voiko liian monen kodinkoneen yhtäaikainen käyttö posauttaa sulakkeet?
Siis pistin frittikeittimen, mikron ja tiskikoneen yhtäaikaa päälle. Sulakkeet posahti. Johtuiko tuosta, että oli liian monta konetta kerralla päällä vai oliko esim frittikeitin viallinen? On kyllä ihan uusi ja toista kertaa käytössä..
Kommentit (57)
Mulla poksahti sulakkeet tommosista määristä mutta mä asunkin todella vanhassa talossa jossa sähköt vedetty varmaan ennen mun syntymää.
Periaatteessa ei pitäisi. Kun ei niitä sulakkeita ja niiden kokoja ihan hihasta vedetä.
Joo mietin vaan kun olen myymässä nyt tuota keitintä enkä ole sitä tuon kerran jälkeen käyttänyt, että onhan se kone kunnossa. Ei ole öljyäkään, että voisi testata. No pitää sanoa, että jos on ongelmia niin laitteen takuu on voimassa niin käydään se sitten vaihtamassa..
No tietysti. Liikaa kuormaa. Sammuiko nuo kaikki laitteet? Eli ne oli saman sulakkeen takana?
No tietysti. Liikaa kuormaa. Sammuiko nuo kaikki laitteet? Eli ne oli saman sulakkeen takana?
Voi se mennä jos ne on kytketty jatkoroikilla kaikki samaan pistorasiaan tai jos on vanha talo ja vanhat kytkennät. Kokeilemeallahan se selviää, laita uus sulake ja koita vähemmällä kuormituksella.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:37"]
Periaatteessa ei pitäisi. Kun ei niitä sulakkeita ja niiden kokoja ihan hihasta vedetä.
[/quote]
Esim. 70-luvulla tai aikaisemmin rakennetussa talossa ei sulakkeita mitoitettaessa osattu varautua kaikkiin nykyajan härpäkkeisiin.
DI
10A sukkeella voi käyttää 2300W tehoa. Riippuu miten pistoresiat on jaettu eri sulakkeille. Kokekle uudestasn yksi laite kerrallasn.
Mulla poksahtaa välillä lieden sulake jos on uuni ja useampi levy yhtäaikaa päällä. Ottaa hermoon tehdä makaronilaatikkoa tms kun uunia ei pysty esilämmittämään..
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:37"]
[/quote]
Esim. 70-luvulla tai aikaisemmin rakennetussa talossa ei sulakkeita mitoitettaessa osattu varautua kaikkiin nykyajan härpäkkeisiin.
DI
[/quote] vanhassa kerrostslossa voi suuressakin asunnossa olla vain kolme sulaketta, ei kestä olla montaa suuritehoista laitetta yhtäaika päällä
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:37"]
[/quote]
Ei mutta joskus 50 vuotta sitten ei osattu kuvitellakaan sellaista sähkölaitemäärää kotitaloudessa kuin mikä nykyään on ihan normaali. Joskus 60-luvulla ei varmasti ajateltu mitoittaa sulakkeita frittikeittimelle, tiskikoneelle ja mikrolle. Eihän noita oltu edes keksitty silloin. Saati sitte vielä saman aikaisesti. (Ja tietokoneelle, kännykänlaturille tai parille, kahvinkeittimelle jne.)
Katot laitteiden wattimäärät ja lasket ne yhteen jos on yli 2300 wattia niin ei kestä 10 amppeerin sulake vaan tarvii olla 16 amppeeria.
70 luvulla rakennettu kerrostalo. Joo ei mikään toiminut sen jälkeen, poltti myös sulakkeen josta tuli asuntoon valot.
Kyllä voi. Kuinka vanhassa talossa asut, onko siellä tehty sähköremppaa? Vanhemmissa taloissa sähköjohdot on mitoitettu paljon pienemmälle käytölle kuin nykytaloissa. Ota huomioon myös se, että eräät kodinkoneet kuluttavat enemmän sähköä kuin toiset. Mm. lämmön tuottaminen vie enemmän sähköä kuin valon, vanhat kodinkoneet kuluttavat enemmän kuin uudet, jne.
Mulla viimeks tänään meni sulake ku oli liikaa laitteita päällä. Vanha talo.
Mikro 1000W, tiskikone 500-800W, friteetauskeitin 850-2000W.
Äkkiä googletettuna tehoa. Uskoisin, että sä ylitit reippaasti sen sulakkeen tehon.
Vanhemmissa taloissa on samojen sulakkeiden takana vaikka mitä, ei ole mitenkään outoa että nalli palaa.
Kyllä tuo onnistuu. Jos kerrostalossa on pieni sulake koko asunnon nousujohdinta varten niin voi onnistua polttamaan sen pääsulakkeenkin. Meillä porraskäytävän pääsulake on vain 25 A ja se on pari kertaa poksunut. Onneksi meillä on avain tuohon tauluun että voi itse vaihtaa sen.
Voi hyvin. Mulla menee usein jos astianpesukone päällä ja imuroin samaa aikaa. Sähköä vie myös mikro ja jääkaappi.