Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka otatte vastaan kommentit muiden kasvatusnäkemyksistä?

21.04.2008 |

Siispä, painin omasta mielestäni hankalan ongelman kanssa.. Työskentelen lastentarhanopettajana, joka tuo oman vahvan osansa ongelmaani. Mieheni siskolla on kaksi ihanaa lasta (4v. & 1,5v.), joiden kanssa vietämme paljon vapaa-aikaamme. Nyt on kuitenkin alkanut tuntumaan, että mielelläni vähentäisin käyntejä heidän luonaan. Lapsia kyllä otan mielelläni meille hoitoon. Mutta omat ja lasten äidin kasvatukselliset näkemykset ja tavat poikkeavat toisistaan todella paljon ja omat voimani menevät vierailuilla vain siihen, että saan hermoni hillittyä, etten puutu äidin tapoihin toimia lastensa kanssa. Tiedän kyllä, että jokainen kasvattaa lapsensa omalla tavallaan, mutta uskoisin, että minun tapani toimisivat joskus paremmin varsinkin uhmakkaan 4-vuotiaan kanssa. Äiti on usein olevinaan jämäkkä ja vaativa, muttei lähes koskaan vie käskyjään ja sanomisiaan perille ja loppuun asti.

Ruokailutottumukset ovat heillä myös aivan toista luokkaa kuin mihin itse olen tottunut ja itse vaadin. Ruokapöydässä saa olla leluja, ruokapöydästä voidaan välillä lähteä leikkimään ja palata kohta takaisin, ruoan kanssa saa " leikkiä" ja ruokailu kulkee hyvin pitkälti 4-vuotiaan pillin mukaan. 1,5-vuotias on hyvää vauhtia tulossa isomman jalan jäljillä ja lähtee pöydästä aina, kuin isompikin. Pukemis-/lähtemistilanteet ovat edestakaisin puljaamista ja vetkuttelua. Välillä äiti uhkaa/kertoo lähtevänsä, muttei kuitenkaan koskaan vie uhkaustaan edes lähelle toteuttamista. Kiellot ja kehoitukset menevät kaikenlaisissa tilanteissa (leikki, leikin siivoaminen ja lopettaminen, pukeminen, vessassa käynnit, nukkumaan menot, kaupassa käynnit) kuuroille korville, eikä niitä koskaan viedä loppuun asti. Myös läpsiminen, tavaroiden heittely ja paiskominen ovat aivan arkipäivää ja jonkalaista toimintaa itse en voi suvaita.

Itse vaadin tuolta 4-vuotiaalta, kuin myös ikätasonsa mukaan 1,5-vuotiaaltakin, esimerkiksi leikin siivoamista, ruokatapoja, kohteliaisuutta ja tottelevaisuutta. Usein tilanteet minun kanssani venyvätkin, koska lapset eivät usko minunkaan olevan tosissaan, koska kotonakaan ei olla. Tilanteet kuitenkin viedään loppuun asti ja usein isompi pahoittaakin tilanteissa mielensä ja suutahtaa. Onneksi asia pystytään kuitenkin joka kerta puhumaan ja hoitamaan ja hoksaavana ja fiksuna lapsena hän yleensä ymmärtää miksi näin toimitaan.

Kuinka siis itse toimisitte tilanteessani? Ottaisitteko asian puheeksi äidin kanssa? Tarjoaisitteko hänelle omia tapojanne? Ja mitä ajattelisitte äitinä siitä, jos ottaisin asian puheeksi? Olen kyllä varma siitä, että äiti on huomannut sen, että minä vaadin lapsilta enemmän kuin hän ja jaksan viedä tilanteet loppuun saakka, joten uskon hänen kyllä sisäistäneen sen, että meidän tapamme ovat erilaiset. Josko hän kuitenkin uskoo pärjäävänsä omilla tavoillaan, eikä koe tarvitsevansa uusia menetelmiä ja keinoja.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
28.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Toivoisin todella, että kunhan omat lapseni ovat sen ikäisiä, että heidän käytöstään esim. juuri tämä sukulaisäiti pääsisi kehumaan, kuten tuossa kerroit, niin siinä vaiheessa varmasti sanoisin, että kaikki on vain kasvatuksen ja ohjauksen tulosta, eikä lainkaan geeneissä ja syntyessä lapseeni tullutta käytöstä. "

Juuri noin minäkin olen ajatellut - todellakin menneessä aikamuodossa. Meidän neljästä lapsesta yksi opetti, että vaikka kuinka olen johdonmukainen ja " sopivasti tiukka" , se ei aina riitä / auta. Se opettavainen lapsi on aivan julman kovapäinen ja ärhäkkä! Myös erinomaisen suloinen ja ihana, mutta suuttuessaan hyppää tasajalkaa yli puolen metrin korkeuteen ja HUUTAA. Ja on paha suustaan. Hänellä on ikää nyt viisi vuotta ja pieniä merkkejä itsehillinnästä on ilmaantunut. Nykyään kaupassa kiukkuamisen saa poikki, koska hän tietää että kaupassa huutaminen ja / tai raivoaminen vie hänet hyvin nopeasti loppureissun ajaksi autoon. Tämä piti kerran toteuttaa, mutta sen jälkeen on varoittaminen riittänyt (se yksi kerta oli kaikkinensa melko nopea sen jälkeen, kun tenava odotti yksin autossa ;)).

Kun lapsia oli vasta kaksi, pidin itseäni kohtuullisen taitavana kasvattajana *nolo*, koska kaksi ensimmäistä ovat olleet tottelevaisia ja" hyvin kasvatettuja" - sitten syntyi tuittupää.

Siperia opettaa, myös ymmärrystä :)

Vielä muiden neuvomiseen: Minä otan mielelläni neuvoja vastaan, jos neuvoja osaa pukea ohjeensa keskustelun lomaan eikä arvostele minun tapojani. Diplomaattisuus kunniaan, sanoisin :)

Vierailija
22/22 |
30.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin kun me kasvatetaan tyttöä niin ollaan jotenkin tietoisesti yritetty välttää tätä " olehan nyt kiltti tyttö" -puhetta, ja myös liikaa varottamista (esim. " varo ettet putoa tuolilta kun kiipeilet" tai " varo ettei vaatteet likaannu" ).. Koska niin, myös liika kiltteys ja varominen voi olla lapselle (ja varsinkin tytölle, joille se on muutenkin normi ja oletus) huono juttu, isona työelämässä ja ihmissuhteissa viimeistään. Mustelmista oppii, niin kauan tietenkin kun perusturvallisuus on taattu. Ja pikkasen lapsessa (ja aikuisessakin) saa mun mielestä olla myös Peppi Pitkätossua.

No, lapsella on voimallinen oma tahto ja viime aikoina ollaankin sitten saatu palkkioksi tällainen komenteluongelma, jota nyt sitten yritetään kitkeä erilaisin keinoin. Yllättävän hankalaa opettaa lapsi siihen, että omien vaatimusten takana saa seistä, mutta se ei tarkoita sitä, että saisi huutaa ja karjua jos joku ei mene juuri oman tahdon mukaisesti.

Päiväkoti on kyllä tältä osin myös ollut tosi hyvä, lapsi on oppinut siellä puolustamaan omia oikeuksiaan (kun aikuiset eivät ehdi puuttua jokaiseen lapionriistoon pihalla) ja toisaalta neuvottelemaan ja sopimaan ja leikkimään muiden kanssa yhdessä ja yhteistyössä.. Mutta että siperia opettaa, indeed..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla