Mulla on vahvasti se tunne että olisin voinut pysäyttää Tämä Pekka -Ericin.
Jos siis olisi ollut kyseisen koulun henkilökuntaa. Tulen hyvin toimeen toisinajattelijoiden kanssa ja olisi ollut mielenkiintoista pohtia Auvisen näkökulmia.
Mikä teki ikäistensä vuorovaikutuksen niin hankalaksi?
Onko se niin kamalaa keskustella ihmisen kanssa jotka ovat erikoisesti pukeutuneita ja ihmisiä joilla on erilainen tukkatyyli?
Kommentit (26)
Olen saanut koulutuksen joka riittää koulukuraattorin hommiin. Mielestäni sellaisessa virassa tulee olla ihminen joka TODELLA tekee kaikkensa vaikka virka-ajan ulkopuolellakin!
ap
että voisit pelastaa maailman.
Sinä kuvitelmissasi pystyt parantamaan Pekka-Ericin mutta se on valitettavasti myöhäistä.
Paranna joku muu. Kenties otat mieheksesi jonkun juopon jonka parannat suitsait
Joka kokee että jokainen nuori on ainutlaatuinen ja kapinallinen omalla tavallaan. Ps. minulla on aviomieheni ollut rinnallani yli 10v..
ap
Mutta kyllä se pää tulee vetävän käteen. Koululaitos ei tällaisenaan tuollaiseen huolehtimiseen pysty, vaikka kuinka huudettaisiin, että TÄYTYY pystyä.
Terv. entinen idealisti
selvittänyt mielenterveysongelmaisen nuoren ajatusmaailmaa. Itse ymmärrän jossain määrin PE:n ajatusmaailmaa. Järjettömän ihmisvihan ja halveksunnan tunteminen ei ole niin kauhean vaikeaa.
ajatukseni siitä että olsin voinut olla käsi ei ole naivi se on vain myöhäinen. Se ajatus vain piiinaa ja piinaa..
ap
ja pitää heitä sinua alempiarvoisina ja ilman oikeutta elää ja lisääntyä. Se on ihan oma lukunsa mielenterveysongelmissa.
harhainen sinä minun mielestäni olet!
Hänhän suunnitteli tekoaan pitkään ja heilui aseellaan jne.
Tämä teko OLI pysätettävissä, jonkun pysäytettävissä!
ap
Eikös P-E:n perhe ollut ihan välittävä, rakastava ja huolehtiva, sellaista idealistista viherpiipertäjä-meininkiä? Ehkä vähän liiankin idealistinen ja salliva tosin, mutta en tiedä mitä se huostaanotto siinä olisi auttanut.
Meistä kukaan ei tiedä, mitä kaikkea hän sisällään piti, eikä koskaan saa tietääkään.
Ehkä hänet olisi pelastanut vaikka yläasteella aloitettu larppaaminen (josta moni vähän " outo" sai kaveripiirin) tai Luonto-Liiton aktivismi (siellä oli paljon aatteellisia ja spekuloivia erikoisuuksia kun itse toimintaan osallistuim) tai mikä tahansa toiminta, jonka viiteryhmään hän olisi voinut terveesti ja turvallisesti kuulua.
Tai ehkä se olisi ollut joku samanikäinen tyttö, johon Pekka olisi tutustunut netissä ja tavannut sitten ja ajautunutkin pasifismin ja humanismin tielle ihastuttuaan.
No, mitään noista ei tapahtunut, ja ehkä mikään ei olisi auttanutkaan.
Ihan turha spekuloida, kuten joku tässäkin ketjussa jo sanoi, niin sen sijaan voi mennä olemaan aikuinen niille teineille, jotka ovat edelleen elossa. Tai vaikka leikki-ikäisille, jotka pihoilla juoksevat aikuisennälkäisenä, kun kotona ei kukaan jaksa olla aikuinen.
