Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polttarikustannuksista.

Vierailija
05.05.2008 |

Mikä on mielestänne vielä " kohtuullinen" summa jokaiselta polttareiden järjestämiseen osallistuvalta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on läheinen kaveri, niin ilman ruokia 40 ¿ alkaa mulla on katto. Jos ei niin läheinen, niin max 30 ¿ ilman ruokia. Mutta minkäs teet, jos kaasot järjestävät polttarit, mitkä maksavat vaikkapa 50 ¿/hlö ja siihen sitten vielä ruoat ja juomat päälle. Harva kai kehtaa kieltäytyä maksamasta sellaista summaa tai jäisi pois polttareista sen takia?

Vierailija
2/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa polttareihin, joiden sankari suht läheinen. Maksua tulee 60 euroa/hlö, eikä siihen kuulu esim. omat juomat. Osallistujiakin on 20, että mun mielestä toi on iso summa. Varsinkin näin äitiyslomalaiselle!

Vierailija:

Jos on läheinen kaveri, niin ilman ruokia 40 ¿ alkaa mulla on katto. Jos ei niin läheinen, niin max 30 ¿ ilman ruokia. Mutta minkäs teet, jos kaasot järjestävät polttarit, mitkä maksavat vaikkapa 50 ¿/hlö ja siihen sitten vielä ruoat ja juomat päälle. Harva kai kehtaa kieltäytyä maksamasta sellaista summaa tai jäisi pois polttareista sen takia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, jos morsian/sulhanen on vähemmän läheinen, niin polttareihin menosta voi ihan hyvin sivistyneesti kieltäytyä. Ja kun hän on läheinen, niin tuo kustannusasia on hankala, jos porukassa on hyvin erilaisessa taloudellisessa tilanteessa olevia. Ymmärrän, jos 50 euroa on iso raha silloin kun tulot ovat pienet.

Itse olen normaalituloinen ja pidän tuota 50 euroa asiallisena rahana. Riippuu tietysti siitä myös, että miten se käytetään ja mitkä ovat ideat. Jos tuolla rahalla saa juhlakalulle unohtumattomia elämyksiä, niin se on mielestäni ok.

Se on minulle selvää, että jokainen vastaa omista juomistaan itse. Jonkinlainen ruoka voi kuulua hintaan.

Vierailija
4/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Millaista porukkaa paikalle tulee?

Tyyliin jos suurin osa pienituloisia opiskelijoita tmv. tai hyvin toimeentulevia uraihmisiä, heillä ihan eri lähtökohdat maksaa esim. 100euron kustannukset.

-Paljonko porukkaa tulee ja miten läheisiä he morsiammelle ovat?

Jos polttareihin tulee esim. sisko, kaksi parasta kevria ja erittäin läheinen serkku---> he valmiita panostamaan päivään enemmän myös rahallisesti.

Jos taas paikalle tulee myös " vieraampia" kavereita, heillä ei varmaankaan ole intoa maksella esim. " työkaverin/luokkakaverin" polttareista paljoakaan...

-Mitä rahalla saa?

Jos pitää maksaa paljon varsinaisesta ohjelmasta, mutta siitä ei itse kostu " mitään" , se keljuttaa monia. On eri asia mennä ja tehdä juttuja porukalla, kun kustantaa morsiammelle kiva päivä.

Monestihan morsiammelle maksetaan kaikki (vaikkapa kauneus teenalla manikyyri, pedikyyri, kasvohoito, meikki kampaus jne.) mutta muu polttariseurue ei pääse noihin mihinkään osallistumaan. Jos taas porukalla mennään kuumailmapallolennolle tmv. niin koko seurue saa kivan kokemuksen=ovat valmiita panostamaan enemmän kun itsekkin " saa jotain" .

-Onko jokainen juttu " kilpailutettu" ?

Joskus polttarien jräjestäjä vaan varailee kaikkea kivaa jne. eikä yhtään katso voisiko viereisessä paikassa saada saman edullisempaan hintaan. Jos vaikka menette syömään, älä valitse kaupungin kalleinta paikkaa (ei halvintakaan!) vaan etsi joku tunnelmallinen mukava pikku ravitola, jossa hinta ja laatu ovat kohdillaan, jne.

Vierailija
5/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijalle tai kotiäidille ei. Itse en maksaisi mielellään yli 100 euroa, mutta toisaalta esim. mieheni oli juuri ulkomailla asti polttareissa (sulho siis asuu eri maassa), joten kustannukset kaikkineen oli useita satoja euroja. Toisaalta mieheni käy muuten äärimmäisen harvoin missään eli ei mielestäni paha, jos kerran vuodessa käyttää sitten useamman sataeurosen.

Vierailija
6/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:nro 2

Vierailija
7/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on töissä käyviä ja osa kotiäitejä. Ollaan alusta alkaen pidetty kattona 50 ¿ henkilö, mikä on mun mielestä ihan kohtuullinen kustannus.

Vierailija
8/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun naimisiin meno ja polttarit kaveripiirissä keskittyvät usein muutaman vuoden sisään.

Samana kesänä esim. kolmet häät ja polttarit ovat jo aika iso lovi työssä käyvänkin kukkaroon, saati opiskelijan.

