Kannattaako ottaa Chihuahua?
Millainen on tämän koiran luonne? Entä terveys? Omakohtaisia kokemuksia näistä koirista kaivataan! Kovasti näkyy olevan Torissa myynnissä n. vuoden vanhoja chihuja toiseen tai jopa kolmanteen kotiinsa..
Kommentit (65)
Kardashianillakin on, joten pakkohan sellainen on saada.
En tiedä kannattaako hankkia kun itse minulla koiraa ei ole ollut. Haluaisin chihuahuaan mutta äitini siihen ei suostu koska se muka maksaa pelkkä itse koira yli 2000€. Itse siihen rahaa säästäisin ja paljon koska muka joka kuukaudeksi pitäisi saada kerättyä 100€ Minimi määrä. En tajua miksi ne maksaa niin paljon vaikka onkin niin pieniä. Mutta jos jollakin on/on ollut niin kertoo minulle koska haluan tietää että onko se oikeasti niin kallis. En tajua miksi se on niin kallis.
Ton koiran kans pätee se vanha sääntö, mitä isompi omistaja,sitä pienempi koira.
Eli ei tartte liikkua paljon jos pikku koira.
Vierailija kirjoitti:
Mikä noissa pikkukoirissa oikein viehättää?
Minuakin ihmetyttää miksi jotkut haluavat hankkia kääpiökoiria. Mielummin kissa tai sitten saksanpaimenkoira tai muu vastaava kunnollisen kokoinen koira.
Ne on ylijalostettuja ja vammaisia. Ihan oikeasti, älä tue tällaista rotunatsihommaa, josta koiralle on niin paljon haittaa. Ota asioista selvää ja hanki terve koira.
mä haaveilin joskus siamilaiskissasta, kunnes näin tämän:
Chihuahua on tosi mainio koira: älykäs, omistajaansa kiintyvä, eloisa, kaikessa mukana touhuava. Meidän yksilö ei räkytä eikä rähjää, vaan on mallikelpoinen koirakansalainen.
Ihmisillä on ihmeellisiä ennakkoluuloja chihuista. Ei kannata hankkia niitä pikkuruisia "teekuppiin mahtuvia" chihuja, vaan mieluummin kookkaampi, pitkäkuonoisempi tapaus. Eikä missään nimessä mitään takakonttipentua, vaan rekisteröity ja kasvattajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä noissa pikkukoirissa oikein viehättää?
Minuakin ihmetyttää miksi jotkut haluavat hankkia kääpiökoiria. Mielummin kissa tai sitten saksanpaimenkoira tai muu vastaava kunnollisen kokoinen koira.
Otin aikuisen pikkukoiran ja on kätevä ottaa mukaan vaikka julkisiin (itselläni oli ennen iso koira ja usein bussissa oli vaikea saada sitä mahtumaan mihinkään), syö vähän, ei vie asunnossakaan paljon tilaa. Pieni koira on vaan tosi kätevä pienessä kodissa kaupungissa asuessa.
Toivottavasti et ota. Noita jäpättäviä, kiljuvia rotankokoisia mulkosilmiä ei tarvita enää yhtään enempää.
Mikään muu koirarotu tai muukaan eläin ei ole koskaan yrittänyt purra minua, mutta chihuahua useammankin kerran. Siksi, että tein niinkin pahasti että kävelin etuovelta hissille, mikä on kuulemma kyseisen rakin "reviiriä".
