Voiko tämä oikeasti mennä näin?! Ketä uskoa?
Mistä löydän sen laskurin jolla voi laskettua paljonko päivähoito maksaa? Olen yh ja kaksi lasta ja nyt työkkäri pakottaa hakemaan töihin vaikka liiton kanssa sovittu että voin olla kotihoidontuella siihen asti kunnes kuopus täyttää kolme. Päivärahakin laskettu niin että siitä on kelan tuet vähennetty. Eikö työttömällä oikeasti ole oikeutta hoitaa lasta kotona, onko se vain työssä käyvien oikeus?!
Pärjäisin taloudellisesti ja henkisesti paljon paremmin kun saisin hoitaa lapset kotona.
Kommentit (14)
Minä ja nro2 ollaan varmaan yhtä tyhmiä... =)
Et voi saada useita päällekkäisiä etuuksia eli sinun tulee päättää oletko kotihoidontuella eli poissa työmarkkinoilta vai liiton päivärahalla eli potentiaalinen työnhakija.
ja jos todella haluat niitä työttömyyskorvauksia niin tarkoittaa sitä että sun on oltava valmis ottamaan työ vastaan.
jos olet pelkällä hoitorahalla niin sitten ei työhön kutsuja tule. hae loput rahat sossusta.
Työtä on otettava vastaan jos sitä tarjotaan, sillä työttömyyspäivärahan saajahan on työttömänä työnhakijana työttömyyskortistossa.
Sanoi että liiton päivät kuluvat normaalisti. Miksi ihmeessä muuten päiväraha olisi laskettu siten että siitä on vähennetty kotihoidontuli jos se ei mahdollista johonkin?! Mutta siis mistä minä löydän jotain laskuria tai taulukkoa paljonko päivähoito maksaa?
ap
Pointti on kuitenkin se, eikä sitä voi liittokaan muuksi väittää, että kun on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, on velvoitettu ottamaan työtä vastaan kun sitä tarjotaan. Jos asut Helsingissä, löydät tiedot päivähoitomaksuista sosiaaliviraston nettisivuilta.
Niinhän alkuperäisessä viestissä lukeekin; " Päivärahakin laskettu niin että siitä on kelan tuet vähennetty" .
Eikö tämä juuri tarkoitakin sitä, että hänen työttömyyspäivärahastaan on vähennetty tuo kodinhoitotuen osuus?
Tosin pitänee tähän mainita, että tämäkin tilanne on vasta -90 luvulla muuttunut.
Oma esikoiseni on jo täysi-ikäinen, mutta vielä vuonna -92 sain hänestä kodinhoitotukea ja täyden ansiosidonnaisen päivärahan molemmat yhtaikaa. Sitten tähän tilanteeseen puututtiin ja siihen tuli muutos joka on tämä nykyinen käytäntö.
Ihan varmaan liiton kans voit sopia että ole vaan kotona ja nosta päivärahaa :D Varmasti ovat tarkottaneet että sen aikaa kun uusia töitä ilmaantuu ja JOS ei ilmaannu niin sit päivät loppuun.
Just nämä on niitä ihmisiä jotka ei oikeasti edes halua töihin!
Tukia ollaan kieli pitkällä vaatimassa ja itketään kun esim päivähoitomaksut nousevat mutta annapa olla kun itse pitäisi lähteä työelämään ja veroja maksamaan niin koetetaan kaikin tavoin vetkuilla.
Jos halaut olle vain kotana lastenkanssa niin sitten se on olta kotihoidontuella. Työttömyyskorvausta maksetaan jos työnhakiljalle ei ole tarjota työtä. Ei liitto voi luvata ettei töihin tarvitse mennä.
Kysymys olikin siitä ettei liitosta selvitetty tätä asiaa minulle kunnolla ja ehdin asennoitua että voin viettää aikaa lasten kanssa kotona. Jouduin sanomaan itseni eron takia irti työstäni koska piti vaihtaa paikkakuntaa. Ikäni olen töitä tehnyt enkä totisesti vieroksu mitään työtä. Tämän takia haluaisin juuri selvittää paljonko ne hoitomaksut on kun aina olen maksanut maksimit mutta nyt ei ole enää toista apuna laskujen kanssa. Pitää pistää kaikki suunnitelmat uusiksi, mutta kuten jo totesin, asennoitumiskysymys!
ap
tosin päivärahoista vähennetään kotihoidontuen määrä, eli rahasumma on sama PAITSI kunnissa jossa maksetaan kuntalisää jota sitten taas ei vähennetä päivärahasta.
Eli esim. espoolainen voittaa summassa tuon kuntalisän verran.
Vierailija:
tosin päivärahoista vähennetään kotihoidontuen määrä, eli rahasumma on sama PAITSI kunnissa jossa maksetaan kuntalisää jota sitten taas ei vähennetä päivärahasta.
Eli esim. espoolainen voittaa summassa tuon kuntalisän verran.
Minä olen työnhakija, mutta nimikkeellä työssäkäyvä työnhakija, koska teen keikkatyötä. Keskimäärin 2-3 pitkää vuoroa viikossa.
Saan palkan lisäksi soviteltua liiton päivärahaa, josta vähennetään kotihoidontuki, jota opiskelija/ myöskin keikkatyöläinen avimieheni saa.
Kunnassamme saa kuntalisää n. 140 e. Tosin meiltä se loppui jo kun lapsi täytti kaksi vuotta.
Eli siis hoidamme lapsen vuorotellen kotona ja saamme siis kotihoidontukea koska lapsi ei ole päivähoidossa.
Työkkäri on toistaiseksi ainakin jättänyt minut rauhaa, koska teen kuitenkin keikkatyötä, ja vakituisia paikkoja on harvoin tarjolla. Niitäkin olen kyllä hakenut, mutte ei ole tärpännyt.
työvoimatoimistoon täytyy sinun olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Jos haluat olla kotona hoidat lapsesi kotihoidontuen turvin.