Saako teillä sisällä juosta ja hyppiä esim. alas sohvalta? MIksi saa/ei saa?
Meillä lapset 5v poika ja 3v tyttö saavat juosta sisällä ja hyppiä alas sohvilta. Meidän mielestä sisälläkin saa liikkua, ei tarvii aina leikkiä paikallaan. Olen hyvilläni kun lapset " riehuu" ja hyppii, kun että istuisivat esim. telkkaria tuijottamassa koko päivän ;)
Tuttavaperheistä olemme ainoita jossa saa juosta ja möyriä ja pomppia sohvalla.
Kommentit (51)
janne ahosena sohvalta :) meillä ei ole erityisen liikunnallinen lapsi, joten olen onnellinen kunhan joskus hyppii ja kiipeilee.
Ulos saa mennä riehumaan ja yläkerrassa saa mellastaa, mutta menee hermo jos penskat pomppivat kalusteiden päällä.
juoksemista välillä kyllä tapahtuu, mutta ei sitä nyt voi varsinaisesti juoksemiseksi sanoa. Sohvalla ja sängyllä ei saa hyppiä, mutta sohvalta saa hyppiä (meillä leikitään aika usein Nykasen Mattia..)
Sohvilla pomppiminen on kielletty, ksoka aina joku tulee pää edellä alas, lisäksi meillä on uusi sohva ja en jaksa kuunnella päätöntä riehumsita sisätiloissa
Vierailija:
Kertokaapa niuhottajat, miten kanavoin tämän tarpeen oikein, niin etten kasvata lapsestani huonokäytöksistä hirviötä? Esim A) Kiellän häntä harrastamasta mäkihyppyä B) Annan hänen harrastaa mäkihyppyä vain ulkona??
Liikkuminen on vain hyväksi ja ostetaan uusi sohva, jos tuo jossain vaiheessa ottaa nokkiinsa tuollaisesta käsittelystä.
ulkona saavat juosta ja temmeltää mielin määrin. Saavat hyvin liikuntaa päiväkodin pihassa ja jumppahetkissä sekä ihan hyötyliikuntana, koska meillä ei ole autoa ja joka paikkaan kävellään (ja välillä juostaankin..)
Sisällä eivät saa juosta ja hyppiä huonekaluilta turvallisuussyistä. Meillä on asunto kahdessa kerroksessa ja liukkaat lattiat. Mitä isompi edellä sitä pienempi perässä. Pari aivotärähdystä on jo koettu, kerran hammas mennyt alahuulen alapuolelta läpi. Meillä on liian pieni koti, jotta juoksentelu olisi turvallista. Minä myös itse hermostun, jos joku koko ajan hyppii ja juoksee kotona. Minullakin on oikeus rauhoittumiseen esim. työpäivien jälkeen iltaisin. Lasten ei tarvitse kuin pukea päälle ja mennä ulos pomppimaan, jos sitä vailla ovat. Meillä on kaksi tyttöä, joista isompi (5v.) on koko ajan liikkeessä. Hän pomppisi koko ajan sisätiloissa. Mutta rajoitan toimintaa edellä mainituista syistä.
Noin niinkuin kestävän kehityksenkin kannalta tuntuu aika karmealta, jos lapset saavat rikkoa huonekaluja ja tilalle ostetaan tosta noin vaan uusi. Minä kyllä kannatan sitä, että esineitä kohdellaan varovaisesti, jotta ne säilyisivät ehjinä mahdollisimman pitkään. Mielestäni on tärkeää opettaa myös lapsille kestävän kehityksen periaatteita.
Vierailija:
Liikkuminen on vain hyväksi ja ostetaan uusi sohva, jos tuo jossain vaiheessa ottaa nokkiinsa tuollaisesta käsittelystä.
Juoksemiseen ja hyppimiseen vaikuttaa myös perheen koko. Ei meidänkään esikoinen yksinään jaksanut juosta, mutta kun on useampi sisarus, ei juoksua voi välttää esim. hippaleikissä.
Meillä on kestävät ja aika painavat sohvat (siis sitä ajatellen etteivät kippaa ympäri niissä leikeissä), joten sohvista en ole huolissani. Mutta taapero voi kyllä satuttaa itsensä hyppiessään paljaalle parketille.
Musta se kiipeily ja hyppely näyttää koordinaatiota kehittävältä ja terveelliseltä, eikä siitä ole mitään haittaakaan.
No tietysti kun on kaksi poikaa, ne ovat luonteeltaankin jo villimpiä kuin tytöt. Tytöt eivät välttämättä edes halua pomppia sohvilla yms.
Tila on myös mielestäni se joka vaikuttaa, meillä kun tuota tilaa on niin paljon, että ihan vapaasti saavat pomppia ja kiivetä, sen ansiosta meidän pojat ovat oppineet " säilymään hengissä" vaaratilanteissa, ei ole murtuneet kädet eikä nilkat, kun osaavat pudota ja kaatua oikein.
Vieraissa ei hypitä, eikä riehuta. Samat säännöt eivät todellakaan päde kotona ja vierailla. Mummolassa syötetään esim. keksiä niin paljon kun napa vetää, kotona taas ei.
Riehuminen kun loppuu paljon 5v jälkeen, tai ainakin meidän tuon ikäinen poika on jo paljon rauhottunut esim. 3v verrattuna. Turhaa huutoa ja hammasten kiristystä. Minulla on oma huone missä paljon luen ja katson omia ohjelmia, siellä ei saa häiritä eikä pomppia, muutoin saa koko talossa. Meillä toki pojat ovat paljon pihallakin mutta vaativat silti tuon " riuhumisen" aina välillä.
Emmehän kuitenkaan halua kasvattaa pojista tyttöjä tai jotain mammanpoikia! vaan tulevaisuuteen kunnon MIEHIÄ!
Rajojen pitäminen on mielestäni jotain aivan muuta. Tiedetään mikä on oikein ja mikä väärin yms.
Toki ymmärrän jos tilat ovat pienet niin ehkä homma on toinen, EIhän semmoisessa voi olla mitenkään rauhassa jos lapset riehuu koko ajan.