******Elokúiset leijonanpennut vk 5****???!!!
Moi kaikille!
Minä pistin pinon pystyyn, kun täällä taitaa olla niin hiljaista että???!! Missä kaikki on?! Kaikki on jo käynyt nt-ultrassa ja itse täällä kitkutellaan odotella kutsua sinne..... Odottavan aika on pitkä! =)
En tiedä miten muilla, mutta itsellä on ihan järkyttävää tämä turvotus ja ilmavaivat? Onko muilla samanlaista harmia? Ja kun syö niin sitten tulee se paha olo. =( Nännin päät on aika kipeät ja hellät..... Ja rinnat on kuin barbaralla.
Viikonloppu meni ihan kotihommilla ja oltiin lasten kans paljon ulkona, kun oli niin ihana ilma. Tänään soitti tk:sta että pitää mennä uudelleen niihin verikokeisiin, kun silloin kun viime viikolla kävin niissä niin, sitä lähetettä ei ollut mennyt labraan, mutta se otti kuitenkin ne näytteet ja tänään sitten neuvolan täti soitti että näytteitä on liian vähän... Että huomenaamulla sit uusin verikokeisiin! JES!
Mut nyt ruokakauppaan!
Liisa06 rv 10+1( Jes kymmenluvuille siirrytty)
Kommentit (28)
Täällä on kyllä hirmuisen hiljaista... Onkohan kaikki hypänny sinne yahoo-listalle kirjottelemaan? Ite en oo ikinä käyttäny niitä postituslistoja ja ajattelin jättää väliin nytkin... Toisaalta tää palstan jatkuva takkuilu kyllä ärsyttää itseänikin....
Minulla menee vihdoin oikein hyvin :) Koko päivänä ei ole yhtään etonut :D Tosin olen jo kerran aikaisemminkin ollut ihan varma että pahin on jo ohi ja silloin olo kyllä heitti uudestaan huonompaan suuntaan... Mut jos vaikka tällä kertaa hyvä olo olisi pysyvä olotila ;P Oli kyl ihana käydä poitsun kans pulkkamäessä ja riehua lumessa kun viimeiset 1,5kk on menny sohvalla maatessa :)
Vitsi että mua ärsyttää kun on neuvolakäyntejä karsittu rankalla kädellä.... Olis ollu kiva käydä kerran kuussa alkuun, niinkuin ensimmäisenkin kanssa, mutta kai tämä tässä menee. Toka neuvola pitää kuulemma varata silleen et on sit heti rakenneultran jälkeen, eli joskus rv:lla 20-22. Mua vaan kovasti haluttais kuulla sydänääniä välillä ja olishan se kiva seurailla tuota omaa hemoglobiiniakin kun viime raskauden aikana tippui pahimmillaan 80:een... No, ehkä mä ostan dopplerin kotiin ja käyn sit terkalla jos ihan liikaa heikottaa :) Onks tää muuten nykyisin ihan yleinen käytäntö vai ihan vaan täällä Helsingissä? 2003 ku odotin niin neuvola-aikoja oli paljon tiheemmin ja samassa paikassa asuin silloinkin. Säästöä tämäkin toki...
Nyt pitää mennä nostamaan pyykit ja laittamaan poika nukkumaan, heippa :)
-Nala rv 12+5-
Moikka, liitynpä minäkin tänne kirjoittelijaksi. La on elokuun alussa ja nyt mennään viikoilla 14 (13+2). Joku kyseli turvotuksista ym. niin mulla ainakin vatsa turpoaa joka iltapäivä ja on kuin pallo iltaisin. Voisi luulla että olen pidemmälläkin raskaana ;). Niin ja ilmavaivoja on koko ajan... :p
Liisa kirjoitteli verikokeista ja tuli mieleen että mun pitäisi niissä myös käydä. Olen unohtanut koko asian.. ups. No eiköhän ne voi vieläkin ottaa :). Mulla oli tosi paha yökötys ja oksennus jakso tuossa alussa, mutta onneksi nyt helpottaa ja pikku hiljaa taas alkaa väsymyskin haihtumaan, että jaksaa taas tehdäkin jotain. Nää on näitä alun "ihanuuksia" X-(
Mutta sellaisia kuulumisia täällä ja ei näytä tosiaan montaa olevan kirjoittelemassa. Mutta hauskaa illanjatkoa!
