Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muita ei imetettyjä vauvoja jotka terveitä kuin pukki??

Vierailija
28.01.2009 |

olen ihmetellyt tätä asiaa ja myös lähipiirissäni tätä on ihmetelty. itselläni siis reilu vuoden ikäinen lapsi, jota ei ole käytännössä imetetty lainkaan. (imetysfanaatikoille tiedoksi, yritin ja yritin, niin että lopulta itkimme lapsen kanssa kilpaa kun imetyksestä ei tullut mitään) olen tuntenut tästä asiasta paljon syyllisyyttä, mutta miten asiat ovatkaan menneet; neuvolantäti sanoi, ettei ole yhdelläkään vauvalla nähnyt että painon suhde pituuteen olisi aina ollut näin tasainen. yöt meillä nukuttiin kokonaan reilun kuukauden iästä alkaen. ja mikä ihmeellisintä meillä ei ole ollut lääkäriin pienintäkään asiaa tämän reilun vuoden aikana. lapsi on ollut siis terve kuin pukki! =) ei myöskään merkkiäkään mistään ruoka-aineallergoista, kaikki menee.

lähipiirissäni on useita puolen vuoden ikään täysimetettyjä vauvoja, joilla todettu maitoallergiaa, iho-oireita, vatsavaivoja, korvatulehduksia useampiakin vaikka ikää ei kovin paljon meidän lasta enemmän.

tuttavapiirissämme myös toinen "korvikevauva", hänkin on ollut yllättävän terve. onko tämä vain tuurista kiinni, onko siis muita huomattavan terveitä "korvikevauvoja"?

voiko olla niin, että kun nykyään syömme niin paljon lisäaineita ja pitkälle jalostettua jopa geenimanipuloitua ruokaa, että imetyksen kautta vauvakin näitä haitallisia aineita saa. (aika uskalias heitto, imetysfanaatikoilta tästä tulee varmaan sanomista, mutta kunhan ajattelen =)

ja kaikille joilla imetys ei onnistu, se ei ole maailmanloppu, ei vaikka alussa minäkin niin luulin =)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka jälkeen lapsi ei vaan halunnut enää, lukuisista yrityksistä huolimatta. Pumppaaminen oli hankalaa pitemmän päälle maitoa kun tuli suht paljon. Tämän jälkeen vauva korvikkeella. Yöt nukuttu jostakin 4kk iästä lähtien kokonaan ja paria erittäin pientä nuhaa lukuunottamatta mitään lääkärinhoitoa vaativaa ei ole ollut (koputan puuta). Lapsella ikää nyt 9kk. Meillä myös tuttavapiirissä pitempään imetettyja joilla ollut keuhkoputkentulehdusta ja korvatulehdusta. Myös niitä pitkään imetettyjä joilla ei myöskään sairauksia tai allergioita ole ollut. En nyt tiedä kumpaan kastiin kuulumme mutta meillä tosiaan ei ole vielä mitään ollut vaikka korvikkeella mentykin jo hyvä tovi.

Vierailija
2/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempia lapsia max. kuukauden. Kummallakaan ei allergioita,eikä muita vaivoja,tavallisessa flunssassakin on max kerran vuodessa. Ja vanhempi lapsi jo 10v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys ehkäisee autoimmuunisairauksia, eivätkä ne puhkea vielä vauvaiässä.

Korvikevauvojen ei koskaan ole todettu olevan terveempiä kuin imetettyjen, joskaan ei kaikissa tutkimuksissa kyllä sairaampiakaan. Yksittäisen mamman perhetutut menevät sattuman piikkiin, vasta tuhansien vauvojen populaatiosta saa jotain näyttöä.

Vierailija
4/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ollut kerran pienessä nuhassa, ystävällä samanikäinen vauva, joka on ollut melkein joka kuukausi kipeänä, hän vieläkin imettää vauvaa. En kuitenkaan usko että tilanne olisi noiden sairasteluiden kannalta toinen, että jos minä olisin imettänyt pidempään ja ystävä olisi antanut korviketta.

Vierailija
5/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ensimmäistä imetetty osittain tuonne 2,5 kk:den ikään, kaksi jälkimmäistä olleet täysimetyksellä puolen vuoden ikään, imetystä ,muutoin jatkettu vuoden ikään asti.

Ja kaikki lapset olleet keskimääräistä terveempiä, sekä täysimetetyt että tuo Tuttelivauva.

Vierailija
6/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetetty on sairastanut vaikka mitä. Ensimmäisen vuoden oli jatkuvasti kipeä. Nytkin on ollut oksennustaudissa kolme tai neljä kertaa viimeisen 6kk aikana ja kuumeessa muutamaan otteeseen. Tämä nuorin on sairastanut varmaan kymmenkertaisesti enemmän kuin nämä kaksi imettämätöntä yhteensä elämänsä aikana.

Vierailija
7/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika, joka kasvoi ensimmäisen vuotensa korvikkeella. On ollut terve kuin pukki. Toista imetin 6kk, nyt terve 5v. Ja kolmatta 10kk, tähän mennessä suht terveenä pysynyt hänkin. Sukulaisen lapset, jotka on täysimetetty ja taaperoimetetty, ovat jatkuvasti sairaina.

