Mulla on vahvasti se tunne että olisin voinut pysäyttää Tämä Pekka -Ericin.
Jos siis olisi ollut kyseisen koulun henkilökuntaa. Tulen hyvin toimeen toisinajattelijoiden kanssa ja olisi ollut mielenkiintoista pohtia Auvisen näkökulmia.
Mikä teki ikäistensä vuorovaikutuksen niin hankalaksi?
Onko se niin kamalaa keskustella ihmisen kanssa jotka ovat erikoisesti pukeutuneita ja ihmisiä joilla on erilainen tukkatyyli?
Kommentit (26)
että jos lapseni jonain päivänä on sitä mieltä, että sivullisten tappaminen " tarpeeksi hyvästä syystä" on oikeutettua, tajuaisin että hänet on vietävä hoitoon ja äkkiä. Olkoonkin että kyseessä on teini, jotka saattavat haahuilla milloin mitäkin.
varmasti monella täysin ulkopuolisella voi olla ajatuksia siitä, että " minä olisin voinut" tai " olisin osannut hoitaa paremmin" .
Me kuitenkin katsomme tapahtunutta väistämättä sen valossa, että tiedämme lopputuloksen. Se ei ollut kenenkään Jokelassa työskennelleen tai opiskelleen tiedossa eikä varmastikaan edes mahdollisissa ajatuksissa. Arkielämä (varsinkin koulussa) on niin moneen suuntaan kiireistä, ettei yhteen ihmiseen ehditä keskittyä niin kokonaisvaltaisesti kuin voisi jälkikäteen kuvitella, kun huudetaan " miksei huomattu" ja " miksei puututtu juuri oikealla tavalla" . Ehkä rehtorikin tuossa tilanteessa ajatteli voivansa pysäyttää tapahtumat ja " ymmärtää" tai ihmissuhdetaidoillaan hillitä ampujaa (samoin kuin sinä tunnut ajattelevan - vaikka viitannetkin ennaltaehkäisyyn), mutta tiedämme, miten kävi.
aatteet vain poikkesivat massasta. Ja kakkosen kanssa olen samaa mieltä että tuskin olisit mitään auttanut. itseasiassa veikkaisin että olisit tappolistalla itsekin ollut jos olisit " yrittänyt auttaa" häntä
Itse nuorena toisinajattelijana uskon, että olisin voinut löytää yhteyden häneen. Nuorena on helppo etsiä ääriliikkeistä voimaa arkeen, mutta elämänohjeeksi ne eivät useinkaan sovellu?
ap
Mutta nykytodellisuus lukioissa on sellainen, että kaikkia opiskelijoita ei yksinkertaisesti pysty huomaamaan, ei ope eikä kukaan muukaan henkilökunnasta. Kun 35 opiskelijaa ilmestyy luokkaan kolmesti viikossa noin 7 viikon ajan, ja on paljon asiaa läpikäytävänä, niin ne, joihin huomiota enemmän riittää, ovat sormin laskettavissa. Käytävillä kulkiessa sitten miettii niitä muita: itsekseen istuskelevia, vakavia nuoria.
mutta hirveän paljon on kyllä sellaista ettei kiusaamiselle tehdä yhtään mitään