Kestovaippailun vaikeus?? Selittäkää!
En voi ymmärtää, miksi niin harva käyttää kestovaippoja vauvoilla? Mitään hankalaa tuossa kun ei tunnu olevan. Käytetty vaippa nopeaan huuhteluun ja odottamaan pesua, koneeseen pyörimään muiden pyykkien mukana ja taas päälle.
Jos on mahdollisuus 1) Antaa lapselleen puhtaampi ympäristö 2) Vähentää synteettisten aineiden määrää pienen herkällä iholla 3) säästää (aika paljonkin) rahaa ilman ylimääräistä vaivaa, miksi niin harva siihen ryhtyy?
Kertokaa, pelkäättekö jonkinlaista leimautumista ' hörhöksi' vai onko syynä laiskuus? (Näennäisesti kertis helpompi, mutta onko se vaippapakettien raahaaminen kaupasta ja roskisten kantaminen ulos lopulta kovin mieltä ylentävää?)
Ja ei, vaipat eivät haise pesua odotellessa, oikeasti kertis haisee enemmän roskiksessa.
Kiinnostaa vaan, miksi haluatte jälkikasvunne elävän tulevaisuudessa jätteiden keskellä, kun omilla teoillaan voi vaikuttaa.
t. Eräs ihan tavallinen äiti, jolle kestovaippailu ei ole hörhöilyä, vaan normaali, järkevä tapa toimia lapsen parhaaksi
Kommentit (84)
Lapseni käyttää kertiksiä, kestoja en edes ole harkinnut. Ystäväni lapsi käyttää pelkkiä kestoja. Minun lapseni nukkuu kolmen tunnin päiväunia ja yöt läpeensä. Ystäväni lapsi ei koskaan nuku yli 45 minuuttia kerrallaan päivällä eikä muutamaa tuntia pitempään yöllä. Sattumaako? Vai voiko johtua siitä, että lapsen unisykli nyt vaan on 45 minuuttia ja unijaksojen välillä lapset pissaavat? En tiedä, kunhan heitän tällaisen ajatuksen ilmaan.
Olin kerran jossain imetystukiryhmän jutussa ja siellä oli eräs äiti, joka käytti kestovaippoja! Kertokaa miksi hän vaihtoi sen kahden tunnin aikana lapselleen vaipan neljä kertaa ja kaksi kertaa housut??? Hyvä on imuteho kestovaipoissa??!!! Joopa joo!!!
luulin siellä olevan " uusimman tietoisuuden" .
kyllähän sitä vaippaa voi pitää 2x12h jolloin se on pallona virtsageelimössöstä yök.
Tällä hetkellä käytetään kestoja, koska ei ole mitään järkeä käyttää pikku pisuille sellaista isoa muovikönttiä.
Alkuun ostin kaikenlaisia vaippoja, mutta sain ne kaikki myytyä myös eteenpäin sopivaan hintaan. meillä on nyt M, petite ja L vaippakoot käytössä. M-koot ovat pikku hiljaa pieniä. lapsi on 8kk. Meillä on ollut sellaiset 12 M-koon vaippaa hankittuna. Nyt kun siirryn L kokoon, olen hankkinut noin 10 vaippaa tähän mennessä.
Lähes kaikki vaipat olen ostanut huutiksesta käytettynä. max 17e. osa ollut vähemmän. Eli esim noi M-koon vaipat, jotka meillä oli käytössä lähes 5kk, maksoivat noin 170e. Myyn ne eteenpäin ja saan suurimman osan rahoista takaisin.
L-koon vaippoja ostin myös käytetyynä. Taisin ostaa 7 vaipan paketin postikuluineen 110e. tuolla hinnalla tietty sais 600 vaippaa, mutta se jätemäärä olis ihan järkky. jos vaikka menis 5 vaippaa päivässä, niin eipä se olis kuin 3kk vaipat.
Vierailija:
Lapseni käyttää kertiksiä, kestoja en edes ole harkinnut. Ystäväni lapsi käyttää pelkkiä kestoja. Minun lapseni nukkuu kolmen tunnin päiväunia ja yöt läpeensä. Ystäväni lapsi ei koskaan nuku yli 45 minuuttia kerrallaan päivällä eikä muutamaa tuntia pitempään yöllä. Sattumaako? Vai voiko johtua siitä, että lapsen unisykli nyt vaan on 45 minuuttia ja unijaksojen välillä lapset pissaavat? En tiedä, kunhan heitän tällaisen ajatuksen ilmaan.
Meidän päivisin kestoja käyttävä poika on nukkunut tähänastisen elämänsä (5kk) aikana päivittäin yleensä kahdet 3-5 tunnin unet. Yöt nukkuu yhdellä syötöllä, mutta öisin me kyllä käytetään kertiksiä, eli sitä ei voi vertailla.
Ja toisekseen:
Meillä on käytössä 10kpl nauhavaippoja (yht. 32e) ja saman verran harsoja (saatu perintönä ja äitiyspakkauksesta). Päällä villahousuja hahtuvasta, itse tehty, langat maksavat n. 5e/housut. Housuja pitää tietysti olla erikokoisia mutta nauhikset ja hahtuvat käyvät koko vaippaiän. Ei ole paksu eikä kankea paketti eikä tule punaisia kiristysjälkiä kuten kertiksistä. Imuteho vain ei riitä yöksi.
