Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun sijainen jää äitiyslomalle

Vierailija
16.04.2008 |

Olen sijaisena sairaalassa, olen raskaana 4. kuulla ja jään siis äitiylomalle joskus elokuussa.

Tämänhetkinen määräyskirjani jatkuu toukokuun loppuun, sitten saan taas uuden, se on selvä. Esimieheni ei tiedä raskaudestani vielä.

Voinko allekirjoittaa seuraavan määräyskirjan, jonka on luvattu jatkuvan marraskuulle asti, kertomatta että aijon jäädä äitiyslomalle? Mitä tapahtuu jos kerron raskaudestani? Jääkö määräyskirja saamatta tai lyhennetäänkö sitä ehkä vain elokuuhun kestäväksi? Jos ei lyhennetä, saanko 3 kk palkan äitiysloman alkuun kuten vakituisetkin työntekijät saisivat?

Kiitos jos joku osaisi vastata, en voi puhua tästä työkavereillenikaan, tieenkääbn, enkä tiedä keneltä muulta tästä kysyisin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää muuten ihan varmasti määräyskirja saamatta. Tuttu oli pankissa töissä määräaikaisena. Alkoivat puhumaan että ottaisivat vakituiseksi kun on hyvä työntekijä, virallista työsopimusta (vakkarisopimusta) ei vielä tehty mutta puhuivat että tässä kuukauden sisällä. Meni sitten puhumaan työkavereille että on raskaana, joku heistä " juorusi" esimiehelle. Eipä otettukaan vakituiseksi. Eikä edes jatkettu määräaikaista työsopimusta äitiysloman alkuun asti vaikka sillekin olisi ollut perusteet.

Eli olet ihan hiljaa, ja sitten kun sua pyydetään allekirjoittaman tai hakemaan se määräyskirja, kerrot olevasi raskaana. Ei voi enää siinä alkaa perumaan...

Vierailija
2/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin opettajana ja saan virkamääräyksen ensi lukuvuodelle huhtikuun aikana. Jään äitiyslomalle heinäkuussa ja ilmoitan työnantajalle sen pakollisen (2kk) etukäteen, että jään äitiyslomalle. En halua menettää hyvää työpaikkaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tosiaan olla ihan hiljaa raskaudesta, ei kai työkavereihinkaan voi aina luottaa kun melkein jokaisella on oma lehmä ojassa...

Sanoisinko siis siin allekirjoitustilanteessa, ennen kuin allekirjoitan sopimusta, että olen raskaana? Vai vasta kun olen kirjoittanut?

Kamalaa kieroilua mutta minkäs teet kun systeemi on tämmöiseksi mennyt, pakkohan se on itseään ja perhettä ajatella eikä vain työnantajan hyvinvointia...

Mitenköhän lienee tuon palkan kanssa, saankohan sen 3 kk palkan jos määräyskirja on voimassa, kyllä kai...?

Onko ketään kellä olisi kokemusta?

ap

Vierailija
4/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat 3kk palkan :)

Vierailija
5/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ennen etkä allekirjoitustilaisuudessa. Ei sinulla ole mitään syytä kertoa.

Työnantajalle tulee ilmoittaa äitiyslomasta 2kk ennen loman alkua, joten kerrot sitten silloin (ellei vasta paljasta aiemmin).

Minusta sinulla ei ole mitään ongelmaa. Saat lisäksi 3kk palkan (tai siis siihen asti kun määräyskirja kestää, jos alle 3kk), mikäli työehtosopimuksessa niin sanotaan. Usein ainoana kriteerinä on, että työsuhde on jatkunut keskeytyksettä vähintään 6kk ennen äitiyslomaa/laskettua aikaa.

Vierailija
6/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä ihme kieroilusta puhut? Ei ole mitään kieroilua toimia lain mukaan. Eivät kaikki vakkarityöntekijätkään kerro raskaudesta työnantajalle kuin vasta 2kk ennen äikkäriä. Miksi sinun pitäisi?

Vierailija:

Sanoisinko siis siin allekirjoitustilanteessa, ennen kuin allekirjoitan sopimusta, että olen raskaana? Vai vasta kun olen kirjoittanut?

Kamalaa kieroilua mutta minkäs teet kun systeemi on tämmöiseksi mennyt, pakkohan se on itseään ja perhettä ajatella eikä vain työnantajan hyvinvointia...

ap

Vierailija
7/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin istä tulee semmoinen olo että ei saisi tätä salata kun se kuitenkin vaikuttaa työpaikan asioihin, mutta olette kyllä oikeassa, lain mukaan kun toimii niin ei pitäisi potea huonoa omaatuntoa.

Kiitos paljon, mieleni keveni kovasti :)

ap

Vierailija
8/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kieroilua noudattaa lakia. Minä ainakin teen ihan pilkulleen niin, en sanallakaan mainitse kenellekään raskaudesta, tarvittaessa voin jopa valehdella, että vaikea elämäntilanne on lihottanut. =) Ja sitten kun se 2 kk on aikaa äippälomaan, marssin ilmoittamaan asian pomolle.

Näin tekisin myös silloin, jos olisin vakityössä. Ei minulla ole mitään syytä kertoa henkkoht elämästä työpaikalla.

Vierailija
9/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloinhan äitiyslomasta on jo pakko sanoa.

Ja ihmettelen suuresti, jos sairaalassa esimies ei tuossa vaiheessa joa näe raskautta päällepäinkin.

Vierailija
10/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toukokuussa sitten kirjoitan uuden määryskirjan, siitä on yli 2 kk äitiysloman alkuun.

En tiedä näkeekö sitä jo toukokuussa, meillä on melkoiset kaavut päällä ja mahani on aika pieni... vielä... enkä sitten tiedä kysyykö esimies asiaa suoraan jos alkaa epäillä, vai onko vaan hiljaa ja tarjoaa jostain keksitystä syystä lyhyttä määräyskirjaa, sitähän ei tiedä...

ap

Vierailija
11/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vakituiset saa sen 3 kk:n palkan, eivät määräaikaiset.

Vierailija
12/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka määräyskirja jatkuisi vaikka vuoden päähän?

ap

Vierailija
13/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: been there done that

Vierailija
14/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiysloman alun kanssa päällekäin. Ihan nikottelematta sain palkan. Lomat piti pitää ennen pois eli käytännössä jäin lomalle n kk ennen kuin a-loma olisi alkanut. Raskausviikkoja oli muistaakseni n 30 silloin. Ja tämä oli isossa pk-seudun sairaalassa.

Vierailija
15/15 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi saat määräyskirjan ä-lomasi loppuun saakka ja voit palata jatkamaan suoraan samaa sijaisuuspohjaa ä-lomasi jälkeen. Ns. jatkuvan sijaisuuden pohjana voi olla esim. avoin toimi, vuosilomaletkat, toisen hoitovapaa. Olen esimiehenä keskussairaalassa ja näin toimitaan nykyään. Eri asia on se, jos olet lyhytaikainen sijainen, aloittanut vasta tai sijaisuuspohja todellakin loppuu ennen ä-lomasi loppumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan