Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallinen tää Suomen ristiäis/ vauvan nimen anto tapa.

Vierailija
19.04.2008 |

Mä oon aina miettiny, ei varmaan missään muualla maailmassa pimitetä 2kk vauvan nimee ihan vaan jonku pinttyneen, kirkollisen tavan vuoksi? Ristiäisissähän lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja tavallaan sillä ei ole mitään tekemistä nimen kanssa... Kastetaanhan muuallakin Euroopassa lapset seurakunnan/kirkon yhteyteen, mutta nimet niille annetaan silti heti kun sopiva nimi tiedetään (yleensä synnytyslaitoksella tai nimi pitää viimeistään rekisteröidä 2viikoa syntymästä). Musta on outoa, että sitä vauvan nimeä ei saa sanoa kellekkään kahteen kuukauteen, vaikka se onkin tiedossa, mutta tämä toki vain minun mielipide ja jokainen tehköön tavallaan, kunhan ihmettelen " ääneen" . Ja kuinkahan moni oikeesti uskoo siihen Jumala Jeesus paatokseen mitä pappi siellä ristiäisissä julistaa.... onhan sekin tapa, mutta muualla kyllä noi uskonto asiat pidetään ihan erillään nimen annosta, siis toki kristityt ihmiset saavat lapsen kastaa, mutta miks se nimen anto siihen samaan yhteyteen?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen nimeä ei saanut paljastaa ennen kuin on kastettu, ettei paholainen kuule ja osaa kutsua lasta nimeltä.

Vierailija
2/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja moni tulee ristiäisiin juuri sen nimen takia. Olisi noloa mennä jonnekin vain sen takia, että se on uskonnollinen tilaisuus. Olisi noloa järjestää tilaisuus jonka pääsanoma on hengellinen, eikä se nimenanto.

Onhan ripillepääsynkin pääsyy Suomessa se, että sitten pääsee deittailemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä nimen pimittäminen kuulu mitenkään kastekäytäntöön. Jotkut vaan muuten haluaa pitää sen salassa. Se on kuitenkin lähempänä slaavilaista shamanistista taikauskoa (jossa paha silmä voi iskeä lapseen jos tietää lapen nimen ennen kastetta) kuin luterilaista kastekäytäntöä.

Vierailija
4/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papithan eivät suosittele tuota pimittämistapaa, koska se on taikauskoinen tapa, ei uskonnollinen. Ja kun sitä nimeä ei tosiaankaan kasteessa anneta, vaan nimi lapsella jo silloin kun aletaan kastaa. Kaste on seurakuntaan liittäminen.

Vierailija
5/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus tuntee lapsensa nimensä perusteella. Sen takia suurimmalla osalla on KIIIRE nimetä lapsensa. Meillä lapset on ollut parin päivän sisällä omia itseäin. Ja kastjuhlaan kutsuttiin ihan sillä omalla nimellä.

Vierailija
6/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimeä ristiäisiin. Mekin kerromme heti, kun sen keksimme...

Onkohan yleisempää " junttipiireissä" , kun siellä oikeasti luullaan, että ristiäiset on jokin nimenantotilaisuus?

Vierailija
7/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onhan ripillepääsynkin pääsyy Suomessa se, että sitten pääsee deittailemaan.

Vierailija
8/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen nimen saa sanoa millon haluaa, mut ihmetelen miksi 90% ei sano vaan pimittää sitä nimeä. Muualla Euroopassa on aikankin tapana sanoo se nimi heti ja ne jotka ovat uskovaisia kastavat/ baptisoivat vauvansa/ lapsensa ihan sen kirkollisuuden vuoksi. Siispä, outoa tekopyhyyttä pyytää se pappi kotiin nimeä julistamaan jos ei itse usko koko kirkolliseen/ uskonnolliseen huuhaahan

Vierailija
9/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en kyllä taas tunne ketään joka olisi kertonut nimen ennen ristiäisiä? Olet sitten varmaan uskiksia, he vain kertovat. Tuttavantuttavani kuulemma kertoi lapsen nimen etukäteen. Jotenkin kyll menee hohto niistä ristiäisistä jos kuulee etukäteen...

Vierailija
10/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka sanoneet lapsen nimen ennen ristiäisiä! Kaikki about 20 ystävä pariskuntaa ovat pimittäneet lapsen nimen tasan tarkkaan ristiäisiin saakka ja nimeä kysyttäessä kuulemma pappi saa sen sit sanoa.

Vierailija
11/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viattoman sielun itselleen... ja entisaikaan ajateltiin, että nimessä on voimaa, eli jos lapsen nimi lausuttaisiin ennenkuin hänet siunatiin, nimen tietäminen voisi edesauttaa paholaista pahoissa aikeissaan. Siitä siis juontuu se, että nimi kuullaan julkisesti vasta papin suusta, vaikka vanhemmat olisivat sen jo aiemmin päättäneet. Tämä ei varmaan ole kirkon oppi sinänsä.

Tuohon samaa nimiasiaan varmaan liittyy se etät pahoille ja pelottaville asioille annettiin toisia nimiä, etteivät ne kuulisi itseään kutsuttavan jos niistä puhuu, eli otso = karhu.

Mitä taikauskoon tulee, niin kaikenlaista taikauskoa ja muuta huu-haata esiintyy kyllä aivan riittämiin ulkomailla, ehkei sitten tässä asiassa, mutta ei tässä taas tarvitse erityisesti suomea ja suomalaisa haukkua kummllisista tavoista.

Vierailija
12/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään ristiäisiä kun ei kuuluta kirkkoonkaan

Vierailija
13/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu - siksi ristiäiset.

Eivät kaveritkaan ole uskiksia.

Vierailija
14/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan ihmetellään...

Vierailija
15/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yleensä toisen ultran kohdalla ollaan ilmoitettu minkä niminen kaveri on tulossa.

Vierailija
16/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi outoa kutsua lasta jollain muulla kuin hänen nimellään ennen ristiäisiä. Tai sitten pitäisi koko ajan varoa puheitaan.

Tavat on erilaisia, meillä laitettiin jo synnäritekstareissa nimi. Toiset kertovat vasta ristiäisissä.

Vierailija
17/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä siinä haetaan hiukan jännitystä elämään kun ei kerrota lapsen nimeä ennen ristiäisiä.

Lapsellani oli nimi jo synnytyslaitoksella, joten eipä tullut mieleen sitä pimittää vaan heti kutsuttiin ihan nimellä.

Tosin ei minua häiritse jos joku ei lapsensa nimeä kerro, vaikka outo tapahan se on.

Vierailija
18/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeassa olen ollut. Ainoastaan ateisti perheet on pimittänyt mun kokemuksen mukaan..

Vierailija
19/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ristiäisiä en ollut ihan varma nimestä, vasta ristiäisaamuna. Ristiäiset olivat viikonloppuna joten vasta maanantaina seurakunta pääsi rekisteröimään nimen ( tai ilmoitti kai maistraatille)

Joo, ja meillä pimitettiin kaikki mahdollisimmat nimivalinnat kaikilta.

Vierailija
20/59 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdyn ap:n mielipiteeseen. hassuinta minusta asiassa on, että kun nykyvanhemmat pitää olla heti menossa vauvan kanssa minne ikinä mieli tekeekin, jotkut jopa käyvät vauvan kanssa ulkomailla ennen kuin vauva on saanut nimen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi