Mitä laitatte juustotarjottimelle?
Itse en kauheasti tunne juustoja aurajuuston lisäksi ja haluaisin laitaa juustotarjottimen lauantaina kun tulee ystäviä illanviettoon.
Mitkä juustot teillä yleensä vakkareina ja iso plussa olisi jos jaksaisitte parilla sanalla kertoa mausta ja koostumuksesta.
Laitatteko jotain hedelmiämyös tarjolle?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:12"]
Valion Kappeli- saint paulin juusto, Salaneuvos Todellinen-gouda, aurajuusto on aika helppoja juustoja. Kappeli on vähän hapahko ja Salaneuvos oli aika täyteläistä. Mä kyllä tykkäsin herkutella niitä ihan hapankorppujen ja suolakeksejen kera.
[/quote]
Näiden kaveriksi Viola valkosipulituorejuusto, niin avot!
Miksi homejuustoa (yök) pitäisi aina olla useampaa, kun muita vain se yksi?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:03"]
Nuo hillokkeet on kamalia, mutta hifistelyyn toki oivia.
[/quote]
Mä pidän enemmän hillokkeista kuin hedelmistä sellaisenaan juustojen kanssa. Italiassa ja Ranskassa tottunut siihen tapaan. Tuoreet viikunat toki ykkösenä hedelmistä, mutta vain puusta poimittuna -ei raakana kaupan tiskiltä
Riippuu haluaako 'hienompaa' vai semmoista perussettiä. Meillä ei-niin juustotietävillä tarjolla on ollut mm. perus auraa, jokin maustettu tuorejuusto, valion kappeli/ritari, ja sitten muutama spessujuttu haettuna citymarketin juustotiskiltä. Viimeksi tarttui mukaan nuoren vuohen juustoa, sekä brietä. En muista nyt ensimmäiselle hienompaa nimeä mutta oli todella hyvää. Lisukkeena ohuita pipareita, ja niitä laadukkaampia voileipäkeksejä. Ja tummia viinirypäleitä.
Tässä siis tälläinen karvalakkiversio opiskelijabudjetilla:D aina on myös vieraille maistunut.
Teen lautaset jälkkäriks. Kaksi kovaa ja kaksi pehmeää, rypäleet, päärynää ja ananaskirsikoita sekä keksit. Pienille puisille leikkuulaudoille.
Wau! Tulipa paljon tietoa ja juustonimiä mistä en ole koskaan kuullutkaan. Noi hillokkeetkin oli aika uus juttu. Ajattelin panostaa siihen juustotarjottimeen ja poimia vastauksista joitakin juustoja. Hyvä vinkki oli myös noi ilmakuivatut kinkut. Tarjolla on eri viiniejä, jotka mieheni sit taas tuntee paremmin.
Kiitos
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:40"]Teen lautaset jälkkäriks. Kaksi kovaa ja kaksi pehmeää, rypäleet, päärynää ja ananaskirsikoita sekä keksit. Pienille puisille leikkuulaudoille.
[/quote]
Ei hyvä idea. Kaikki eivät jaksa syödä tai tykkää.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:40"]Teen lautaset jälkkäriks. Kaksi kovaa ja kaksi pehmeää, rypäleet, päärynää ja ananaskirsikoita sekä keksit. Pienille puisille leikkuulaudoille.
[/quote]
Ei hyvä idea. Kaikki eivät jaksa syödä tai tykkää.
[/quote]
Teen sellaisille vieraille, joiden tiedän tykkäävän. M
Itse rakastan Fourme Ambert sinihomejuustoa, sitä siis. Sitten Morbier, Brie ja Viinitarhurin juusto. Lisäksi vielä joku vuohenjuusto joko levitteenä tai pötkönä.
Lisukkeiksi hilloa, keksejä, hedelmiä ja käyhän ne viinirypäleetkin tai siis otan ne, vaikka noloja olisivatkin ; )
Niin. Myös oliiveja ja patonkia ja ilmakuivattua kinkkua voisi laittaa ahhh.
Ite tykkään näistä vaikkei mitään hifistelyjuustoja olekkaan eli aura, mustapekka, pikkusisko (se valkosipulinen, taitaa olla nykyään myös mustapekka nimellä) sit savupaprikachili, jossa kovempi kuori, aurinkokuivattutomaatti tuorejuusto ja joku kermajuusto. Lisäksi paprikasuolakeksejä, viinirypäleitä ja punkkua.
Meil on manchegoa, chiligoudaa, cheddaria. Hyviä ja varmoja tarjottavia. Rypäleitä, oliiveja, serranokinkkua, suolakeksejä. Ei tosin ollakaan mitään juustospesialisteja. Briestä ei tykätä.
oma suosikki taitaa olla gruyère, ehkä myös appenzeller. en muista tarkkoja nimiä, mutta ostan näitä stockalta. jos pääset stockmannille, siellä on hyvä valikoima erilaisia juustoja (ja henkilökunnalta voi kysyä neuvoja).
juustotarjottimelle ottaisin myös jotain (sini)homejuustoa, aura on aika tylsä ja arkinen valinta mulle, ja jotain brietä.
edamit, kermajuustot ja goudatkin on tosi mietoja (ja tylsiä), mutta sopivat toki tottumattomalle juustoherkuttelijalle. minäkin olen sitä mieltä, että ne ovat lähinnä leivänpäällysjuustoja (omalle juustotarjottimelle en niitä laittaisi).
itse en pidä viineillä tai esansseilla maustetuista juustoista (tyyliin pähkinä), emmentalit eivät myöskään kuulu mun suosikkijuustoihin.
erilaiset hillot, pähkinät, hedelmät ja keksit sopivat tosiaan hyvin juustojen lisukkeiksi.
Lemppareitani ovat Österkron-viherhome (vähän kuin aura, mutta voimakkaampi), chiligouda (kuivattua chiliä sisältävä gouda), brie (valkohomejuusto, tallimainen maku, pehmeä sisältä, kovempi kuori) ja aito britticheddar.
Brietä, eli valkohomejuustoa. Ihan ehoton suosikki vaikkei paljon millekään maistu. Sitten joku voimakas savujuusto ja se sinihomejuusto. Joskus jotain uusia kokeiluita, mutta nuo kolme ekaa on ehottomia favoritteja. Sitten suolakeksiä, päärynää (sopii hyvin brien ja suolakeksin kaveriksi), piparkakkuja ja ehkä viinirypäleitä.
Mulla oli nyt viimeksi sellainen vähän randomlautanen mihin ostin tarjouksessa olleita juustoja. Siinä oli Aura gold (vahvempaa sinihomejuustoa), valkohomejuustoa tavallista ja sellaista tryffelillä maustettua, Ritari kermajuustoa, vanhaa goudaa ja vuohenjuustoa. Lisäksi keksilajitelma juustoille, pipareita, viinirypäleitä ja lakkahilloa.
Laktoositon versio: Aura, Viola laktoositon, kermainen kypsytetty juusto esim. Port Salut, Gouda tai Salaneuvos, Emmental, ja ehkä Manchego kovimmaksi palaksi. Ohuet crackerit (huom. ei saa olla maitoa!), sekä piparit näin joulunaikaan. Lisäksi ilmakuivattua kinkkua ja viinirypäleitä. Punkku ja valkkari, jotka voivat olla makeahkoja ja täyteläisiä vastapainoksi juustojen suolaisuudelle (esim. Syrah tai Rioja ja joku puolimakea valkkari).
Valion Kappeli- saint paulin juusto, Salaneuvos Todellinen-gouda, aurajuusto on aika helppoja juustoja. Kappeli on vähän hapahko ja Salaneuvos oli aika täyteläistä. Mä kyllä tykkäsin herkutella niitä ihan hapankorppujen ja suolakeksejen kera.