Thaimaahan 2,5v ja 11kk kanssa, onnistuuko vai onko ihan sulaa hulluutta?
Mies alkoi haaveilla ensi talveksi Thaimaan matkaa ja itseänikin houkuttaisi, mutta mitenhän tuon ikäisten kanssa onnistuisi? Onko kellään kokemuksia? Thaimaasta meillä on kyllä kokemusta mutta ilman lapsia. Nuo pitkät lennot lähinnä arveluttaa. Lyhyempiä on kyllä esikoinen jo lentänyt ja kivasti on mennyt.
Kommentit (60)
Ei se lapsiperheen arki muuksi muutu vaikka maa muuttuukin. Ruoat ja unet täytyy olla samaan aikaan.
Että teistäkin olisi varmaan kiva päästä istumaan ihan kaksistaan iltaa rannalle. Joten jos mahdollista ottakaa joku sukulainen tai muu halukas mukaan auttamaan lastenhoidossa.
En ymmärä yhtään miksi kukaan lähtisi noin kauas noin pienten kanssa. Aikahan menee lähinnä hotellille lasten ehdoilla.
lasten kanssa reissaaminen ei ole lomailua, kuten mä sen asian käsitän.
Yksi on juuri tuo rokotusasia, josta ylempänä puhuttiin. Toinen on muiden matkustajien ajattelu todella pitkällä lennolla- miettikää jos nuorempi (miksei vanhempikin) alkaa huutamaan eikä siitä tule loppua. Toki monet sanovat että " lapset ovat sellaisia" , mutta itse kiukkuisen vauvan vanhempana ei tulisi mieleenkään ottaa isoa riskiä 11-tuntisesta huutokonsertista...
Kuumuus on yksi asia, samoin se että käyttövesi täytyy katsoa tarkkaan. Millä tahansa ei voi huuhtoa edes kasvoja ja koska bakteerikanta on erilainen, syömiset on mietittävä myös. Toki purkkiruoka ym. säilyvät huoneenlämmössä, mutta jos kohdemaan lämpötila on +30 astetta, kuinka se vaikuttaa ruokiin?
Paljon mietin ja huolehdin, mutta yleensä olen myös oikeassa.
ja siitä kuukauden päästä toinen annos. Joten se ei ainakaan ole este.
luulen, että moni näistä epäilijöistä on vaan kateellisia, vaikkeivät välttämättä tajua sitä itsekään.
Mun mielestä toi reissu ei kuulosta ollenkaan mahdottomalta, vaan ihanalta! Olisi varmasti hieno kokemus lapsillekin. Kaikestahan voi aina tehdä ongelman ja mahdottoman ja listata riskit. Sen jälkeen kotona pysyminen tuntuu varmasti parhaalta vaihtoehdolta. Vaan onko siinä järkeä? Mun luonteella ainakaan ei! Mä haluan kokemuksia ja haluan antaa niitä myös lapsilleni. Ei sitä kannata mitään tehdä, jos laskee mitä kaikkea VOI tapahtua ja kuinka paljon kaikkea MUKA pitäisi tehdä ja järjestää. Älkää stressatko kaikesta!
" Kuumuus on yksi asia, samoin se että käyttövesi täytyy katsoa tarkkaan. Millä tahansa ei voi huuhtoa edes kasvoja ja koska bakteerikanta on erilainen, syömiset on mietittävä myös. Toki purkkiruoka ym. säilyvät huoneenlämmössä, mutta jos kohdemaan lämpötila on +30 astetta, kuinka se vaikuttaa ruokiin?"
Toi on siis lainaus aikaisemmasta, ja hyvä esimerkki siitä mitä tarkotan. Voi hyvänen aika! Ei Thaimaahaan tai minnekään muualle nyt kukaan kuole. Mun mielestä noi on turhia " miksi EN lähtisi JOS rahaa olisi" -tekosyitä. Vettähän saa pullossa ja hotelleista löytyy aivan varmasti jääkaappi, jossa säilyttää vaikkapa sitten niitä purkkiruokia (jos ei varaa huoneistoa, niin voi kysyä respasta, ne AIVAN varmasti hoitavat asian).
Thaimaassa ymv. lämpimissä maissa asuu lapsia, kuumuus ei ole ongelma. Ilmastoinnit on melkein joka paikassa ja rannallakin voi olla varjon alla. Monilla terasseilla ymv. on myös sellaisia " vesisuihkuttimia" joista tulee viilentävää " vesihöyryä" .
Pilaantunutta ruokaa voi saada Suomessakin, siskoni esim. sai pahan mahataudin Subwayn leivästä. Ja eri maissa on eri riskit, esim. en tunne ainuttakaan ihmistä joka olisi käynyt Egyptissä saamatta mahatautia, sitä vastoin kukaan tuttuni ei ole Thaimaasta (tai ylipäätään juuri muistakaan maista) mahatautia saanut.
Ja jos oikein pelokas on, niin voihan sitä ottaa lapselle omat puurot mukaan. Teekeittimellä lämmittää pullovettä ja tekee puuroa+antaa hedelmiä lapselle. Mutta jos kypsennettyä ruokaa syö, eipä siitä kovin helposti tauteja saa, lisäksi voi lisätä kehon vastustuskykyä maitohappobakteeri valmisteilla.
Joka vuosi moni pikkulapsi lähtee vanhempien mukana maailmalle, jos he sankoin joukuin noilla matkoilla kuolisivat/sairastusivat pahoin, niin eiköhän jo neuvoloissa ymv. kiellettäisi matkustaminen...???!
Maalaisjärkeä käyttäen kaikki menee hyvin. Huonolla tuurilla mahataudin voi saada, mutta se sama säkä olisi voinut käytdä Suomessakin, tai vaikka Tukholman risteilyllä.
Ja harva lapsi huutaa lentokoneessa. Moni nukkuu yölennoilla suurimman osan matkasta jne. Enemmän haittaa on 4-8 vuotiasta jotka remuavat ja potkivat penkkejä, huutavat ja meihkaavat jne.
Vierailija:
luulen, että moni näistä epäilijöistä on vaan kateellisia, vaikkeivät välttämättä tajua sitä itsekään.
lastensa kanssa, jos se olisi niin rasittavaa tahi pelottavaa. Minä en ainakaan. Eli eroja on meissä vanhemmissa ja myös lapsissa. Ihan kamalia kauhukuvia jotkut täällä onnistuvat maalailemaan, mutta he tuskin ovat käyneet kaukomatkalla lasten kanssa.
Me kokeiltiin ensin lyhyemmillä matkoilla. Kolmekuisena Kreikan saarelle, aivan mahtavaa. Puolivuotiaana kaupunkilomalle minä yksin lapsen kanssa kaverin luo. Kahdeksankuisena Kanarialle sukulaisten kera, kymmenkuisena kaupunkilomalle oman perheen kera ja kun kaikki em. reissut olivat menneet tosi hyvin, niin 1,5 -vuotiaana ystävien kanssa Thaimaahan.
Matka oli todella onnistunut kokemus. Ystävien kanssa matkustaminen toimii loistavasti. Ei tarvitse koko ajan puuhata yhdessä, mutta kaikki saavat tehdä haluamiaan asioita. Välillä miehet tutustuivat paikallisiin baareihin ja sitten taas naiset. Tai nauttivat kauneushoitoloiden palveluista jne... Välillä nautittiin joukolla allaselämästä tahi rannasta jne...
Tehtiin sama tänä talvena ja edelleen voin vain kehua.
Mutta jos näkee vaaroja kaikkialla ja stressaa ihan kaikesta koko ajan, niin varmasti ei kivaa ole. Silloin kannattaakin pysyä kotona.
ap, se on asenteesta kiinni! Tässäkin ketjussa löytyy niitä, jotka eivät varmasti pärjäisi pienten lasten kanssa Thaimaassa saatikka Kanarialla. Mutta tästä ketjusta löytyy myös niitä, jotka aivan varmasti pärjäisivät. Jos siis haluatte lähteä, eikun menoksi! Ihan varmasti pärjäätte kunhan ette stressaa turhista.
ja noin pitkiä matkoja lentokoneella meille kaikille? Miksi ette ota osaa ilmastotalkoisiin? Eikö jälkikasvu ole teille tärkeää? Miten voitte edelleen elää tuossa kuplamaailmassanne??? Matkustakaa Ruotsiin tai lähimpään kylpylään. Tai menkää junalla Etelä-Eurooppaan. Siinä on ihan riittävästi elämyksiä teille!
t. ei ollenkaan kateellinen, vaan teidän tyhmyydestänne ahdistunut
niin ne laivamatkat vasta tuhoisia itämerelle ovatkin ja kylpylät ovat kaikkea muuta kuin ekologisia vaihtoehtoja. Sovitaanko, että pysytään ketjun aiheessa ja keskustellaan ilmastonmuutoksesta sitten ihan toisissa ketjuissa.
Meillä on nuorin nyt parivuotias ja esikoinen jo kohta täysi-ikäinen. Jos oltaisiin odoteltu, että nuorinkin on " isompi" , melkein kukaan meidän lapsista ei koskaan pääsisi minnekään.
Thaimaan-matka on ilmastotuholainen
Ympäristö ei kiitä suomalaisia kasvaneesta kaukomatkailuinnosta. Edestakainen lentomatka Thaimaahan tuottaa hiilidioksidia 4900 kiloa. Saman suuruinen ilmastorasitus syntyy kerrostaloasunnon sähkönkulutuksessa reilun 12 vuoden aikana.
Matkailu on useimpien mielestä hauskaa. Monelle loma tarkoittaa matkaa ja moni tahtoo varmistaa irtioton arjesta menemällä lämpöön ja aurinkoon. Lomamatkailun yleistymisellä on kääntöpuolensa. Varsinkin lentäminen rasittaa ympäristöä enemmän kuin mikään muu yksittäisen ihmisen toimi.
