eroon tissille nukutuksesta??
noin 51/2-kuiseksi saakka. Vauva ei nukahtanut kuin tissille tai liikkuviin vaunuihin. 5-kuisena aloitettiin soseiden antaminen minkä jälkeen oppi nukahtamaan ilman tissiä kun vatsa tuli täyteen ennen kuin ehti nukahtaa. ensimmäisen viikon oli ajoittaista kitinää nukahtaessa kun olisi sen unitissin kaivannut (tuttia kun ei syö) mutta nyt on sitten jo kuukauden päivät nukahtanut itsekseen uniriepua lutkutellen.
Kommentit (5)
..lisättäköön vielä että tuttia ja tuttipulloaei huoli ollenkaan. kamala huuto molemmista.. yritetty on!! (tuttipulloa yritetty sen takia että aina ei tarvisi tulla juoksujalkaa kotiin syöttämään kun esim isomman lapsen kanssa ulkoillaan isän ollessa vauvan kanssa kaksin kotona.)
jos herää usein jo kolmen vartin päästä päiväunilta, niin minä kokeilisin seuraavaa: Imetät ensin normaalisti kuin aina mutta et anna vielä nukahtaa siihen vaan teet vaikka " valevaipanvaihdon" , tarkoittaa virkistät vauvaa sillä, että vähennät vaateita ja vaikka aukaiset vaipat vielä ennen kuin jälleen puet hänet ja sitten annat vielä" jälkiruoan" . Ehkä hän on liian aikaisin vaipunut uneen, ennen kuin on todella ollut kylläinen?
Sen verran pieni on että olisi ihanaa jos jaksaisit vielä imettää joka lähtöön. Jaksamisia!
Sama ongelma täälläkin... Sen lisäksi haluaisin ruveta opettamaan vauvaa nukahtaan omaan pinnasänkyyn, mutta minkäs teet, kun nukahtaa vaan viereen tissille ja perhepedissä nukutaan.
ensimmäisten kuukausien ajan. Itse en jaksanut tissille nukahtamisesta edes yrittää eroon, koska koin sen kuitenkin helpoimmaksi tavaksi toimia. Tilannetta helpotti se, että vauva nukahti isälleen kantoliinaan, vaikka minun oli tätä maidontuoksuisena ihan turha yrittää. Oletteko te koittaneet tätä? On kuitenkin aika paljon helpompaa laittaa vauva liinaan kuin lähteä hänen kanssaan ulos vaunuilemaan.
Jos sinulla riittää energiaa, voi tissille nukahtamisesta yrittää eroon Pantleyn irrotusmenetelmän avulla. Homma menee jotakuinkin niin, että kun imetät vauvaa unille mennessä, irrotat hänet tissistä aina, kun hän alkaa vaikuttaa siltä, että uni tulee kohta. Jos vauva vaatii tissin takaisin suuhunsa, annat sen, mutta irrotat taas ennen nukahtamista. Tätä saa ainakin alkuvaiheessa tehdä kerran jos toisenkin ennen kuin vauva suostuu ilman tissiä nukahtamaan, mutta pikku hiljaa vauva oppii kyllä tämän uudenkin nukahtamistavan. Johdonmukainen tuossa projektissa kyllä täytyy olla, muuten ei tuloksia tule. Meillä alettiin opetella ilman tissiä nukahtamista vajaan vuoden iässä, kun yöheräilyt alkoivat mennä ihan mahdottomaksi. Alkuun irrotuksia sai tosiaan tehdä ihan kyllästymiseen asti ja nukuttamiseen meni aikaa tuhottomasti, mutta nykyään tilanne on jo aika hyvä (tyttö nyt 1v2kk). Tyttö nukahtaa iltatoimien jälkeen omaan sänkyynsä kahdeksan ja yhdensän välillä ja ottaa aamumaidon viiden ja kuuden välillä eli ihan hyvänpituinen pätkä tuohon on jo saatu ilman syöttöjä. Kyllä tuolla välillä silti yleensä joutuu ainakin kerran tytön auttamaan takaisin uneen silittelemällä tms. , mutta itse olen tilanteeseen kuitenkin jo tosi tyytyväinen.
Minua on monessa hankalalta tuntuneessa asiassa auttanut ajatus, että mikään vaihe ei kestä mahdottoman kauan. Vaikka nyt joudutkin syöttämään vauvaa useasti ja pitkään, on tilanne jo esimerkiksi kolmen kuukauden päästä erilainen. Vauva kasvaa ja oppii myös ottamaan maitonsa nopeammin. Meillä imetys ei enää koskaan kestä yli 10 minuuttia, vaikka tyttö kyllä saa tänä aikana varmasti ainakin sen määrän maitoa kuin muutaman kuukauden iässä vaikkapa puolessa tunnissa.
4-kuinen vauvamme nukahtaa ainoastaan tissille tai liikkuviin vaunuihin! nykyisin jopa päiväunille laittaessa joudun imettämään jotta saan nukkumaan. lisäksi herää usein ¿päiväunilta noin 3 vartin jälkeen eikä jatka unia ellen taas syötä!! haluaisin todella kovasti eroon tästä kierteestä. hankalaa kun isä ei saa vauvaa nukkumaan muuten kuin vaunuihin. olen tosi turhautunut sihen että monta kertää päivässä joudun makaamaan puoli tuntia syöttämässä vauvaa. jos yritän irrottaa vauvaa tissistä ennen kui on kunnolla nukahtanut, alkaa kitinä johon vain tissi auttaa. pari kertaa isä on saanut vauvan omaan sänkyynsä nukkumaan mutta itkun kanssa ja yli tunti meni. tilannetta vaikeuttaa samassa huoneessa nukkuva isosisko. eli monia iltoja ei voida vauvaa itkettää koska sitten ei nukahda myöskään isosisko. päivät olen yksin lasten kanssa joten päiväunille minulla ei edes ole aikaa alkaa yrittämään vauvan nukutusta ilman tissia kun on toinenkin hoidettavana.. mitä siis voimme tehdä!! miten muut saaneet vauvansa oppimaan pois tissille nukahtamisesta??