****** TONSKAT Joulukuuhun ******
Kommentit (56)
Kiitos kun olette mukana ja tukena tässä yrittämisessä. Ei se oikeastaan itseä enään paljon hetkauta kun menkat taas alkaa. Ensin sitä odottaa plussaa innoissaan kp 20-26, sitten ku nega on todettu oottaa että alkas ne menkat eikä kierto alkais kovin venymään :)
LaLuna, tuo on kyllä jännä että alkaa heti kierto temppuilla kun yritys on alkamassa. Voihan se olla että menkat alkaa silti ajallaa? Ei sinulla muuten ole mitään mahdollisuutta että olisitkin jo tullut raskaaksi tässä kierrossa? Mulla ei ainakaan nuo ovistestit näytä aina oikein, tai sitten en osaa niitä käyttää. Tosiaan se ovistesti saattaa näyttää myös raskauden :)
Mulla kahdesti raskaus tärpänny just tässä loppuvuoden kierrossa, eli nyt sitten taas toiveet korkealle :) Poika meillä on syntynyt 16.09.06 (la 11.09) eli jos nyt mahdollisesti tärppäis vihdoinkin niin tulis sitten aika tarkalleen 3-vuotta ikäeroa.
Oon saanu parannettua iteltäni tuon jo vuoden ajan tulehtuneena olleen viisaudenhampaan, siis uskalsin käydä sen poistattaan. Siinä on ollu aina vähä väliä märkäinen tulehdus ja oon kuullu että semmoset hammasvaivat voi olla osa syynä siihen että ei tärppää, toivotaan että tästä olis ollu apua.
Mulle on muuten ollu kovasti hyötyä siitä omenaviinietikan juomisesta. Menkatkin kesti sen kohtuullisen 4vrk ku viime aikoina on muuten kestäneet sen 7vrk. Kiertokin pidenty sinne 29pv, mikä on lähempänä sitä mun täsmällistä 28-päiväistä kiertoa. Muuten nuo kierrot tosiaan heitelly 21-29pv... yleensä jääny alle 26pv.
Joo tulipas sitten taas tekstiä :)
T: Ull-Maij kp 7/28
AURORA: Saas nyt nähdä päästäänkö viä tammikuussa yritteleen, mulla kun on vielä tuo miehen käännytys hiukan vaiheessa. Lähinnä toi oli mun oma aikaraja, et ei ainakaan tän vuoden puolella alotella. Nyt mulla ois siis kuukausi aikaa saada mies puhuttua ympäri.
Hiukan tässä kyllä jo alustavasti mietin noita ehkäisyasioita. Ennen enskan odotusta söin kymmenisen vuotta Femoden-pillereitä, jotka sopi mulle ihan hyvin. Niitten lopetuksen jälkeen enska tärppäs yk3:lla. Jälkitarkastuksesta lähtien oon syöny imetyksen takia Cerazetteja, jotka nekin on sopinut ihan hyvin. Jälkitarkastuksessa sain sen vuoden reseptin noihin Cerazetteihin, mut koska sain yhdeltä kaverilta pari ylimäärästä levyä, niin ovat riittäneet tähän asti. Tai siis toissapäivänä juuri korkkasin viimeisen levyn. Nyt tässä olenkin sitten pähkäillyt että kumpaa reseptiä mun tarvis pyydellä lekurilta siltä varalta et mies ei ole vielä tammikuussa innostunut näistä vauvajutuista. Tai itse asiassahan noi edelliset "napit" loppuu jo tän vuoden puolella (28.12.). Perjantaina mennään neuvolaan, ni saisin samalla pyytää terkan kautta lääkäriltä reseptiä kunhan vaan tietäisin kumpaa. Lähinnä siis mietityttää et onks noissa eroja sen suhteen et kumman jälkeen sit raskautuis nopeemmin, jos mun siis tarvii viä jatkaa pillereitten syöntiä. Hinnassahan noissa ei kai ihan hirveesti oo eroa ja tosiaan kävis kai kumpi vaan kun enää en imetä, toisaalta taas ei ehkä viittis vaihtaa merkkiä, varsinkin kun cerazettejen aikana ei oo ollu yhtään vuotoja. Kommentteja?
