Lapsillani ei ole kohta enää kavereita koska meillä ei ole tietokoneita eikä uutuus leluja!
Minkälaisia lapsia teistä osa kasvattaa? Onko teidän alle kouluikäisillä tietokoneita, kaikki mahd. uutuus lelut, autot ja ukkelit?
Minä olen alusta asti ollut sitä mieltä ettei lapsi ole yhtään sen onnellisempi jos sille ostaa kaikki maailman lelut kun muutaman hyvän lelun kanssa. Lapsilla on iso laatikollinen leluja(autoja, ukkeleita, palikoita), on palapelejä, lautapelejä ja paljon kirjoja. On automatto huoneessa, piirustuspöytä jne. Silti kaikki lasteni kaverit kun tulevat käymään niin alkavat heti pyörittelee silmiään ja sanovat ettei poikieni huoneessa ole mitään tekemistä? Ja omat lapseni leikkivät siellä täysin onnellisina ja tekemistä riittää enemmän kun tarpeeksi. Koskaan en ole kuullut sanaa: tylsää!
Monasti olen ohjannut näitä lapsieni kavereita että leikkisivät yhdessä automatolla, tekisivät muovailuvahalla, olen antanut askartelu ohjeita ja leikkisivät vaikka kauppaa niinkuin omat lapseni leikkivät.. Ei niitä kiinnosta. Eivät osaa leikkiä edes kauppaa!? Missä on teidän lasten mielikuvitus? Eikö teidän lapset askartele? Tee muovailuvahalla? Piirrä vesiväreillä? Leiki mielikuvitusleikkejä(kauppaa, apteekkia, " kotia" )?
Olen ylpeä lapsistani, he ovat hyvin tyytyväisiä vähäänkin. Toinen poika leikkii tunti tolkulla ulkona vaikka leluna on vain yksi keppi! Mielikuvitus on mieletön. Kotona kun niille antaa vaikka legot niin jo menee 2-3h hyvin leikkien erillaisia merimies ja kapteenikoukku leikkejä. Ei nämä muut lapset osaa leikkiä. Hetken pyörittelevät legoja käsissään ja sitten lähtevät jo kotiin?
Lapseni ovat 5 ja 6v.!
Kommentit (7)
teitsikkalapset ei leiki varmaan kenenkään kanssa, joten eikö niiltä juuri puutu ne kaverit? Meilläpäin on kasapäin lapsia jotka ei leiki tietsikkapelejä ja pleikkareita koko ajan ja joiden lelut ei ole hienoimmasta päästä vaan lapset leikkii yhdessä nukeilla, autoilla jne. Eikä asuta edes maalla vaan ihan täällä uudellamaalla! Mutta tietty meidän lapset on päivähoidossa, jossa on virikkeitä ja opetetaan ihan leikkiä ;-)) eikä asuta jossain takapajulan metsämökissä, jossa kaverit asuu kilometrien päässä eikä ole kavereita lähellä vaan on pelattava sitä tietsikkaa ajan kuluksi kaiket päivät...
Sanoin, että meillä on sellainen, mutta se on meidän pojan eikä siihen kosketa. Lapset keksivät sitten ihan itse paljonkin tekemistä, yhdessä, ja oppivat käyttämään mielikuvistusta, kun vähän heitä tökki alkuun. Tyttöjeni kaverit taas eivät viitsi tulla meille synttäreille, kun meillä on " tylsää" . Ei ole valmiiksi suunniteltuja ohjelmia riittävästi eikä edes lahjoja synttärivieraille.
Onneksi me asumme tällaisella huonomaineisella alueella sitten. Suurin osa lapsista on maahanmuuttajaperheistä tai mokuperheistä, kuten meidänkin lapset.
Pääasiassa lapset leikkivät ulkona, etenkin kun kelit tällaiset. Tytöillä ei ole kovin paljon leluja, osa leluista minun vanhojani (nuken sänky, keinutuoli jne). Hyvin ovat yhteisymmärryksessä kaveriensa kanssa leikkineet niillä mitä meillä on ollut tarjota.
Lautapelitkin kelvanneet. Lapset 5v ja 7v.
Kyllä minua ihmetetyttää miten ei pihan lapset osaa leikkiä normaaleja leikkejä enää nykyään.
Asumme kaupungissa, emme missään takapajulassa.
On meilläkin tietokoneet ja pleikkarit, mutta mieleeni ei ole tullutkaan että lapseni vielä näitä vempaimia käyttäisi. Eivät onneksi ole kiinnostuneitakaan. Sen sijaan ystäväni 6v. pelaa joka päivä pari tuntia pleikkaria, ei hän edes käsitä miksi pitäisi leikkiä lattialla autoilla jotain mielikuvitusleikkiä kun voi pelata rallipeliä!?
Omat lapseni ovat kotona kasvatettuja, luovuus näkyy lapsista. AP
Mikä on mennyt pieleen? Miksei lapsenne osaa leikkiä normaalisti? En halua syylistää tai arvostella, mutta jotenkin olen aivan äimänä näitten nykylapsien kanssa.... AP
Eli ei se pleikan pelaaminen keneenkään normaalia lasta pilaa.
Kunhan kaikessa muistaa kohtuun niin hyvin menee.
Ja meillä ei tarvitse edes rajoittaa tuota pelaamista kun osaavat ihan itse tehdä muutakin.
Tuo yksi joka kirjoitti tutusta pojasta joka ei tajua mitä järkeä on leikkiä leikkiautoilla kun voi pleikalla ajaa rallia niin... En tiedä mitä tohon sanoisin. En ole ikinä törmännyt moiseen meidän lapsien kohdalla. Ja meillä on ihan kotihoidettu lapset eskariin asti joten en myöskään ymmärrä tuota tarhan ylistystä ja väitettä että siellä opetetaan leikkimään??? Kyllähän jokainen terve ja tasapainoinen lapsi nyt leikkiä osaa ihan luonnostaan???
Tarhassa toki varmaan opitaan sosiaalisia taitoja paremmin jollei pihasta/tuttavaperheistä löydy yhtään kaveria (meillä löytyy).
mutta ei meillä alle kouluikäiset koskaan niitä pelaa, eikä edes kysele niiden perään, ei omat lapset eikä kylässä olijatkaan.