Kestositeiden käyttäjiä?
Mietin kestoihin siirtymistä ja vähän tässä laskeskelen säästääkö siinä jotakin vai onko vain ekologista
Montako sidettä sinulla on käytössä? Onko riittävä määrä? Onko riittävästi kuukautisten ajaksi vai pitääkö pestä välillä Onko yösiteitä tai pikkuhousunsuojia?
Kauanko kestävät käytössä? Useita vuosia?
Paljonko muuten kertissidepaketti maksaa, en ole itse hintaa miettinyt kun ostettava on kuitenkin.
Kommentit (9)
Ostin kaverin kehotuksesta yhden kestävän ja pestävän luomusiteen kokeilumielessä. Ei sopinut mun elämäntyyliin lainkaan. Oikeasti, en halua koko päivää kuljeskella töissä ja kaupungilla verisiä siteitä muovipussissa laukun pohjalla kuljetellen.
Mulla on vielä aika runsaat kuukautiset, joten siteitä pitäis päivän aikana vaihtaa noin kolmesti. Kuukautiset on muutenkin sen verran epämukava juttu, että haluan päästä niistä siteistä nopeasti eroon enkä pestä ja kuivatella niitä. Ne on kuitenkin sen verran paksuja, että kuivatusrummussakin niiden kuivatus kestää iät ja ajat.
Yksi kertakäyttösidepaketti maksaa n. 3,50 euroa. Sen voin kuukaudessa uhrata oman mukavuuteni eteen.
En ole kokenut niitä ongelmallisiksi, kotona kun vaihdan, laitan siteen saman tien likoon ja pesen hetken päästä sen käsin (kuten pesen kaikki siteet, sillä ne ovat merinovillaa), Kaupungilla rullaan siteen pieneen muovipussiin, jossa säilytän puhdasta sidettä.
Olen niin tyytyväinen omiin neulottuihin ja sen jälkeen huovutettuihin siteisiini, etten osaisi edes kuvitella paluuta ärsyttäviin kertiksiin. Nuorena niitä käytin, käytin ja allergisoiduin. Nyt mulla ei ole ollut edes hiivaa, mikä tahtoi iskeä aiemmin kertissiteiden ja tamponien kanssa kuukkarien loppupuolella.
Mulla on aika vähän siteitä käytössä. Pari maxikokoista paksumpaa, kolme pienempää, yksi pikkarisuojan ja siteen välimuoto ja yksi pikkarisuoja.
Kun tein näitä siteitä, tein niitä aina kuhunkin tarpeeseen ja kun saatoin tehdä ne näin optimaalisiksi, tarvitsinkin niitä yllättävän vähän. Tosin pesen siteen yleensä aina heti ja saan sen kuivumaan rättipatterille pyyhkeen päälle, eli se kuivuu parissa tunnissa.
Minä kestoilen nykyään ja kestoilun syynä ei ole kyllä valitettavasti ekologisuus eikä ekonomisuuskaan vaan ihan vaan mukavuus. Ihan järkyttävä ero on sille, että onko kestot vai kertakäyttöiset.
Kotona kestoilen, reissun päällä toki kertikset.
Mulla kestoja jotain 18 varmaan ja ne yleensä riittää, jos muutaman kertiksenkin käytän. Nykyään menkat sellaiset, että noista 18 saattaa mennä melkein puolet ekana päivänä ja sitten taas ei juuri montaa tarvitse per päivä. Joskus jos olen koko ajan kotosalla, niin pesen toki parin päivän päästä ja voin ottaa kuivaneita loppumenkoista käyttöön taas eli kyllä tuo 18 riittää täyskestoillessakin täysin. Mulla on aika paljon standardikokoisia, mut olen myös teetättänyt mulle sopivia mittatilaustyönä
Sitä en ymmärrä, että miten joku viitsii yhdellä edes kokeillakaan. Ostaa nyt vaikka 4 alkuunsa, niin saa edes päivän tarpeet.
Niin, mutta mukavuus on kyllä ihan omaa luokkaa. Mua ei saa kertakäyttöisiin vaihtamaan enää. Kestoista ei ole kokemusta kuin vasta 8kk (vauva 9kk, jee), joten niiden kestävyydestä en osaa sanoa. Luulisin, että riippuu paljon kankaista. Jopa samalla valmistajallakin on hyvin erilaisia kankaita.
Kertakäyttöisiä löytyy myös euron paketti, ne minusta kertakäyttöisistä melkeinpä muuten parhaita, joten niitäkin kannattaa kokeilla, jos ei ole aikaisempaa kokemusta!
tiedän, ettei se sovi kaikile, mutta kaikkien kannattaisi sitä kokeilla!
Mulla menee Vuokkosia tuplapakkaus yksien menkkojen aikana eikä aina riitäkään.
Nykyään käytän kuukuppia. Sen kanssa menee kestopikkuhousunsuojia 6/pvä ja yks yöside. Ekoiksi siteiksi ostin Igu*leen kokeilupakkauksen, missä oli kolmea kokoa. Ne oli kivoja ja ompelin itelleni 20 pikkuhousunsuojaa.
vielä parempi kuin kestositeet. Sitten jos se ei sovi on kestikset hyvä vaihtoehto, mutta kuppia ne eivät kyllä millään voita
Mustakin on tullut vannoutut kupin käyttäjä. Kivempi kuin mikään side. Hetki meni ettäopin käyttämään, mutta nyt en enää vaihtais. Kyllä varmaan kuppia tai kestositeitä käyttämällä säästääkin, kuppi maksaa ittensä n. vuodessa takaisin.
Montako sidettä sinulla on käytössä?
TÄllä hetkellä 12. Aloitin viidellä.
Onko riittävä määrä? On, ja alle kymmenelläkin pärjää.
Onko riittävästi kuukautisten ajaksi vai pitääkö pestä välillä? No silloin kun oli 5 piti pestä välillä. Nyt ei ole pakko, mutta yleensä kyllä pesen silti.
Onko yösiteitä tai pikkuhousunsuojia? Ei ole. Siis minulla, kun en tarvitse. Olemassa niitä kyllä on.
Kauanko kestävät käytössä? Useita vuosia? Joo, kestävät useita vuosia. Mun vanhimmat on nyt 3v vanhoja ja ovat ihan hyvässä kunnossa. Se tietty vaikuttaa, jos jättää ne pitkäksi aikaa pesemättä, (esim unohtaa kuukaudeksi jonnekin pyykkikaapin perälle, kuten kaverini) niin tahroja voi olla vaikea saada enää puhtaaksi.
Paljonko muuten kertissidepaketti maksaa, en ole itse hintaa miettinyt kun ostettava on kuitenkin. TÄhän en valitettavasti osaa vastata. Enkä tiedä kestojenkaan hintaa, kun olen tehnyt itse.