Minulta ei riitä pätkääkään myötätuntoa näille: ´"en alennu menemään sossuun"-köyhille
jotka mieluummin antavat lastensa nähdä nälkää ja kulkea risoissa vaatteissa kuin hakevat toimeentulotukiluukulta sen yhteiskunnan avun, joka on heidän lakisääteinen oikeutensa.
Älkää tulko tänne sitten sääliä kerjäämään jos itse ajatte itsenne köyhyyteen jeesustelulla ja tekopyhyydellä.
Kommentit (13)
koska käteen jäisi yhtä vähän kuin työttömälle kun vuoti ottaisi omansa. En minäkään päivääkään verokortilla töitä tekisi jos olisi velkoja ulosotossa
Mutta jos on itse tehnyt velkaan, niin lähdetään siitä että itse ne myös maksetaan. Ei niitä velkoja makseta sossusta, tai sitten on jotain pahasti pielessä!
tai jos iki-ihana ex-puoliso jättää maksamatta sinun takaamasi lainat. Kyllä ulosottovelallinenkin ansaitsee anteeksiannon ja uuden mahdollisuuden elämässä jos kerran murhaajakin sellaisen saa
tai jos iki-ihana ex-puoliso jättää maksamatta sinun takaamasi lainat. Kyllä ulosottovelallinenkin ansaitsee anteeksiannon ja uuden mahdollisuuden elämässä jos kerran murhaajakin sellaisen saa
On luottokorttivelkaa ja maksamattomia laskuja. Elarit on pystyssä jne.
Ja ne pitäsi vielä sossun maksaa. Hohhoijaa, ihan kun eivät jo tarpeeksi pummis yhteiskunnan varoja.
Mä en voi sietää ihmisiä jotka valittavat ulosottomaksuja. Ne velat on ihan itse hankittu ja on myös maksettava. Anteeksianto tulee sitä kautta. Ja jos on mennyt takaamaan jonkun lainoja niin voi voi. Siinä takauspaperissahan lukee että mikäli maksua ei kuulu, takaaja maksaa koko potin. Vai onko jäänyt ehdot lukematta?
Jos yrittäjä tekee konkurssin, hän kärsii siitä koko lopunelämän. Ei hänelle anteeksi anneta velkoja jos niitä jää, mainekin menee ja kuitenkin hän on sentään yrittänyt.
Miksi sitten jonkun lainantakaajan velat pitäis maksaa, kun se on kerta ihan vapaaehtoisesti mennyt ja kirjoitanut nimensä paperiin. Ihan oma moka.
ja päätyä valtionkustannuksella odottelemaan velkojen vanhenemista ja omaa vapautumistaan. Ja kappas, alle 10 vuoden pääset aloittamaan taas puhtaalta pöydältä
Se on jotain ihan käsittämätöntä se ihmisen kohtelu siellä.
Meillä mies sillä hetkellä yrittäjä ja tekee sikana töitä, jotta pystyisi maksamaan velkansa ja aina ei voi tietää, että mietn tuleva kuukausi menee. IHan rehellisellä pelillä on aina kaiken tehnyt ja verot maksettu, mutta joskus vain yritystoiminta ei mene suunnitelmisen mukaan. Silloinkin toki itse hoidetaan omat sotkut, mutta kyllä meillä ainakin ulosotossa olevat maksut ovat ihan puhtaasti epäonnistunutta yritystoiminnan velkaa, ei missään nimessä kulutusvelkaa.
Mutta itse tuohon sossuun. Itse olin äityislomalla ja ilmoittanut työpaikkaan, etä tulen takaisin vuoden kuluttua ja minulle oli palkattau sijainen määräaikaisesti siihen asti kun palaan töihin. Käsin sossusta kysymässä tukea. Haousi tarkasti syynätä kaikki titliotteet ja kaikki mahdolliset tulot ja menot ja sitten totesi, ettei voi ymmärtää, että miten tulemme toimeen näin pienellä. Sanoin, että menot yritetään pitää mahdollisimman pienenä; emme juo, emmekä polta, emme tilaa lehtiä, emme harrasta jne. Ihan kuin olisi epäillyt, että meillä sitä rahaa kotona säilytettäisiin patjan alla. Olispa ollut, niin en kuuna kullan päivänä olisi joutunut menemään sossun ruodittavaksi. Ymmärrän toki, että asiat käydään tarkasti läpi, mutta sitä en, että samaan hengenvetoon ilmoitti, että emme ole oikeutettuja saamaan mitään. Ei siksi, että tulot olisivat liian suuret vaan siksi, että mieheni on yrittäjä. Nin, että sitä halusin aloittajalle sanoa, että kaikki eivät ole lain mukaan oikeutettuja. Kun toinen on yrittäjä, niin kukaan perheestä ei ole oikeutettu tukeen. Ja tämä päätös on lainmukainen.
Toki olisi ollut mahdollista lopettaa yritys ja jättää lainat maksamatta. Tosin sitten olisi tullut konkurssi ja sen jälkeen mikään yrittäminen ei olisi auttanut, jotta voisi rehellisesti maksaa belkansa pois. Tämän nyt kerron vain siksi, että jotkut olettavat, että yrityksen lopettaminen on ihan helppo juttu. Harvoin se on, ellei ole tuottava yritys tai jos ei ole velkaa ollenkaan.
Joskus tänne kirjoitinkin yhteen ketjuun että "mätäne vaikka sitten katuojassa", kun parikymmentä mammaa yritti neuvoa & auttaa yhtä ylpeää, jonka lapsilla ei ollut ruokaa mutta sossuun ei kehdannut mennä. Jossain vaiheessa pitäisi ihmiselle valjeta, että nyt täytyy toimia eikä vaan voivotella. Ei se ota jossei annakaan; mitä häviää sillä että menee neutraalilla asenteella varaamaan ajan sossulle??
moni ottaa kuitenkin vastaan muita tukia, asuntolainan korkotukia varmasti jokainen, jolla lainaa on, sairasvakuutuskorvauksia, maatalousyrittäjät eu- maataloustukia, yritykset yritystukia jne. Suomi on pullollaan jaettua rahaa ja sen vastaanottajia, mutta sossusta ei kehdata hakea ruokaan ja asumiseen ja lääkkeisiiin eli peruselämiseen.
Meillä oli joskus miehen kanssa tilanne että kun opiskeltiin niin laskettiin että saataisiin sossusta rahaa. Mutta kun ei vaan haluttu hakea sitä rahaa, vaan penniä venytettiin ihan hitosti.
Ja otettiin lainaa.. :D
Se nyt on vaan toisilla periaate että ei mennä sossuun. Voihan sinne mennä jos oikeesti seinät kaatuu. Joku toinen voi halutessaan mennä aikasemmin kuin me, mutta mitä sitten? En minä heitäkään arvostele! Tai nosta itseäni mihinkään korokkeelle.
Tämän ketjun aloitti joku muu kuin minä. Joku jolla on jotain hampaankolossa kun ei nyt käy hakemassa rahaa vaikka saisi.. ?
Voin ottaa opintotukea, työttömyystukea. Ilman niitä ei voi sinnitellä.
Sehän on pointtina että tarjotaan mahdollisuus opiskeluun tai taataan työttömyyden aikanen eläminen.
Ja se on eri asia kuin että menen ostaan hiton kalliita toppavaatteita 5 kpl per lapsi joka talvi. Asian voi tehdä halvemmallakin!
Nyt kun käyn työssä niin maksan veroja inisemättä. Olishan se kiva saada kaikki palkka ittellensä ja paskat olla välittämättä siitä että rahojani menee työttömille etc.
Mutta minusta on hyvä että taataan tukia ja elämä pyörii.
Varmaan aika harvassa on ne jokka näännyttää lapsiaan. Ei minusta siihen olisi. Ensin maksetaan velat ja laskut, ostetaan päivittäiset asiat ja sitten vasta kaikki herkut jos rahaa jää.
Jos rahaa saisi sossusta mutta eläminen onnistuu maksujen ja ruuan ostamisen jälkeen niin onko pakko hakea rahaa että saa -koska voi?
Näinkin moni varmasti tekee.
Ja siis puhun nyt ihan välttämättömästä hankkimisesta.
Ruokajonostakin voi hakea kauppojen lahjotuksia eikä mene rahaa siihenkään..
Jokanen taplaa tyylillään. Eikä sinne sossuun ole mentävä vaikka sieltä jotain saisikin.
voisin ehkä nipinnapin pärjätä ilman, jos jättäisin kaiken ylimääräisen pois. esim tuoreet hedelmät, kahvi ym. kalliit elintarvikkeet. en ostais vaatteita mistään,netti ja puhelin pois. juu pärjäisin kyllä toki, eikä kukaan näkis nälkää..
mutta mä kuitenkin haluan et elämä tuntuis edes jollain tapaa mukavalta ja elämisen arvoiselta, niin haen kyllä sossusta jatkossakin avun.
Mutta mua ärsyttää kaveri ja sen mies. Kaveri on töissä ja mies myös, mutta ei maksa siitä veroja. Asuvat yhdessä mutta mies ei ole kirjoilla sen takia että, nainen sitten saa enemmän tukia. Mies nostaa työttömyyskorvausta ja käy lisäksi sossussa pummaamassa. Viimeksi valittivat sitä kun sossu ei ota huomioon miehen ulosoottovelkoja!!