Miksi neurologille mennään, mitä neurologi tekee?
Opettaja suositteli lapselle, koska on hänen mukaansa kömpelö, itse ei olla havaittu lainkaan kömpelyyttä.
Kommentit (35)
Ja mielestäni opettaja ei ole pätevä suosittelemaan neurologia, eikös lääkärin pitäisi se tehdä? Vähän aikaa sitten oli koululääkärin luona ja kaikki ok.
mutta eihän kömpelyys ole syy hakeutua neurologille, tai mahdollinen kömpelyys. Herran jumala sentään teitä!
on läpäissyt kaikki neuvolalääkärit ihan puhtaasti ilman ongelmia.
36
Lastenneurologi on ihan hyvä paikka tutkia kömpelyyttä, mieluiten moniammatillisen tiimin kanssa jossa myös ft ja tt mukana.
Missä motorisen viiveen sen paremminkaan saisi diagnosoitua?
Kyllä hän hyppi ja juoksee, ei ehkä huvita liikkatunnilla, mutta kyllä jouksee ja kiipeilee ja hyppii.
Neurologin lähetteet tehdään kyllä aika useinkin päivähoidon tai koulun aloitteesta.
Vierailija:
Ja mielestäni opettaja ei ole pätevä suosittelemaan neurologia, eikös lääkärin pitäisi se tehdä? Vähän aikaa sitten oli koululääkärin luona ja kaikki ok.
kuten joku jo mainitsikin, usein kehitys on viiveistä monella osa-alueella samaan aikaan- eli jos motorisesti lapsi on kömpelö, voi tämä viitata mm. tuleviin oppimisvaikeuksiin, lukihäiriöön, avaruudellisen hahmottamisen ongelmiin, kognitiivisiin vaikeuksiin, käytöshäiriöihin jne.
Oletteko tietoisia, että mm. adhd-lapset ovat usein motorisestikin hyvin kömpelöitä?
Lapsi ei ole kömpelö millään muotoa.
Koska kerran olet niin varma asiastasi niin älä vie, ei sinne pakko ole mennä. Mutta muista että tämä oli sinun ratkaisusi jos myöhemmin ilmenee ongelmia. Lastahan tässä yritetään verovaroin auttaa!!
Mutta suurkiitos teille vastauksistanne :)
vähintään rehtorin kanssa juttelu jos kerran nämä ongelmat opettajan kanssa ovat todellisia. Eli vaadi niitä. Minä kyllä veisin lapsen tutkimuksiin jos sellaisia tarjottaisiin, lapset yleensä pitävät tämän tyyppisiä lääkärikäyntejä hauskoina, niissähän leikitään ja piirretään ja jumpataan.
Miksi lapsesi ei tee mitään liikuntatunneilla?
Liikunnasta lintsaaminen voi olla merkki siitä ettei oikein pärjää ikätoverien tahdissa eikä viitsi yrittääkään. Tai sitten asenneongelma, jolle te voitte vanhempina yrittää tehdä jotain.
jos osoittautuu ettei lapsessa ole mitään vikaa niin etkös siinä " saa näytettyä pitkän nenän" opettajalle? Jos taas lapsen kehityksessä ON oikeasti jotakin niin eikö sekin ole hyvä asia että se selviää? Minun mielestäni et häviä yhtään mitään jos käytät lapsen neurologilla, enemmän häviät kieltäytymällä sinne menosta.
olen töissä sairaalassa, jossa arvioin päivittäin oppimis-jakehityshäiriöisiä lapsia. Yksi läheisimmistä kollegoistani on lastenneurologi. ja lähes päivittäin törmään siihen tosiasiaan, ettei suuristakin ongelmista kärsivien lasten vanhemmat yksinkertaisesti ole havainneet/tajunneet/osanneet arvioida lastaan niin, että olisivat tajunneet tämän kehityksessä olevan jotakin pahasti jäljessä. ja siis tämä myös monilapsisten vanhempien kohdalla.