Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ostaa siirtolapuutarhamökki?

Vierailija
26.04.2008 |

Hyvät/huonot puolet?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvila ja huussi 4/12 jakso erilaiset ulkokohteet.

Kyllä suunnittelijat aika suoraan moittivat siirtolapuutarhoja.

Oli kyttäys ilmapiiri ja sääntöjä riitti.

Vierailija
42/65 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla on siirtolapuutarhamökki Tampereella, ja siellä ainakin on kuulemma aivan naaatttssimeininki. Jotain oman elämänsä pätijöitä koko siirtolapuutarhan hallitus täynnä. Suunnilleen saa polvirukoilla, että voi omalle pihalleen laittaa pihakeinun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että olisi ahdistavuudessaan ihan painajainen, jos ei saa mitään tehdä.

Vierailija
44/65 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea on kiva. Boheemi ja romanttinen.

En kuitenkaan hommaisi. Hommaisin okt. Jonkun vanhan remonttikohteen vaikka. Tai rakentaisin. Tai sit en. Tai kesämökin. Joku mainitsi oman saaren.

Homman ydin on siinä, etten kaipaa sanelua ja naapureita aivan liki - olkoonkin samanhenkisiä.

Sitä mökkiä ei saa edes laittaa vuokralle. Eikä majoittaa airbnb:nä. Säännöt kieltää sen.

Vierailija
45/65 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en hankkisi, koska jos haluan mökin, ehdottomasti haluan omaa rauhaa, yksityisyyttä ja vapauden tehdä ja olla, miten haluan. Noissa on mökit usein ihan vieri vieressä, ei yhtään omaa rauhaa, ja todella tiukat säännöt. Mm. mökillä ei saa yöpyä talvisin eikä siellä saa asua jne.

Jonkinasteinen työleirihän mökki aina on, oli se missä vaan. Sen takia niiden hyvien puolten pitää painaa vaakakupissa enemmän kuin huonojen.

Jos tykkäät tuollaisesta yhteisöllisyydestä, tiukoista säännöistä ja siitä, että naapurit on ihan vieressä, niin miksi ei?

Vierailija
46/65 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en hankkisi, koska jos haluan mökin, ehdottomasti haluan omaa rauhaa, yksityisyyttä ja vapauden tehdä ja olla, miten haluan. Noissa on mökit usein ihan vieri vieressä, ei yhtään omaa rauhaa, ja todella tiukat säännöt. Mm. mökillä ei saa yöpyä talvisin eikä siellä saa asua jne.

Jonkinasteinen työleirihän mökki aina on, oli se missä vaan. Sen takia niiden hyvien puolten pitää painaa vaakakupissa enemmän kuin huonojen.

Jos tykkäät tuollaisesta yhteisöllisyydestä, tiukoista säännöistä ja siitä, että naapurit on ihan vieressä, niin miksi ei?

Oulussa on ainakin siirtolapuutarha jossa saa olla ja yöpyä talvellakin.

Lämmitys ja vesi voi olla sitten työläämpi juttu talvisaikaan.

Alue on kuin kerrostalo asunnot vaakasuorassa. Naapurit lähellä, vaikka ei ole pakko olla tekemisissä , jos ei halua.

Riittää että on yksikin riitaisa ihminen, joka pilaa koko alueen tunnelman.

Vierailija
47/65 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo lappeellaan kirjoitti:

Saan olla omassa rauhassa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko olla kenenkään kanssa missään tekemisissä ellei taho. Rahalla selviää myös yhteisistä töistä. Ihana siirtolapuutarhamökki,täydellinen rauha! Siis niin halutessaan.

Mikä ihmeen täydellinen rauha jollain sadan neliön tontilla, jossa naapureita on joka puolella 10 metrin päässä? 

Kyllähän nämä pienet vailla mukavuuksia olevat ja vuoratontilla tönöttävät puutarvajat on nykyään aivan törkeästi ylihinnoiteltuja ja muutenkin kalliita. Käyttökulujen lisäksi maksat kunnalle vuokraa tontista ja jäsenmaksua siirotolapuutarhayhdistyksille ja jos et ota osaa yhteisiin töihin, niin taa on kaivettava kuvetta. 

