Lapsen vatsatauti ja sairasloma. Kuinka teillä järjestyy?
Meillä isomman lapsen kanssa onnistui (sen ainoan kerran kun oli) vatsatautisesta sairaslomalappu neuvolan kautta. Nyt kun tänään soitettiin neuvolaan, niin ei onnistunutkaan ja olisi pitänyt siis varmaan soittaa aamu kahdeksalta ja varata terveyskeskukseen omalääkärille aika. No, nyt sitten varasin yksityiselle lastenlääkäriasemalle ajan, jotta saadaan töihin sairaslomalappu, mutta ihan hullultahan tämä tuntuu, kun lapsi on oksentanut kerran ja ripuloinut kahdesti ja hällä on kuumetta. Mihin tässä tarvitaan lääkärin tutkimusta? Mihin tarvitaan sitä, että mennään tartuttelemaan muita lapsia? Miksei sairaanhoitaja voi antaa tuota todistusta työpaikkaa varten - se kelpaisi työpaikalle, mutta yhteiskunta ei suostu siihen vaan mieluummin vaativat meitä varaamaan omalääkärille ajan. Minusta se on ihan yhteiskunnan varojen hukkaamista. No, mut me maksetaan nyt siis 55 euroa siitä, että saadaan lastenlääkärissä käydä toteamassa, että poika toipuu hyvin vatsataudista... rahasta tässä ei ole kyse, vaan siitä, että mihin tässä lääkäriä tarvitaan. Kunhan kuume on pois, niin maalaisjärkikin sanoo, että sitten voi mennä hoitoon.
Kommentit (11)
No näin minäkin luulin sen järjestyvän enkä tosiaankaan älynnyt tänään kahdeksalta soittaa aikaa omalääkärille. No nyt on taatusti myöhäistä tälle päivälle ja jos sen ajan saisi huomiselle, niin en saisi taatusti takautuvasti sairaslomalappua tälle päivälle. Huoh. Onneksi on ihana yksityislääkäri, jolla käydä, mutta toivottavasti ei tartuteta taas tuota tautia sitten ihan turhaan niille muille, joilla on influenssa, vesirokko tms...
esimies on sen verran tolkun nainen, että ymmärtää että ei sen lapun takia tarvitse lähteä minnekään lääkäriin jos lapsi ei muuten tarvitse lääkäriä.
Viimeksi meni niin, että jouduin olemaan koko viikon pois töistä. 3 päivää oli sitä palkallista aikaa ja tein töitä myös kotona sen verran mitä pystyin. 2 päivää olin palkattomalla.
Meillä on sanottu tes:issä, että pitää olla hoitopaikan, terveydenhoitajan, sairaanhoitajan tai lääkärin lappu. En tiedä, josko esimies antaisi tästä lipsua, mutta en viitsi kokeillakaan.
ei saa tuommoisen takia aikaa, ja yksityisellä on turha käydä, koska maksaa niin paljon, niinpä olen aina lapsen sairastuessa palkattomasti poissa.
Meilläkään terveyskeskukseen on ihan turha soitella tuollaisen ajan takia. Käytännössä siis mentäisiin päivystykseen ja koska mitään akuuttia hätää ei ole niin muut potilaat menisi siis ohi. Odota siellä sitten 3h jonkun lapun takia kun lapsi voisi senkin ajan loikoilla kotona että paranisi.
mä soittelin kerran lapsen sairauden takia ja olihan siellä aikoja... mutta sitten kun tajusivat että aika on LAPSELLE niin olikin ei-oota, koska paikalla ei ollut lääkäriä joka ottaisi vastaan lapsipotilaita. Ihan uskomatonta....
Eli tarttuva on vietävä terveyskeskukseen lappua hakemaan. Onneksi montaa kertaa ei ole tarvittu. Kumpikaan meistä vanhemmista ei saa olla ilman todistusta poissa töistä.
sairaanhoitajalla. Päivystävällä lääkärillä ei olla käyty kertaakaan. Yksityiseltä mä en *poissaololappua* lähtisi hakemaan.
saa olla 4 päivää sairaan lapsen kanssa per lapsi per sairaus ja varmaan tarttisi olla lääkärintodistus, mutta en ole sellaista toimittanut jos vaan yksi päivä ja esim. kyseessä just vatsatauti. Meillä päin (asutaan Hki:ssa) ei terkkarista saa aikoja sitten millään ja yksityiselle en lähde sitä varten viemään. Minä olen ottanut sen linjan, että jos työnantaja rupeaisi vaatimaan lääkärintodistuksia näiltä päiviltä, olisi mun helpompi ilmoittaa itseni sairaaksi (meillä saa olla 3 päivää omalla ilmoituksella saikulla).
toki työkaveriakin olisin voinut pyytää perumaan, mutta teen mieluummin itse kun en itse ole sairas.
Minusta työnantajat, jotka vaativa LÄÄKÄRINtodistuksen tavallisesta parin päivän sairaudesta, saisivat itse kustantaa sen lääkärin. Kamalaa terveyskeskuslääkäreiden ajan tuhlausta, jää joku oikeasti sairas ilman aikaa!
neuvolasta lapun, kun vain soittaa neuvolaan. Ei siis tarvitse edes vieäd lasta näytille. Lapun jättävät neuvolan ilmoitustaululle suljettuun kirjekuoreen, josta se haetaan itse sitten kun ehtii.
Ei tulisi mieleenikään maksaa lapusta (siis viedä yksityiselle), soittaisin sitten suoraan lääkäriajan terkkariin jollakin verukkeella. Ei kaikilla edes ole rahaa hakea noita lappuja alvariinsa yksityiseltä.
Hölmön hommaahan tuo on, mutta onhan tämä Suomi varsin hölmö maakin. Luulisi laman taittuvan nopsakkaasti, onhan tuolla juoksuttamisella jo hyvin työllistävä vaikutuskin :)