MERIHEPPA: Mäkin kuvittelin aiemmin et ois tosi kiva saada kesävauva. Enska synty syyskuussa ja näin jälkeen päin ajatellen tuntuu että se on aivan loistava&käytännöllinen aika saada vauva. Ensinnäkin odotusaikaan liittyen... sai viettää aika pitkän kesän kotona, ensin kesäloma ja sitten siihen perään äippäloma. Myös äippävaatteiden suhteen meni varmaan vähemmän rahaa, koska kesällä&alkusyksystä ei tarvitse olla mitään mammatakkeja eikä ulkoiluvaatteita, joita tarvii talvimammat ja varmaan kesämammoillakin alkaa takin napit kiristää jo kevättalvella. Loppuraskaudesta jalat turpos jonkun verran, mutta eipä tarvinut ostaa isompia kenkiä, koska kesällä/alkusyksystä pystyi liikkumaan "släbäreillä". Ja sitten vauvan synnyttyä... ulos sai lähteä lenkkeilemään heti. Ensimmäiset kuukaudet jolloin vauva vain makaili ja nukkui oli kivasti talviaikaa, tuli muutenkin oltua sisällä ja vauva sai makoilla lattialla. Kevään tullen alkoi hiekkalaatikkokelit ja vauva alkoi juuri sopivasti istua ja kontata ja taas nyt syksyn/talven tullen sitten ollaankin jo opittu kävelemään, eikä tarvi istua rattaissa/maassa/lumihangessa. Viime talvena päikkärit nukuttiin parhaiten vaunuissa ulkona, oli vielä sen verran pieni että mahtui koppaan sujuvasti toppapukuineen ja makuupusseineen, kun koppa alkoi vauvan koon puolesta käymään ahtaammaksi, saikin jo vähentää vaatetusta kesän myötä (talviaikaan sen kokoinen vauva ei olisi enää mahtunut koppaan toppauksineen). Että toisaalta mahdollisesta tonskasta haluaisin myös syksyvauvan...
ULL-MAIJ: Hammaslääkärijutuistasi tuli yksi juttu mieleen... Kävin HML:n tarkastuksessa kesällä 2004, silloin oli kaikki ok ja pyysivät parin vuoden kuluttua uuteen tarkastukseen, varailin sitten uutta aikaa kesällä 2006 mutta kunnallisella puolella jonot olivat pitkät ja pääsin vasta tammikuussa 2007. HML olisi halunnut tuolloin ottaa purukalustostani RTG-kuvat koska edelliset oli otettu 2002, vaan eipä onnistunut koska odotin tuolloin enskaa, enkä päässyt sen vuoksi röntgeniin. HML pyysi tulemaan uudelleen synnytyksen jälkeen, asia hiukan pääsi unohtumaan enskan ekoina kuukausina. Heinäkuussa kävin taas "varaamassa aikaa" ja jälleen laittoivat mut jonoon, eikä vielä ole kutsua kuulunut. Taitaa taas mennä tuonne alkuvuoteen ennen kuin pääsen HML:n vastaanotolle. Ja jos nyt saan tuon miehen puhuttua ympäri, niin saattaa olla että olen taas raskaana kun hammaslääkäri haluaisi otta RTG-kuvia hampaistani :) Heh!!!
hannnah
Moi taas pitkästä aikaa. On ollu vaan aika viime aikoina tiukilla kun Neea oli kipeenä viimeviikon ja äitikin ihan puhki. Onneks päästiin viettään se laatuaika viikonloppu miehen kanssa kylpyllässä. Neea tervehty onneks siihen mennessä, eikä tarvinnut perua reissua.
hannnah:
Mietit pilereitä. Mä varmaan jatkaisin edelleen niitä cerazettejä jos on pakko jatkaa. Siis ihan sillä perusteella, että ei menis kroppa sekasin sen takia jos tuleekin eri hormoonia. Toisaalta oon sitä mieltä, että Femodenejen jälkeen ois varmaan helpompi raskautua. Tää luulo perustuu siis ihan vaan siihen mitä oon noita cerazeteistä kuullu. Mut jos tietäisin että vaihto ei sekota kroppaa niin sit Femoden. No et tullu tästä varmaan yhtään viisaammaks. Toivotaan ettei sun tartte hakee kumpiakaan. : )
Auroora:
Kivaa että siellä päästään ihan kohta tositoimiin. Mä voisin tässä epävirallisesti luvata että aloitan kanssa tammikuussa tosissani : D (leveä hymy ja hiiiiii) . Ellei iske ramppikuume.
Meriheppa:
Neea on syntynyt syyskuun alussa ja musta se oli ihan kiva ajankohta. Täälä on taas sulle peukut pystyssä. Testailetko ensiviikolla jos tätiä ei näy?
Meillä on nyt päästy tosiaan jo siihen asti että ehkäisyä ei enää käytetä. Ovis aikaan oon ite vähän vältelly toimintaa. Mutta kohta oon varmaan jo itekkin täysillä mukana. Täytyykin mennä laskurilla kattoon, koska mahdollisesti syntyis riippuen mistä kierrosta tärppää. ;D
Mukavaa viikonloppua kaikille.
Buuffa
... sit päädyttiin tänään neuvolan tädin kans siihen et syön noi Cerazetet loppuun (28.12. asti) ja sit siirryn takas noihin Femodeneihin, mikäli en saa miestä innostuun vauvapuuhista siihen mennessä, tuskin onnistuu. Sain neuvolasta ilokseni paketin Femodenejä ilmaiseksi mukaan ja reseptin niihin saan sitten jossain vaiheessa postissa kotiin, vaikka eipä niitä nyt ihan hetkeen tarvi mennä ostamaan kun kerran sain tuon 3 kk:n satsin. Ja toiveissahan tosiaan olis ettei tarvis lainkaan mennä ostaan niitä, vaikka parempihan se ois ettei tarvis noita saatujakaan syödä.
hannnah
Plääh. Eilen ja tänään on tullut vähän tuhruvuotoa niin että eiköhän täti ole sieltä tulossa taas. Viime kierrossa oli sama juttu, mutta sitä ennen ei ole ikinä tällä lailla tiputellut. Päätin nyt sitten mennä käymään gynellä kunhan täti häipyy ja valittaa näistä mahaoireista ym omituisuuksista. Jos siellä vaikka onkin jotain häikkää minkä takia tämä tonskan tekeminen vähän kestää...
T: Meriheppa kp 30/32
Meriheppa:
No voi rähmä. Tulis sitten täti pian, jos on tullakseen. Täälä kans jomottelee välillä vähän, että taitaa olla tännekkin tulossa ens viikon alussa.
Värmään kyllä ihan viisasta käväistä gynellä, jos vaikka löytyykin joku syy.
Hannnah:
Hyvä että saitte neuvolantädin kanssa ratkastua asian noinkin näpsästi. Ne Femodenit on varmaan kropalle ystävällisempää tavaraa. Aika matalahormooniset kun ovat. Mullakin on ne joskus ollu, tosin vaan hetken aikaa.
Tänne ei mitään uutta. Taidan kohta lähtee salille, jos sais vatsa ja selkälihakset kuntoon ennen uutta raskautta.
Buuffa
Kerrassaan puuduttavaa touhua. Tänään oon saanu nuihin tikkuihin jo hieman selvemmät viivat ja munasarjoja vihloo... jospa se sieltä saapuis ja mielellään vasemmalta puolelta, kiitos.
Mites Merihepalla tilanne? Entäs Buuffalla ja LaLunalla? Kertokaahan kuulumisia jahka ehditte :)
T: Ull-Maij kp 13/26-29
Ull-maij olikin jo kysellyt ja kaivannut:) Tsemiä oviksen metsästykseen!
Meriheppa, mikä tilanne??
Oma napa ihan sekaisin, ovista aloin testaamaan kp12, kp20 vasta tuli plussa testiin:( masu ollut tosi kipeä ja muutenkin ihan outo olo, pakko oli kp24 testata uusiksi kun tuntui et oireet alkoi alusta ja taas tuli plussa?! Ovistestit tutut ja turvalliset ja normaalisti toimineet oikein ja oviksen jälkeen loppukierrossa ei tule testin enää haamun haamua. Mitä tää oikein on, no katsotaan koska täti kurvaa paikalle. Siispä ainakin vielä 5-6 viikkoa yrityksen starttaukseen koska kierto venyy..
Aurora kp26/28-? ja Poitsu 1v10kk zzzz
Heh, mies kyseli eilen että osaisinko sanoa mitä haluaisin joululahjaksi. Totesin että "juu tiedän, haluan sellaisen pienen viestilappusen jossa todetaan 'tervetuloa pikkuveli'". (Noh eihän tuosta sukupuolesta niin väliä ole, mutta olen vaan vihjaillu tonskahaaveista miehelle aina puhumalla pikkuveljestä ja lauleskelemalla sitä pikkuvelilaulua...) Heh, vaikka mies mun tonskahaaveet tietääkin niin oli silti hiukan yllättyneen näköinen. Koitti kyllä kysellä et oisko mulla muita (helpompia) lahjatoiveita, totesin vaan et mitään muuta en halua, saas nähdä miten käy ;)
hannnah haaveineen
Ootkohan ihan varma että et olis jo raskaana :)
Tänään jo melkein tasavahvat viivat ovistestissä!
Ihana tuo hannahin joululahjatoive:) Toivottavasti toteutuu!
ull-maij, siis jos olisin varma etten ole, voisin niin luulla. Ihan outo olo ja kroppa sekaisin kuin seinäkello:( Kp10 oltiin vikan kerran ilman suojausta, joten aikasta piiiieni todennäköisyys ja se vasta oliskin tilanne. Menis IHAN kaikki suunnitelmat ja aikataulut meillä uusiksi. Miehen duunijutut muuttuu eikä isyysloman mahista vielä tuolloin, matka varattu ja maksettu ulkomaille ym ym. Kääks!;) Odottelen siis vielä kiltisti sitä ferraria pihaan, kun kerrankin se olisi toivottu vieras:)) Plussatuulia sinne sen o-testin parissa! Ja osaisitko mua kutsua auroraksi, kuten silloin joskus odotus/vauva-aikana kun enskoissa kirjoiteltiin (aurora@79 siis olen), en osaa tuota LaLunaa sisäistää itse vielä... Kuinka vanha teidän J muuten nyt on?
Nyt 4dokkarin kimppuun..
Aurora
Tein nyt vielä illalla otestin ja kaksi tasavahvaa viivaa ilmesty, eli ovis varmaan huomenna. Testaan kyllä vielä aamusella mitä näyttääpi.
Jani on nyt 2v ja 3kk, eli ei enään ihan vauva, ainakaan omasta mielestään :) Paljonkos teidän enskalla on nyt ikää kertynyt?
T: Ull-Maij
Ull-maij, Meidän O poika nyt 1v10kk, helmikuussa tulee 2vee täyteen:) Eli ei täälläkään enää ihan vauva-arkea elellä. Mun toivomus aina oli että lasten ikäero olisi 2v6kk-3v, katsotaan miten käy. Olen varautunut siihen että aikaa saattaa vierähtää jopa vuosi ja välillä menen töihin, mutta parasta tietysti toivon tammikuusta alkaen!:)
Tulkaahaan kertomaan kuulumisia/tilannetietoa muutkin!
Aurora kp27/28-32 & Poitsu zzzzzz
Ull-Maj:
Onnea oviksen metsästykseen. Täällä on täti parhaillaan kyläilemässä. Meillä siis ei oo vielä yritys alkanut, mutta oletettuna ovis aikana ollaan pyritty siihen että ei nyt ainakaan kovin montaa siimahäntää eksyis oikeeseen paikkaan. Voi olla että jo tästä kierrosta ko. varotoimi poistuu. Miehellä on siis jo ollu kuume pitkään, joten lähinnä tässä minä oon ollu se joka jarruttelee. Nyt kyllä alkaa itsestäkin tuntumaan siltä että tonska vois oikeesti olla ajankohtainen. No katotaan meneekö mulla pupu pöksyyn ja aloitusta siirretään. :)
Meriheppa:
Mikäs on tilanne?
Hannnah:
Joo, toi on hyvä toive. Kaikki keinot käyttöön vaan...lahjonta, kiristys ja uhkailu :)
Taidampa edetä taas yhden askeleen ja alkaa merkkaan minäkin näitä kiertopäiviä.
Buuffa kp 2/ööööööööö : )
Kerranki näytti ne ovis tikut oikein. Tänä aamuna oli ovis. Oon miettiny että onko mulla jääny ovulaatio välistä viime kiertoina kun en oo sitä ovisplussaa saanu eikä oo ollu mitään merkkejäkään oviksesta.
En kyllä osaa sanoa kummalta puolelta se munasolu irtos, oli taas niin kokonaisvaltaista kipua. Nyt juilii munasarjoja, valitettavasti enemmän oikelta puolen jossa ei sitä johdinta enään ole... no jää taasen nähtäväksi.
T: Ull-Maij kp 14/28 dpo0
täällä sikäli kummallinen tilanne, että sain maanantaina haamun raskaustestiin, kun halusin varmistaa, että on nollautunut sen lyhyen haamuraskauden jälkeen. Kävin sitten verikokeessakin ja hcg oli 34. Huomenna meen uuteen verikokeeseen ja katsotaan onko laskenut.
Lisäksi tänään sain tasavahvat viivat ovistestiin, kun aiemmin on tullut haaleampia. Lupaavasti nipisteleekin. Kun vaan sais nyt miehen kellistettyä. Sitä ennen pitäis saada tuo iltavirkku ipana untenmaille. Edelliset pupuilut oli 5 päivää sitten, joten nyt on kriittiset hetket jos meinaa tässä kuussa tärppiä saada ;)
No ainakin kierto vaikuttais pysyvän normaalissa
nau kp 16/30
Nau tiedäthän että alkuraskauden keskenmenon jälkeen raskautuu tosi helposti. Tiiän tosi monta jotka on saaneet plussan heti seuraavassa kierrossa :) Onnea teille tähän uuteen kiertoon! Teilläkin ilmeisesti virkku lapsonen, meidän Jani ei nukkuisi ikinä jos saisi valita itse :D
Mites Auroralla joko on uusi kierto käynnissä?
Meillä on muutto 20.12 uuteen kotiin. Ostettiin omakotitalo :) Ihanaa muuttaa rauhalliselle alueelle. Tonttiakin on kiitettävät 7500m2, pitäs ostaa vähän lisää maata niin sais hepat omaan pihaan :)
Mulla on oikeasti tän kierron suhteen toiveet tosi korkealla, en tiiä miksi. Koko ajan tietty päässä tuntuu ajatus että ei me voida onnistua, mutta jospa silti nyt :) Meillä muuten tämän kakkosen yritys aloitettu toukokuussa 07, eli kohta jo 2-vuotta kulunu aikaa.
T: Ull-Maij kp 15/28
Ull-maij; Mullakin on nyt tosi toiveikas olo. Pupuilut meni ihanasti ja ajoitus kohdallaan. Toi maanantainen hcg-arvo vaan epäilyttää.
Ihanalta kuulostaa tuo teidän talo ja muutto. Me asutaan 62m2 kaksiossa ja aika ahdasta on, mut jos tonska putkahtais, niin sitten täytyis tosissaan etsiä isompaa asuntoa.
Tytön sain sitten untenmaille, kun ensin kaatu tuolilla ja löi päänsä piironkiin. Onneks ei sattunut pahasti, mutta touhu rauhoittui heti kummasti.
Joulun tienoilla piinaileva
nau
Ollaan oltu reissussa enkä oo päässyt koneelle moneen päivään, mutta nyt tulin pikaisesti tilannetiedotusta antamaan. Täti saapui ihan ajallaan viime sunnuntaina niinkuin niistä tiputteluista ennustinkin. Menkat ei kumminkaan olleet ihan niin runsaat kuin nyt synnytyksen jälkeen on ollut ja sitten mulla alkoi olla pahaa oloa vähän joka päivä, yhtenä yönä jopa piti vessaan oksulle mennä mutta sain pidettyä sisällä kumminkin. Ja maha on ollut kivikovana (mulla oli viime raskaudessa koko ajan tuo vaiva). Tänään tein sitten raskaustestin ja siihen tuli kohtalaisen selvä plussa!! Nyt on vähän pää pyörällä, kun voihan se olla vaan sitäkin että olis ollut aikainen keskenmeno, mistä hormonitaso vielä koholla, kun se kuulemma voi näkyä useamman viikonkin. Mutta positiivista on tuo paha olo, joka alkoi siis vasta menkkojen aikana ja on vaan voimistunut.. Eikä se ilmeisesti niin kauhean harvinaista ole että yhdet menkat tulee vaikka olisikin raskaana...
Toiveikkaana nyt kumminkin!
T:Meriheppa kp 5 tai rv 5 ja jotain :D
Ullmaij:lle pahoittelut ja onnea uuteen kiertoon!
Merihepalla jänskät paikat, peukkuja pidetään täällä bdbdbdbdbd !!:)
Omassa napasessa ei ihmeitä, alkanut kroppa heti sekoilla kun yritys lähestyy. Piiiitkään eli 8kk ollu kierto sen 28 pvää ja ovis samoilla vaiheilla kiertoa. Nyt sit olen tikutellut tässä kuussa niin vihdoin nyt kp20 tuli ovisplussa! Ja oireita ollut kp14 alkaen ja viivoja aika vahvojakin tullut kp15 alkaen, saa nähdä mitä tekeillä?!:( Ilmeisesti tulossa ainakin 32-33 päiväinen kierto.. Vaan kun ei mahdottoiin veny. Mutta siis yritys alkaa ensi kierron jälkeen, joten taas venyi odotusaika tän kierron pitenemisen myötä;)
hannahh, te pääsettekin sit tammikuussa aloittamaan kuten mekin!:)
Mukavaa loppuviikkoa kaikille,
Aurora kp20/28-? ja Poitsu 1v9kk zzzzzz