Siirtolapuutarhat on nimenomaan ihmisille, jotka kaipaavat yhteisöllisyyttä ja naapurien läheisyyttä. Jos taas kai

Tuokin ehkä totta ja yksi ihminen niin työpaikassa, kerrostalossa, tai siirtolapuutarhassa voi pilata kaiken. Mutta kannattaako ilkeille ihmisille periksi.

Vierailija
48/65 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se jatkuva työnteko mökillä uuvuttaa jos vakityö jo on raskasta. Meillä oli pitkään siirtolapuutarhamökki kun perin sen ukilta. Joo, oli kiva kun matkaan ei mennyt aikaa mutta mutta. Mökit ovat sen verran huteria että jatkuvasti joku kohta rempallaan ja maaliakin kului joka kesä. Kerran vanhoissa putkissa joku häiriö ja putkirikko ja vesivahinko. Eikä edes vakuutus korvannut kunnolla kun oli mukamas itse huonosti huollettu. 😔 Kaikki lattiat piti uusia ja putkisto tietenkin.

No lyhyestä virsi kaunis, .e siis kertakaikkiaan väsyttiin siihen touhuun. Kun oli pakko vielä noudattaa alueen sääntöjä eli pitää aidat tietyn korkuisina, samoin puut, ja nurmikko jne. Saatiin välillä huomautuksia kun mittatikun kanssa kävivät tsekkaamassa. 😅   Lopulta myytiin pois ja myyntihinnalla ostettiin 120 km päästä pk- seudulta rantamökki jossa ei puutarhaa eli helppo Piha, mäntymaasto ja ihana pieni hiekkaranta ja kaunis vankka hyvin rakennettu mökki. 

Pyyntihinnatkin tänä päivänä aivan järkyttävät siirtismökeillä. Taisi korona nostaa hintoja, tosin nyt saa jo halvemmallakin jos tykkää sellaisesta raatamisesta.245

Vierailija
49/65 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää maata sohvalla, niin ei todellakaan kannata jos ei voi vuokrata.

Vierailija
50/65 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattiko?

Vierailija
51/65 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ostaisi. En sietäisi sitä, että on oma piha mutta naapurit on aivan kyljessä. Vanhalla puutaloalueella olen asunut ja otti kyllä päähän jos esimerkiksi lääkäri soitti ja menin ulos puhumaan, niin molemmat naapurit pihoillaan kuuli kaiken mitä sanoin. Ei enää.

Vierailija
52/65 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ostaa, mutta olisin ylivarovainen muiden palstalaisten suhteen. Olisin omissa oloissani ja tekisin mitä säännöt vaatii . Pensasaidan korkeus , nurmikon leikkaus yms.

Näistä jokapaikkaan tuntevista naapureista on jo kerrostalosta kokemuksia.

Vierailija
53/65 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koska ei ole lainkaan omaa rauhaa. Yhteis-sitä ja yhteis-tätä kaikki.

Vierailija
54/65 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen mukavia vanhoja mummeleita nämä siirtolapuutarhurit. Aika vähän siellä mitään häiriökäyttäytymistä on. Aika usein olen käynyt vieraana. Se on kyllä kumma, miten hallituksiin näköjään monessa paikassa on pesiytynyt jotain DDR:n henkisen perinnön vaalijoita, jotka kyttäävät jokaista voikukkaa ja pergolaa. Lupahakemuksia pitää täyttää joka pikkuasiasta. Esim. Englannissa on heidän vastaavissa yhdistyksissään eli allotmenteilla hyvin erilainen meno, suomalaisista pedanteista varmaan järkyttävän villi ja primitiivinen. Saa ihan itse päättää mitä siellä tontillaan tekee tai laittaako sinne vaikka kasvihuoneen, herranjestas sentään.

Vierailija
55/65 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan 16 vuodessa ehtinyt jo ostamaan ja myymään mökin.

Vierailija
56/65 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmaan 16 vuodessa ehtinyt jo ostamaan ja myymään mökin.

Totta. Mutta kannattaako tehdä uutta aloitusta kaikkien jotka harkitsevat palstaa/ mökkiä.

Minulla on mökki ja vuokrapalsta.