Vierailija
8/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin on tokalla eli ei enää hänkään vauvaikäinen. Yhdellä on ollut kerran korvatulehdus ja vesirokon ovat kaikki sairastaneet. Juu, ettei ihan mahdottomalta kuulosta niin esikoikella on hyvin kuiva iho, mutta sekään ei vielä atooppinen. Kukin tyylillään, sairastumaan alttiit vauvat/lapset sairastuvat imetyksestä tai imettämättömyydestä huolimatta.

Vierailija
9/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8

Vierailija
10/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten pysyvät terveempinä, kun ei ole isoja sisaruksia tuomassa tauteja kotiin.

Meillä on sekä korvike- että täysimetettyjä muksuja, ei eroa sairastuvuudessa.

Tarha on se, joka on huolehtinut, ettei yhtään tautia jää sairastamatta.

Vierailija
11/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän useimmat vuoden vanhat lapset (varsinkin esikoiset) ole hyvin terveitä oli imetetty eli ei. Sairastelut alkaa vasta sitten päiväkodissa, jos ovat alkaakseen.

Vierailija
12/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 5 lasta, joita kaikkia olen imettänyt. Esikoinen alkoi saada lisänä korviketta jo 3 kk iässä ja lisäruuat alkoivat 4 kk iässä. Neljää pienempää olen täysimettänyt 6 kk, eivätkä ole korvikkeita saaneet. Vanhimmalla lapsella (vähiten imetetyllä) on selkeästi huonoin vastustuskyky kaikkia räkä- ja oksennustauteja vastaan. Esikoinen sairastuu aina ensimmäisenä ja helpoiten, eikä pikkusisaruksille useinkaan tule mitään.

Vierailija
13/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen sai äidinmaitoa n. 4kk, toinen vajaa 2kk. Molemmat tosi terveitä ollut (nyt jo puoli vuotta sairastamatta, sitä ennen nuha, kaksi vuodessa) vaikka hoidossa ovat olleetkin.

Itse aikoinani vauvana vain ripuloin äidinmaidosta. Minä sain korviketta, kaksoissisareni äidinmaitoa. Ainakin nyt aikuisiällä minä terveempi (suht samanlaiset elämäntavat meillä kuitenkin esim. tupakan/ alkoholin / urheilun kannalta)

Vierailija
14/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen täysimetetty 5kk ja imetetty noin yleensä 9kk-> täysin terve ollut, paitsi että nyt olen huomannut tomaatin, appelsiinin ja suklaan aiheuttavan allergisia oireita.

Kuopusta täysimetetty 4kk, sitten siirrytty korvikkeeseen ja tissimaitoon (8kk asti tissiä) kun oma maito ei saanut vauvaa pulskistumaan ja 4kk lähtien on ollut iho-oireita.

Meillä allerginen mies, eli pohjaa allergioille on.

Vierailija
15/21 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini imetti minua n 3kk.

Heinänuha ja atooppinen iho on sekä äidilläni, minulla ja 2 lapsellani, joita täysimetin n 4kk kumpaakin ja n 1,5 vuotiaaksi muun ruoan ohella.

Ihotautilääkäri sanoi minulle kerran, että atooppinen perimä on meillä ns. sukuvika, siihen ei imetykset auta.

Vierailija
16/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosikausiksi eteenpäin. Esimerkiksi suomalaisten kansantauteja: liikalihavuutta, korkeaa koletsrolia ja verenpainetautia ehkäisee vauvana ruuaksi saatu äidinmaito. Kuinka monella 1-vuotiaalla nyt olisi korkea verenpaine.

Lapsen on tarkoitus elää terveenä aikuisenakin.

Pikkulapsena nyt on hyväksi sairastella flunssia.

Itsellä pitkään imetetty lapsi, joka on sairastellut todella vähän.

Vierailija
17/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö on myös saanut korviketta lähes alusta asti ja terve on. mulla ja tytön isällä on allergioita ollut ihan vauvasta asti mutta toistaseks lapsi on selvinnyt ilman =) tyttö täyttää 3v

Vierailija
18/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen, jota en imetättynyt oikeastaan ollenkaan on aina (vajaa 7 vuotta nyt) ollut terve kuin pukki.

keskimmäistä imetin noin 8 kk ja hänellä on allergioita (joista osa jo lähtenyt) ja infektioastma ja on ollut siitä johtuen tosi helposti sairastuva.

nuorin on nyt 6 kk, ja imetän edelleen. tähän asti ainakin ollut terveenä.

Vierailija
19/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen terveyshyödyt ovat kiistattomat, eikä se että on niin hyvä tuuri ettei oma korviketta saanut lapsi sairasta juurikaan muuta sitä asiaa mihinkään suuntaan.

Vierailija
20/21 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta täysimetin 6kk ja kaikkiaan n. 9kk asti.

Lapset sairastivat paljon. Korvatulehduksia, angiinaa ja nuhakuumeita.

Putket laitettiin kahdelle ennen 1v ja kitarisa poistettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi