oon esim. perunasosetta "pussimuussista" tehtyä ja kalapuikkoja. Perunamuussi sekä kalapuikot sisältävät paljon lisäaineita, kuuluvat eniten lisäaineita sisältäviin (kuten aamiaishiutaleet) voi lukea jos kiinnostaa esim. Vicky Petterson -Terveyttä luonnontuotteista, kirjastosta saa. On olemassa lisäaineluettelo kai netissäkin.
Koska lisäaineilta ei voi kokonaan välttyä, niin välttyisi edes kotiruuassa....
Monien vuosien kokemus päiväkodeista hoitajana.
Ihmettelen kun alkoikin olla niin, ettei pk:ssa tehtykään ruokia omassa keittiössä. Käytäntöjä on toki erilaisia, mutta minun työpaikasani aikoinaan keittäjä teki...
-----
itse olen ihmetellyt kun ihmiset lappavat kärryihin marinoituja kanoja tms ja tekevät niistä sitten "terveellistä" ruokaa.
Täysin eineksiin rinnastettavaa mössöä!
itse olen ihmetellyt kun ihmiset lappavat kärryihin marinoituja kanoja tms ja tekevät niistä sitten "terveellistä" ruokaa.
Täysin eineksiin rinnastettavaa mössöä!
Mulla on 4 lasta, nyt jo hieman vanhempia kuin sinun. Kaikki ovat, heti kun vaan suinkin ovat kyenneet, olleet innokkaita auttelemaan keittiössä, ruuanlaitto on meidän perheessä vähän niinkuin yhteiseen, jokapäiväiseen harrastukseen verrattavissa :)
Ja oikeasti niistä pienistä kätösistä on harjoittelun jälkeen paljon apua!
En minä yksin ehtisikään kaikkea tehdä, ruokia alusta asti itse valmistaa, leipoa leivät ja leivonnaiset, silittää vaatteet, opiskella ja käydä osa-aika työssä, ja vielä viettää aikaa lasteni kanssa.
Meillä on viisi alle 8v lasta ja kyllä mä välillä ostan noita valnmiita ruokia. Silleen et monesti päivällä saattaa olla jotakin kaupan eineksiä. Yleensä kyllä iltaruuaksi teen itse. Kaitpa sitä saa vähän helpotaa omaa arkea?
Ruuan laittamiseen ei nyt niiin paljon aikaa tarvitse. Kyse on priorisoinnista.
Sitäpaitsi lapsen voi ottaa mukaan ruuanlaittotouhuun, niin saa sitä yhteistä laatuaikaakin siinä samalla.
kun kaikki on epäterveellistä??
Veteen keitettyä luomuspelttiä??
ruokakärryn tuijottajat... jos mä kayn kaupassas, ja siellä sattuis olla edullisesti soseita, voisin hyvin ostaa niitä sen parikymmentä purkkia, koska sehän SÄILYY, ja me ollaan tähän asti valmistettu lapsen ruoka 95 prosenttisesti itse, ne hedelmä soseetkin, ei tuu lisäaineita, kun luomuomenaa raastaa vaikka raastimen hienoimmalla osalla, ja jos ei kelpaa, sit ei oo nälkä, en rupea kokeilemaan meniskö joku muu ruoka paremmin alas, vaan sit ruoka pois, ja kyllä se maistuu sit seuraavan kerran kun tarjotaan, ja nälkä on kasvanut :)
purkkiruokia on kaapissa siltä varalta jos päätetään lähteä kylään tai kaupungille, eipä tarvitse sitten ylimääräistä sterssiä lapsen ruokailusta ottaa.
Joskus on kiva päästä helpommalla, lapset rakastaa lasangnea, onhan se lisäainepommi kun kaupasta ostaa, mutta eihän sitä päivittäin syödä.