täällä vaan jännitys tiivistyy. Vkon päästä on vihdoin se istukkabiopsia, sen jälkeen odotellaan sekä tulosia että sitä meneekö kesken vai ei.. tuloksia pelkään kyllä enemmän.. ehkä, en tiedä, toisaalta se keskemenoriski nousee niin vähän.
No mutta väsymys ja pahaolo seuraavat edelleen tiiviisti kannoilla, mutta on toki vähän jo helpottanut, hyvin vähän. Pitää ehkä mennä kohta nukkumaan. Onneksi esikoinen menee viimeistään näihin aikoihin nukkumaan niin pääsee sitten itsekkin ajoissa.
Varsinaisia ultra-aikoja en ole vielä itselle varannut, mutta vkon päästä sitten näkee että onko ketään kotona..
Mullakin tuota turvotusta on ollut, jopa niinkin että painoa tuli kertaheitolla 2 kg lisää. Maha ei kyllä toiminut muutenkaan. Huvikseni päätin sitten kokeilla sitä paljon mainostettua Activiaa ja kyllä se vaan auttaa. Nyt olen vkon ajan syönyt joka päivä ja vatsa todellakin toimii ja turvotus on lähes kokonaan poissa.
Mutta nyt iltapalalle ja sitten nukkumaan, aamulla taas herätys heti viiden jälkeen
Pihlis + Neppajymy 10+0 (alkaakin kivasti uusi vko aina maanantaina)
Meillä (Hgissä) oli eka neuvola viikolla 8, ja kuulemma kun np-ultran ja veriseulan tulokset ovat selvillä, varataan seuraava. Ja sitten jatketaan n. kerran kuussa, loppuraskaudessa hieman useammin. Minusta se on hyvä tahti. Harmi tosiaan, jos jossain joutuu tahtomattaan pitämään usean kuukauden neuvolataukoja.
Täällä Länsi-Vantaalla on mielestäni myös toisessakin raskaudessa ihan hyvin neuvolakäyntejä. Näin alkuun neljän viikon välein. Nyt kuitenkin olen vähän huolissani tosta ekasta ultrasta, kun ei ole kuulunut mitään, vaikka neuvolasta on lähete laitettu. Mulla siis nyt viikkoja tasan 11 ja ymmärtääkseni tämä kahdestoista viikko olisi viimeinen, jolloin sen verikokeenkin vois tehdä...Pitäisköhän hätistellä Naistenklinikkaa?
Väsymys on edelleen järkyttävää. Itse asiassa olin tänään sen takia saikulla ja nukuinkin neljän tunnin päiväunet! Pääkipua on myöskin ollut ja muistan saman vaivanneen myös esikoista odottaessa.
Voikaa kaikki hyvin!
Puppe ja kirppu 11vko
Täällä voidaan hyvin. Linja-autossa matkustaminenkin on helpottanut. Henkilöautolla en ole ollut pitkään aikaan pitemmällä matkalla niin miten lie siinä matkapahoinvointi.
Huomenna olis neuvola ja maanantaina äitipolilla ultra, joka on toinen. Kovasti sitä jo odottelen.
Sukulaisillekin on varmaan pikku hiljaa alettava kertomaan, kun massu alkaa sen verran olla jo näkyvissä .
Noista neuvolakäynneistä niin täälläkin pääsee kerran kuussa käymään.
Hyviä Vointeja!
Paula & masuasukki 11+1
Täälläkin turvotus alkaa iltapäivästä ja ilmaa kertyy. Istumatyössä vielä kun olen, niin ennen kotiin lähtöä on välillä hieman tuskaista, vaikka housut eivät seistessä kiristäkään mutta istuessa taitaa suolet mennä solmuun. Muuten edelleenkin hyvin oireetonta ja normaalia oloa, hieman väsyttää tavallista enemmän ja rinnat pysyvät normaalia isompina, vaikka pahin pinkeys on niistä poissa.
Neuvolaan pääsin ekan kerran tammikuun puolessa välissä ja nyt ensi viikon torstaina on seuraava aika, silloin onkin lääkärineuvola. Multa on papa-kokeestakin sen verran aikaa että ottavat kuulemma senkin. Luulisin että n. kerran kuussa siellä käydään näin alussa.
Meillä joutuu itse varaamaan ajan ultraan, neuvolasta saa kyllä lähetteen. Ensi maanantaina olisikin sitten NT-ultra, ja meinasin mennä verikokeisiinkiin. Kyllä sitä vaan jo kovasti odottaa että näkee onk kaikki niinkuin pitääkin.
Aika hiljainen tosiaan on ollut tämä palsta, mahtaakohan osin johtua juurikin tuosta palstan toimimattomuudesta. Itsellä kun on töissä aikaa, niin käyn lukemassa myös muita palstoja mutta tämä on ainoa johon olen ainakin toistaiseksi rekisteröitynyt ja kirjoitellut. Sinne Yahoo-listalle tosin rekkauduin, mutta aika rauhallista sielläkin tuntuu vielä olevan. Näin ensimmäistä odottavalle tällaiset keskustelupalstat ovat kyllä mielenkiintoista luettavaa, hyvässä ja pahassa ;)
Näin täällä, oikein mukavaa talvista viikkoa kaikille!
Auringonkukka rv 11+0
Käytiin eilen ekassa ultrassa ja kaikki oli niinku pitääki täs vaiheessa:) Siellä se pikkunen liikuskeli kovasti ja lopuks nukahti...LA on siis 11.8. Neuvolan täti oli kirjottanu kahta eri päivää eri papereihin; 10.8. ja 11.8. Kätilö muutti nyt kaikkiin sen 11.8. Vaik eihän tolla yhellä päivällä mitään merkitystä sinänsä oo. Oli kyllä ihanaa ja helpottavaa käydä ultrassa:)
Neuvolakäynneistä...Mulla oli eka neuvola 7.1. ja seuraava on vasta maaliskuun alussa eli kahen kuukauden tauko tulee. Vantaalla siis asustellaan. Taitaa vaihdella aika paljo noi neuvolakäytännöt.
Eipä muuta tällä kertaa. Toivottavasti pahoinvointi alkaa helpottamaan itse kullakin.
Neppe rv 12+0
Moi kaikki!
Tajusin nyt vasta tulla netistä etsimään vertaistukea :> mutta en osaa oikein käyttää tätä julkista palstaa, yahoosta en löytänyt vielä elokuisten ryhmää. Tiedättekö millä koordinaateilla sinne pääsisi, kun ymmärsin Nalan viestistä että ryhmä olisi jo perustettu?
Itellä viikkoja 11+1, pahoinvointi ja väsymys on jotakin sanoinkuvaamatonta, tänään on ihan työkyvytön päivä.
-pilrig-
Viime viikolla jo alkoi tuntumaan että pahaolo on poissa, kerkesin jo miehellekkin sanoa että jospa se nyt loppuu, no mutta taas on nyt alkanut se kamala kuvotuksen tunne, tänään ois vielä töihin meno ja tuntuu ihan kamalalle jos en saa vähän parannettua oloa.
Noista neuvola käynneistä, itse kävin ensimmäisen kerran joulukuun loppupuolella, seuraavan kerran ensi viikolla menen neuvolaan, se neuvola täti jo harmitteli ku tuli yli kuukauden tauko käynneissä. Viime viikolla kävin ensimmäisessä ultrassa, oli se niin ihana nähdä pieni ja kuulla sydänäänet.
