Enskat viikkoon 18
Tässä ensin viime viikon pulinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=60&m=12965152&p=1&tmo…
Kommentit (28)
Eli VIIPEROLLE piti tulla kommentoimaan, että todellakaan isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta tehdä noin, jos vanhemmat ovat päättäneet ottaa linjan, että fyysistä kuritusta ei missään muodossa suvaita!! Aivan pöyristyin, kun luin viestisi!
Ymmärrän, että et kehtaa sanoa mitään, nimimerkillä sama vaiva täällä, mutta ehdottomasti ainakiin miehellesi sanot asista, jotta hän voi sanoa vanhemmilleen, että Aleksin kasvatuksessa noudatetaan väkivallatonta linjaa!
Ehkä he eivät ole tietoisia asiasta, mutta vaikkeivät olisi tietoisiakaan, niin ei heillä silti ole oikeutta " käydä käsiksi" teidän lapseenne! Eihän luunapppi mitään pahinta väkivaltaa todellakaan ole ja ehkä he eivät pidä sitä alkuunkaan outona, mutta SILTI!
Ja sinä et todellakaan ole tehnyt mitään väärää, muista se! Nyt vain keskustelet miehesi kanssa, että hänen olisi hyvä tehdä vanhemmilleen selväksi Aleksin kasvatuksessa noudatettavat linjat, jotta vastaisuudessa moisia vahinkoja ei pääsisi sattumaan. :)
Huhhuh, no ei mulla muuta nyt.
Han ja S 1v3kk
ps. S nukkui yöllä 9h heräämättä... :O Ensiluokkaista!!
[color=limegreen] Ihan pikaseen oon taas poikkeemassa täällä palstalla..
Viipero: Nyt heität sen kiltin tytön-syndrooman romukoppaan ja sanot itse asiasta appivanhemmille!!! Tiedän ettei se ole helppoa, kun itelläkin on tota samaa " vikaa" , mutta se on susta itestä kiinni että vaivaako se sua vielä jatkossakin. Emmäkään aina heti siinä tilanteessa älyä sanoo välttämättä mitään, mutta vaikka sitten hetken päästä/jälkeen päin kun oon saanu käytyy sen asian mielessäni läpi ja vähän miettiny mitä sanon. (mulla on sitä paitsi vielä tosi pitkät piuhatkin etten tajua välttämättä heti mitään.. :D)
Mut jos susta tuntuu siltä, että et rohkene asiasta sanomaan, ni pistät miehen asialle tai sanotte yhdessä.
Toivottavasti saatte mahdollisimman pian selvitettyä ton asian... Osaan kyllä kuvitella miltä susta tuntuu!!
Jaa nii joo.. Nyt kun muistan, ni jos joku [color=darkviolet] tampereen seudun enskoista [/color] innostuu lähtee, ni 7.5. on Kalevassa Kiovanpuistossa Unicefin Kylä Maailmassa-lastentapahtuma. Siellä on joku heinälato orkesteri (joku lapsille tark.) soittamassa klo 9, 10.15 ja 13.15. Sit siellä on jotain muutakin juttua... Me aateltiin mennä aamu-ulkoilulle sinne, varmaan klo 10.15, että meistä sais seuraa jos innostuu lähtee. :D
Meidän kuulumisia sen verran, että Anni täyttää huomenna 1kk!!!! :) Ja tänään laitettiin ristiäiskutsukortit postiin. :)
Heidi on tosi reipas isosisko, eikä oo ollu mitään ongelmaa näiden kahden kanssa. =) Vähän saa tietty kattoo Heidin perään, ku se niin jo haluis leikkiä Annin kaa, ja tiettyy hoitaa + pitää sylissä.
Jaaha.. Pitää mennä jatkaa hommia... Astianpesukone on tossa auki ja odottaa tiskiä, kuivausrumpu piippaa ja kohta on pyykit valmiit... :D Heidi on vielä unilla ja Anni pötköttelee sitterissä tossa vieressä.
Burde, Anni 4vkoa ja Heidi 1,5v
jaksan kirjoittaa jotain, kun tosiaan mullekin palsta herjaili kaikenlaista yks ilta, kun kerrankin olis ollut aikaa kirjoitella. Mutta koetetaas nyt. Mies tuossa pelaa upouudella PS3:llaan, käytiin tänään ostamassa ja äsken laulettiin Singstaria niin antaumuksella, että pakkohan sitä on antaa miehen rauhassa leikkiä gangsteria ja pelata Grand Tefth Autoa... Tikrun perheelle vilkutukset ja kiitokset vielä vappuriennoista, tosiaan oli tänään pakko ostaa oma laulupeli :D
Meillä oli aika rauhallista vappuna, aattona istuttiin koko iltapäivä ja alkuilta pihalla auringossa, syötiin munkkeja ja juotiin simaa. Typy on ollut ihan tohkeissaan näillä ilmoilla, haluais vaan olla pihalla ja touhuta omiaan. Istuttiin vielä miehen kans puoleenyöhön telkkarin ääressä, sit mä sammuinkin ku saunalyhty. Vappupäivänä pyörittiin aamulla torilla hankkimassa typylle viipperä (vai mikä sen vempeleen nimi nyt onkaan) ja kilpikonnapallo. Typy tykkäs etenkin viipperästä, vaikkakin kerran kävelin koko tosin läpi etsimässä sitä, kun oli tipahtanut matkalla typyn kädestä. Niin ja parasta taisi olla tytöstä makkaransyönti ja hevosten katselu. Iltapäivällä oltiin tosiaan grillaamassa tikrun ja Ronjan ja Ronjan isukin luona, oli tosi hauskaa!
Meillä on piha vielä ihan laittamatta, koska mä oon ihan surkee niissä hommissa, tai ehkä pikemminkin aika arka. Oottelen, et mun äiti tulis käymään ja vähän neuvois, se kun on melkoinen multasormi. Äiti täyttää ens viikolla 60 ja tulee tänne juhlistaan sitä. Saa nähdä miten meidän ravintola-juhlat onnistuu viiden alle 8-vuotiaan kanssa. :D Joka tapauksessa haaveillaan kirsikkapuusta ja kukkapenkistä, eipä tohon meidän pihaan ihmeitä mahtuiskaan.
Ope oli kysellyt kengistä, meillä on typylle yhdet nahkakengät ja yhdet sandaalit kesäksi. Käytetyt lenkkaritkin on, mutta en oikein välitä niitä tytöllä pitää, kun ovat tosiaan toisen lapsen jalkaan muotoutuneet. Typy testasi Ronjan " muotikenkiä" (eli crocsien kopioita?), mutta ei osannut ollenkaan kävellä niillä, joten saa meillä jäädä hankkimatta ne, vaikka ne tosi söpöt onkin.
Viipero, älä tosiaan pode mitään huonoa omaatuntoa siitä, et haluta kieltää isovanhemmilta tietyt kasvatusperiaatteet. Mäkin käyn välillä vääntöä esim. siitä, mitä ja milloin voi antaa ruoaksi typylle, vaikka me ei tosiaan miehen kanssa olla mitenkään turhan tarkkoja vaan typy saa syödä melkein mitä vaan (oikeestaan vain karkki, suolaiset sipsit ja sokeriset juomat isoina määrinä on täysin kiellettyjä). Ja kenelläkään ei tosiaan ole oikeutta kurittaa lasta. Sanot vaan rauhallisesti vaikka ihan toisessa tilanteessa, että olet miettinyt tätä ja mitenkään syyttelemättä haluat vain tehdä selväksi, että Aleksia ei kasvateta sillä tavalla. Mä en kyllä ehkä pystyis oottamaan rauhallista hetkeä, vaan nopeasti tulistuvana ihmisenä olisin varmaan sanonut jo...
