Epäily lapsen pahoinpitelystä - vaikea tilanne
Meidän naapurissa on tytöllä ollut pari kertaa pienen ajan sisällä kasvoissa iso mustelma. Olen molemmilla kerroilla kysynyt tytöltä mistä mustelma on tullut ja vastaus on ollut että pikkuveljen kanssa leikittiin ja veli löi. Aika kovaa saa lyödä minun mielestäni että pieni ihminen saa silmän mustaksi?
Tiedän että perheen äiti on melko tempperamenttinen ja hän sanoo tytön kanssa olevan välillä tosi vaikeaa. Minulla on sellainen olo että äiti on se kuka tyttöä lyö. Koetan miettiä pitäisikö minun ilmoittaa tästä johonkin, vai olla vain välittämättä mitään. En haluaisi että perhe saa tietää juuri minun tehneen ilmoituksen. Onko ilmoituksesta vain haittaa, vai osaavatko he itse hoitaa asiansa kuntoon. Tosi vaikea tilanne. Minulla ei ole pokkaa mennä suoraan perheelle puhumaan,koska en voi tietää mitä siitä seuraa.
Kommentit (28)
On lyöty leikkivasaralla -> silmä mustana
On revitty kasvoista -> pysyvä arpi silmäkulmassa
jne.
En pitäisi sitä mitenkään todennäköisenä, että äiti lyö. Saattaahan pikkuvelikin olla sen verran temperamenttinen, että huitoo kovaa.
sinulla ei ole mitään todisteita. Vaikka et sattuisikaan pitämään lapsen äidistä, niin hän ei välttämättä pahoinpitele lastaan.
harva se viikko ja ihan omalla kohkaamisellaan. Itseäni on joskus hävettänyt, että taas naamassa mustelmia ja ajatellut, että luulevatkohan päiväkodissa, että sitä pahoinpidellään. Samoin jalat, varsinkin sääret ovat koko ajan mustelmilla. Ei varmasti ole sellaista päivää, ettei jossain kohtaa olisi mustelmaa. Että jotkut lapset vaan on sellaisia.
Kannattaa olla aika varovainen ja mielummin kysellä ensin vähän lisää tytöltä. Meillä kaksi tyttöä ja kyllä ovat hekin keskinäisissä nahisteluissa saaneet mustelmia ja arpia aikaiseksi toisilleen. Leuka auki, kun nuorempi tönäisi isomman sohvapöydän reunaan, mustaa silmää ja hampaat huulen läpi. ihan normaaleja lapsia ovat, eivät edes kovin kovia tappelemaan noin yleensä, mutta näyttää joskus tunteet kuumenevan. Pienemmältä mennyt myös kerran käsi sijoiltaan ulkona kun isompi vetäisi yllättäen kädestä, se käytiin niksauttamassa tk:ssa paikoilleen. Tuolloin itse ajattelin, että luulevatkohan että olen itse repinyt tyttöä, mutta lääkäri vain totesi tuon olevan aika yleistä kun tottuneella otteella kiepautti käden kyynärpäästä paikoilleen.
Meidän naapurissa on tytöllä ollut pari kertaa pienen ajan sisällä kasvoissa iso mustelma. Olen molemmilla kerroilla kysynyt tytöltä mistä mustelma on tullut ja vastaus on ollut että pikkuveljen kanssa leikittiin ja veli löi. Aika kovaa saa lyödä minun mielestäni että pieni ihminen saa silmän mustaksi?
Ja onko sanonut ihan vilpittömänä että veli löi vai oliko välttelevä katse ja muita valehtelun tunnusmerkkejä? Lapset eivät tuollaisissa asioissa ole hyviä valehtelemaan kovin pieninä (alle kouluikäisinä).
Heti kun edellinen parantuu, paukahtaa alas sohvalta tai törmää ovenkarmiin.
Nelivuotias sisko saa myös kaikenlaista osumaa, usein tulee kuhmu päähän.
Harvemmin lapset kyllä toisiaan muksivat niin, että tulee jälkiä. Mutta en usko, että on syytä epäillä pahoinpitelyä.
Minulla on kaksi lasta, jotka lyövät toisiaan ties millä ja kyllä on aina välillä naarmuja, mustelmia ja muita jälkiä kasvoissa. Ja olen itse erittäin temperamenttinen äiti. Saatan suuttuessani kyllä huutaa ja sanoa tosi pahasti, mutten KOSKAAN kävisi lapseen käsiksi. Eli älä leimaa temperamenttistä äitiä automaattisesti lapsen pahoinpitelijäksi.
pamautti (vahingossa) keppihevosen puisella varrella.