Vaippoja kuluu normaalipäivänä 3-4 kestoja ja yksi kertis yötä varten. Ei musta niin hirveän paljon.
Vierailija:
hahtuvasta, itse tehty, langat maksavat n. 5e/housut. Housuja pitää tietysti olla erikokoisia mutta nauhikset ja hahtuvat käyvät koko vaippaiän.
kertistelijät, paljonkos te saatte vaipoistanne ;)
Tiedän parikin lasta, jotka käyttävät kestoja niin haisevat ihan pissalle ja jollekin ihmeelliselle.
Koko ajan kerhossakin toiset äidit luulevat, että jollain on kakka kun haju on vahva.
Kertikset ovat nykyään hajuttomia ja muutenkin niin paljon ohuempia, et luulis lapsellakin olevan mukavampi olla niissä.
Mutta se haju aina mietityttää. Kertokaa kestiksien käyttäjät miksi ne vaipat rupeavat haisemaan lapsen päällä jo yhdestä pissasta?
joskus jos oli tullut pestyä ne kiireessä pikapesulla, niin alkoivat haista heti seuraavalla kerralla pienestäkin pissamäärästä, joten luonnollisesti pesin aina pitkällä ohjelmalla. Haju johtuu siitä, että vaipat eivät ole siistejä. Kun tottuu puhtaisiin ja raikkaisiin kestoihin, niin kertisvaipat tuntuvat haisevan paljon pahemmalta, semmoiselta kemikaalilta. Siihenkin hajuun vaan turtuu, nimim kokemusta on ;) Meillä on aina käytetty lomilla yms kertiksiä joten kokemusta molemmista. En ole mikään fanaattinen kestoilija.
Ensimmäiseksi tulee mieleen juuri se, että miten ne vaipat on pesty. Pesuaineella, pesulämpötilalla ja koneen täyttöasteella on paljon merkitystä.
Toiseksi, jotkut materiaalit, omasta kokemuksestani hamppu, haisevat karmeille kastuessaan. Siksipä en halua meille hamppuvaippoja.
Meillä on käytetyille vaipoille pesuvati vessan nurkassa, sinne viskaan vaipat sellaisenaan (kakat ravistelen pönttöön). Mun mielestä tuo vati ei haise, kunhan sitä ei hirveästi hämmennä. Sen sijaan kertisroskis haisee järkyttävälle... Kun kaverit käy kylässä muksujensa kanssa ja lykkää kakkavaipat sinne (tai yleensä jättävät lattialle, josta mun täytyy ne siivota).
Fanaattiseksi kestoilijaksi en tunnustaudu, mutta meillä nyt kaksi yökestoilevaa, päiväkuivaa lasta (vajaa2v ja 4v)
jos niitä ei pestä silloin tällöin 90 asteessa. N. kuukauden välein pyöräytän ne pitkällä pesuohjelmalla 90 asteessa ja haju katoaa. Silitys ajaa saman asian, eli bakteerikasvusto kuolee.
Ne pestään normaalisti 60 asteessa pitkällä ohjelmalla, aina välillä pyöritän keittopesussa niin ei ainakaan ala haista.
Vessassa ne käytetyt vaipat kyllä pikkasen haisee pissalta, mulla on juuri tuotekehittely kesken kun yritän kehitellä niille hajutonta säilytystä. Jos laittaisin vaipat etikkaveteen likoamaan, ne eivät haisisi, mutta kun en tykkää liottaa niitä ja liotuksesta niitä on ällöttävä laittaa pyykkikoneeseen.
Ja kun välillä on käytetty kertiksiä (reissussa jne.) NE kyllä haisevat heti pikkupisun tullessa. Hei muuten, voihan se joidenkin kestojen haju riippua kuorimatskusta? Meillä käytetään villakuoria ja ne ei kyllä haise.
Eli me aloitettiin kestoilu viime keväänä näitä aikoja vuoden vanhan tytön kanssa. Vaippoihin on tämän vuoden aikana mennyt noin. 280¿. Nämä vaipat käyvät hyvin koko vaippaiän loppuun saakka, eivät ole paksuja tai hankalia (kun mieskin niitä viitsii käyttää) Samoja vaippoja käyttää myös meidän 4v yöllä.
Jos olisin aloittanut vastasyntyneen kanssa, niin tuo vaippoihin kulunut summa olisi noin 200¿ suurempi.
Ennen kestoja meillä käytettiin kertiksiä hintaan 0,22¿/kpl. Niitä kului päivässä 5-10 (eli ihan pienen kanssa enemmän kuin vähän isomman kanssa) Tällä hetkellä kestoja menee päivässä 2v:llä 1-2, riippuen tarviiko ulos/päiväunille vaippaa vai ei ja 4v:llä noin 4kpl/viikko. Kun aloitettiin tää touhu, kului vuosikkaalla 6-7 kestoa päivässä, ja tuo määrä tippui nopeasti.