Jos joku meidän kärryä käy tutkimaan, voi saada ihan väärän kuvan perheemme ruokailutottumuksista, teemme yleensä ison perheemme ostokset kerran viikossa, silloin kärryyn menee hyvät tarjoukset, vois mennä vaikka ne parikymmentä sose purkkiä, lihat, säilykkeet, juustot, kuivatuotteet. Hedelmiä, vihanneksia ja maitotuotteita ostetaan sitten pitkin viikkoa että säilyy tuoreenä, joten jos tuota isoa viikko- kärryä tutkisi, voisi luulla ettei meillä syödä mitään tuoretta, vaikka lähes kaiken ruuan itse laitankin.
tullaan vasta kuuden aikaa illalla kotiin eikä jaksa lapsille tehdä ruokaa vaan haluu että lapset menee mussuttaan hamppareitaan ja pelaan pleikkaa ja äiti saa olla rauhassa ja kattoa salkkareita!
Vaikka olen ns. "uraäiti", niin meillä ei syödä hampurilaisia, ei omisteta pleikkaa eikä katsota salkkareita, vaan ollaan ja touhutaan lasten kanssa. Haen lapsen päiväkodista viimeistään klo 16, koululainen kävelee itse iltapäiväkerhosta kotiin jo vähän aiemmin. Meillä syödään niin minun tekemääni ruokaa kuin eineksiäkin. En näe mitään syytä miksi pitäisi olla einesten totaalikieltäytyjäkään? Jep, kotiruoka on terveellisempää, mutta tällä logiikalla lapsilta pitäisi kieltää kokonaan karkitkin, kun eiväthän nekään ole terveellisiä. Kohtuus kaikessa. Karkkipäivä kerran viikossa ja toisinaan eineksiä ei tapa ketään.
tullaan vasta kuuden aikaa illalla kotiin eikä jaksa lapsille tehdä ruokaa vaan haluu että lapset menee mussuttaan hamppareitaan ja pelaan pleikkaa ja äiti saa olla rauhassa ja kattoa salkkareita!
Tuollaiset paskanhuutajat pitäisi laittaa vuodeksi keskitysleiriolosuhteisiin, niin eiköhän alkaisi kieli kellossa muuttua!
1) einekset ovat hyvää ruokaa. Jopa ihan ravitsemusterapeutti valisti minua (tein hänestä juttua sanomalehteen), että einekset ovat kunnon ruokaa - kunhan hiukan valitsee, mitä ostaa. Eli ranskalaiset ja valmishampparit voi jättää kaupan hyllyyn, sieltä löytyy täysin erinomaisia valmisaterioita vaikkapa pakastealtaasta. Ei tarvitse siis OLLENKAAN tuntea huonoa omaatuntoa
2) pienten lasten lastenruuat ovat varsinkin erinomaisia, niissä EI ole lisäaineita - toisin kuin monissa "omin käsin valmistetuissa kotiruuissa" (koska raaka-aineissa voi olla vallan mainiosti lisäaineita). On parempi antaa alle vuoden ikäiselle vauvoille tarkoitettua valmisruokaa kuin samaa, suolaa ja kenties natriumglutamaattia ja muita lisäaineita sisältävää ruokaa kuin mitä muu perhe syö!
3) Tuntuu, että osa sekoittaa kustannus- ja laatu-seikat iloisesti keskenään, kuten tuokin äiti, joka äimisteli, miten joku "kehtaa" ostaa lastenruokaa 1,5-vuotiaalleen... Ainoa kunnollinen perustelu, joka hänellä oli äimistelylleen, oli se, että "nehän maksaa kamalasti". Älä sinä mamma sure toisten rahanmenoa, heille asia ehkä ei ole kovin kummoinen seikka...
Koulussa opettajilla järjestään oli korkea kolestroli, ovat olleet samassa koulussa vuosia. Kun katsoin ruokia sijaisena, niin huomasin nämä usein olevat einekset. Sanoinkin epäileväni korkean kolestrolin johtuvan näistä valmisteista, Mm. jauhelihapihvit, lihapullat...Mitä voisi olla toisin?
hedelmäsoseita ostan pääasiallisesti niiden helppouden vuoksi. Toki meillä syödään omenaa, päärynää, banaania jne jne ihan ei purkista.. mutta koittakaapa etsiä suomesta hyvää hedelmää ilman lisäaineita :) no luomu, mutta senkin valikoima on suht suppea
ja lisäksi lisäaineetonta ruokaa saa parhaiten ja sata varmasti tekemällä itse.. itse käytän luomutuotteita esim kasvissoseisiin