Jenkkipoikien ympärileikkauksesta
Olettekos muuten tienneet, että poikavauvojen ympärileikkaus on ihan tavallista arkipävää Pohjois-Amerikassa (Jenkeissä ja Kanadassa)?
Itselleni tämä tuli yllätyksenä, tuntui hurjalta kun jouduin puolustelemaan miksi en leikkauta poikaani heti synnärillä. Että näin ovat kulttuurit erilaisia...
Kommentit (61)
koska lääkäri ei ollut leikannut tarpeeksi ja he haluaisisivat että se leikattaisiin uudelleen.
Sai vastaukseksi että sillä ei ole väliä ja kannattaa odottaa kunnes lapsi on ainakin 7 koska ei sitä kasvua voi ennakoida.
ja minä olin siihen mennessä luullut että olin jo kuullut kaiken!
Kesähelteellä kun rehkii ja alkaa hiki valumaan otsasta, niin eihän sitä mitään näkisi, jos kulmakarvat ei estäisi hien valumista silmiin.
Onneksi on vielä silmäripset.
Luulenpa, että se esinahkakin pikemminkin suojaa pippeliä tulehduksilta.
ja siksi seksuaalisen mielihyvän vähentymistä.
mutta aatelkaa jos meillä naisillaki ois vaan pelkkä reikä siellä eikä mitään nahkalirpakkeita suojana ;)
mulla ainakin on kolme paria häpyhuulia, ei se nyt anatomia mene ihan yks yhteen.
mutta aatelkaa jos meillä naisillaki ois vaan pelkkä reikä siellä eikä mitään nahkalirpakkeita suojana ;)
antaa toisten leikellä poikalapsensa rauhassa koska se on heidän mielestä oikein, ihan yhtälailla kun te voitte jättää omanne leikkelemättä kun se kerran on teidän mielestä oikein ?
ja kyllä se todella on paljon hygieenisempää niin. Oikein oksettaa joidenkin vitsailu esinahkan alaisesta juustosta.
antaa toisten leikellä poikalapsensa rauhassa koska se on heidän mielestä oikein, ihan yhtälailla kun te voitte jättää omanne leikkelemättä kun se kerran on teidän mielestä oikein ?
vaan pojan saa ympärileikkauttaa jos se on sekä itselle että asuinpaikalle moraalisesti oikein. On aika selvä jo tämän keskustelun perusteella ettei se suomessa ole. Kultuureita kun nyt on monenlaisia, ja näyttää olevan sinulle ja muille kovin vaikea hyväksyä niitä jotka näkevät tämän asiat toisin. Lisäksi tätä ei voi soveltaa muihin asiayhteyksiin esim. pahoinpitelyihin ja hakkaamisiin koska silloin asiayhteys muuttuu täysin.
Eli lastaan saa vaikka hakata jos se on omasta mielestään oikein?
lämpimässä ilmanalassa helposti pilaantuvan ja siis terveydellisesti haitallisen lihan syömättä jättäminen.
Elama on taynna valintoja.
Vrt ymparileikkaus lihansyontiin, rokotteisiin, verensiirtoon, uskontoon jne. Kaikki asiat herattaa mielipiteita, loppujen lopuksi valinta on vanhemman.
Oma mies ja hanen perheen miehet ovat ymparileikattuja, eika yhtaan uskovaisia.
Tassa provinssissa ymparileikkaus on enemmankin tapa, tosin viime vuosina vahentynyt paljon.
Jos meille tulee poikalapsi, jatan paatoksen ymparileikkauksesta miehelleni. Asiasta ollaan puhuttu ja jos joskus Suomeen muutetaan, minua mietityttaa ns. locker room syndrome, kiusataanko ymparileikattuja Suomessa?
Miehelle kovin paikka taitaa olla jos lapsi kysyy hei miks sun pippeli on tommonen, mulla erilainen..
Ja totta on, moni taalla pitaa ymparileikkaamatonta penista likaisena ja vastenmielisena, taytyy myontaa itsekin etta muuhun en enaa vaihtais.
Niin ja hyvin silla mielella tunto pelaa alakerrassa.
Kanadassa siis asustellaan.
Joissakin osavaltioissa ympärileikataan enää alle 20% pojista.
naki ensimmaista kertaa leikkaamattoman peniksen ja luuli etta kaveri oli ollut jossain kauheassa teollisuusonnettomuudessa!
Olettekos muuten tienneet, että poikavauvojen ympärileikkaus on ihan tavallista arkipävää Pohjois-Amerikassa (Jenkeissä ja Kanadassa)? Itselleni tämä tuli yllätyksenä, tuntui hurjalta kun jouduin puolustelemaan miksi en leikkauta poikaani heti synnärillä. Että näin ovat kulttuurit erilaisia...