Kestoja on saatavilla onesize koolla, jolloin sama vaippa käy 4kg-16kg lapselle. Vaippoja tarvii mun laskujen mukaan olla noin 20-24kpl, ettei tarvitse koko ajan pestä. uutena nuo maksavat parikymmpiä kappale, käytettynä löytää kympillä...
Se on sillä siksi, että muutoin meillä vaihdettaisiin lakanat sängystä joka yön jälkeen. Toiset kun kastelee öisin pidempään kuin toiset.
ehkä 150 euroa ja nyt ovat käytössä jo kolmannella lapsella. 3 lapsen vaipattamisesta pikkusumma ja onhan noilla vielä jälleenmyyntiarvoakin. Käytän harsoja/ flanelleja/ sisävaippoja villahousujen kanssa, FuzzyBunzeja tai Bumpyn kuoria taittoflanellilla vauvan iästä ja tilanteesta riippuen.
ja täällä onkin taas yllättäen hyvin agressiivissävyistä kirjoittelua.
Faktaa numeroista, pyysi joku.
Vauvamme vaipat: eri merkkisiä, mutta koska ei ole taittelutyyppiä, ei harsoja eikä taskuvaippoja, vaan tyyliin sisävaippa ja pöksyt päälle. (vrt äitiyspakkaus) Helppoa, eikä ohivuotoja.
Alkuinvestointi n. 160 ¿, muutamia vaippoja saatiin suvulta lahjoina, kun ensin todettiin parhaat vauvan ruumiinrakenteelle.
Suurin osa vaipoista hankittiin vähän käytettyinä, osa jopa käyttämättöminä, mutta ei kestokaupoista, joissa yksi vaippa voi maksaa yli 20 euroa. (Huutis esim. hyvä ostopaikka.)
Kun vauva kasvoi ohi kilojen ensimmäisistä, myin liiat saaden n. 100¿ jälleenmyynnistä ja investoin suunnilleen saman summan isompiin. Ihan eurolleen en nyt pysty tähän hätään laskemaan.
Pari vaippaa oli pakko säästää nostalgia-syistä, ne pienimmät..
Pesukustannuksia tulee vauvapyykistä joka tapauksessa. Meillä pestään vaipat ja pyykit joka toinen päivä, eli rallin pyörittämiseen riittää alle 20 vaippaa.
Sanoisin, että kohtuullinen hinta. Kestoissa ei kannata katsoa sitä kalleimman vaihtoehdon hintaa ja kertoa 20:lla. Kyllä vaippaan saa menemään vaikka 500 jos haluaa, mutta halvemmallakin pääsee!
Mielestäni ei ole normaalia tai järkevää, että kestovaippaa vaihdetaan pari kertaa tunnissa.
Ei myöskään se, että vauvalla pidetään samaa kertisvaippaa puoli vrk putkeen.
Ymmärrän loistavasti sen, ettei kestoilu ole mahdollista, jos ei omista pesukonetta.
En ole väittänyt olevani fanaattinen vaippojen suhteen, meilläkin on ollut muutaman kerran kertakäyttövaippa käytössä, eikä siinä mitään.
Mieluummin kuitenkin kotioloissa käytän kestoja, kun pystyn.
Miksi en käytä itse kestositeitä? Kuten jo aiemmin totesin, olen tamponi-ihmisiä. Synnärillä ei kestositeitä jaeltu, joten ... ;)
ap
Eli ei todellakaan tarvitse vaihtaa puolen tunnin välein.
meillä tuli vaipat todella edullisiksi, sillä ostimme vaippakuoret valmiina, mutta äitini ompeli kaikki sisävaipat. Ja imuksi laitettiin esim. vanhan kylpytakin kangasta.
Pikkulapset pääsääntöisesti käyttävät vaippoja, eli väkisinkin niihin menee rahaa ja luonnonvaroja. Kysymys kuuluukin, mitkä vaipat kuluttaa niitä _vähiten_.
Nykymateriaaleilla kestot ovat todellakin ohuita eikä niitä juuri kertiksistä erota. Ja esim. mikrofleece on täysin kuivapintainen materiaali, jota käytetään ihoa vasten. Mistään hauduttamisesta ei ole kyse.
Kestovaipoilla on todella hyvä jälleenmyyntiarvo, itsekin myin juuri reilun puoli vuotta käytössä olleita vaippoja, hävisin kaupoissa noin pari euroa/ vaippa. Ja vaipoille on kertynyt noin sata käyttökertaa tänä aikana eli todella halvaksi tulevat!
Harsoja pystyy vaikka itse ompelemaan. Ja kun sopivat kestot löytyy niin eihän ne vuoda, ei niitä kukaan käyttäisi jos aina vuotaisivat.
Eli lisäselvitykseksi vielä, jos ostan suositun vaippamerkin vähän käytettynä, maksan siitä vaikkapa 15 euroa, käytän sitä lapsella 100 kertaa ja myyn kympillä pois, niin kyllä tulee todellakin halvaksi.