Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini on harhaluuloinen. Mitä sairautta tämä voisi olla?

Vierailija
02.01.2015 |

Ikää jo 70, mutta ollut ikänsä kaikenlaisten harhaluulojen vallassa. Käynyt töissä normaalisti ja hoitanut asiat, mutta minä olen saanut lapsesta asti kuunnella kaiken maailman salaliittoteorioita. Kuinka naapurin mummot kyttäävät ja salakuuntelevat ovien takana. Mitään ei kannata puhua hänen huonoina päivinään, koska puskaradion kautta tieto leviää ja seinilläkin on korvat jne.

kehenkään ei voi luottaa, maailma on paha, ja jos joku ei onnistu esim. Reseptin uusiminen apteekissa, on sekin kiusantekoa ja suunnattu häntä vastaan. Ei osaa olla läheinen kenenkään kanssa. Ei edes lapsenlasten. On useimmiten takakireä ja saa raivareita pienimmästäkin.

lääkäriin joskus nuorena koitin suostutella, mutta muut ovat hulluja, ei hän. Ei hoitoa, ei lääkitystä. Mitähän tapahtuu kun/jos muisti alkaa pätkiä.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia?

Vierailija
2/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummollani oli ihan samanlaista :/ huipentui siihen kun väitti, ettei setäni ole hänen poikansa ... skitsofrenia oli 30 vuotiaasta kuolemaansa asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranoidi skitsofrenia. Kamalaa että on elänyt sen kanssa elämänsä vaikka sitä olisi voitu hoitaa.

Vierailija
4/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas taakka omaisten kantaa tuollainen salaisuus.

Vierailija
5/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaluuloisuushäiriö, todnäk ei skitsofreniaa.

Vierailija
6/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:27"]

Paranoidi skitsofrenia. Kamalaa että on elänyt sen kanssa elämänsä vaikka sitä olisi voitu hoitaa.

[/quote]

kamalaa se mullekin oli kun luulin lapsena kaikkien höpöjuttujen olevan totta.

hoitoa ei saa kun sairaudentunto puuttuu. 

Ap.

Vierailija
7/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi varmaan tehdä muuta kuin yrittää pitää itsestäsi huolta. Ettet anna äidin sairauden varjostaa elämääsi. Onneksi ei ole periytynyt sinulle.

Vierailija
8/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaluuloisuushäiriö.Ihminen ei ole sekavan oloinen vaan pystyy käymään töissä .Minun edesmenneellä äidilläni oli tämä,hän kanssa luuli naapurien kuuntelevan laitteilla häntä,oli kuulevinaan että hänestä puhuttiin,asunnossa käytiin ja näkipä hän miehen muka puussakin häntä vakoilemassa.Hän oli pitkiä aikoja parempi usein,oli oikein ihana ja huumorintajuinen ihminen ja tehokas arjen pyörittäjä.Hänen kuoltuaan oli kamala kuulla sukulaisten juttuja hänen nuoruudestaan kun oli muka ollut seurattu usein kadulla.

Vierailija
9/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on vaikeita juttuja.

Vierailija
10/64 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartu hartiosta ja karju "Vitun ämmä,mene hoitoon!!" Voisit myös avautua miten olet joutunut kuuntelemaan tuollaista vainoharhaista paskaa ja ilmoittaa, että jatkossa saa vanheta yksin jos asiat ei muutu mihinkään.

Vierailija
11/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on tuo vainoharhaisuushäiriö. Lääkkeillä nuo harhaluulot pysyy poissa. Nykyään popsii kiltisti lääkkeensä ja pystytään elämään täysin normaalia elämää, mutta 10 vuotta meni että hän itse alkoi uskoa että vika on omien korvien välissä eikä muussa maailmassa/muissa ihmisissä. Sairaudentunnottomuus ja hoitovastaisuus kuuluu taudinkuvaan.