Esimerkiksi Thaimaan-loman lennot tuottavat hiilidioksia 4 900 kiloa. Saman suuruisen rasituksen ilmastolle aiheuttavat keskivertokotitalouden sähkönkulutuksesta tulevat päästöt 12 vuoden aikana.
Ison omakotitalon sähkön- ja lämmön vuosittainen ympäristövaikutus jää Aasian-lennon vaikutuksia vähäisemmäksi. Yhtä paljon saastuttaakseen omakotitalon väki voi lisäksi ajella Helsingistä Rovaniemelle 4,5 kertaa dieselautolla.
Ympäristön kannalta parasta olisi pysyä maassa.
¿ Kaikki turha lentäminen pitäisi lopettaa, sanoo Maailman luonnonsäätiö WWF:n ilmasto-ohjelman päällikkö Karoliina Auvinen.
Läheskään jokainen ei ole valmis luopumaan ulkomaanmatkastaan. Lomailija voi silti miettiä vaihtoehtoja. Reissu perinteiseen talvilomakohteeseen Kanarian saarille on ilmaston puolesta jo parempi vaihtoehto. Sinne lentäminen tärvelee ilmastoa noin 40 prosenttia vähemmän kuin Thaimaan matkustaminen.
Kreikka on Teneriffaakin parempi valinta. Lentäminen Ateenaan ja takaisin tuottaa hiilidioksidipäästöjä alle kolmanneksen Phuketin-matkan määrästä.
Helpotuksesta ympäristö huokaa, jos lomailija päättää pysyä Suomessa. Aasian-matkaan verrattuna päästöt ovat aivan toisenlaisia, vaikka ei edes jäisi kotikulmille.
Jos lähtee junalla Lappiin, voi jyskyttää Helsingin ja Rovaniemen välin 122 kertaa ennen kuin kiusaa ilmastoa yhden Aasian-matkan verran. Tuon välin taittaminen lentäen on selvästi huonompi valinta. Edestakaiset lennot tuottavat hiilidioksidia kymmenen kertaa junamatkan verran.
Bensiiniautolla päästöjä tulee neljä kertaa enemmän kuin junalla. Suhdetta kuitenkin parantaa, jos autossa on monta matkustajaa.
Lähde: www. taloussanomat. fi/liikenne-ja-kuljetus/2008/01/15/thaimaan-matka-on-ilmastotuholainen/20081256/139
" Jos et tiedä,
niin ne laivamatkat vasta tuhoisia itämerelle ovatkin ja kylpylät ovat kaikkea muuta kuin ekologisia vaihtoehtoja. Sovitaanko, että pysytään ketjun aiheessa ja keskustellaan ilmastonmuutoksesta sitten ihan toisissa ketjuissa"
Ja sitten omat täsmennykseni;
Rakastan matkustelua, koitan nykyään vähentää kuormitusta sillä että menen vain kerran vuodessa matkalle, joka sitten kestää pidempää, n. 4vko:a yleensä, sen sijasta että lentäisin joka vuosi muutamalle pidennetylle viikonloppumatkalle.
Asun kerrostalossa, se vie vähemmän energiaa kun omakotitalossa asuminen, ja en omista autoa.
Kyllä laivaliikennekkin saastuttaa, samoin katumaasturit 250 neliöiset omakotitalot. Minä matkustan, koska sitä rakastan, ja koitan sitten muussa elämässä olla ympäristönsuojelija...
- Nelihenkisen perheen edestakaiset lennot Thaimaahan: 19 800 kg
- Nelihenkisen perheen Tukholman risteily: 1340 kg
Eli yhden Thaimaanmatkan hiilidioksidipäästöillä voi tehdä lähes 15 Tukholman risteilyä.
Lähde: kuningaskuluttaja. yle. fi/node/2020
Vierailija:
niin ne laivamatkat vasta tuhoisia itämerelle ovatkin ja kylpylät ovat kaikkea muuta kuin ekologisia vaihtoehtoja. Sovitaanko, että pysytään ketjun aiheessa ja keskustellaan ilmastonmuutoksesta sitten ihan toisissa ketjuissa.
Koska ne ovat turhia ja mitätöit niillä kaikki muut " ekotekosi" .
T. myös autoton kerrostaloasukki, joka ei enää lennä eikä kestä noita kestämättömiä ja itsekeskeisiä perusteluja noille ylipitkille lentomatkoille
Vierailija:
Minä matkustan, koska sitä rakastan, ja koitan sitten muussa elämässä olla ympäristönsuojelija...
Itse en kuitenkaan lähtisi kahden alle 3 vuotiaan kanssa kaukomatkalle aurinkoon. Kertakaikkiaan en haluaisi viettää lomaani kahdessa lapsessa kiinni (kaksi liikkuvaa, mutta pientä + allas ei ole ehkä rentouttavin vaihtoehto...).