Parisuhteen nuutumisesta: onko mitään enää tehtävissä?
Olen ollut avomieheni kanssa yhdessä neljä vuotta. Lapsia ei vielä ole. Syksystä saakka meillä on ollut aika paljon riitoja ja kommunikointi on ollut usein negatiivista tiuskimista. Koen olevani suurin syyllinen syksyn riitoihin oman todella kovan työstressin vuoksi. Purin omaa pahaa oloani kotona. Tämän vuoksi myös yhteiset tekemiset jäivät minimiin.
Nyt mies sanoi, ettei enää tiedä rakastaako minua. Olen kuulemma hänen paras ystävänsä, mutta hän ei ole varma kokeeko minua kohtaan romanttisia rakkauden tunteita. Hän on jo muutamaan kertaan puhunut erilleen muuttamisesta, mutta päätimme vielä yrittää tietoisesti viettää enemmän aikaa yhdessä ja keskustella asioista. Stressinikin on nyt helpottunut ja olen ollut kotona oma itseni. Tuntuu, että tahtoa parisuhteen pelastamiseksi kummallakin on.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Voiko nuutunut parisuhde nousta uudelleen? Voiko hiipumassa olevia rakkauden tunteita vielä sytyttää?
Mutta sen alun huuman jälkeen parisuhteella on yleensä tapana mennä jonkinlaisessa aaltoliikkeessä. Meillä aalto menee lievästi tylsistyneen kumppanuuden ja toisaalta sellaisen syvän tyytyväisyyden ja onnellisuuden välillä, muutaman vuoden syklissä :D Kokemusta on n. 15 vuodelta, kaksi pientä lasta tällä hetkellä ja talokin on rakennettu. Ihan siihen ensihurmaan ei yllä, eikä kai voi yltääkään noin umpitutun ihmisen kanssa, mutta ihan tyytyväinen olen.
joku ulkopuolinen voisi auttaa näkemään asioita eri tavalla. Se on ihan tosiasia, että useimmissa parisuhteissa on aikoja, jolloin romanttinen rakkaus ei ole kovin aktiivinen tunne. Varmasti persoonakysymyskin.
Mutta vastauksena siis KYLLÄ, suhde voi nousta, jos perusteet ovat kunnossa, kunnioitusta ja halua jatkaa löytyy molemmilta. Väkisin ei tunteita voi sytytellä, mutta mitään radikaalia ei ihan lyhyen fiilisten puutteen kannalta kannata tehdä. joskus tietysti ytityksestä huolimatta kuvio on käyty loppuun ja ero on järkevin ratkaisu.