Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mittoja teiltä, muut ahdaslantioiset! Kuka on ahtain? ;D

Vierailija
14.04.2008 |

Conjugata vera 10 , 7 diameter transversa 11, 9 interspina 10, 2 ja ala-aukeaman suoramitta 10, 5. Lapset 2990 ja 3389 eivät mahtuneet laskeutumaan alas päin. Aika isot päät eli 35 ja 36, 5 mun mittoihin nähden.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on ahtaat mitat? Taas nro 19 täällä siis. Sektio oli niin hirveä kokemus...mutta mieluummin siihen kuin vammainen lapsi...

Ainukaiseni oli sektio-hetkellä (vko 38) 4kg ja päänympärys 37cm. Pelottaa ajatella, mitä olisi ollut täysiaikaisena...

Kun saisikin pikkuisia lapsia. Parhaan ystäväni esikoinen oli 2,3kg. Kyllähän sellaisen kai minunkin mitoistani synnyttäisi.

Kun vaan ei saisi vammaista lasta. Sektiopelko jää sille pelolle ihan kakkoseksi.

Vierailija
22/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli elät terveellisesti. Vältät liikaa sokerin syömistä ja käyt sokerirasituksessa seuraavan raskauden alussa. Syöt muutenkin normaaleja määriä, et liikaa ja jätät turhat makeat pois. Paljon kasviksia ja terveellistä ruokaa. Liikuntaa harrastat päivittäin. Niillä voi jonkin verran itse vaikuttaa vauvan kokoon. Niin ja yrittää, ettei paino nousisi liikaa. Näin voi hieman itse vaikuttaa, mutta ei takuuvarmasti. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvani ovat olleet isopäisiä ja potria, joten sen suhteen luulen että sinulla on hyvät mahdollisuudet synnyttää alateitse.

Löysin sen pelvimetrialausunnon: interspina 8, 8cm, tubermitta 10, 3, yläaukeaman ap-mitta 13, 4 ja ala-aukeama 11, 5.

Esikoinen oli liian suuri minulle, synnytys oli pitkä, kivulias ja liippasi läheltä hätäsektiota. Synnytys 26h, ponnistus 1, 5 h, imukuppi. Vauva 4200 g, 54 cm ja py 37 ja risat.

Kakkonen käynnistettiin rv 39 ja risat, mutta imukuppiin päätyi tämäkin synnytys. Tällä kertaa syynä taisi olla avotarjonta (mikä tosin puolestaan saattoi johtua lantion ahtaudesta). Vauva 3500g, py 36, 5.

Kolmonen käynnistettiin, rv 38+, syntyi sutjakasti, ponnistus 2 min. Vauva 3400 g, py 36.

Sanoisin siis omien kokemusteni perusteella, että normaalikokoinen vauva mahtuu syntymään hyvin. Lisäksi kannattaa etukäteen perehtyä asentoihin ja liikkeisiin, joilla vauvan etenemistä synnytyskanavassa voi edistää.

t. 9/10 ja vielä joku muu

Vierailija
24/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 tässä siis...mulla ei koskaan ollut mitään sokerirasitus-tyyppisiä ongelmia tai ylipainoa, mutta varmaan söin kyllä esikoisen aikana liikaa sokeria.

On todella hyvä, että kerroit tuon, koska seuraavassa raskaudessa on sitten tehtävä kaikkensa, ettei joutuis sektioon!

Kiitos todella paljon!

Vierailija
25/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa toivoa minullekin! Niin paljon toivoa -- toivoa, jota minulla ei ole koskaan ennen ollut!

Olette ihan enkeleitä!

Ja ei kun kakkosta yrittämään...pitäkää kaikki minulle sormet ristissä ja lähettäkää parhaat toiveenne tähän suuntaan, jotta tulis terve vauva ja hyvä synnytys! Todella arvostaisin positiivisia toivotuksianne.

Vierailija
26/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei minulle sektiota ole tehtykään. Mutta synnyttämistä enemmän pelkään sektiota, siksi nuo käynnistykset.

Mutta kun vertaat omia mittojasi noihin edellä luettelemiini, niin huomaat että sulla on ihan pikkuisen väljempää kuin minulla. Ja voit ajatella, että olen synnyttänyt sen yli nelikiloisen samanlaisella lantiolla, vaikka se olikin hilkulla.

Mutta käynnistystä kannattaisi varmasti harkita, lapsen koon takia ja siksikin, että pään luut kovettuvat loppuraskaudessa hieman ja pikkuisen pehmeämpi pää antaa paremmin periksi synnytyskanavassakin.

Muista myös, että spinamitta on se jota synnytyksessä sanotaan nollatasoksi. Kun olet vauvan saanut siitä ohi, ei ongelmia pitäisi enää tulla.

Vierailija
27/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos. Kukaan ei kertonut minulle mitään tällaista. Sanoivat vain, että jos haluan toisen lapsen niin luultavasti joudun taas sektioon. Siitä tuli hirveä olo.

Ja minä kun aina luulin, että minulla on ISO lantio. Ja onkin. Siis ISO LANTIO. joten olin varma, että synnyttäminen menee kuin leikkiä vaan. Ja sitten tuo interspina onkin nuin pieni! Hirviän pieni.

Mutta kohta purskahdan itkuun. Olen aina halunnut kokea synnytyksen...ja vuosiksi se toivo minulta evättiin (esikoinen jo aika iso). Ja nyt onkin mahdollisuus saada synnyttä eikä joutua skalpellin alle...

Tärkeintä on tietysti saada terve lapsi...mutta jossei joutuisi leikkaukseen...mikä siunaus se olisi...(pelottaa toivoa sellaista, kun pelkään toivon olevan hirvittävän itsekäs...ja että itsekkyydestäni rangaistuksena tulee vammainen lapsi)

Vierailija
28/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja interspinan täytyisi olla 10 ,5 - 11 , 5. Tämä kohta on ahtain kohta sivusuunnassa istuinluunkärkien päästä toiseen.

Sektio ei myöskään tarkoita sitä, ettet pystyisi synnyttämään laisinkaan äärimmäisissä olosuhteissa, vaan jos sellaiseen päädytään, se tehdään vauvasi turvallisuuden vuoksi vrt miksi riskeerata, kun nykyisin käytössä apuna lääketiede. Kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä sinut tutkitaan tarkasti. Itselläni tosiaan tuo cv rajamailla ja se toinen poikkimitta diameter transversa liian pieni. ;( Ilmeisesti tuosta johtui kohdallani tarjontavirhe ja avotarjonta.

Onnea matkaan pienokaista yrittämään!

ap

Vierailija
29/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
30/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei av-palstalla ole ihan yleistä. Muistathan kuitenkin,että asiasta pitää keskustella lääkärin kanssa, ei vain vertaistuen.

Tällaiset mitat löysin aikanani ulkomaisesta opuksesta. Jos näiden alle mennään, kyse on ahtaudesta:

yläaukeaman suora mitta, conjugata vera > 11cm

ala-aukeaman suora mitta > 10, 5 cm

interspina > 10 cm (normaalisti yli 12 cm!)

intertubaari > 10 cm

Suomessa määritelmänä käytetään ala-aukeaman ap-mitan (siis tuo suoramitta), tuber- ja spinamitan summaa, jonka pitää olla yli 30 cm. Tässä käytännössä on kuitenkin aukkoja, jos muut mitat ovat väljiä ja yksi ahdas, kuten meillä on.

Hauskaa, että jollakin on samanlainen hassunmallinen lantio kuin minulla, vaikka onkin ikävää, että se ei sovellu synnyttämiseen parhaalla mahdollisella tavalla.

t. 9

Vierailija
31/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuota tuber mittaa taas puolestaan ei ollut laisinkaan mainittu. ap

Vierailija
32/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuulleeni, että äidin raskausajan liikkuminen nostaa vauvan syntymäpainoa.