Siskoni kärsi kovasti kolmen vilkkaan pojan kanssa kun olivat mustelmilla yhtenään. Ne on supervilkkaita ja vanhemmat ei käytä minkäänlaista ruumiillista kuritusta. Ainaista selittelya päiväkodissa kun sielläkin joku hoitaja oli vihjaillut vanhempien aiheuttaneet mustelmat... Siskoni on hyvin herkkä ja ahdistui turhista syytöksistä.
Juup... kolmen lapsen äitinä voin sanoa että mustelmat ovat ihan arkipäivää perheessämme. Milloin joku satuttaa toista vahingossa, milloin tahallaan ja milloin itse telovat itseään. Jos asia nyt niin kovin vaivaa niin onkos se niin vaikea kysyä siltä äidiltä että mikäs teidän tyttöön on sattunut. Niin meiltäkin kysytään enkö pistä mitenkään pahaksi. Ei siitä tarvitse mitenkään erikseen nostaa numeroa, vaan jos olette puheväleissä ja vaihtelette kuulumisia, niin ei kai se niin vaikeaa ole sivulauseessa kysyä, että mitä tytölle on sattunut??? Itsekin olen tempperamenttinen äiti ja se näkyy myös lapsissa eli lelut lentää kun sille päälle satutaan. Se että on tempperamenttinen ei tarkoita sitä että pahoinpitelee lapsiaan :(.
Ja jatkuvasti mustelmia lapsilla vaikkei kumpikaan vanhemmista taatusti heitä pahoinpitele.
Tytöt vaan ovat niin vauhdikkaita että kolhuja tulee. Tälläkin hetkellä toisella on otsassa iso mustelma ja kuhmu (seurausta tönimisestä, kaatumisesta ja pään kolahtamisesta tuolin reunaan) sekä suuri mustelma takapuolessa (seuraus siskon puremisesta!).
Joten ihan noin heppoisilla perusteilla en ap;na lähtisi mitään ilmoitusta tekemään. Mutta seuraa tilannetta.
kyllä alan uskomaan että minun taitaa olla turha asialla enempää vaivata päätäni. Täytyy jutustaa tuossa pihalla kun nähdään. Ei minulla todellakaan ole muuta intressiä ilmoittaa kuin lapsen paras! En halua aiheuttaa kenellekään mitään ylimääräistä murhetta. Liikaa vain tunnutaan nykyään välittävän vain omista asioista ja moni asia jää huomaamatta. vrt lapset kellarissa ja pappa käyttää hyväkseen jne.
Mutta älkää kiltit provosoituko. Tämä ei ole hyökkäys tempperamenttisia äitejä vastaan, itsekin olen sitä ja suutun lapsilleni jne.
kun saa sopivasti tällin esim silmäkulmaan.
Äitini löi kerran tiskatessaan astiakaapin oveen silmäkulmansa ja
koko silmänympärystä tuli mustaksi. Ei kehdannut muutamaan päivään
liikkua ulkona :)
kyllä alan uskomaan että minun taitaa olla turha asialla enempää vaivata päätäni. Täytyy jutustaa tuossa pihalla kun nähdään. Ei minulla todellakaan ole muuta intressiä ilmoittaa kuin lapsen paras! En halua aiheuttaa kenellekään mitään ylimääräistä murhetta. Liikaa vain tunnutaan nykyään välittävän vain omista asioista ja moni asia jää huomaamatta. vrt lapset kellarissa ja pappa käyttää hyväkseen jne.
Mutta älkää kiltit provosoituko. Tämä ei ole hyökkäys tempperamenttisia äitejä vastaan, itsekin olen sitä ja suutun lapsilleni jne.
Ja kyllä ne leikit niin rajuja välillä on (etenkin pojan, tyttö ei yksinään tai tyttöporukassa ole niin raju) että siinä tulee erilaisia jälkiä. Jos tyttö vastaa sulle ihan luontevasti, katsoo silmiin eikä muutenkaan välttele vastaamista, luottaisin siihen että lapsi puhuu totta. Yleensä tuollaisten leikki-ikäisten valehtelu tai peittely on aika läpinäkyvää.
Siitä aletaan vasta selvittämään onko tarpeellista tehdä edes lastensuojelutarpeen selvitystä. Eli kyllä voi ilmoittaa, ei siitä koidu mitään pahaa jos ei ole todellista syytä.
t. lastensuojelun sossu
Varsinkin lapselle se mustelma tulee yleensä pienemmästä kolhusta kuin aikuiselle.