Vuosien saatossa olen nähnyt jos jonkin moista.

Yleisesti on ihan paikka ja passelin kokoinen omiin tarpeisiin.

Mutta

Meidän alueella on yksi pariskunta, jotka tekee hallaa alueen maineelle ja ilmapiirille.

Eivät itse ymmärrä riitelyllään ja sekaantumisellaan muiden asioihin tekevänsä mainehaittaa koko alueelle .

Heidän kirjoittelunsa yhteisissä viestikanavissa on aivan järjetöntä. Ja kun ei ymmärretä edes asioita, vaan huudella ihan päättömiä.

Hatunnosto hallituksen puheenjohtajalla, että jaksaa saikata heidän kanssaan.

Nyt onkin lähtenyt monta mökkiä myyntiin, koska kertovat, etteivät jaksa tämä pariskunnan käyttäytymistä. 

Itse olen ajatellut, etten vain välitä heistä ja jos rouva on tulossa pihalleni motkottamaan jostakin, niin käännytän tylysti ulos.

Kaiken-kaikkiaan voin suositella Siirtolapuutarha palstaa.

Meillä on nyt hyvä hallitus, järkeviä ihmisiä kaikki. Vuosien saatossa on ollut kyllä tilanteita, että joku on hämännyt olevansa asiallinen, mutta osoittautunut hankalaksi ihmisiksi.

Talkoolaisia ei vain löydy entiseen malliin, johtuu ihan tuosta pariskunnasta joka jaksaa tapella asiasta kuin asiasta.

No, palvelut ostetaan ulkopuoliselta ! Maksaa , mut minkäs voit.

Kaikesta huolimatta. Suosittelen, jos viljely ja puutarha hommat kiinnostaa. Mikään löhöilypaikka Siirtolapuutarha ei ole.

Vierailija
57/65 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökit on niin pieniä, ettei yövierasta ole pelko +++

Maksa vuosimaksun, en osallistu mihinkään, koska en halua olla tekemisissä muiden palstalaisten kanssa.

Minulla on muutama ystävä ja tuttava alueella, joiden kanssa voin olla tekemisissä.

Seuraan kuitenkin puutarha-alueen viestejä.

Hoidan asiani ja ne jotka riitelevät riitelevät keskenään.

Mitään niin tramaattista ei ole tapahtunut, että olisin riita keskusteluun osallistunut.

🏡 Minä voin suositella, pieni tupa, pienet vahingot !

ja pitkälle olen pärjännyt omilla perunoilla, porkkanoilla, marjoilla, tomaateilla, kurkulla, ja iso plus oma sauna. Aivan parasta !

Aidattu, suljettu, turvallinen alue. Kulut myös mitättömiä verrattuna oikeaan kesä mökkiin.

Vierailija
58/65 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo lappeellaan kirjoitti:

Saan olla omassa rauhassa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko olla kenenkään kanssa missään tekemisissä ellei taho. Rahalla selviää myös yhteisistä töistä. Ihana siirtolapuutarhamökki,täydellinen rauha! Siis niin halutessaan.

Mikä ihmeen täydellinen rauha jollain sadan neliön tontilla, jossa naapureita on joka puolella 10 metrin päässä? 

Sadaneliön tontti ?????

kyllä meillä Oulussa on 700 neliön tontti, ja kun siinä on pienehkö mökki pihaa on enemmän kuin monella  omakotiasukkaalla.

Toki tonteille on ripoteltu sauna, huvimaja, varasto/ liiteri, wc, kasvihuone , pieniä rakennuksia

Vierailija
59/65 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli muutaman vuoden mökki alueella jossa oli kamala määrä erilaisia kuppikuntia. Mökki ja tontti olivat ihania ja viihdyin hyvin. Varjopuolena oli sitten bilettäjät ja vielä pahempia olivat ne bilettäjien tuomitsijat ja saarnaajat. Vessat ja muut tilat olivat kehnot.

Vierailija
60/65 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän siirtolapuutarhamökkiäni etätyöhuoneena. Ilmaista tilaa 20 m2. Lisäksi virkistävää kahlata talvellakin työhuoneelle. Hiljainen paikka, vain linnut sirkuttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän