Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Työssäkäyvien vanhempien ja päivähoidossa olevien lasten arkiaamut?

Vierailija
26.01.2009 |

Miten teillä toimitaan? Miten sujuu lasten herääminen? Pukevatko lapset reippaasti? Onko usein kiukkuilua? Kauanko kestää lasten herätyksestä päivähoitoon pääsyyn?

Meillä 4v6kk ja 2v11kk lapset, joiden kanssa onneksi aamut sujuvat pääsääntöisesti hyvin (kahdesta vanhemmasta lapsestani hyvin toisenlaisia kokemuksia). Kun olen itse ensin pukenut, herätän lapset yksi kerrallaan. Autan vaatteiden pukemisessa (vaatteet valitaan AINA edellisenä iltana), käyvät pissalla ja pestään hampaat. Sitten katsellaan unikaverit mukaan, puetaan ulkokamppeet ja lähdetään. Ohessa herättelen koululaisia. Yleensä meillä menee siitä, kun herätän ensimmäisen lapsen siihen, kun olemme päiväkodin pihassa (autolla mennään vaikka matkaa reilu km) noin puoli tuntia. Sitten molempien lasten vienti omille osastoille, riisumiset ja heipat, joihin menee hyvinä aamuina (joita varmaan 95 % aamuista, onneksi) 5 min., huonompina/hitaampina aamuina yhteensä 10 min. Minusta sujuu hyvin.

Aikoinaan esikoisen kanssa oli aina itkua ja hammasten kiristystä ja päiväkodin pihalle äidin perään juoksemista ja muuta mukavaa, joten nyt kyllä nautin näistä "helpommista" tapauksista. TOSIN päiväkotikin on eri, pieni ja mukava, toisin kuin se iso laitos, jonne jouduin vanhempia tenavia kuskaamaan...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 5 v ja 1.5 v

herätys 6.45. Pienempi herää usein samaan aikaan, joskus nukkuu. Minä laitan puuron ja kahvin aikuisille, mies laittaa pienelle vaipat ja vaatteet. Akuiset syö, pieni napostelee jotain, jos on hereillä.

7.15 jälkeen isomman herätys, vaatteet päälle (on niiin hidas, että käytännössä joko puen tai hoputan vieressä...) ja hampaiden pesu.

7.45 koko porukka autoon, pieni pph:lle, isompi päiväkotiin, aikuiset töihin. Töissä ollaan n. 8.15

ihan sujuvaa, mitä nyt tuolla 5 v:llä on melkoinen ei-kausi menossa ja sen lisäksi jää haaveilemaan, kun pitäisi pukea.

Vierailija
2/5 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti. Ensinnäkin jätän lapset yläkertaan itse pukemaan ja menen alakertaan laittamaan aamupalaa: lapset alkavat leikkiä ja pukemisen komentamiseen menee enemmän aikaa kuin menisi siihen, että pukisin heidät itse. Toiseksi aamupala on oivallinen hetki kiukutella, kieltäytyä syömästä ja hidastella muuten vaan.

Itse asiassa aamuissa on mielestäni hankalinta omatoimisuuden vaatimus: lasten pitää oppia toimimaan ja toimimaan vielä ripeästi, mutta sen opettaminen joka aamu on yhtä tuskaa...

Yleensä meilläkin ollaan kyllä hyväntuulisia mutta siis hitaita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset kuntoon ja sitten herätän miehen ja lapset 5- ja 6-vuotiaat vessareissuille. 2v 8kk kuopus on todnäk jo hereillä ja katsoo Posti-Patea...Kun itse juon miehen kanssa aamukahvia, pukeutuvat ja peseytyvät isommat itse samalla, kun katsovat piirrettyjä. Mies lähtee yleensä tässä välissä jo töihin. Sitten itselle hammaspesu ja meikit ja kuopukselle vaatteet. Viimeiseksi itselle vaatteet päälle. Edellisenä iltana vaatteet + eskarireppu yms kuntoon! Hoidossa olemme 7.30, mutta automatkaan menee 15-20 min riippuen kelistä. Muuten ei ongelmaa, mutta 5-vuotias tytär unohtuu haaveilemaan pukeutumisen aikana noin 100 kertaa...

Vierailija
4/5 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en joudu laittamaan itseäni aamulla sen kummemmin, käyn aamupesulla ja kiskon vain vaattet päälle. aamukahvinkin juon vasta, kun olen vienyt tenavat hoitoon.

t.ap

Vierailija
5/5 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että helpottaa aamuja jos/kun saadaan jompi kumpi samaan kuin toinenkin on.

Minä olen lähinnä miettinyt, miten päästään aamuisin nopeiten liikkeelle. Siinä on ehdottomasti auttanut: vaatteet valitaan jo illalla, minä otan töihin evässämpylän aamupalaksi mukaan, lapset syövät vasta hoidossa. Mies auttaa lasten pukemisessa ja me häivytään, jonka jälkeen mies saa nopeasti itsensä liikkeelle.

Lapset osaavat pukea itse, mutta pitäisi herättää 30-45 minuuttia aiemmin pukemaan. Jona aikana ehtii tulla nälkä ja jano vähintään.... on kokeiltu.