Vierailija
12/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tietääkseni saa hoitoa vaikka sairaudentunto puuttuu, psykoosisairauksiinhan kuuluu sairaudentunnottomuus. Ja toi voitais hoitaa helposti neurolepteilla pois. Voisitko pyytää kotikäynnille esim yksityisen lääkärin? Tai jos muista syistä käy terveyskeskuksessa, mene mukaan ja puhu siellä asiasta vaikka kahen kesken lekurin kanssa. Tai jotain, toi olis niin helppo hoitaa lääkkeillä pois että harmittaa jos joutuu kärsimään siitä turhaan :/

Vierailija
13/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:28"]Paskaahan te taas jauhatte. Sairasta porukkaa, ei vittu.
[/quote]

No tässä on oikeen skitsofreenikko ja oikeen kolahti. Onko paljonkin samoja oireita?

Vierailija
14/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:27"]

[/quote]

kamalaa se mullekin oli kun luulin lapsena kaikkien höpöjuttujen olevan totta.

hoitoa ei saa kun sairaudentunto puuttuu. 

Ap.
[/quote]

No ainahan se pahoissa tapauksissa se sairaudentunto puuttuu. Jos tajuaisi olevan sairas niin oltaisiin hyvillä vesillä.

Vierailija
15/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on ollut samanlainen. Kerran, jo eläkkeellä ollessaan, saatiin vihdoin hoitoon. Pakkohoitoon joutui siskoni toimesta. Kai siellä jotain lääkettä annettiin mutta ei äiti hoidon jälkeen lääkkeitä jatkanut. Nykyään sama harhaluuloisuus jatkuu mutta ilmeisesti lievempänä.

Vierailija
16/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:21"]

Kyllä tietääkseni saa hoitoa vaikka sairaudentunto puuttuu, psykoosisairauksiinhan kuuluu sairaudentunnottomuus. Ja toi voitais hoitaa helposti neurolepteilla pois. Voisitko pyytää kotikäynnille esim yksityisen lääkärin? Tai jos muista syistä käy terveyskeskuksessa, mene mukaan ja puhu siellä asiasta vaikka kahen kesken lekurin kanssa. Tai jotain, toi olis niin helppo hoitaa lääkkeillä pois että harmittaa jos joutuu kärsimään siitä turhaan :/

[/quote]

Mutta ei ap:n äidille voi tässä tilanteessa syöttää mitään psykoosilääkettä vastentahtoisesti :(

Vierailija
17/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaikin mahdollisin tavoin harhaluuloinen. Salaan asiaa suurimmaksi osaksi, joten se ei kai haittaa muita? Mieheni tietää minun olevan hieman erikoinen.

Vierailija
18/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaluuloisuushäiriö F22.0, ei ole sama kuin skitsofrenia

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00373

Vierailija
19/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:02"]

Harhaluuloisuushäiriö F22.0, ei ole sama kuin skitsofrenia

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00373

[/quote]

Tyypillistä näissä on myös sairaudentunnottomuus, haluttomuus hakeutua lääkärin hoitoon ja lääkekielteisyys.

Vierailija
20/64 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on ihmisen kuudes aisti, ei sairaus. Tämä yliaisti on lapsena meillä jokaisella, mutta koska se on aikuisiällä suurimmalla osalla meistä ns. uinuvassa tilassa, niin törmätessämme henkilöön, joka käyttää vaikkapa vain osittainkin kuudetta aistiaan olemme ymällään ja koemme tilanteen outona.

Kuudes aisti on eräänlainen sympaattinen aisti ja tarkoittaa kykyä aistia ympäristössämme olevia asioita intuitiivisesti. Nähdä näkymätöntä mailmaa ja kokea yliluonollisia asioita. Se ei ole mikään psyykkinen sairaus, vaan yliaistin mukanaan tuoma kyky. 

Joillain meistä saattaa olla myös seitsemäs, telepaattinen aisti, tai paremminkin kyky  uinuvana. Tämä kaikki on ehkä outoa ja pelottavaa suurimmalle osalle palstalaisia, mutta he, ketkä ovat kohdanneet esim. enkeleitä, tai aistivat muuten henkimailmaa ja kokevat etiäisiä. Heille se on jo tutumpaa.