Jännittää ihan kertoa kaikille, mutta eiköhän kaikki ota sen hyvin, kyllä sitä pitää alkaa kertoa, pieni maha alkaa jo näkyä nimittäin.
Mutta nyt valmistautumaan töihin. Eikun hyvää viikon jatkoa kaikille :)
Pakko purkaa kiukkua tänne! Mä just valittelin viimeks ku ei ole neuvolakäyntejä oikeestaan yhtään... Mulla oli eka neuvola joulukuun lopussa. Soittelin äsken ja ajattelin nyt edes varata sen tokan neuvolan, mutta en saanu vielä aikaa ku se menee kuulemma huhtikuun alkuun! Mulla tulee 1.4 täyteen se 22 viikkoa, sitä aikaisemmin ei siis tosiaan ole mitään toivoa päästä ellei jotain hälyttävää ilmaannu... Ärsytys! Joo, pakko mennä ku on kiirus. Kuhan kävin kiukuttelemassa :D
-Nala rv 12+6-
Nalaa sympatiseeraan... En voi ymmärtää, miten noin harvoin pääsee neuvolaan. Mä ainakin ymmärsin niin, että noin kerran kuussa napsahtaa aika ja lopussa useammin. Mulla oli joulukuun lopussa eka neuvola (kyseltiin kaikki tiedot ja annettiin opastusta vähän liiankin kanssa) ja sitten tulikin jo kutsu nt-ultraan ja siellä oltiin viime viikon maanantaina. Viime viikon torstaina oli sitten ensimmäinen neuvolalääkärikäynti, jolloin sain jo seuraavan neuvola-ajan ja se tuli kuukauden päähän. Mun mielestä tähän asti kaikki, jotka tunnen, on valittaneet, että "aina siellä neuvolassa pitää juosta", mutta mun mielestä se kuuluukin mennä niin, että tuntuu mieluummin liian tiheältä kuin harvoilta ne neuvolakäynnit. En tiedä sitten, että jos olis valinnut (ja olis ollu varaa) yksityisen neuvolan niin miten usein siellä käytäis, tuskin ihan näin usein.
Mä oon myös lueskellut palstaa ja ihmetellyt hiljaisuutta. Ja ajatellut, että taitaa kaikilla olla sama tilanne... ultrat on ultrattu eikä mitään erikoista ole tapahtunut sen jälkeen. Kuten ei mullakaan. Nyt vaan odotellaan vihdoin väsymyksen väistymistä ja on sitä jo tapahtunutkin. Pikku hiljaa olo siltä osin normalisoituu. Vatsan turpoaminen iltaa kohden, närästys, röyhtäily ja ilmavaivat kyllä jatkuvat ja tuntuu että ovat jopa pahenemaan päin.
Onko kukaan alkanut kutoa jo vauvannuttuja tai vastaavia? Äitini toi mulle viikonloppuna jotain seitkytluvun lehtiä ja siellä oli mahtavia retrovaatteita. :) Ovat vaan niin niukkaa mallia, ettei kukaan nykypäivänä pidä niin tiukkoja vaatteita vauvoilla.
Ritu rv 13+2
Ompa jännä lukea miten vaihtelee nuo neuvolakäytännöt. Itse asun pienellä paikkakunnalla pohjois-suomessa ja luulisi, että täällä jos missä olisi hankala päästä terveyskeskukseen, mutta päin vastoin.
Mulla ensimmäinen ultra oli 7.1 vkolla 7+4 ja eilen oli toinen käynti. ja seuraava, joka onkin sitten lääkäri neuvola on 16.2. Eli tosi usein olen päässyt käymään.
Eilen kuunneltiin vauvan sydänääniä ja tosi selvästihän ne sieltä kuului. Oli tosi ihana kuulla ne. nyt jaksaa taas odotella melkein kaksi viikko aultraan kun tietää, että siellä ainakin eloa on.
