Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittaiset imettäjät, millaisia käytäntöjä teillä lisämaidon kanssa?

Vierailija
28.01.2009 |

Annatteko siis lisämaitoa jollain tietyllä rutiinilla vai satunnaisesti sitten kun ei muuten pärjää? Entä onko lisämaidon antaminen vähentänyt teillä oman maidon tuloa? Pitkin hampain olen harkinnut lisämaidon aloittamista, kun päivät menevät vain tissitellessä eikä lapsi ole siltikään koskaan tyytyväinen. Pari kertaa olen kokeillut lisämaidolla helpottuuko tilanne ja lapsi on ollut kuin toinen vauva! Pelkään kuitenkin, että aloitettuani lisämaidon saan pikkuhiljaa heittää hyvästit rintaruokinnalle, vaikka toiveissa olisi että saisin annettua sitä edes osittain.. Kertokaa kokemuksianne!:)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen leimaantunut täällä hulluksi kun kirjoitin aina ylös määrän paljonko söi

kaiken huipuksi tein vielä exel taulukon tuosta määrästä ja näin lisääntyikö korvike määrä.

Mä imetin suht säännöllisesti 2-3h välein ja pullosta n 60ml päälle. Mulla ei lähtenyt imetys koskaan oikein käyntiin. vauva syntyi sektiolla, enkä koskaan tuntenut että maito nousi rintoihin...

Vierailija
2/7 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi imetyksen alkuun kun aluksi pumppasin maito ja annoin illalla pullosta. Jotenkin vaan ei vauva jaksanut imeä tarpeeksi aluksi.

Päästiinkyllä lypsämisestä eroon - ja oli ihan hyvä, että vauva oppi juomaan myös lypsettyä maitoa pullosta .

Minulla ainakin maidon tuotto on ollut just se mikä kysyntäkineli lisämaidon anto olis kyllä vähetänyyt tuotantoa.

Lypsämisestä vielä, että se ei ole aluksi helppoa, mutta kyllä se alkaa onnistua kun kärsivällisesti muutaman päivän yrittää ihan rauhassa. Aventin käsipumppu oli hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se juuri mihinkään vaikuttanut mitenkään. Vauva oli kolmekuisena 5900g, vaikka syntyi 4500g painoisena. Jos en imettänyt lainkaan niin jaksoi juuri syödä 60ml maitoa. Tissiteltiin kuitenkin se 6kk ja eipä juuri vieroittaa tarvinnut.

Vierailija
4/7 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika sai syntymästään lähtien lisämaitoa (oli tehohoidossa, joten ei siinä imetystä mietitty vaan ravinnonsaantia).

Kotiutumisen jälkeen mentiin yksi päivä pelkällä rinnalla ja sitten aloimme antamaan korviketta lisäksi. Poika oli rinnalla vähintään 45min kerralla ja vartin, puolentunnin tauon jälkeen takaisin. En saanut syötyä, juotua, nukuttua, käytyä vessassa... Ja lapsi oli itkuinen eikä paino noussut kunnolla.

Annoimme pulloa siten että imetin lasta ensin max. vartin, sitten annoimme juoda pullosta itsensä kylläiseksi. Tämän jälkeen hän yleensä nukahti ja minä lysin rinnat tyhjiksi. Minulla maidontulo parani sillä sain aikaa syödä ja juoda kunnolla sekä hiukan levätäkin. Lopultakaan ei pullosta päästy täysin eroon, eikä lypsäminen ollut riittävän tehokasta jotta oma maito olisi riittänyt pullottelutarpeeseen. Pojan paino ei kylläkään kasvanut riittävästi edes lisämaidolla ja kiineteitä jouduttiin aloittelemaan jo kolmen kuukauden ikäisenä. (lapsemme ei ollut keskonen vaan normaaliaikanen ja -painoinen, ja hän parani kahden viikon iässä, eli ei vaikuttanut enää tuonne asti).

Olisihan imetys varmasti saatu täysin toimivaksi jos olisimme jaksaneet vain jatkaa, mutta minusta se ei ollut lapsen nälässä pidon arvoista. Imetyksen olen lopettanut puoli vuotta sitten, mutta rinnoista tulee edelleen maitoa, toivottavasti kesällä syntyvän pikkukakkosen kanssa ei tarvita lisämaitoa. Mutta jos omani ei riitä, aion antaa hänellekin korviketta. Mielestäni tärkeintä on että lapsi saa riittävästi ravintoa.

Vierailija
5/7 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannen lapsen kohdalla vasta alkoi imetys sujumaan=maito riittämään.

Vierailija
6/7 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumisesta ei pitäisi olla kyse, kun ensimmäiset viikot lypsin maitoa vauvan ollessa sairaalassa. Kun sain vauvan kotiin ja pääsin "kunnolla" imettämään, en saanut enää koneelle herumaan. Nyt vieläkin huonommin, kun käytössä on enää vain käsikäyttöinen pumppu, jolla saa veivata vaikka ikuisuuden tuloksetta..

ap

Vierailija
7/7 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ajattelin, että sinnittelen sinne asti, että saa aloittaa kiinteät, jolloin maidon tarve ehkä vähenisi. Mutta pitkä on aika sinnitellä sinne asti.. Painoa on kuitenkin tullut riittävästi, mikä tässä yhtälössä vähän ihmetyttääkin, kun on kuitenkin itkuinen ja hamuaa koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä