♥ ~ ♥ KESÄNUPUT ma-ke ♥ ~ ♥
Kommentit (51)
Art, lankavinkistä, tutkin asiaa :)
Muistinkin, mitä piti vielä kysellä. Eli mitä menkkamaiset kivut tässä vaiheessa tarkoittavat? Supistuksia ei ole ollut pitkiin aikoihin, mutta menkkakipuja tulee lähes päivittäin.
Ja toinen kysymys: onko teillä ollut jotain hyvää tuolia vauvanhuoneessa tai jossain, missä vauvaa hoidetaan eniten? Meinasin hankkia vauvanhuoneeseen jonkun tuolin, jos vaikka joutuu öisin hyssyttelemään tai syöttämään. Olisiko sellainen perinteinen keinutuoli hyvä sellaiseen?
Tänään oltiin aamuvirkkuja ja käytiin uimassa :) Poika nautti taas täysin rinnoin. Mulla on ollut taas vessassa ravaamispäivä, jos vähänkin aikoo pidättää niin johan supistelee ja kävely menee ihan Martti Ahtisaaren tyyliin. Jotenkin on tänään enemmän vihlonut ja jomotellutkin tuota alapäätä. Eilen sain kaverille kehaistua ettei mitään vaivoja ole männäviikolla ollut...Eiköhän ala kolotella sitten samantien :O
Tuossa oli puhetta tuolista vauvan huoneessa. Meillä on sellainen ikivanha nojatuoli, siinä imetin esikoistakin ja hyväksi totesin niin sen olen raahannut pinnasängyn viereen. Toisaalta imetin paljon myös makuultaan yöllä, että silloin ei tarvinnut tuolia. Ja sain itsekin nukuttua paremmin. Katsotaan milainen veijari tämä uusi on.
Voi että kun saisi oikaistua pitkälleen. Pitää yrittää huijata poika myös unille, tänään ei ole maistunut kuin tunti päiväunia. Jos sais sen vähäksi aikaa höyhensaarille, jaksais illan paremmin. Toivottavasti tämä 2v 4kk ikäinen ei vielä ala jättään päiväunia pois...on ollut kyllä joinain päivinä hankalaa noiden päiväunien kaa. Ennen mentiin aina klo 12 nukkumaan, nyt hää vitkuttelee ja keksii vaikka mitä, saattaa venähtää kahteenkin ennenkuin simahtaa. Kun ei jaksais tapella sen nukkumaan menemisen kanssa....
Mut nyt täytyy rientää!
Rouva rv 36+0
On pidemmän päälle rankkaa käydä pomppimassa vauvan huoneessa öisin syöttämässä ja hyssyttelemässä. Meillä vauva on samassa huoneessa ainakin niin pitkään, että yösyötöt jää pois.
Toiset tietty nukkuu paremmin jos vauva on eri huoneessa. Itselläni se taas on päinvastoin. Jos vauva olisi toisessa huoneessa, niin kävisin varmaan koko ajan tarkistamassa hengittääkö se.
Mut siis yleisesti tuoli lastenhuoneessa on kyllä ihan hyvä. Siinä voi sitten tosiaan istua ja lueskella kun nukuttaa vähän isompaakin lasta. Meillä on semmoinen nojatuoli ja rahi, saa hyvän asennon. Varmasti lapsi tykkää kiikkutuolistakin.
Tytteli-83
Mä olen ollut tän päivää miehen siskon muuttoapuna. Noh, eipä musta paljon kantamisessa apua ole, mutta autokuskina olen sentään vielä pätevä ;)
Meillä oli viime yö taas sellanen liskojen yö. Kuopus pissasi sänkyynsä ja tuli sitten meidän viereen, kun piti kaikki lakanat riipiä sängystään. hiukan perään esikoinen näki painajaista ja tuli myös meidän sänkyyn. Me ei miehen kanssa mahduttu kunnolla nukkumaan ja mä vielä ravasin vessassa koko ajan. Koira rupesi vinkumaan oven takana, kun olisi sekin halunnut meidän sänkyyn!!! Noh, vein sen alakertaan ja oven kiinni. Kun pääsin takaisin sänkyyn, koira rupesi haukkumaan. Mikä lien vanhalle rouvalle tullut. Lopulta aamuneljältä lampsin nakupellenä alakerran sohvalle nukkumaan, että edes muu poppoo saisi nukuttua. Kuinkahan mones yö meni valvoen? Näin sitä taas tottuu yöheräilyihin ;)
Mua kyllä ahdistaa toi Taysin tilanne, olen myös sinne menossa. Neuvolatäti sanoi, ettei siellä ole pitkään aikaan ollut jakkarasynnytyksiä, kun olisin sitä halunnut kokeilla. Myös vesiallas on kuulema rikki! Ja jos mä joudun käytävälle, niin en sitten kuitenkaan uskalla mitään sanoa. Kyllä ahdistaisi siinä olla! Voi nakkimakkara! Viimeksi oli niin ihanaa Porvoon pienellä synnärillä, niin kotoisa tunnelma. Noh, ehkä pääsee äkkiä kotiin. Pääasia tietysti, että kaikki menee muuten hyvin.