Itse uskon kaiken vaikuttavan kaikkeen. Uskon että yksikin sana voi muuttaa maailman (koska mitä muuta se on kuin henkilökohtaisten kokemuksien summa itse kullekin) tai sitten se sana voi olla aivan yhden tekevä. Omat sanani ja tekoni muuttavat kuitenkin myös oman maailmani.
Olisit ollut sille roskaa. Psykopaatteja kannattaa väistellä, kun he sekoavat lopullisesti.
jotain kuraattoria tai muuta " sosiaalimammaa" , joka olisi yrittänyt auttaa.
ajattelin, että olisin voinut tehdä jotain estääkseni tragedian, kun edellisenä iltana olin surffaillut You Tubessa ja etsinyt sieltä kaikenlaisilla hakusanoilla yhtä sun toista ja sitten soimasin itseäni, kun en keksinyt etsiä entisen kotikyläni nimellä mitään.
Mutta sitten kävi ilmi, että olin erehtynyt. Luulin ensin, että Pekka-Eric laittoi nuo videonsa Jokela-massacresta jo edellisenä iltana, mutta hänhän laittoi ne aamulla tuntia paria aiemmin ennen veritekoa.
Avainasemassa oli ne, joille hän kertoi aikeistaan, mutta jotka eivät suostuneet uskomaan ja näkemään. Varmaan samanlaisia hukassa olevia nuoria kuin Pekka-Eric itsekin.
luin silloin jokelan jälkeen parikin juttua, missä joku aavisteli, että Pekka tekisi koulusurman kun puhui niin levottomia, youtubessa oli videokin aiheesta
jos olisivat ilmoittaneet poliisille eivätkä vaan spekuloineet itsekseen niin jotain olisi voitu ehkä tehdä, ainakaan pekka ei olisi ehkä saanut aselupaa
Oireita tämän taudin kärjistymisesta ovat eristäytyminen, masennus, lisääntynyt agressiivisuus, avoimemmat puheet väkivaltaisista haaveista.
Valitettavasti ap, on olemassa ihmisiä jotka ovat parantumattomasti sairaita ja kun heillä napsahtaa, niin siinä ei auta mikään puhe, lääkitys tms.
Rehtori ja terveydenhoitaja ei pelastuneet, vaikka hekin yrittivät paeta.
mutta uskon minäkin, että olisi se voitu estää puuttumalla aiemmin selviin merkkeihin ja esimerkiksi kiusaamiseen. Todella outoa, että kiusaaminen on painettu niin villaisella, " eihän sellainen nyt vaikuta" . Noin sanovat ne, jotka eivät sellaista ole koskaan kokeneet. Opettajiksi eivät mene koulukiusatut, he eivät tiedä, mitä se on, ja siksi eivät välitä eivätkä puutu asiaan. Siis useimmat. Ja rehtoreille varsinkin on koulun kiiltokuvamaine tärkeämpi kuin lasten hyvinvointi. Uskon, että ap:lla olisi ollut edellytyksiä puuttua tilanteeseen. Kukaan ei voi tietää, olisiko tuota silti voitu estää, mutta ehkä.
Olen ollut vuoden opettajan sijaisena ja kyllä raivostutti kunnella sitä lässytystä ja nysväämistä esimerkiksi kun puhuttiin lukiolaisista, joita oli kiusattu yläasteella todella pahasti. Mitään ei ollut tehty, säälitelty vain kahvikupposen ääressä opettajainhuoneessa.
Minun tunneillani eikä minun nähteni jauhettu toisista paskaa, kummasti se tuli selväksi, kun sen teki selväksi. Pahimpiin paskapäihin ei tietenkään varmaan mikään auta.
ja että kiusaaminen oli jopa pahentunut kun vanhemmat olivat yrittäneet puuttua asiaan, niin mitä ihmettä siellä koulussa oli sitten tehty sen lopettamiseksi? Siis oliko tehty mitään? Miten se on mahdollista että se vain paheni?
Ja mitenkähän paljon juuri tällaista tapahtuu monelle nuorelle?
t. 7