Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hartiat täysin jumissa, mitä oireita on?

Vierailija
05.12.2008 |

Auttaako ainoastaan hieronta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieronta ja fysikaalinen hoito kait ainakin auttaa.

Vierailija
2/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttaa vain liikunta. Tosin kun on paha jumi, liikunta voi aiheuttaa hirmuisen päänsäryn. Venytellä en ainakaan voi jumissa ollessani, sillä silloin päänsärky tulee varmasti. Parhaiten auttaa kevyt pyörittely ja liikuttelu eri suuntiin (vaikka kävelyllä ollessa jos kehtaa heilutella...) niin pitkään, että kaikki kohdat yläselästä ovat lämmenneet ja olleet moneen kertaan liikkeessä. Sitten lopuksi voi kevyesti venytelläkin.

Ja sitten vaan se liikunta säännölliseksi - se on kaikkein paras apu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi käsivarsiani särkeä aivan jumalattomasti (otin buranaa 800mg, Panadolia 1g eikä mitään helpotusta) ja ranteesta alaspäin kämmenet ja sormet puutuivat ja pistelivät. Kipu käsivarsissa oli niin sietämätöntä, että pärjäsin sen kanssa vain käytyäni tulikuumassa suihkussa, ja mieheni murjoessa (hieroessa) hartioitani lähes väkivaltaisesti. Myös käsien laittaminen selän takana ristiin, ja käsivarsien nostaminen niin korkealle kuin suinkin, sai ajoittain veren palaamaan käsiini.

Pakko oli lopulta klo 2 yöllä lähteä päivystykseen hakemaan lihasrelaksanttia. Ottivat varulta ekg:n kun oli niin voimakasta tuo kipu käsivarsissa. Jouduin syömään lihasrelaksanttia useamman päivän ajan, samoin kipulääkettä, ennenkuin tuo jumitus ja särky lähti kokonaan pois.

Vierailija
4/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat siis veden niin lämpimälle kuin pystyt, ja olet siellä suihkussa jopa puoli tuntia. Se auttaa mulla jopa täydelliseen kramppiin, kun ei pää edes käänny. Hierontaa ei kannata kokeilla jos on pahasti jumissa, se voi vaan pahentaa tilannetta. Ensin pitää saada ne lihakset vähän lämpenemään ja sitten hierontaa (oikealle hierojalle siis, ei mitään telkkarin ääressä hierontaa...). Oireena itse sen kivun lisäksi lähinnä päänsärky ja huimaus.

Vierailija
5/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hartiat tosi jumissa (on kyllä vieläkin..), kun kävin kuuden kerran satsin hierojalla. Menivät vielä enemmän jumiin. Kun kävin lääkärillä, oli sitä mieltä, ettei missään nimessä saa enää mennä. Eli aina ei auta hieronta. Mulla auttoi hetkellisesti hartioiden manipulointi tai jotain vastaavaa. Eli rusauteltiin ja painettiin ja väännettiin.

Vierailija
6/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nuo poikittaiset, jotka kulkee korvan alta rintalastan yläosan suuntaan. Joskus on meinannut itku päästä kun pääkipu on ollut niin sietämätön. Mutta niitä lihaksia saa toisaalta venyteltyä helposti, kunhan ei mene retkottelemaan päätään aivan hallitsemattomasti. Päätä voi venyttää ylöspäin (niin kuin joku vetäisi tukasta ylös - älä kuitenkaan pyydä miehen apua tähän...) ja kevyesti sivulle.

Vierailija
7/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menet seisomaan selkä seinää vasten, ja siitä sitten vedät leuan taaksepäin, niin että saat oikein kunnon kaksoisleuan. Ei mikään maailman esteettisin jumppa, mutta toimii parhaiten. Mulla myös usein pahiten menee jumiin juuri nuo kaulan lihakset, sekä sivuilla että takana.

Vierailija
8/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päätä särki jatkuvasti. Ja tuntui että koko yläkroppa on välillä ihan jumissa.

Selvisikin että narskutan yöllä niin lujaa hampaitani että koko jumitus johtuu siitä.

Nyt sitten on kiskot yöllä suussa ja jumit on helpottaneet

Vierailija
9/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimaus on pahinta, samoin järkyttävä jatkuva päänsärky. Kipuja on kasvoissa, päässä, kaulassa, hartioissa, käsivarsissa, lapojen välissä ja korvissa. Puutuminen on usein toispuoleista, esim. koko vasen yläkroppa voi olla puuduksissa päätä ja kieltä myöten. Rintaan pistään, yläselkä ei taivu, pää ei käänny. Jalatkin menee välillä ihan juntturaan, kun kipu ja jumitus leviää hartioista ruotoa pitkin koko selkään. Apua olen saanut kiropraktikolta ja lihasrelaksanteista sekä tulehduskipulääkkeistä. Hieronta ja fysikaaliset hoidot eivät auta yhtään, ei myöskään punttijumppa, joka vain pahentaa tilannetta.

Vierailija
10/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut havaitsevinani. Puhutaan rusetista, joka on rusetin muotoinen tai jotenkin kolmiomainen lihasrypäs siinä kohdassa missä selkäranka vaihtuu kalloksi. Kun vaan muistaisi aina venyttää sitä! Ohjeiksi olen saanut pitkät hitaat venytykset, joissa ehtii hengitelläkin monta kertaa.

Päänsärkyjä voi yrittää estää myös niin, että kurottaa leukaansa balettitanssijattaren tapaan ylväästi etuoikealle tai -vasemmalle ja sen puolen kädellä samalla kevyesti painaa toisen puolen rintakehää, rinnan ja olkapään välistä. Siinä käden alla olevat rintalihakset venyvät.

Vierailija
11/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taitaa olla aika paha jumi, on juuri noita samoja oireita mitä olette luetelleet. Ehkä siis kokeilen noita venytyksiä, enkä ainakaan vielä kiirehdi hierojalle?

ap

Vierailija
12/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laittanut raskauden piikkiin ( nyt rv 40+2 ) koko kropan puutumisen . Aamuisin ylävartalo aivan jumissa ja oikea käsi ollut täysin tunnoton herätessä.

Eilen ihmettelin kun oli kielikin ihan turta ja tunnoton.

Tiedän että mulla on yläkroppa täysin jumissa koska kävin vähän aikaa sitten muutaman kerran hierojalla ja hän sanoi että kyllä jumissa on.

Vierailija
13/13 |
05.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

punnerruksia.