Voi hyvät äidit. Koittakaa nyt ymmärtää mitä lapsi tarvitsee.
Ei se teidän tasa-arvonne ja oikeus omaan itseenne katoa mihinkään, vaikka olette ilman viinaa raskausajan ja olette sen lapsenne kanssa edes vauva-ajan. Onhan se hienoa, että puhutaan paljon tasa-arvosta naisten ja miesten välillä, mutta kohtuus siinäkin. Onko tämä nuorten naisten ajatusmaailmaa, vain ajatteleeko joku vanhempi nainenkin näin:" Minä itse, minulle kaikki. Minä jään jostain paitsi, jos olen edes äitiysloman ajan kotona. Minä en ole tasa-arvoinen jos en saa saunakaljaa myös raskaana ollessani". Ottakaa nyt käteen niin järki kuin tunteetkin.
Kommentit (17)
Jos oikein mietit ymmärrät, että perhe voi päättää oman harkintansa mukaan kumpi vanhempi sen pitää.
Perhe voi päättää... Lapsi tarvitsee yhden aikuisen häntä hoitamaan silloin kun on vielä vauva. Vaikka sen loman nimi olisi heikunkeikunloma, niin yksi ihminen voi sen pitää kokonaisuudessaan. Ja mielellään vielä hoitovapaa päälle jos vain mahdollista. Ajatelkaa sen lapsen parasta, eikä sitä miltä vanhemmista tuntuu!
raskausaikana ei tee lapsellekaan yhtään pahaa. Ongelma on se, että toisilla se ei vaan jää siiten yhteen lasiin...
Pieni syntymätön lapsi ei tarvitse edes sen viinilasillisen sisältämää alkholiannosta elimistöönsä. Ei se mitenkään sinun omaa arvoasi alenna, vaikka elät raskausajan ilman viiniä.
Perhe voi päättää... Lapsi tarvitsee yhden aikuisen häntä hoitamaan silloin kun on vielä vauva. Vaikka sen loman nimi olisi heikunkeikunloma, niin yksi ihminen voi sen pitää kokonaisuudessaan. Ja mielellään vielä hoitovapaa päälle jos vain mahdollista. Ajatelkaa sen lapsen parasta, eikä sitä miltä vanhemmista tuntuu!
Lapsen etu on, että hänellä on kaksi aikuista, joihin voi luottaa täysin. On ihana nähdä, miten tuo poika on innoissaan isästään, kun isä tulee töistä kotiin. Molemmat on tärkeitä ja molempia tarvitaan.
Minä en ole juonut edes ennen raskauttani ja vauva on ollut enimmäkseen miehen hoidossa- siinä sinulle pohdittavaa.
Miksi vanhemmat äidit pitävät itseään parempina? Eivät kaikki aikuistu yhtä hitaasti kuin te!
Tutki vähän mitä asiantuntijat sanovat lapsen varhaisesta vuorovaikutuksesta.
Jos odottava nainen juo 12cl punaviiniä, nousee hänen verensä alkoholipitoisuus noin 0,1 promilleen. Siis kymmenestuhannesosaan. Ei se kuule vielä mitään vahingoita. Punaviinillä on sen sijaan terveysvaikutuksia äidille joten plussan puolelle se yksi lasillinen vielä jää. Ihme kiihkoilija...
Autti- Rämö korostaa, että turvallista rajaa raskaudenaikaiselle alkoholinkäytölle ei ole.Kyse ei ole pelkästään alkoholin määrästä, vaan myös äidin yksilöllisistä ominaisuuksista, lapsen geneettisistä ominaisuuksista ja jopa istukan toiminnasta. Vaikka 1-2 alkoholiannoksen ei ole voitu osoittaa vaurioittavan sikiötä. Sen ei ole myöskään voitu osoittaa olevan turvallista.
Lasillisessa viiniä on 10-13% alkoholia ja se on varmasti haitallista. Äidin verenkierron kautta sitä alkoholia ei ole enää kuin tuhannesosa tuosta.
ovat kaksi täysin eri asiaa.
Olisitko siis valmis antamaan lasillisen viiniä syntyneelle vauvalle?
Jos et niin mikset?
tarvitsee rakastavia ja hoivaavia ihmisiä ympärilleen. Keitä he ovat, on sitten kunkin perheen oma asia. Maailmassa kun on niin monenlaisia perheitä. Ennen vanhaan varsinkin isovanhemmat esimerkiksi olivat olennainen osa monen lapsen elämää, useinhan sitä asuttiin samassa rakennuksessa jne. Eikä peltotöissä mietitty, että traumatisoituuko se lapsi nyt, kun sitä hoitaakin äidin sijasta mummo.
Olemme kaikki äitejä omalla tavallamme ja niin kauan kuin lapsen hyvinvointi ei oikeasti ole vaarassa, niin keskityttäisikö jokainen huolehtimaan siitä omasta lapsesta ja annettaisiin muiden hoitaa asiat tavallaan?
on alkoholia saman verran kuin äidissään? Eli sen kolmikiloisen suhteen asia olisi hiukkasen parempi, mutta ei kukaan minkäänkokoiselle lapselle tietenkään alkoholia anna. Miksi siis syntymättömälle?
on alkoholia saman verran kuin äidissään? Eli sen kolmikiloisen suhteen asia olisi hiukkasen parempi, mutta ei kukaan minkäänkokoiselle lapselle tietenkään alkoholia anna. Miksi siis syntymättömälle?
Ja eri tutkimukset antavat erilaisia tuloksia. Löytyy jopa viimeaikoina tehty tutkimus, jonka mukaan äidin raskauden aikainen kohtuullinen alkoholinkäyttö voi vähentää poikalapsien käyttäytymisongelmia ja parantaa sanastoa, kykyä tunnistaa värejä, muotoja ym...(University College London, lähteenä the Guardian).
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2008/oct/31/women-pregnancy-alch…
Jos äidin veressä on vaikkapa 0.5 promillea alkoholia niin sikiön veressä on vähintään saman verran. Hetkellisesti voi olla enemmänkin.
Ja minusta on itsestäkin mukavaa olla vauvan kanssa vauva-aika. Kotona ei jaksa olla kolme vuotta kyllä.