Auvinen toimi yksin. Oli koulukiusattu kymmenvuotiaasta.
Kommentit (106)
Kiusanneet systemaattisesti! Kyllä tässä taas yritetään etsiä syytä ihan vikasuunnalta!
Ei se oikeuta minua ampumaan ristinsielua, eikä oikeuttanut Pekkaakaan.
uhrien syyllistäminen tapahtuneesta on heidän " uudelleenampumista" . Minua mietityttää se kun ampujan äiti kertoo masennuksen syyksi pojan vaikeuden löytää oikea maailmankuvaa. Voiko se olla syy? Olisikohan taustalla kuitenkin rakkauden ja hyväksynnän puute (ja tällä en tarkoita aatteen hyväksymistä vaan itse ihmisen)...?
tälläkin palstalla eräs 8 lapsen äiti kiusaa jatkuvasti sellaisia jotka ajattelevat eri lailla kun hän. Tunnistin sinut jo vuosia sitten !
Kaikin tavoin yritetään puolustaa tuota murhaajaa, ihan kuin kahdeksan ihmisen tappaminen olisi jotenkin puolusteltavissa. MItä ihmeen sairaita Auvisen puolustajia täällä on!
Kyllä voi olla vaikeaa sanoa se totuus ääneen, että ATEISMI TAPPAA!
Jos se helpottaa ihmisten tuskaa ajatella, että uhrit olivat kiusaajia, niin antaa mennä vain.
Näiden uhrejen lähipiiriä vain loukkaa, että viattomista uhreista tehdäänkin nyt tapahtuneen alulle panijoita.
Onneksi tiedän miten oikeasti on. Kaikista uhreista en voi vannoa, mutta esimerkiksi tämän aikuisopiskelijan kohdalla TIEDÄN, että häntä ei murhattu kiusaamisen takia.
Ymmärrän, että ihminen haluaa etsiä kaikelle SYYN, mutta tällä kertaa sitä etsitään väärästä paikasta. Ehkä syytä ei koskaan löydy. Ehkä syy on monen eri asian summa. Kuka tietää... Ehkä Auvinenkaan ei tiennyt.
Ainoa mikä lohduttaa on se, että uhrit ovat kuolleet välittömästi. Mutta miten voi käsitellä sitä surua mikä lasten silmistä silloin on näkynyt? Kuinka selittää pienelle lapselle, joka ymmärtää äitinsä poissaolon mutta ei voi ymmärtää kuitenkaan tapahtunutta?
Vaikka tätä ihmistä olisikin kiusattu läpi elämän, kenelläkään ei ole oikeutta tehdä näin. Voiko koskaan löytyä syytä, että tämä olisi oikeutetumpaa? Ei.
23
En voi muuta sanoa kuin että voi ihme sentään. Kyllä se oli Pekka Auvinen joka ne ihmiset tappoi. Jos olisi joutunut oikeuden eteen, syylliseksi olisi todettu tappaja, ei suinkaan Linkola, ateismi eikä koulukiusaaminen.
Näitä hirveyksiä on hieman helpompi ymmärtää ja etenkin yrittää ennaltaehkäistä, jos kyetään näkemään syyt sen takana. Tuskin kukaan sanoo Auvisen tehneen oikein tai hänen tekonsa on hyväksyttäviä, mutta ainakin minä pidän myös Auvista uhrina. Hän mielestäni luisui yhteskunnasta ja turvaverkoista ja jäi yksin mielenterveysongelmansa kanssa. Tähänkään en tässä hae syyllistä, totean vain, että näin taisi päästä käymään.
Kysymys kuuluukin, miten me yhdessä ehkäisemme, ettei vastaavaa tule enää ikinä Suomessa tapahtumaan? Muualla maailmassa näitä tekoja tapahtuu aina silloin tällöin. Näiden tekojen taustoilla on lähes aina pitkään jatkunutta koulukiusaamista ja syrjäytymistä. Ehkä meidän tukiverkkojemme toimintaa pitäisi tehostaa? Ehkä kouluissa pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia oppilaiden hyvinvoinnin tarkastamiseen ja lisäämiseen? Nyt keskistytään lähinnä tiedolliseen kasvattamiseen. Ehkä olisi jo aika keskittyä myös ihmisten elämänlaadulliseen kasvattamiseen?
Eihän tässä nyt kukaan käsittääkseni oikeuta kiusattua tappamaan, syitä mietitään aina.
Vierailija:
Jos se helpottaa ihmisten tuskaa ajatella, että uhrit olivat kiusaajia, niin antaa mennä vain.Näiden uhrejen lähipiiriä vain loukkaa, että viattomista uhreista tehdäänkin nyt tapahtuneen alulle panijoita.
Onneksi tiedän miten oikeasti on. Kaikista uhreista en voi vannoa, mutta esimerkiksi tämän aikuisopiskelijan kohdalla TIEDÄN, että häntä ei murhattu kiusaamisen takia.
Ymmärrän, että ihminen haluaa etsiä kaikelle SYYN, mutta tällä kertaa sitä etsitään väärästä paikasta. Ehkä syytä ei koskaan löydy. Ehkä syy on monen eri asian summa. Kuka tietää... Ehkä Auvinenkaan ei tiennyt.
Ainoa mikä lohduttaa on se, että uhrit ovat kuolleet välittömästi. Mutta miten voi käsitellä sitä surua mikä lasten silmistä silloin on näkynyt? Kuinka selittää pienelle lapselle, joka ymmärtää äitinsä poissaolon mutta ei voi ymmärtää kuitenkaan tapahtunutta?