Tosta nukuttamisesta... jos vaan pystytte, kannattaa varmaan ainakin kokeilla opettaa Aleksi nukahtamaan itse. Meillä oli saman tyyppistä vuodenvaihteessa ja sen jälkeenkin, mutta siinä vaiheessa kun meistä alkoi tuntua, että nukutus ei vaan voi jatkua semmoisena, pidettiin nukahtamiskoulua. Ei se hirveen nopeasti tehonnut ,mutta nyt ollaan vaihteeksi ihanassa vaiheessa, että typy jää yksin huoneeseen ja nukahtaa tai kerran haluaa, et käydään kippaamassa uudelleen pitkäkseen. Mä itse pidän periaatteena sitä, että lasta saa nukuttaa/syöttää/jne juuri niin kuin itse ajattelee, että haluaa lapsen jatkossakin toimivan - eli että lapsi oppii siihen, minkä tavan hänelle opettaa. Toki lapset on erilaisia, mutta tarkoitan sitä, että jos tuo nykyinen nukahtamisrumba on teille rasittavaa, ei auta muu kuin karaista mielensä ja opettaa Aleksille uusi tapa nukahtaa. Jaksamista joka tapauksessa siihen asti, että illat helpottaa ja saat levätä enemmän!
Aurinkolaseista - typyllä on Julbot, joita ei kuitenkaan tällä hetkellä suostu pitämään päässä. Talvella oli kausi, et ne oli ihan suosikit, mutta ei enää. Samoin meillä taistellaan hatun päässä pitämisestä, kun haluan, et typyllä on auringossa joko hattu tai arskat, tai huivi.
Ai niin, Aksulle isot 2-v onnittelut! Samoin onnea 1-vuotiaille, jotka on tänne siirtyneet, oon kuitenkin unohtanut onnitella ja toivottaa tervetulleiksi... :)
Ja paranemista kaikille sairastaville, tosi kurjia noi taudit. MM, toivottavasti olo helpottaa viimeistään nyt, kun ei tartte enää töihinkään mennä... :D
Nyt lähden tästä täyttämästä koko palstan. Menen huomenna polttareihin, toivottavasti siellä on kivaa. Ja sunnuntaina olis tiedossa kummitytön 7-vuotissynttärit, ihan käsittämätöntä et voi täyttää jo niin paljon!
-Osse ja typy melkein 1,5v
Niin on ollut mahtavia ilmoja, ettei ole paljon tulut koneella istuttua. Nyt odottelen, että Emmi herää päikyiltä, jotta päästään lähtemään mökille.
Vappukin oli ja meni. Emmi oli mummun ja vaarin luona hoidossa ja meillä oli yksi kaveripariskunta kylässä. Mä olin kamala emäntä ja menin puolen yön aikaan nukkumaan, vaikka vieraat vielä jäi. Ei vaan jaksanut valvoa. Aamulla oli ihana nukkua pitkään ja juoda aamukahvi rauhassa lehden kera. Ja Emmillä oli ollut hyvä olla hoidossa: oli nukkunut aamullakin puol kasiin, vaikka kotona aina heräilee jo puol seiskan aikaan.
Aurinkolaseista oli ollut juttua. Emmille ostettiin jo viime kesänä Jazon lasit. Ja vaihtelevasti suostuu niitä pitämään. Toisinaan ei hetkeäkään, ja tänä aamuna puistossa puolikin tuntia. Hatun kanssa on vähän sama vika: toisinaan repii koko ajan pois ja toisinaan antaa olla hyvinkin. Näillä aurinkoilmoilla kun ite vaan olisin sitä mieltä, että hattu on oltava päässä.
Har´ttujen repimisestä tuli mieleen pyöräilykypärä. Oltiin vappupäivänä koko perhe ajelulla, mutta ei siitä meinannut tulla mitään, kun parin kilsan matkalla neiti repi ainakin viis kertaa kypärän pois päästään. Huh! Meillä on Hamaxin Kiss istuin. (Mammsi tais kysellä) ja ostettiin se Sportiasta viime kesänä. Ollaan oltu ihan tyytyväisiä, vaikka ihan perusistuin onkin. Tänään oli just Hesarissa Cittarin mainos, missä sama istuin ja kypärä tais olla jotain 49,90 e tai sinne päin.
