Tunnetko työhullua pikkulasten äitiä? Mikä ala?
Osana tätä kotiäiti-työäitikeskustelua haluan kysyä, että kuinka paljon työssäkäyvistä äideistä on niitä, jotka ehdottomasti rakastavat palkkatyötään niin paljon, että siksi käyvät työssä. Minulla on tuttavapiirissäni vain yksi tällainen äiti, leikkaussalihoitaja jostain erikoistiimistä, joka elää työlleen. Hänen kaksi lastaan ovat olleet hoidossa alle vuoden vanhasta. Muut tuntemani työäidit käyvät töissä lasten ollessa pieniä lähinnä taloudellisista syistä.
Kommentit (2)
lääkärinä, lakimiehenä yms. paras oli kyllä yksi työn kautta tuttu osastonsihteeri, joka tunsi, että hänen tulee tulla takas töihin heti 3kk jälkeen... lapset jäi isän kanssa kotiin. Tuntien ko. työnkuvan, en heti tajunnut, mikä se kiire oli.. ei ne Microsoftin softat nyt NIIN paljon kehity muutamassa vuodessa, että ihan jälkeen jäisi... Mutta kyllä noissa ammateissa oikeasti on sellaisiakin, joissa oikeasti putoaa kelkasta, jos on pitempäänkin, vaikka nyt sen kolmekin vuotta pois kuvioista. Ja monella on niin hirveet opintovelat, että jo niitten takia on pakko palata työelämään suht nopeasti.
Kohtuullinen kierre, otat velkaa, että voisit valmistua nopeasti ja lykkäät lasten saannin opintojen jälkeen. Ja sitten kun työpaikka usean vuoden työnteon jälkeen on varmistettu (tolla tutulla lekurillakin meni 10 vuotta ennenkuin sai VAKITUISEN työpaikan) ja lapsen uskaltaa tehdä, opintovelat pakottaa takas töihin:(
työnarkomaani. En tiedä rakastanko työtäni yly kaiken mutta kun perheen elanto on siitä kiinni niin melkein pakko. Työpäivät venyvät ylipitkiksi mutta vapaat tulee kuitenkin pidetyksi ja lomaa vuodessa 5-8 viikkoa. Toki jos ollaan lomalla kotona niin saatan käydä työpaikalla jos on jotain akuuttia.
Nyt olen äippälomalla ja nautin sen minkä voin. Täydet äitiys ja vanhempainlomat olen sentään pitänyt kaikista lapsista. En tunne huonoa omatuntoa.