Vaikka tätä ihmistä olisikin kiusattu läpi elämän, kenelläkään ei ole oikeutta tehdä näin. Voiko koskaan löytyä syytä, että tämä olisi oikeutetumpaa? Ei.23
on epänormaalia puollustella ja ymmärtää murhaajaa.
Eli pahoja tekoja ei pitäisi yrittää ymmärtää vaikka niistä voi oppia?
Ymmärtäminen on ihan oleellista sen kannalta, että vastaavan toistuminen pystytään estämään. Kaikkein vähiten auttaa se, että piinattu ihminen lokeroidaan hirviöt-osastolle ja torjutaan kaikin keinoin se tosiasia, että yksikään vauva ei synny murhaajana.
puolustelemaan Auvisen tekoa!! Ja syytellä ja miettiä mitä ne uhrit tekivät elämässään että ansaitsivat kuolema---kukaan ei ansaitse tulla teloitutekuksi yhden ihmisen yli-ihmisyyden nimissä. Kukaan ei ole tehnyt niin pahaa että tuon teon on ansainnut saati joutunut kokemaan sen päivän.
Auvinen olisi ansainnut jäädä eloon ja kärsimään. Sitä mieltä minä olen. Muut eivät ansainneét kuolemaa.
Vierailija:
Minulla ei tarkoitus kiusata vaan suhtautua asioihin kriittisesti. Toivottavasti et ota itseesi.
kyllä minä pointin ymmärsin. Siis sen, että mielenterveysongelmat ja kiusaus ei ole hyvä yhdistelmä.
En minä ota itseeni näitä kirjoituksia, en lähde ampumaan av:läisiä. Koska minulla ei ole mielenterveysongelmaa - ainakaan tietääkseni.
Asia on vakava. Koulukiusaamiseen pitää tietenkin puuttua. Jokainen ansaitsee turvallisen ja turvatun lapsuuden.
50 pyytää anteeksi sarkastista kommenttiaan.
Voitko sinä varmasti tietää mitä se aikuisopiskelija on koulussa tehnyt? Et varmasti ole ollut vieressä seuraamassa
Entäpä voitko sinä tietää? Veikkaan, että olen ollut lähempänä näiden ihmisten elämää kuin sinä.
Joka tapauksessa nämä kaksi eivät ole olleet koulussa aiemmin yhdessä.
Tämä uhri ei ollut kiusaajaa nähnytkään. Ja uskon todellakin, että Auvisen teon motiivit hänen kohdallaan olivat aivan muut kuin kiusaaminen. Valitettavasti en lähde niitä syitä tässä ruotimaan, sillä ne olivat tämän henkilön yksityisiä asioita ja täysin kuulumattomia tähän keskusteluun. Sillä ei vain ole enää merkitystä. Edes siltä kantilta, että ihmiset näkisivät asioiden oikean laidan, sillä nyt selvästi halutaan etsiä syytä kiusaamisesta.
Kiusaaminen varmasti on ollut osasyy Auvisen profiilin muokkautumiseen ja tehnyt osaltaan hänestä mahdollisen tappajan. Kuitenkaan kaikki nämä uhrit ainakaan eivät ole olleet vaikuttamassa siihen. Ehkä osasyy heidän tappamiseensa on ollut epäsuorasti koulukiusaaminen, ei kuitenkaan niin, että juuri HE olisivat kiusanneet Auvista.
23
pahoja tekoja, tutkia, mikä niihin johti ja mahdollisesti oppia niistä miten pystytään estämään vastaavat tapaukset jatkossa? Miksi?
En usko kenenkään kannattavan jonkun kuolemaa. Onko joku tässä erimieltä? Nyt ne nostaa käden ylös, jotka sanovat, että jonkun kuolema tuossa tragediassa oli ansaittu? Perustelkaa, jos teitä on.
Mutta jos puhutaan syistä, miksi Auvinen teki tekonsa, niin silloin varmaankin pitää keskustella siitä, miten koulukiusaaminen ja syrjäytyminen voivat äärimmäisissä tapauksissa vaikuttaa ihmiseen. Ja siitä pääsee taas siihen, että miten me aikuiset ÄIDIT (ja muut AV:n lukijat) ehkäisemme tulevaisuudessa uudet Auviset ja heidän uhrinsa?
kannalta koko tapahtumasarja. Sitä en ymmärrä miksi alkuaikona monet selittelivät ettei Auvista ole koskaan kiusattu??? Veikkaan itsekin että P-E tappoi pahimmat kiusaajansa sekä rehtorin joka ei puuttunut asiaan. Kouluterkkari ja aikuisopiskelija ehkä olivat vain viattomia sivullisia.
Mikään ei oikeuta P-E:n tekoja, mutta toivottavasti saa jotkut tahot ymmärtämään miten tuhoisaa koulukiusaaminen on. P-E valitsi tuon tuhoisan tien mutta vaihtoehtoina olisi saattanut olla pelkkä itsari, alkoholiriippuvuus, narkomania, rikollisuus tms.
Eihän nuo kiusaajatkaan ihan normaaleista kotioloista ole joten heitäkin pitäisi jollain tavalla auttaa.
että urhit valikoitiin kiusaamisen takia. Sitä ei vaas haluta kertoa - koulussa ja muualla on kielletty