Mulla ei ole pahoinvointia ollut enää moneen päivään, mutta mulla ei tuo pahoinvointi ole muutenkaan ollut säännöllistä vaan saattanut olla useampi päivä väliä, ettei mitään ja sitten tullut taas.
Hyvää jatkoa kaikille
-Eve ja napero rv 10+3
Siis pakko korjailla omaa kirjoitustaan. Siis eka nauvola oli 7.1. Oli kyllä eka ultrakin, mut siis sehän oli omakustanteinen yksityisellä.
Olen samaa mieltä kuin Ritu ja kirjoituksista päätellen moni muukin, että parempi vaan kun niitä käyntejä on/olisi tiheään. Ainakin minä joka odotan ensimmäistäni niin olen vain tyytyväinen, että saan käydä usein juttelemassa mieltä askartavista asioista.
Onpa erilaisia systeemejä neuvolakäynneissä eri paikoissa. Nalalle tosiaan tsempitykset, tosi harvoin on sinulla käyntejä!
Itse asun Vantaalla, ja vaikka täälläkin on tosi tiukkaa saada aikoja ja kaikesta supistetaan, niin silti käyntejä on kerran kuussa. Vaikka en odota esikoista. Tosiaan tammikuun puolessa välissä oli eka neuvola, helmikuun puolessa välissä lääkärineuvola ja sitten maaliskuussa taas tavallinen neuvola. Lähete nt-ultraan ja rakenneultraan tuli ihan parissa päivässä siitä, kun tiedot oli sinne faksattu. Eli sinä, joka et vielä ollut saanut aikaa nt-ultraan, niin soitapa pian Naikkarille!
Tuo nt-ultra on tosiaan huomenna, alkaa jo jännittää. Verikokeet otetaan kuulemma siellä, eli ei tarvinnut käydä erikseen tk:ssa kokeissa. Yksi pissapurkki pitäisi tosin viedä terveyskeskukseen, en ole vielä saanut aikaiseksi.
Eiköhän keskustelut täälläkin rupea kiihtymään, kun vähän viikkoja menee eteenpäin ja massut alkaa kasvaa. Itse ainakin olen vielä vähän odottavalla kannalla, huominen nt-ultra on yksi iso etappi.
Turvotusta löytyy täältäkin, piti käydä varastosta kaivamasta äitiysvaatteita esille, sillä normihousut eivät mene enää jalkaan. Varsinkin iltaisin maha on yhtä iso, kuin esikoista odottaessa rv 20!! ihan järkkyä! Olisi kiva saada kyllä jotain uuttakin vaatetta, aika kulahtaneilta noi vanhat näytti.
Voiko olla mahdollista, että liitoskivut alkavat jo tässä vaiheessa? Mielestäni sen tuntuisia kipuja on mulla ollut jo pari viikkoa, välillä käveleminen tekee tosi tiukkaa ja varsinkin sängystä nouseminen. ja pitäisi varmaan minunkin kokeilla sitä Activiaa. Maha ei ole toiminut kunnolla sen jälkeen, kun plussa pärähti tikkuun. Näitä ihania raskauden vaivoja :)
Penne ja pieni 10+5
Jopas vilkastui keskustelu vihdoin, kiva! Tosin itekin olen ajatellut että ekana varsinkin tämä palstan toimimattomuus vetää kyllä ketjut hiljaisiksi välillä, ja sitten tämä vaihe raskaudessa - ei oikein mitään ihmettä kun ekat neuvolat on käyty, maha ei vielä kasva varsinaisesti, liikkeet ei tunnu - pelkkää odottelua vain että alkaa raskaus tosiaan konkretisoitua. Itellä tuntuu ainakin että ei oo oikein mitään kerrottavaa...
Ja kommenttia täältäkin tuohon neuvola-asiaan, suuresti vaihtelee näemmä käytännöt. Meillä käydään alussa se 1krt/kk ja lopussa tiheämmin. Mun mielestä tällä puolella ei saisi säästää liikaa julkisissa palveluissa...
