Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kontula - kauhea slummi vai Itä-Helsingin helmi?

Vierailija
15.04.2008 |

Kontulalaiset, kertokaa: Minkälainen alue Kontula on nykyään asua ja kasvattaa lapsia?

4h+k asuntoa katsellaan Helsingin seudulta. Nyt asumme Viikissä vuokrakolmiossa, mutta haaveilemme omasta. Pitäisi olla näppärät julkiset kulkuyhteydet keskustaan. Halvimmat 4h+k tuntuu olevan Pihlajamäessä, Vuosaaressa ja Kontulassa. Kontula kiinnostaa myös nostalgiahengessä siksi, koska olen itse alle kouluikäisenä asunut siellä.

Siis kokemuksia kyselen: yleinen tunnelma, rauhallisuus tai rauhattomuus, päiväkodit, koulut, palvelut - kauhea slummi vai Itä-Helsingin helmi?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään kauhea slummi silloin(kaan) ollut, ihan tavallisia ihmisiä siellä asuu.

Kontulan rauhaton mainehan syntyi silloin, kun sitä rakennettiin 60-luvulla ja nuorisolla ei ollut muuta tekemistä kuin hulinoida. No 90-luvulla noiden perheiden lapset olivat jo aikaa sitten muuttaneet pois ja meidän talossa häiriötä aiheuttivat lähinnä heidän eläköityneet vanhempansa, jotka kuurouttaan huudattivat televisiota ja paukuttivat mattoja tamppaustelineellä heti klo 7 aamulla.

Ostarilla tietysti varmaan välillä rauhatonta, ja vuokrataloissa, mutta omistusasunnoissa asuu ihan tavallisia ihmisiä. Ei tietysti rikasta kermaperseväkeä.

Vierailija
2/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala paikka!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kiertämään Kontulan kaukaa jos mahdollista. Ei savua ilman tulta pitää tässäkin paikkansa... Ei huono maine itsestään synny ja kanna " turhaan" useampaa vuosikymmentä..

Vierailija
4/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään sinne muuttaisi, mutta pragmaattiset ihmiset viihtynevät hyvin.

Vierailija
5/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. palokärki on täällä ihan vakiovieras. Ostarilla on menoa ja meininkiä, mutta harvemmin siellä tulee käytyä. Roskaisuus on minusta ikävin asia, mutta sitä taitaa esiintyä muuallakin. Uusia ja hyvin pidettyjä leikkipuistoja ainakin meidän lähellä.

Vierailija
6/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä pidän alueesta. Duunariporukkaa, aitoa stadilaista porukkaa, ja luontoa lähellä. Jos täältä maalta muuttaisin takaisin Helsinkiin (olen Vallilasta kotoisin), osoite olisi joko Kontula ja Myllypuro. Osittain hinnan takia, mutta myös minua kiehtoo nuo työväen alueet. Vallila tietenkin ykkönen, mutta hintataso on noussut ihan järkyttävästi.

Kontulassa on vaikka mitä kyläyhdistystä, pippaloita ja rokkifestarikin oli joskus ennen ainakin.

Nyt asumme maalla emmekä kyllä pois ole lähdössäkään ;)

Vierailija
7/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun mielestä tosi kiva. Voisin ihan hyvin itse muuttaa. Ihan ostarin viereisiä taloja minäkin karttaisin.

T. Kontulassa kerrostalossa sekä omakotitaloaluella asunut

Vierailija
8/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa en ole siellä itse asunut, ennen lapsia kylläkin. Vielä tulee vierailtua kavereiden luona. Vuokrataloissa tuntuu olevan aika paljon maahanmuuttajia verrattuna omaan aikaani. Mutta se on osa elämää ja kaiken sortin häiriköitä löytyy kyllä joka väestöryhmässä, jos niitä alkaa pelkäämään. Omat tutut (lapsettomia) kokevat talonsa rauhallisiksi.

Ostarin seutu on välillä aika karseaa katsottavaa lasten kanssa kulkiessa, mutta ei sielläkään kai jatkuva rellestys ole päällä.

Se mikä joskus tulee mieleen yleensäkin isoista vuokara-asuntoalueista, on ihmisten välinpitämättömyys omasta ympäristöstään. Se on sääli. Vielä kurjempaa on se, että lapsillekaan ei opeteta yhteisen elinympäristön kunnioitusta.

Kontulassa on varmasti mainettaan rauhallisempaa. Päiväkodeissa on lapsia koko kansan kirjo, niin kuin useimmissa päiväkodeissa itä- ja muissakin osissa Helsinkiä (poikkeuksia varmasti löytyy).

Vierailija
9/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät päiväkodit ja koulut, ihania leikkipuistoja, joissa kaikenlaista toimintaa ja ohjelmaa.

Monissa taloyhtiöissä ihanan isot omat pihat, talot rakennettiin väljästi silloin 60- ja 70- luvuilla, toisin kuin nykyään.

Ostarilla on juoppoja, mutta niitä ei tarvitse jäädä pällistelemään, sitä paitsi vartijat pitävät pahimmat örkit kurissa.

Vierailija
10/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muuallekkaan itä-helsinkiin.

Vierailija
11/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Punakiventieltä voisi saada kohtuuhinnalla perheasuntoja...

