Voiko virtsatientulehdus parantua itsestään?
Huomasin eilen oireita eli kirvelyä virtsatessa ja tihentynyt virtsaamistarve. Epäilen siis virtsatientulehdusta. Nyt aamulla oli vielä kanssa tuota tihentynyttä virtsaamistarvetta mutta olen nyt juonut karpalomehua, appelsiinimehua ja syönyt mandariineja eikä enää kirvele juuri ollenkaan virtsatessa. Voiko epäilemäni virtsatientulehdus parantua itsestään vai pitäisikö minun käydä lääkärissä?
Kommentit (28)
Yleensä, jos paha virtsatietulehdus, se ei kyllä parane itsestään, vaan bakteerit vain lisääntyy ja kirvely ja kivut voivat olla sietämättömiä, myös lämpöilyä voi esiintyä. Virtsanäyte kannattaa ottaa aamuvirtsasta heti, jolloin testin tulos on paras. Joskus kirvelyä voi esiintyä muulloinkin muista syistä ja siis ei aina ole merkki varsinaisesta virtsatietulehduksesta.
Entä voiko lievemmän virtsatulehduksen saada itsehoidolla pois? Vai onko aina haettava kuuri?
Kannattaa käydä lääkärissä. Ei ole hyvä, jos leviää munuaisiin.
Kyllä sen voi saada,mä olen saanut noilla konstein. Juo todella paljon vettä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä voiko lievemmän virtsatulehduksen saada itsehoidolla pois? Vai onko aina haettava kuuri?
Voi ku vetää HETI karpalot ja juo paljon mutta tietyn rajan jälkeen tarvitaan antibiootit.
Mä en ole koskaan mennyt siitä lääkäriin, itsestään on aina parantunut. Jotain parikymmentä kertaa varmaan ollut selkeät oireet, mutta runsaalla juomisella on mennyt muutamassa päivässä ohi.
Tietenkin voi. Meinaatteko että ennen antibioottien keksimistä se oli aina munuaistulehdus ja nirri pois kun tuli virtsatietulehdus? Ei todellakaan ollut. Jotain kultapiiskuteetä joka pissattaa saattoivat ottaa rohdokseksi ja sillä se useimmiten meni.
Jos oireet on helpottamaan päin niin todennäköisemmin ohi menossa. Voi parantua itsellään. Juo vaan hyvin niin rakko puhdistuu. Karpalomehu on oikein hyvää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ku vetää HETI karpalot ja juo paljon mutta tietyn rajan jälkeen tarvitaan antibiootit.
Näin mullakin. Kun on tarpeeksi paha niin olo on sietämätön, eikä auta muu kuin antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä lääkärissä. Ei ole hyvä, jos leviää munuaisiin.
Tavallisen rakkotulehduksen osalta tiedetään nykyään, ettei se leviä munuaisiin. Tämä myytti kumottiin mm. Hyvä terveys lehden numerossa 9/16 (Duodecimin julkaisema, eli ei mikään pilipaliterveyslehti). Lääkäriin ei ole kiire ja monet tulehdukset paranevat itsestäänkin.
Mulla ei ole nyt tähän hätään karpalomehua. Ihan vaan yrttiteetä olen juonut. Oireet alkoivat iltapäivällä.
Jos kroppa kuivuu, niin sekin aiheuttaa virtsatulehuksen oireita. Jos juomisella menee ohi, niin tuskin sillon tulehusta on...
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan mennyt siitä lääkäriin, itsestään on aina parantunut. Jotain parikymmentä kertaa varmaan ollut selkeät oireet, mutta runsaalla juomisella on mennyt muutamassa päivässä ohi.
Oho, en ole tiennyt että voi mennä noin ohi. Järkeenkäypää toki. Itselläni tulehdusarvot nousivat niin että olin lopulta joutua sairaalaan. En enää ikinä lykkää lääkäriin menemistä, ne viimeiset päivät ennen kuin sinne "ehdin" olivat jotain aivan kamalaa.
Vähän ot, mutta mä luulin pitkään, että mulla oli joku krooninen virtsis, kun joka aamu kirveli niin hitokseen. Taisinpa syödä jopa puolen vuoden estolääkityksenkin vaivaan. Joskus myöhemmin sama vaiva palasi uudelleen, ja huomasin, että heti kun joi, niin oireet lakkasi. Mulla oli ilmeisesti vaan niin kuiva elimistö, en tiedä kuivuiko limakalvotkin sitten ja se aiheutti kirvelyä ja vti oireita. Kiva oli vaan sitten huomata syöneensä niin pitkä ab kuuri turhaan..
Mutta mielestäni lievät oireet voi poistua myös runsaalla juomisella, karpalolla jne, mutta jos yhtään pahenee niin lääkäriin vaan! On meinaan itsellä myös kokemusta, kun nousee munuaisiin saakka..
Ite oon kärsiny ko.tulehuksen monesti enkä ikinä hakenu siihen antibioottia.Juot vaan jatkuvaan ja ravaat vessassa sillä se hoituu.Karpalot yms tehostaa vaikutusta.Jätä sokerit pois ruuastas ettei bakteeri villiinny enempää.
Therapia fennican mukaan neljäsosalla paranee kahdessa viikossa plaseboilla eli riippunee ihmisestä. Mulla on ollut myös kymmenkunta ja hoitunut ilman antibioottia.Mutta vähintään sun pitää mielestäni hakea karpalomehua jne. juo pari litraa makeuttamatonta karpalomehua parissa tunnissa ja seuraavana päivänä 2-4 litraa puolukkamehua eli juo niin paljon hapanta että ei bakteerit enää pysy hengissä hppamissa olosuhteissa ja juo muutenkin paljon.Sianpuolateestä voi myös olla apua.
Mulla on ollut pari kertaa ja se kipu on ollut niin sietämätöntä, että ei olisi tullut mieleenkään olla menemättä lääkäriin. Vessasta ei päässyt pois sen kirvelyn takia, virtsa oli verestä punaista ja olo oli todella todella tuskainen. Vartin sisään antibiootin saannista olo helpotti.
En tiedä millaisia noi teidän tulehdukset on, mutta aika lievältä todella kuulostaa.
Myös puolukka toimii. Karpalo kun on vaikeammin saatavilla, niin puolukkaakin kannattaa aluksi kokeilla. Tietysti runsasta juomista muutenkin.
Eiköhän jokainen tiedä, milloin on pakko mennä lääkäriin. On ne pissaamiskivut sitten pahimmillaan sitä luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Runsaan juomisen tuloksena oireet katosivat kokonaan. Uskallan olla menemättä lääkäriin. Ei kai näytteessäkään juuri mitään näkyisi, kun olen juonut niin paljon, että pissa on väritöntä kuin vesi.
VTI:n oireita ei tarvitse mennä lääkäriin. Olisit jo mennyt jos sinulla vielä se olisi. Karpalohan on luonnonlääke juuri tuohon vaivaan.