Niin joo, olihan mulla kerrottavaakin. Kävin kuin kävinkin kertomassa pomolle raskausuutisen eilen, vaikka töihinpaluu on vasta parin viikkon päästä ajankohtainen ja nyt mennään rv 11+4. Ajattelin kuitenkin että kerron riittävän ajoissa, ettei voi syyttää salailusta :) Ja pelkäsin reaktiota niin että varmaan tärisin kun painelin asiaani kertomaan. No, siinä pitkään juteltuamme muista asioista sain viimein tärkeimmän kerrottua ja vastaanotto oli tutun jäätävä, ei onnitteluita ja taaaaas kehotus irtisanoutua työpaikasta... se on ihme ukko tuo meidän pomo kun luulee että joku tosissaan vapaaehtoisesti irtisanoutuis vakkari paikasta raskauden takia. No, siinäpähän luulee... samanlainen vastaanotto oli toissavuonna kun esikoiselta kerroin uutisen. Että nyt osasin jo ennakoida :P
Mut nyt meillä tietää tästä raskaudesta oikeastaan jo kaikki enkä enää pelkää että joku lipsauttaisi uutisen.
Pitäisköhän itekin ostaa sitä Activiaa, jos se kerran "ihan oikeesti" toimii :) mullakin on maha iltaisin kuin tynnyri, aamulla ei tietoakaan. Olis ihan kiva kokeillakin.
Mut nyt illanviettoon, tyttö nukahti JO yhdeksältä, jee :) Mukavaa viikonjatkoa kaikille!!
Tolleroinen rv 11+4kö se oli...
Mulla tällä hetkellä on tunteet pinnassa. Kaikki vähänkin "loukkaava" asia saa itkun tulemaan eikä se ota loppuakseen...Mies ei ymmärrä lainkaan ja siitä tuleekin riitaa, lisää itkua ja hammasten kiristystä.
Mulla on kans tuota turvotusta. Alkaa kanssa tuossa iltapäivällä lounaan jälkeen. En tiedä mikä auttaisi. Noissa Activia yms vastaavissa jogurteissa kun on laktoosia niin en voi niitä syödä.
Mulla oli eka neuvola tammikuun 21. ja seuraava on helmikuun 18. ja mulla on jo kolmas raskaus menossa.
Nyt täytyy mennä kun lapsukainen huutelee sängyssä.
Rv 12+5
Tänään oli toinen neuvolakäynti. Terveydenhoitaja yritti etsiä sydänääniä, mutta ei löytyneet - istukan sydänäänet olivat niin voimakkaat, että varmaan osakseen sen alle peittyi. Maanantaina ois nt-ultra jo onneksi niin ei tarvitse tuon kauempaa odotella. Toisaalta jäi harmittamaan ja mietityttämään, vaikka hoitaja sanoi, että voi olla ettei vielä meidän koneella kuulu. Kaikki muuten oli hyvin, labrat yms.
Mutta nyt kotitöille.
Paula, rv 11+2
Eipä tässä ihmeempiä kuulu, viime viikolla kävin np-ultrassa, ja siellä oli kaikki hyvin, niskaturvotus 0.6mm. Nyt sitten odotellaan veriseulan tuloksia, toivottavasti kirje tulee tällä viikolla vielä.
Onpas Liisan terveyskeskuksessa omituista sähläämistä näytteiden kanssa. Minä kävin uudenvuodenaattona alkuverikokeissa, ja mitään ei ole perästä kuulunut, joten eiköhän siellä sitten ollut normaalit tulokset. Uutta neuvolaa pitäisi varailla kunhan veriseulan tulokset ovat selvillä.
Olo on edelleen melko junanallejäänyt, vaikka tässä vaiheessa (12+0) pitäisi kai vähitellen alkaa se kukoistava keskiraskaus - asia, josta minulla ei kyllä ole kokemusta kahden täysiaikaisen raskauden jälkeenkään ;)
Hyvää viikon alkua kaikille elokuun odottajille!
T. Nomppis