Vierailija
12/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se mitään. Me nautitaan Itä-Helsingin luonnosta ja merestä ilman teitäkin;)

Vierailija:

tai muuallekkaan itä-helsinkiin.

Vierailija
13/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamme ihan pian pois, asumme opiskelijasäätiön asunnossa eikä muihin aikoinaan päässyt...

Vierailija
14/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoin oikein ok paikka. jos saisin valita vaikkapa Kampin/keskustan ja Kontulan välillä, niin valitsisin ehdottomasti Kontulan.

Vierailija
15/28 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvoin ja kävin koulut Kontulassa ja vanhempani vieläkin asuvat siellä. He tykkäävät, samaan taloon muuttaa moni nuori, kun vanhemmat siirtyvät pois. Hassua, kuinka moni luokkakaverini on palannut takaisin.

Kuten tästäkin ketjusta on käynyt ilmi, niin Kontula on niiiin erilainen riippuen, missä asut. Ostari on epämiellyttävä paikka, mutta siitä elämästä ei ole tietoakaan puolen kilometrin päässä johonkin suuntaan. Ne, joilla on hyvä taloyhtiö ja rauhallinen ympäristö, tykkäävät todella paljon. Keinutie on todellakin hyvin, hyvin rauhallista porukkaa, mutta kuten 4 yllä sanoi, on hän asunut lähellä - siis lähellä, missä on taas jotain aivan erilaista.

Vierailija
16/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesalassa poliisit ampuivat (minun lapsuuteni aikana) miehen kuoliaaksi kun heilutti leikkipyssyä.

Vesala ja Mellunmäki liian lähellä toisiaan = lisää ongelmia.

Myllypuro = juoppojen / narkkarien aluetta suurilta osin.

Kontula/Kivikko koettu kanssa ja niistäkään ei ole hyvää sanottavaa.

Kannattaa hakeutua pohjoiseen.

Vierailija
17/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos et muuhun osaa vedota niin olis varmasti kannattanut jättää mainitsematta...

Kontulassa olen myös minä viettänyt lapsuuteni mutta en siellä ole enää kymmeneen vuoteen asunut niin en nyky tilanteesta tiedä.

Koko Itä Helsinkiä ei kannata tuomita. Metro on aivan loistava verrattuna junaan. Itse olen asunut Puotilassa ja Roihuvuoressa ja molemmat ovat olleet todella mukavia asuinalueita.

Vierailija
18/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Paloheinässä, ihanteellinen alue lapsiperheelle. Pidän aluetta turvallisena ja viihtyisänä, mieheni vanhemmat asuu myös täällä ja paljon hänen sukuaan. Pari tuttava perhettä on Kontulassa asunut, väliaikaisesti etsiessään sitä omaa paikkaansa. Eli omaa kokemusta ei ole, mutta läheisesti olen vierestä seurannut. Kontula ei heidän ykköskohteensa ollut, kun omaa asuntoa hankkivat. Kannattaa miettiä tarkoin sijoittaako hieman enempi ja muuttaa hieman arvostetummalle alueelle.

Vierailija
19/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkin hienommat autot ovat joutuneet käsittelyn kohteeksi, häkkivarastot on käyty aika ajoin ryöstelemässä.

Mut jos olet tavallinen etkä erotu joukosta ainakaan materialla niin ei ole vaaraa. Muuten saat kyllä kuulla niin päiväkodissa kun pihalla ja naapureilta jos erotut Itä-Helsingissä.

Siis näin jos et satu asumaan siellä Itä-Helsingissä meren rannalla jossain omakotitalossa tai näissä kalliimmissa omistusasunnoissa.

Erot on hyvin suuret. Ostarien läheisyys vs. mitä kauemmas mennään.

Näkyy myös päiväkodeissa.

Vierailija
20/28 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostari on ainakin kesäaikaan aivan kamala. Metro tuo joka maassa aina lieveilmiöitä asemien ympärille, Kontula ei poikkeus. Vuokra-asuntoja paljon ja kuten joku jo osuvasti kirjoitti niin osa niissä asuvista ei välttämättä pidä kovin hyvää huolta asunnostaan ja ympäristöstään.

MUTTA, jos sijainti sopiva kartalla ja löytää Kontulasta mukavan ' helmen' niin varmasti rahalleen saa vastinetta. Kontulan maineen puhdistumiseen ja ' siistiytymiseen' ei varmasti kymmenen vuotta riitä ... mutta ei se siellä asumista ja viihtymistä estä!

Itse asumme tällä hetkellä Espoon Vallikalliossa. Oma taloyhtiömme on siisti ja rauhallinen, asuntomme kiva. Kuitenkin aina, kun kävelee Sellolle tai asemalle (ihan sama mikä päivä ja vuorokauden aika) niin huomaa kyllä, että vähän ' huonommalla' alueella ollaan ...

Kontulassa on ihan sama homma, mutta minusta korostuu vielä enemmän. Silti viihdymme Vallikalliossa vaikka joukkoon emme aina kuulukkaan :-) Työpaikka lähellä, englanninkieliset päiväkodit ja koulut vieressä, Sello vieressä, asema vieressä, luontoa myös edes vähän ...