Jos on sopiva, ei liian löysä eikä liian tiukka esari, niin ei sinne kyllä mikään juusto pesi, jos peseytyy tarpeeksi usein. Ei ainakaan mun miehellä. Hänen mukaansa paras tapa hoitaa kikkelihygienia on runkata suihkussa. Ainakaan hänen vehkeensä ei haise millekään, vaikka peseydymme keskimäärin noin joka toinen päivä.
olisi mokoman lihasuikaleen tiputtanut pois. Pojat siis syntyisivät ilman esinahkaa.
turhia juttuja joille ei enää ole kayttöä, esim kulmakarvat. Molemmilla esteettinen efekti.
Vaan miksi ihmiselle olisi tällainen nahanpala kehittynyt/luotu, jos ei siitä olisi jotain hyötyä?
Ja niinkuin sanoin, kiva sitä esinahkaa käydä leikkelemässä sitten isona. Olisi päässyt helpommalla jos olis leikellyt silloin mutku ei.. t. #4
Eivät siis turhat ollenkaan. Myös viestimisessä kovin tärkeät.
tiedätkö AP leikkaako ne usassa vielä (6-7v) jos nyt pyytää. Oletko kuullut tällaisesta?
ja oli ympärileikattu ja tosi ylpee siitä. Väitti että se on paljon hygieenisempää ja sivistyneempää, ettei hänellä ainakaan mitään henkisiä traumpoja toimeenpitten vuoksi jäänyt.
Tämä minua jaksaa huvittaa. Ollaan niin hygienisiä ja sivistyneitä, mutta alapesusuihkua ei meinaa löytyä koko maasta!
Asun itse Yhdysvalloissa ja järkytin synnytyssairaalan väen, kun ilmoitin että tiedän miten alasuihku toimii... Siihen olisi tarvinnut jonkun ihme luvan, että olisi saanut käyttää. Yleensä toosa pestään ruiskimalla vettä pumppupullosta.
Hieno maa muuten, mutta takamuksen pesu ei meinaa luonnistua!
verrannollinen tyttöjen "ympärileikkaukseen", kuten joku täällä esitti. Tyttöjen leikkauksessa leikataan pois joko klitoris, klitoris ja pienet häpyhuulet tai klitoris, pienet ja isot häpyhuulet ja päälle koko homma vielä ommellaan umpeen niin, että jäljelle jää vain pieni aukko kuukautisverelle ja virtsalle.
Koko operaation ainoa kultuurinen motiivi on naisen seksuaalisuuden (=seksuaalisuuden mielihyvän) rajoittaminen tai poistaminen. Sillä ei siis ole mitään muuta tarkoitusta kuin vahingoittaminen. Tutkittuja käytännön seurauksia ovat seksuaalisen mielihyvän katoaminen, mahdollinen seksin kivuliaisuus sekä kohonnut komplikaatioiden riski synnytyksessä. Tyttöjä ei ympärileikata hygieenisissä sairaalaoloissa missään päin maailmaa (paitsi ehkä salaa?).
Miesten ympärileikkauksen kulttuuritaustassa taas on ihan "oikeitakin" syitä, kuten tuo mainittu hygieenisyys - sen ainoa pointti siis ei ole hillitä ja satuttaa. Väitetään, että se esimerkiksi vähentäisi seksuaalista mielihyvää, mutta tätä asiaa ei tue mikään tutkimus - vaikkakin aihetta ylipäätään on tutkittu hyvin vähän. Hygieniasta ei tiedetä juuri mitään muuta kuin se, että ympärileikkaus vähentää jonkin verran, muistaakseni neljänneksen, riskiä saada sukupuolitauti. Melko tuoreesta tutkimuksesta oli esimerkiksi toissa viikon hesarissa pieni uutinen. Ympärileikkausta ylipäätään on tosin tutkittu suhteettoman vähän.
Kaikkiin leikkauksiin tietty liittyy jonkin sortin riski, mutta ainakaan minä en olisi valmis suoralta kädeltä tuomitsemaan tapaa, josta ei ole mitään todistettuja haittoja, mutta joitakin todistettuja etuja. Oman mahdollisen poikani ympärileikausta en ole ajattellut.
Amerikkalaisesta leikkaamattomuus on yhtä ällöttävää/vaarallista/epäesteettistä kuin suomalaisesta (ja useimmista muista eurooppalaisista) leikkaaminen. Kiistelkäähän siinä sitten, kumpi on oikeassa...