Muutama vuosi sitten oli hää/polttarisuma ja kyllä hiukan ärsytti laittaa ensin 40-50 e polttareihin + omat kulut ja sitten vielä ostaa häälahja min. 50-60 e ja kertoa se sitten kolmella.

Toisaalta ihan ymmärrettävää, kaason osakaan ei ole helppo varsinkaan tuollaisessa sumassa, kun pitäisi keksiä jotain erikoista eikä kustannuksia oikein voi jakaa sillä periaatteella että sulle tämä maksaa 100 e kun se on sun sisko ja sulle taas 30 e kun ootte vaan työkavereita.

Tämä kysyy morsiameltakin tilannetajua siitä, keitä polttarilistalle laittaa (pitääkö se 7 v sitten viimeksi tavattu pikkuserkku toiselta paikkakunnalta kutsua polttareihin joihin se lultavasti ei edes halua tulla?)

Nyt voisin ajatella hyvän kaverin polttareihin uhraavani 100 e ihan ok, jos tosiaan ohjelma olisi jotain tosi mukavaa porukalla tehtävää, myös morsiamesta kivaa.

Vierailija
9/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet häät (ja polttarit) kaveripiirissä jolloin saa kioko ajan olla pulittamassa 50 euroa bileistä (plus sittenh häälahjat sun muut).

Itselläni kaveripiirissä oli pieni hääbuumi joku vuosi sittenn ja tuntui, että polttarikustannukset paisuivat kerta kerralta. Vaikka olen hyväpalkkaisessa työssä, multa meni lopulta fiilis polttareihin ja sitten jätin yhdet väliin. Miksi pitää tehdä kaikkea (siis kaikkea) ja ängetä ohjelmaa niin paljon että kaikkia väsyttää? Onko tapahtumasta toiseen juokseminen joku itseisarvo?

Vierailija
10/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se pitäisi sen mukaan katsoa että miten läheinen ystävä on

Vierailija
11/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kyllä se pitäisi sen mukaan katsoa että miten läheinen ystävä on

Jos esim. varataan sauna, jonne tilataan ruoka ja ostetaan juomia. Sitä ennen käydään vaikka ralliajelulla, kuumailmapallolennolla tms. tms. tms. johon kaikki osallistuvat.

Miten perustellaan että sauna ja ruoka maksaa toiselle 50 e ja toiselle 20 e vaikka samaa mättöä vedetään.

Joko koko ohjelma pitää miettiä sen mukaan, että sillä kaukaisella pikkuserkullakin on varaa ja kustannukset esim. 20 e tai sitten yhdessä sovitaan sähköpostilla mitä saa maksaa ja mitä sillä halutaan tehdä.

Vierailija
12/16 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Joko koko ohjelma pitää miettiä sen mukaan, että sillä kaukaisella pikkuserkullakin on varaa ja kustannukset esim. 20 e tai sitten yhdessä sovitaan sähköpostilla mitä saa maksaa ja mitä sillä halutaan tehdä.

Vierailija
13/16 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se määrä, vaan laatu. Miksi nykypäivänä kaikki täytyy olla niin suureellista?

Vierailija
14/16 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosen vastaus oli hyvä. Aikanaan kun meidän kaveripiirissä porukka meni naimisiin, niin 30-40 euroa oli varmaan ihan maksimi, mutta siitä rupeaa olemaan nyt viitisen vuotta aikaa. Nyt kun ajattelen, niin voisin maksaa vaikka satasenkin, kun enää ei ole häitä edes joka vuosi. Pahimpaan buumiin meillä oli muutama kesä, jolloin oli 4-5 häät. Joka jumalan viikonloppu oli häät tai polttarit tai molemmat.

Vierailija
15/16 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kolme kertaa kaasona ja todellakin tärkein kysymys polttareissa on selvittää etukäteen osallistujien budjetti (siis ennen ohjelmaa) ja muutenkin sopia raha-asiat. Jos kaaso ei

nosta esiin, niin voi jokainen kutsuttu vaatia sitä sovittavaksi ennen kuin hyväksyy polttarikutsun. Sen jälkeen kun on budjetti sovittu, niin ei tarvitse rahasta enää puhua.

Mä tein niin, että kysyin jokaiselta paljonko valmis panostamaan ja osallistujamaksuksi laitettiin hiukan keskiarvoa alempi summa.

Vierailija
16/16 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mua on monesti pidetty ihan pimeenä ja tosi pihinä (mitä kyllä olenkin), mutta joku miehen kaverin tulevan vaimo ei multa saa polttareihinsa kuin 20¿. Omien kavereiden polttareista voin sitten maksaa 30¿, maksimissaan 40¿.

Jonain kesänä saattaa olla monet polttarit ja tietenkin häät päälle. Niihin käytetty rahasumma nousee aivan tähtitieteellisiin summiin kun lasketaan ja miehen että naisen polttarit ja vielä lahjoihin käytetty summa yhteen. Vaikka mulla olisi varaakin, en todellakaan halua käyttää sitä niin.

Mun mielestä voi siis hyvin sanoa kaasolle jo etukäteen, ennen kuin mitään suunnitelmia on lyöty lukkoon, sen summan minkä on valmis maksamaan.