Ja kyllä ne lapsetkin osaa kovaa lyödä nyrkillä.
Meillä nuoremmalla jatkuvasti mustelmia ja naarmuja, kun isoveli suutuessaan satuttaa. Ei siihen aina väliin kerkeä. Eikä jäähyt auta, kun se tekee ne niin hetken mieli johteesta. Ei osaa hillitä itseään.
Niitä mustelmia tulee ihan siitäkin kun kiipeilee tarhan pihalla telineissä. Ei tarvitse edes kolhaista mihinkään tai tippua.
Meillä kiinnitettiin asiaan tarhassa huomiota. Lapsi kertoi aina totuudenmukaisesti, että isoveli teki sen.
Nyt ollaan lastensuojelunasiakkaita. Kai ne tutkii, että pahoinpitelenkö lapsiani.
Ei ole kivaa, kun tavallaan vapaus on viety ja koko ajan saa elää pelon alla, että jos ne sittenkin käsittää väärin ja lapset otetaan huostaan.
Nuoremman pojan kaveri vähän aika sitten vahingossa potkaisi tätä ulkona silmään ja mustaksihan se silmänympärys meni. Ihan hirveä tunne, kun piti tarhaan viedä. Tällaisia vahinkoja ei saisi tapahtua.
Ainakin sain vanhemman lapsen kuriin, kun uhkailin, että vievät tämän pois luotamme jos pikkuveljeen tulee jälkiä. Muutenkin olen salamana paikalla jos yhtään tulee pojille kinaa, ettei vaan raapaise tai lyö.
En haluaisi muille samanlaista piinaa ja siksi suosittelen uskomaan tyttöä. Ei lapset yleensä valehtele ja aikuinen ei kyllä ikinä naamaan lyö ainakaan lasta. Miehetkin jotka pahoinpitelee vaimojaan lyö niitä paikkoihin jotka ei näy.
En haluaisi muille samanlaista piinaa ja siksi suosittelen uskomaan tyttöä. Ei lapset yleensä valehtele ja aikuinen ei kyllä ikinä naamaan lyö ainakaan lasta. Miehetkin jotka pahoinpitelee vaimojaan lyö niitä paikkoihin jotka ei näy.
Riippunee miehestä. Ja aikuisesta.
Minua pahoinpiteli ("lievästi", ei mitään taju kankaalle hakkaamista) ex-mies. Ja sen seurauksena kyllä oli mm. silmäkulma mustana jne välillä. Ja voin nyt kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa, että saa lyödä ilmeisesti melko lujaa, että esim. huuli halkeaa tms. Meillä mies lähinnä läpsi tai löi "kevyesti" (sattui siltikin), seurauksena sitten pieniä mustelmia.
Se, että mustelma on naamassa tai on silmä mustana, voi hyvinkin olla lyövä vanhempi. Tai sitten ei. Vaikkapa naamaan suutuspäissään läpsivä äiti, esim. Jos sattuu osumaan juuri sopivasti sopivaan kulmaan.
Pienet lapsetkin tajuavat, että ei voi muille kertoa, että nyt se taas löi/läpsi. Ja voivat valehdella ihan sujuvasti, automaattisesti. Varsinkin jos se suutuspäissään läpsäissyt vanhempi on jälkikäteen kauhistunut jne ja höpöttää kovasti, kuinka ei tässä mitää ja äiti on pahoillaan ja anteeksi ja eihän kerrota kellekään.
Minäkin valehtelin sujuvasti, kuinka osui tässä lapsen pää silmäkulmaan, heh heh. Ei osunut. Oli miehen käsi.
Siitä aletaan vasta selvittämään onko tarpeellista tehdä edes lastensuojelutarpeen selvitystä. Eli kyllä voi ilmoittaa, ei siitä koidu mitään pahaa jos ei ole todellista syytä.
t. lastensuojelun sossu
jommalla kummalla tai molemmilla oli jatkuvasti mustelma/naarmu tms kasvoissa. Varsinkin otsassa. Kun joka päivä otetaan muutama painimatsi, kampataan veli ohikulkiessa, tai muuten vain leikitään vauhdikkaita leikkejä niin aina sattui ja tapahtui. Myös mustia silmiä meillä on nähty. Ja murtunut nenä. Ja huulen läpi menneet hampaat.
Joten olisin tosi varovainen tuon ilmoituksen tekemisen suhteen.