Vierailija
33/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli itselläni suomalainen kirja. Lantion arviointi vaatii paljon käytännön kokemusta. Sisätutkimuksella saadaan selville lantion alaosien koosta ja muodosta. Tärkeintä on ristiluun käyryys, häntäluun myötäävyys häpyluiden kulmat verrattuna toisiinsa ja istuinluun kärkien koko ja eroavaisuus toisistaan.

Normaalissa lantiossa yläaukeama on normaalisti lähes pyöreä ja sydämenmuotoinen. Mitta sivulta toiselle on nimeltään poikkimitta eli diameter transversa joka on normaalitilanteessa 13 - 13, 5. Yläaukeaman edestä taakse mitta on suoramitta eli cv joka on normaalisti noin 11 , 5 - 12cm. Pikkulantion keskiosaa sanotaan lantion loukoksi, jonka ahtain kohta on istuinkärkien tasolla.

Liikunta nostaa vauvan painoa varmasti, jos syö liikkumisen jälkeen epäterveellisesti. ;)

ap

Vierailija
34/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun nuo nimitykset poikkeavat toisistaan kovasti.

Tässä minun tietoni:

Yläaukeaman suora mitta eli conjugata vera eli ap-mitta eli c (edestä taakse), normaali n. 12 cm

Tubermitta eli tavallisemmin poikkimitta, diameter transversa (istuinkyhmyjen etäisyys), vähintään 10 cm

Interspinamitta eli istuinkärkien väli, normaali yli 10 cm (alle 8 cm on ahdas)

Ala-aukeaman suora mitta eli ap-mitta (häpyluusta häntäluun kärkeen)

normaali n. 13 cm

Suomessa tuijotetaan yleensä keski- ja ala-aukeaman yhteismittaa, jonka pitää olla yli 29,5 cm. Alle tuon lantio katsotaan ahtaaksi. laskentatapa ei tietenkään huomioi sitä, jos yksi mitta poikkeaa normaalista kovastikin.

t. 9

Vierailija
35/44 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Liikunta nostaa vauvan painoa varmasti, jos syö liikkumisen jälkeen epäterveellisesti. ;)

ap

Ei kun ihan muistan, että jossain oppaassa neuvottiin liikkumaan paljon raskausaikana, koska " paljon liikuntaa harrastavien äitien lasten syntymäpainokin on suurempi kuin sohvalla makaavien.."

Tästä syystä yritinkin raskaana ollessani harrastaa paljon liikuntaa ja syödä terveellisesti, jotta en saisi mitään anorektista rimppakinttu vauvaa :) Meidän suvussa kun tuppaa sellaisia enimmäkseen syntymään.

42

Vierailija
36/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
37/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla sektiolla syntyneillä lapsilla on jättimäiset pallopäät, kun ne ei muotoudu niin paljon.

Vierailija
38/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kehunut juuri lasteni päitä, kuinka ovat kauniin muotoiset. Eli meillä eivät ole kyllä pallopäitä nähneetkään. ;) Ja ilmeisesti tiedät sitten paremmin, kuin gynekologian erikoislääkäri miksi lapseni eivät mahtuneet minusta ulos. Olet ilmiömäinen lahjakkuus alalla ilman opintoja! ;)

Juu, totta että päänympärys muokkaantuu synnytyksessä, mutta minun mittani todellakin liian pienet nimenomaan yläosasta vrt pää ei mahdu laskeutumaan lähtökuoppiinsa. Näin on synnytyslääkäri selittänyt. Alatiesynnytys siis täysin mahdoton noin isokokoisilla päillä. Sensijaan alaosasta lantiota olisi mahtunut isompikin lapsi. Mitä ajat takaa kommentillasi? ap

Vierailija
39/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha yrittää, jos ei päästä edes ponnistusvaiheeseen kun ei lapsi laskeudu alas päin ollenkaan ;D

Vierailija
40/44 |
14.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

gynekologi on tutkittuaan sanonut että tästä lantiosta ei tule edes nuppineula läpi, joten mahtaa olla ahdas :)