Varmasti se kasvatus vaikuttaa, mutta ovat kovinkin aktiivisia. Eli ovat jokapäivä liikunnan ja leikin tarpeessa, ja innokkaasti lähdössä mukaan ihan joka paikkaan. Se on hyvä asia, mutta itselläni tuli sääli sitten lähteä yksinkin tai antaa sen nukkua yksin kun näki miten haluaa aina joka paikkaan mukaan. Juoksee niin lujaa, että ihminen ei pysty millään samaan. Yksityisagility vuoro ois tosi hyvä. Tuon juoksu nopeuden näin kun valjas irtosi. Tuli heti kotipihaan ja autoon takas. Koirat nukkuu laumassa luonnostaan. Varovaisuus on kyllä erityisen hyvä , kun ovat pieniä ja niin innokkaita. Perhe jossa on vähintään muutamia ihmisiä, ei ihan pieniä lapsia voi olla hyvä näin aktiiviselle rodulle. Ihania mutta seurallisia eli koko ajan häärää. Tässäkin varmaan luonne eroja. Vahtikoira on rodultaan, ei mikään kassikoriste, eli haukkuu jonkin varran pihan ihmisille ja autoille. Minulla haukkuu kyllä erityisesti kun on yksin autossa hetkenkin aika vimmalla kun joku kävelee ohi. Koirien kanssa aina pitää muistaa että ne puolustavat tilaansa ja laumaansa ihan luonnostaan, eläimiä kun ovat.Se on niillä luonteessa, joten ei sitä kokonaan opettaa voi. Susilaumaankaan ei pääse ulkopuolinen noin vain kävelemään. Voi kuvitella helposti tämän. Yleisohjeena koirista, mieti oletko miten liikunnallinen. Haluatko rodun joka rauhassa lötkötteleekin välillä vai sellaisen joka on innoissaan koko hereillä olo ajan. Se että koirasta tai kissastakin mainitaan aktiivinen ja seurallinen on sitä jopa 24/7 kun on hereillä. Se kuulostaa hyvältä, mutta tuo myös sen että on ihan jokapäivä pakko leikittää kunnolla tai lenkkeillä. Koira muuttuu muuten levottomaksi jos ei pääse purkamaan luontaista energiaa.
Rakastettavia, ja seurallisia mutta myös aktiivisia vahtikoiria. Siinä lyhyesti.
Mitenkähän mua ärsyttää nämä KANNATTAAKO sitä ja tätä- kyselyt. Silloinhan joku sijoitus kannattaa, jos siitä saa rahaa, tai muuta hyötyä.
Kannattaako syödä kananmunia? Ei kannata, ne maksavat rahaa.
Kannattaako ottaa koira: EI varmasti kannata, maksupuolelle siitä jää.
Ei kannata ottaa koiraa. Voisin laittaa perusteluja pitkän listan, ihan kokemuksesta, mutta en nyt laita.
Vierailija kirjoitti:
Helppo ottaa mukaan mihin vaan, pienemmät kustannukset ruuassa,lääkkeissä,ja kaikissa tarvikkeissa pannoista peteihin.Ja voit tehdä kaikkia samoja juttuja mitä isommankin koiran kanssa.No mikä niissä isoissa koirissa viehättää?
Minä harrastan vesipelastusta ison koirani kanssa. Enpä ole nähnyt treeneissä vielä yhtään chihua.
Minulla on chihuahua. Mielestäni tietysti maailman paras koira. Erittäin kiltti ja lojaali, sisäsiisti on. Ainut terveysongelma liittyi hampaiden puhkeamiseen, piti käydä poistattamassa pari maitohammasta. Näin on monella muullakin pikkikoiralla rodusta riippumatta.
Ottaako kotiinsa räkyttävä kusiruutta, hmm.... Vaikea valinta!
Maailman parhaat koirat minulla olleet chihuja <3
Ei tosin kotiin missä pieniä lapsia ja täytyy ymmärtää se niiden koko ja varoa, ei sovi kaikille. Ja pitää varoa kun tulee vastaan isoja koiria, etenkin saksanpaimenkoirat tykkää hyökkäillä pienten koirien kimppuun.
Nämä ei ole mitään kassikoiria, vaan vaativat virikkeitä ja liikuntaa. Ovat ilmeisesti alunperin metsästyskoiria ja se näkyy ja kuuluu, kaikki lentävä, juokseva, uiva jne haukutaan ja lähdetään vauhdilla perään jos vaan siihen kykenee. Ja nämä tosiaan juoksee ja suorastaan lentää jos pääsee riistan perään. Älykkäitä, nopeasti oppivia. Kaipaavat seuraa, mieluusti toisista koirista tai kissoista tai mistä lie. Meidän koira tykkää ihmisistä, muista koirista, naapurin kissasta ja mistä lie, mutta varmasti on persoonaeroja tässäkin. Hammasvaivat on riesana, ja vaativat eläinlääkärikeikkoja. Muuten terveydessä ei ole ollut mitään ongelmaa.
On se jos ei palikat osaa koiraa kouluttaa. Meillä ei hauku . Uskoo kun sanotaan. Kovempaa kuria vaatii kun schäfer. Jos ei koiran kanssa pärjää on syy omistajansa ei koirassa. Äly hoi järki on jo näemmä jääny.