Kengistä: Emmillä on nyt käytössä ihan Prismasta ostetut lenkkarit, nahkaiset ensiaskelkengät (ei mitkään " merkkikengät" ) ja eilen kaivoin kaapista tuollaiset kangaskengät, missä on kumipohja, ettei ihan varpaat hikoa noissa muissa, kun on niin kuuma. JOtkut sandaalit tarttis varmaan ostaa kesäksi. JOssain oli just mainos Eccon sandaaleista ja ne näytti hyviltä. Ehkä sitten ne hommataan.
Aksulle jälkikäteen 2-v onittelut! Ja millille pitää sanoa, että vähänkö olin iloinen, kun ennen vappua pistäydyin Alkossa ja löysin sieltä Bulmersin siideriä. =D Kun en teidän hallille saakka ole vielä päässyt... ;o)
Pitää täälläkin vähän jupista, kun meille kävi sellainen juttu, että ollaan onnistuttu hävittämään dvd-levy, jossa on kaikki viime vuoden ja tän alkuvuoden valokuvat ja videoklipit Emmistä. Kuvat oli aina alkuun mulla läppärillä ja sit mies imutti ne toiselle koneelle ja poltti aika ajoin, kun mun läppärissä ei ollut polttavaa asemaa. Olen kuitenkin onneksi koko ajan tilannut kuvia, joten parhaat on tallessa, mutta videoklipit harmittaa. Meinaan mun vanha läppäri meni kiertoon ja sen siliän tien ne kuvat sieltä kovalevyltä, kun mies pisti koneen ihan uusiks. No, nyt tarttee soitella perään ja pyytää konetta takas lainaan vähäks aikaa, josko mies sais ne jotenkin palautettua. En mä ymmärrä miten, mutta kai tuo ammattimies senkin osaa...
Ei maar, en taida pidempään istua tässä, vaan menen pihalle. Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
-Amy ja Emmi-
Tai iltapäivää tai jotain :) Olen taas ihan sekaisin kun mies hieroi mun jalkapohjia Idan päikkyjen aikaan 1,5h ja nukuin vielä tunnin päikkäritkin :)
Viiperolle piti tulla kirjoittamaan. Minä olisin myös jo moneen kertaan luunapista tulistunut ja varmaan samantein sanonutkin jos anoppi moista tekisi. Mutta minun mielestä sen asian sanominen kuuluukin sun miehelle, koska ne on hänen vanhempansa!!!! Tai keskustelette vaikka yhdessä siitä ja teette teidän kasvatusperiaatteet selviksi ja kerrotte että siihen ei kuulu fyysinen kuritus ja heidän on teidän päätöksiä kunnioitettava! Ja tuosta nukkumishommasta. Meinasinkin ehdottaa päikkäreitä sisällä, mutta olitkin sen jo itse keksinyt! Kokeilkaa ihmeessä, koska kyllä ne yöunet on tärkeiä vanhemmillekin ja jos vaikka lyhyemmistä sisäpäikkäreistä olisikin apua.
Kukas kyseli kengistä. Idalla on nyt Eccon ensiaskelkengät, Tutan " kauppakengät" ja Eccon ensiaskelsandaalit. Fysioterapeutti sanoi meille ettei mitään lenkkareita saa ainakaan vielä Idalla käyttää tuon jalan askelluksen virheasennon takia. Mutta mikseipä niitä saisi jo 1,5v taaperolla käyttää, jolla terve jalka :) Crockseistä mä en edes viitsi sanoa mitään, en oikein itsekään tykkää niistä ja ne ei kyllä ole hyvät pikkuisen jalalle. Mikseipä niitäkin voisi käyttää esim. hetken uimareissulla tai vastaavalla?
Minä kävin eilen katselemassa itselleni pyörää ihan urheiluliikkeessä ja siellä samalla katselin Idalle kypärää ja istuinta myös. Ne istuimet maksoi 49-79e, en kylläkään katsellut mitä eroa niillä oli. Kerroinko jo että mies ja anoppi oli käyneet ostamassa Idalle pyörän kun me maattiinkoomassa Idan kanssa kotonà? Se on tuollainen 12-tuumanen ja eihän tuo neiti opi sitä varmaan edes tänä keväänä polkemaan :D Mut siinä on hieno työntökahva ;) Opetellaan siis ohjaamista tämä kesä.
MiaMik ja Ida 1v7kk
Täältä sitä varovaisesti kurkistetaan tälle puolelle. Tänään täyttyy Joonalla mittariiin yksi vuotta! Aamulla herätessä katsahdin kelloa ja mietin vuoden takaisia olotiloja. Taisi olla viimeiset ponnistelut silloin meneillään. Kyllä se vain aika menee niin kovin äkkiä.
Pitänee alkaa tästä vähän laittelemaan paikkoja kuntoon vieraita varten, kun tuo taapero on aukonut kaikki kaapit ja purkanut sisällöt ulos. Missähän välissä lie senkin ennättänyt tehdä=)
-Ninca ja Joona 1v-
Joonalle 1-vuotisonnittelut ja tervetuloa taaperoihin!
Kiitos kaikille kun olitte kommentoineet tuota meidän ongelmaa isovanhempien suhteen. Tänään mies sitten oli keskustellut äitinsä kanssa asiasta, sanonut että toivoisi etteivät hekään käyttäisi fyysisiä kurinpitokeinoja kun emme mekään. Ja ainakin anoppi oli sanonut, että sopii. Vähän vielä kyllä arveluttaa, että voiko luottaa siihen, ettei tuo toistu esim. meidän poissa ollessa. Luottamus on heikentynyt ja syystäkin. Täytyy nyt vähän seurailla tilannetta, enkä ainakaan heti anna Aleksia heille hoitoon. Ei tosin ole paljon ollutkaan heidän kanssaan yksinään, pari kertaa vain kun olen ollut jossain pakollisessa, neuvolassa tms. jos mies ei ole ehtinyt Aleksia katsoa. Muuten ollaan kyllä ihan päivittäin tekemisissä, kun asuvat tuossa ihan parin sadan metrin päässä...
Kiitos myös vinkeistä päiväunien/nukuttamisen suhteen. Nyt on kahtena päivänä kokeiltu sisällä päikkärien nukkumista, ja ihan hyvin on sujunut. Aleksi on nukkunut molempina päivinä 1 t 45 min, joka vaikuttaa ihan sopivalta määrältä, koska nyt yöunet on olleet taas sen 10 t. Mitä nukuttamiseen tulee, tuo itsestään nukahtaminenhan olisi se ihan optimaalisin vaihtoehto - onnistuessaan. Meillä tilannetta hankaloittaa se, että Aleksi nukkuu jo isojen poikien sängyssä ja pinnis on viety pois (ei suostunut nukkumaan pinniksessä kun perhepedistä koetettiin siirtää sinne, tuossa pikkusängyssä nukkuu ihan kohtalaisen hyvin nyt välillä jopa aamuun saakka.) Pikkusängystään siis vain karkailee jos pitäisi itsestään nukahtaa.. Uskon kuitenkin, että itsestäänkin tuo vielä joskus oppii nukahtamaan, viimeistään sitten kun alkaa vähän paremmin ymmärtämään puhetta (toivottavasti.) Kyllä tuon nukuttamisen vielä yhden lapsen kanssa jaksaa, mutta sitten kun on toinenkin niin voi olla vähän hankalampaa.. Toivottavasti tilanne korjaantuu ennen sitä.
Kengistä, Aleksilla on tällä hetkellä käytössä vain lenkkarit (ja kumisaappaat), suunnitelmissa on heti alkuviikosta käydä ostamassa jotkin tukevammat kävelykengät lisäksi. Ei ole merkkikenkiä meilläkään (eikä kyllä kenkäkauppojakaan ihan lähimain.)
Nyt en muistakaan mitä muuta piti kommentoida, joten taidan painua nukkumaan.
Viipero, Aleksi & Santeri rv14+3
VIIPEROLLE