Selma
Ihan piti vain tuohon sairaalan tila-asiaan tulla vielä vähän kommentoimaan...Taysista tais olla puhetta? Eli se tilan puute ei siitä taida miksikään muuttua sillä nimen omaisella hetkellä, vaikka siitä " metakan" nostaisittekin. Jos kaikki huoneet ja vuodepaikat on ihan tupaten täynnä, niin eipä siinä hoitajat/kätilöt ylimääräisiksi huoneiksi muutu. Toki kannattaa " ylemmälle" taholle asiasta tehdä kirjelmä - jos tarpeeksi moni asiasta ilmottaa niin yrittävät tulevaisuudessa ehkä tehdä asialle jotain...
Ite oon töissä sellasella osastolla kans mikä monesti tuppaa olemaan tupaten täynnä...Ikäväähän se toki on potilaan/asiakkaan kannalta :(
Taysin tilanteesta vielä:
Olen ollut siellä aina ruuhka-aikaan synnyttämässä ja jostakin se huone on aina minulle kaivettu, sikäli minulla ei ole ollut valittamista. Onneksi uudelleensynnyttäjänä pääsen nopeasti kotiin, mikäli kaikki menee yhtä jouhevasti kuin ennenkin.
Työskentelin ennen kuopuksen syntymää kirralla ja osasto oli välillä niin täynnä, että piti laittaa leikkauspotilas huoneeseen, jossa ei ollut soittokelloa eikä mitään...monesti tuli mieleen, että mitenkähän laillista sekin mahtaa olla, jos potilaalla ei ole edes kutsunappia huoneessa? Oli potilaita myös käytävillä odottamassa huoneen vapautumista, eikä se tilanne ollut mitenkään miellyttävä myöskään.
...mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, meikäläiseltä lähtee valitusta kyllä ylemmälle taholle samantien, mikäli laittavat käytävälle vauvan kanssa. Siinähän kulkee hirveä määrä vierailijoitakin päivän mittaan, hirveä määrä pöpöjä ja se metelin määrä minkä vierailevat sisaruksetkin tuovat mukanaan...argh...pelkkä ajatuskin saa karvat nousemaan pystyyn...
Menetin viimeisessä synnytyksessäni melko paljon verta ja jo pelkkä ruokatarjottimen kantaminen huoneeseen oli vaikeuksien takana. Puuskutin perillä ihan pyörtymäisilläni. Onpa mukavaa maata käytävällä silloin kun tarvitsisi paljon lepoa ja rauhaa...lisäksi kun kätilöt tulevat kyselemään henkilökohtaisia asioita vuodon määrästä sekä kokeilevat kohtua...siinä sitten makaat jonkun sermin takana ja kaikki kuulevat vuotosi määrän yms. suolentoiminta-/imetysasiaa joka ei heille kuulu lainkaan :( Ei toteudu potilaan oikeudet, ei...
En tajua, miksi siellä piti se remonttikin tehdä kun samalla häipyi vaivihkaa potilaspaikkoja, huoneethan olivat ennen 3h huoneita, nykyään 2h tarkoitettuja ja kaikessa ahtaudessaan oikeastaan soveltuisivat vain 1h käyttöön. Jos tehdään tuollainen remppa niin olisi ollut suotavaa, että jostakin revitään vielä yksi synnyttäneiden osasto niille rempan tieltä väistyneille potilaspaikoille...
Tuosta jakkarasynnytyksestä piti vielä kirjoittaa, että yritin sitä tämän kuopuksen kanssa toivoa, mutta salissa kätilö tyrmäsi ajatuksen täysin. En tiedä oliko kyse siitä, etteivät niitä halua tehdä (kuten eräs siellä työskentelevä tuttuni tiesi kertoa), vai oliko hänen perustelunsa oikea kun hän sanoi, että isoja vauvoja ei suositella synnyttämään jakkaralla...meidän kuopus painoi 4,3 kg, mitä en nyt vielä pitäisi minään jättiläisenä, miltei 5kg lapsenkin synnyttäneenä (4,8kg).
Kanelisokeri
Tulin just kotiin..ja alkoi supistaa aika kovasti!! (ei olis pitänyt niitä tapetteja repiä) ei ikinä ole sattunnut noin paljoon, mut onneks sitä kesti n.5minuuttia!! eikä kauvempaa!! sen jälkeen maha on kovettunut muutamaaan otteeseen..mut ei ole onneks sattunut!!
tästä lähtien pitää ottaa rauhallisesti!! nyt on jotenki huono olokin ja kylmäkin olis! kai täs pitää lähteä lämpöiseen suihkuun, jos se vaik helpottais oloa!! tiitiäinenkin alkoi pitää oikein kunnonn mekkalaa!! sais se viel pysyä masussa viikon tai kaks..niin saisin miettiä sitä synnytystä!!
vitsi ku mua PELOTTAA!! ja taas se masu on ihan kovana!!
pitää varmaan se sairaalakassi tehdä vielä tänäiltana..ihan varmuuden vuoksi!
kertokaa kokeneet konkarit, et onks teil ollut jotain oireita ennen synnytystä?? tai oletteko aavistaneet..et tänään syntyy pikkuinen?
nyt olis rv35+2
Miten mä voin säästyä supistuksilta? Viikkoja 36+ ja ihan " tavallisia" harvakseltaan. Viimeviikolla nostelin pahvilaatikoita vintille, eilen multasäkkejä ja tänään kävelin vaunujen kanssa normaalia tahtia... Niin ja jokapäivä raahaan tuon 14kg pikkujäppisen kolmanteenkerrokseen ylös ja alas. Mikähän imetyyppi mä ole?!?! Ja sanokaa mun sanonee, että TÄLLÄKÄÄN kertaa en " normaalia" synnytyksenkäynnistymistä saa kokea : /
(ongelmat ne on nämäkin)
Art: täällä taas peesaan sinua ;) Kun raskaaksi tulen, olen kuin vettäpitävä korkki, mitään ei tule ulos ennen eräpäivää, vaikka rehkisin miten...kaipa siitä pitäisi olla sitten iloinen, harjoitussuppareita vaan, eikä aina ole ollut niitäkään :)
Mitä tulee tuohon " mistä tiedän/aavistan milloin synnytän" kysymykseen...sehän siinä on kun sitä ei tiedä...voi mennä viikkotolkulla ihan henkipattona, supistellen ja ajatellen, nyt se varmaan syntyy tänään...en kestä enää päivääkään...sitten kun hieman lepää, olo on kuin uudestisyntyneellä ja homma stoppaa täysin, vaikka olisi ollut miten lupaavia suppareita.
Kaikki synnytykset ovat yllättäneet minut täysin.
Esikoinen lähti tulemaan vesien menolla heti lasketun päivän yönä, eikä minulla ollut mitään oireita sinne päinkään ennen H-hetkeä.
Toinen ei meinannut lähteä syntymään millään, vasta viikolla 41+4 yliaikaistarkastuksen jälkeen (joka tehtiin tarkoituksella melkoisen kovakouraisesti) alkoi supistella ja se oli samana päivänä, vähän myöhemmin sitten menoa...
Kolmas taas käynnisteltiin ja olin miltei lähdössä jo kotiin pitämään välipäivää kahden päivän tuloksettoman yrittämisen jälkeen, kun sitten kätilön suosituksesta menin ottamaan yöksi Petidiiniä, mikä laukaisi tuon viimeisimmän vuoristoratasynnytyksen käyntiin tunnin sisällä sen lääkkeen ottamisesta...onneksi en lähtenyt kotiin :)
Mutta siis oikeasti: sitä hetkeä ei voi mitenkään ennustaa etukäteen, mutta kun synnytys alkaa, sitten kyllä tietää mikä on sitä oikeaa...itseni kohdalla on aika lähteä synnyttämään viimeistään silloin kun kävely ei suju kuin kaksinkerroin tai jos ei pysty puhumaan enää kivuiltaan...oikeastaan, silloin on jo kiire...
Kanelisokeri
kiitos kanelisokerille vastauksista..kertokaa toisetkin miten synnytys on alkanut jne..
mä täällä pelkään sitä synytystä,mut eiköhän kaikki mene hyvin!!?
jos jollain konkarilla on ollut synnytyspelkoa niin kertokaa miten selvisitte siitä!?
mä luulin et tiitiäinen on potkinut kovaa, mut tää iltanen potkunyrkkeily kyl on jotain käsittämätöntä!! :) hyvä ettei tule kyljestä ulos!! vois melkein saada jalsta kiinni!! ja aika kivuliaita noi liikkeet! ihanku se yrittäis kaivautua alemmas, mut ei pääse!! xD toivottavasti alkais kohta nukkuun..niin miekin pääsisin!!
[color=MediumVioletRed]Heitänpä heti perään tähän [b]Poltsille[/b] lankavinkin kun huomasin sinun kirjoitelleen samaan aikaan kanssani : ) Eli Novitan Palma-langasta saat ihanan pehmeän, ilmavan ja vilpoisen peiton pikkuiselle ; ) Itse en ole neulojaihmeitä, mutta äitini neuloi meidän kakkoselle tuollaisen vaaleansinisen ja on kyllä pysynyt aivan ihanana : )
tässä vielä linkki siihen lankaan: http://www.novita.fi/sys/cms.php?cms_cname=tuotelista&oid=80324&tuotery…
Toinen peittovinkki on ehdottomasti RUSKOVILLAn peitto. Vaikka lahjavinkiksi sukulaisille/ystäville jotka niitä kyselevät ; ) (+ muut Ruskovillan tuotteet)
♥art[/color]