Kontula - kauhea slummi vai Itä-Helsingin helmi?
Kontulalaiset, kertokaa: Minkälainen alue Kontula on nykyään asua ja kasvattaa lapsia?
4h+k asuntoa katsellaan Helsingin seudulta. Nyt asumme Viikissä vuokrakolmiossa, mutta haaveilemme omasta. Pitäisi olla näppärät julkiset kulkuyhteydet keskustaan. Halvimmat 4h+k tuntuu olevan Pihlajamäessä, Vuosaaressa ja Kontulassa. Kontula kiinnostaa myös nostalgiahengessä siksi, koska olen itse alle kouluikäisenä asunut siellä.
Siis kokemuksia kyselen: yleinen tunnelma, rauhallisuus tai rauhattomuus, päiväkodit, koulut, palvelut - kauhea slummi vai Itä-Helsingin helmi?
Kommentit (28)
Kontula on ihan hyvä paikka asua. Saihan se muutama vuosi sitten "Vuoden lähiö" palkinnon. Äitini on asunut siellä 1968 lähtien ja kertoo ettei aio lähteä kuin jalat edellä.
Ampumisjuttu Vesalassa meni kylläkin niin, että kyseinen henkilö uhkasi poliisia aseella, en muista oliko oikea vai leikki. Poliisi joutui ampumaan häntä, mutta tietty meni vähän överiksi, ei ois ehkä tarvinnut hengiltä ampua.
Tälläisia voi sattua missä vaan esim. perhesurma Bulevardilla, joten sen perusteella ei kannata päättää. Omaan lapsuuteni verrattuna Kontulan ostarilla ei saa enää dokata ja vartijatkin toimivat aika valppaasti.
Vuosaari on ihan jees, joskin Kallahden ja Meri-Rastilan alueet ovat Helsingin maahanmuuttajavaltaisimpia lähiöitä.. tuo mukanaan myös ongelmia. Kontulassakin on maahanmuuttajia niistä "ongelmallisemmista" maista, mutta vähemmän. Kurkimäessä ja Kivikossa taas melkein noiden Vuosaaren ympäristön paikkojen tasolla.
Ihan hirveitä paikkoja Kontula, Kivikko, Vesala yms. en voisi kuvitellakaan asuvani niissä. Olen paljasjalkainen helsinkiläinen ja täytyy sanoa että harvemmin kukaan ainakaan länsipuolella asuva ikinä noihin paikkoihin muuttaisi, onneksi ei ole pakko! Jos olisi en kyllä päätäni ulos työntäisi.
En edes kyläile noissa paikoissa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveitä paikkoja Kontula, Kivikko, Vesala yms. en voisi kuvitellakaan asuvani niissä. Olen paljasjalkainen helsinkiläinen ja täytyy sanoa että harvemmin kukaan ainakaan länsipuolella asuva ikinä noihin paikkoihin muuttaisi, onneksi ei ole pakko! Jos olisi en kyllä päätäni ulos työntäisi.
En edes kyläile noissa paikoissa koskaan.
Tekisi ehkä hyvää käydä kyläilemässä.
Yksi Helsingin likaisimmista, ellei jopa likaisin paikka. Roskat vain tiputetaan käsistä minne sattuu ja muutamat hienohkot taideteokset on vandalisoitu pilalle. Välillä tuntuu, että koko Helsingin pahimmat nistit löytyvät Kontulasta.
Siihen on syynsä miksi kontulassa on helsingin halvimmat asunnot, ottakaa isompi laina jos pankki antaa ja ostakaa asunto melkein mistä tahansa muualta.
Olen tyytyväinen Helsingin ydinkeskustan asukas, mutta jos täältä jonnekin muuttaisin niin Vuosaareen.
Kaunis luonto ja miellyttävää arkkitehtuuria, toimivat palvelut ja liikenneyhteydet, vähän joka sortin väkeä (niinkuin keskustassakin) eli sopivasti värikkyyttä ja eri-ikäisiä ihmisiä.